Honda VFR-tråden

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Nu jävlar!

Ska antagligen iväg och kolla på/köpa en VFR -91 i veckan, behöver tips!

Vad ska jag kolla på/hur gör jag det?
Däck och kedja går ju att se/känna med blotta ögat och jag vet ungefär hur motorn "ska" låta, men resten?

Hur kontrollerar jag t ex att stötdämparna är ok?
Att lager (styr-, hjul-, vad mer?) och sådant fungerar bra?

Mera tankar?

Ös på! :tummenupp
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Sista chansen nu!

Ingen?
Torde väl i mångt och mycket vara detsamma som för de flesta hojar?

Nåväl, puttrar uppåt landet ikväll och förhoppningsvis blir det affär i morrn om allt går som det ska, håll :tummenupp !
 

tommi

Guest
kul att du ska kolla på en viffer :) jag tror du har koll på det mesta men eftersom det är en hoj med några år på nacken är det chans att en del slitdelar behövs bytas.du har ju redan nämnt en del men jag kanske skulle kolla på styrlagret och kanske byta även om det verkar ok många känner en otrolig skillnad mot det gamla som sitter.
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
PC III passande VFR Vtec års-02-05.
Ny i kartong, aldrig monterad.

Inköpspris: 1600kr, frakt 300kr, tullavgift 600kr. Jag vill ha 2500kr.
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
sitter och jagar hoj just nu, och lotten verkar falla på antingen en vfr 750 -88:a
eller en gpx 750..


nu är det ju så att v-motorn är förträffligt mysig, men frågan är vad man bör se upp med på de gamla damerna, runt 86-88 , några speciella bekymmer?

är det svårt att få tag i delar, kåpor osv?

såvitt jag förstått så är det stora skillnader mellan <87 och 88:eek:rna, men ändock..
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
kul att du ska kolla på en viffer :) jag tror du har koll på det mesta men eftersom det är en hoj med några år på nacken är det chans att en del slitdelar behövs bytas.du har ju redan nämnt en del men jag kanske skulle kolla på styrlagret och kanske byta även om det verkar ok många känner en otrolig skillnad mot det gamla som sitter.

Hej tommi (och resten),

Hojen var, tyvärr, på ytan betydligt "risigare" än jag hoppats. Men bra däck, bra drivpaket och en tillfredställande provkörning (GPR slip-on, härligt ljud!) gjorde att jag inte kunde hindra mig, så nu är jag VFR-ägare igen! :tummenupp

50 mil hem igår (mycket motorväg) är ingen lek när man inte har kört hoj på fyra år, men till slut kom jag iaf hem utan några riktiga krämpor, måste vara ett gott betyg!

Ryckte och slet i olika lager och allt verkade ok. Dock:
När man bromsar (frambroms) tickar (knak är ett för starkt ord och det är inte bromsljusticket?)) det liksom till ngnstans i gaffeln/styret när bromskraften börjar verka. Om det är styrlagret, borde man inte känt det vid inspektion (= dra i gaffeln framåt/bakåt med hjulet i luften?)?

En sak till:
Vid gaspådrag från rullande eller motorbroms blir det ett litet (?) ryck just när kraften sätter in så det känns bäst att liksom smyga igång innan man gasar ordenligt. Det var ungefär likdant på min gamla VFR. Är det normalt eller kan/bör man göra ngt åt det? Jag tror inte att kedjan är för slak...

Försöker lägga upp en bild. :tungan
 

Bifogat

  • Oliwssons annonsbild.jpg
    Oliwssons annonsbild.jpg
    55.9 KB · Visningar: 191

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hej tommi (och resten),

Hojen var, tyvärr, på ytan betydligt "risigare" än jag hoppats. Men bra däck, bra drivpaket och en tillfredställande provkörning (GPR slip-on, härligt ljud!) gjorde att jag inte kunde hindra mig, så nu är jag VFR-ägare igen! :tummenupp

50 mil hem igår (mycket motorväg) är ingen lek när man inte har kört hoj på fyra år, men till slut kom jag iaf hem utan några riktiga krämpor, måste vara ett gott betyg!

Ryckte och slet i olika lager och allt verkade ok. Dock:
När man bromsar (frambroms) tickar (knak är ett för starkt ord och det är inte bromsljusticket?)) det liksom till ngnstans i gaffeln/styret när bromskraften börjar verka. Om det är styrlagret, borde man inte känt det vid inspektion (= dra i gaffeln framåt/bakåt med hjulet i luften?)?

En sak till:
Vid gaspådrag från rullande eller motorbroms blir det ett litet (?) ryck just när kraften sätter in så det känns bäst att liksom smyga igång innan man gasar ordenligt. Det var ungefär likdant på min gamla VFR. Är det normalt eller kan/bör man göra ngt åt det? Jag tror inte att kedjan är för slak...

Försöker lägga upp en bild. :tungan

Orginallack:va Ser ut som vissa tidiga cbr 600:eek:r såg ut!
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Jag tycker också min är väldigt känslig vid av och påslag av gasen. Speciellt i lägre hastigheter är det märkbart, till och med så jag stör mig.
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
Ryckte och slet i olika lager och allt verkade ok. Dock:
När man bromsar (frambroms) tickar (knak är ett för starkt ord och det är inte bromsljusticket?)) det liksom till ngnstans i gaffeln/styret när bromskraften börjar verka. Om det är styrlagret, borde man inte känt det vid inspektion (= dra i gaffeln framåt/bakåt med hjulet i luften?)?

