Honda VFR-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hade en 800 -08 i styvt 3000 mil vilket var trevligt men justera bort ryckigheten var ett måste så att säga. När 1200'an kom låna jag den av Hondahandlaren och avverkade en skaplig sträcka under en timma vill jag minnas. Var riktigt nöjd då och tyckte den var hur trevlig som helst med dess egenskaper, dock har det inte blivit något köp av denna ännu.

Provkörde nyligen en som gått 3000 mil och den hade typ värre ryckstrul än 800'an någonsin hade? Ska dock inte svära på att det endast var registret som strula men brukar dom "glappa" upp i slutväxeln eller så, något känt strul och om så vad är åtgärd = justering eller dyrt? Eller är det i regel en mapppning som behövs?

Detta var en 2010´a, manuell om knappväxlarna fanns redan då.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Här var det dött.. Ingen som kör vfr längre :va Själv kör vfr vfr800x och är jättenöjd. Kom igen nu, full gas på vfr-tråden :) Här ser ni Jonte H med sin vfr 800x :) Om man bortser från mina onormalt långa ben är jag en helt normal kille :D (Hbg centrum i bakgrunden)

View attachment 453521

Är den modellen kedje/kardandriven? Har haft funderingar på knutkorsdrivet sedan jag läste denna reseblogg av sannybo http://sanny.be/resor/frankrike-2019.html
Bara köra och slippa tänka på kedjebrott..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hade en 800 -08 i styvt 3000 mil vilket var trevligt men justera bort ryckigheten var ett måste så att säga. När 1200'an kom låna jag den av Hondahandlaren och avverkade en skaplig sträcka under en timma vill jag minnas. Var riktigt nöjd då och tyckte den var hur trevlig som helst med dess egenskaper, dock har det inte blivit något köp av denna ännu.

Provkörde nyligen en som gått 3000 mil och den hade typ värre ryckstrul än 800'an någonsin hade? Ska dock inte svära på att det endast var registret som strula men brukar dom "glappa" upp i slutväxeln eller så, något känt strul och om så vad är åtgärd = justering eller dyrt? Eller är det i regel en mapppning som behövs?

Detta var en 2010´a, manuell om knappväxlarna fanns redan då.

Alla hojar har ju en tendens till att det rycker till lite när man går från noll gas och börjar dra på. VFR är enligt min erfarenhet inte värre än någon annan. Det har att göra med att spjällen går från stängt till något öppet och då ska insprutningen börja dosera på väldigt små mängder bensin också. Det är ett ganska svårjusterat område.

Det faktum att hojar rent generellt är rätt övermotoriserade (många hk/kg jämfört med bilar) bidrar till att det känns ganska mycket även med rätt lite ryck.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Är den modellen kedje/kardandriven? Har haft funderingar på knutkorsdrivet sedan jag läste denna reseblogg av sannybo http://sanny.be/resor/frankrike-2019.html
Bara köra och slippa tänka på kedjebrott..

VFR800X har kedja (tyvärr) Den Sanny körde är 1200 modellen, och den har kardan. VFR1200X är en stor hoj, och jag kände att VFR800 passade mig bättre. Jag får helt enkelt leva med kedjekladdet :tungan
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Alla hojar har ju en tendens till att det rycker till lite när man går från noll gas och börjar dra på. VFR är enligt min erfarenhet inte värre än någon annan. Det har att göra med att spjällen går från stängt till något öppet och då ska insprutningen börja dosera på väldigt små mängder bensin också. Det är ett ganska svårjusterat område.

Det faktum att hojar rent generellt är rätt övermotoriserade (många hk/kg jämfört med bilar) bidrar till att det känns ganska mycket även med rätt lite ryck.

Nja, kört det mesta så det vet jag inte om jag håller med om. 800'an gick att få till mycket bättre även om det resultera i ganska många tjuvstopp innan mapen satt för hela registret. Plus dom andra åtgärderna man gör och jag inte minns för samma ändamål.

Men nu avsåg alltså detta VFR1200 i hopp om att liknande medicin finns att tillgå.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Hur funkar en Honda VFR1200F på långresor till tex Norge? Är 177cm lång

Funkar skitbra. Jag är nästan 190 och sitter riktigt bra på den.
Tanken är lite i minsta laget så man har lite räckviddsångest i början men det är egentligen inget problem, rätt snål i landsvägsfart.

Men det är ju mycket roligare att gasa..
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Funkar skitbra. Jag är nästan 190 och sitter riktigt bra på den.
Tanken är lite i minsta laget så man har lite räckviddsångest i början men det är egentligen inget problem, rätt snål i landsvägsfart.

Men det är ju mycket roligare att gasa..

Finns en årsmodell 2010 för 110000kr på Blocket. VFR 800 är totalt ointressant då jag är ute efter kardan.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nackdelen med 1200 på långresor vad jag har förstått är att den har rätt liten tank i förhållande till förbrukningen men om man planerar för det är det antagligen ett mindre problem.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Nackdelen med 1200 på långresor vad jag har förstått är att den har rätt liten tank i förhållande till förbrukningen men om man planerar för det är det antagligen ett mindre problem.

Jo, det är väl 17-18l tank och drar den under 