En sak till:
Vid gaspådrag från rullande eller motorbroms blir det ett litet (?) ryck just när kraften sätter in så det känns bäst att liksom smyga igång innan man gasar ordenligt. Det var ungefär likdant på min gamla VFR. Är det normalt eller kan/bör man göra ngt åt det? Jag tror inte att kedjan är för slak...


klickandet kan vara ett lite slitet lager i kronan, dämparna på en del hojar kan också få för sig att låta ibland av nån anledning, vet ej så mycket om det dock.

prova att ställa dig gränsle över hojen med fullt nyp på fram och liksom tryck ner framänden så den kommer i gung, prova o vrid styret lite framotillbaka samtidigt, borde låta då om det är lager.

ryckutjämnare ska det väl finnas, tror jag :va , kolla kedjan för säkerhets skull iaf.



p.s
sitter o väntar på att farsan ska få lite ledigt från kneget så han kan hänga på och hämta hoj, antingen imorrn eller lördag, en viffer kommer det att bli!
d.s
 
Last edited:

Bigmike38

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Alingsås
Hoj
CBR1100 Blackbird
4-1 system

Undrar om det finns nån som vet om man kan sätta på ett 4-1 system på en VFR800 V-TEC 03.MVH Micke:confused:
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Orginallack:va Ser ut som vissa tidiga cbr 600:eek:r såg ut!

Nope; importerad, omlackad och hela konkarongen.
Skulle dock behövas en omlackering till, ingen skönhet när man tittar närmare direkt... :näsblod



klickandet kan vara ett lite slitet lager i kronan, dämparna på en del hojar kan också få för sig att låta ibland av nån anledning, vet ej så mycket om det dock.

prova att ställa dig gränsle över hojen med fullt nyp på fram och liksom tryck ner framänden så den kommer i gung, prova o vrid styret lite framotillbaka samtidigt, borde låta då om det är lager.

ryckutjämnare ska det väl finnas, tror jag :va , kolla kedjan för säkerhets skull iaf.

p.s
sitter o väntar på att farsan ska få lite ledigt från kneget så han kan hänga på och hämta hoj, antingen imorrn eller lördag, en viffer kommer det att bli!
d.s

Ok, tack för tipset, ska kolla det där med gunga och vrida.

Testade ryckandet lite till på väg till jobbet; det lustiga är att om man gasar på mer direkt blir inte rycket lika kraftigt, utan det känns bättre då. Kanske inte är meningen att man ska hålla på och vela... :yoparty :rolleyes:
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
PC III passande VFR Vtec års-02-05.
Ny i kartong, aldrig monterad.

Den är din för 2000:- plus frakt.
 

tommi

Guest
Undrar om det finns nån som vet om man kan sätta på ett 4-1 system på en VFR800 V-TEC 03.MVH Micke:confused:

har sett att det finns framsystem att köpa för runt 350 pund men kommer inte ihåg vilken sida det var på :gnissla sen slipon som går upp till ett utblås vet jag inte om det finns.... ska du ha det på sidan då eller? då sabbar man ju looken från enkelsvingen :yoparty
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Funderingar...

Har fått för mig att jag vill förbättra dämpningen på min gamla häck. Det gungar och svänger lite för mkt och långsamt ibland tycker jag, att bli sjösjuk på en motorcykel känns inte normalt? :tungan

Är det ngn idé alls eller ska jag bara gilla läget tills jag ngn gång byter hoj? Surfade runt lite snabbt och läste om Öhlins, Fox, Penske och allt vad de heter...finns det ngn smidig, skapligt billig makeover som förbättrar väghållningen ordentligt? Att köpa hi tec-prylar för 7-10k känns lite som att kasta pärlor åt svinen, eller? Och om man börjar i ena änden (bak) måste man säkert fixa den andra (fram) oxå?

Kan man kanske tom åstadkomma ngn förbättring med det som sitter på original?

Alla kommentarer välkomna! :rolleyes:
 

tommi

Guest
finns väl öhlins fjädrar och sätta i fram och byta olja i gaffeln samtidigt,har för mig att fjädrar var ganska billiga kanske 4-500:-/ben om jag minns rätt.vet inte vad som kan vara vettigt bak kanske nåt öhlins från nån skrot? men dom kan ta betalt dom med....:rolleyes:
 

Ocean

Up your ass baby
Gick med
3 Jul 2008
Ort
West Harbour
Hoj
R1 racing
Köpa?

Går och är sugen på en VFR800 men vill nog helst ha en insprutare. När kom insprutningsmotorer på VFR:en? Årsmodell?

Fler frågor kommer säkert efterhand.

Tack på förhand.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Var och provkörde en Viffer 08:a idag... satan i gatan vilken mysig hoj. Helt klart en potentiell förstahoj för mig.
 

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Ort
Bohuslän
Hoj
Honda VFR
Går och är sugen på en VFR800 men vill nog helst ha en insprutare. När kom insprutningsmotorer på VFR:en? Årsmodell?

Fler frågor kommer säkert efterhand.

Tack på förhand.

97:an var den sista med förgasare. Bästa modellen såklart. :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
06 tror jag det var som de gjorde lite ändringar på tekniken så att den fick en något bättre övergång till vtec och bättre gång... bland annat.
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Vilka servicar (och när) ska vara gjorda på en -99a med ca 6000 mil på nacken?
Då menar jag naturligtvis inte smågrejor som olja, driv. och tändstift, utan större saker.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top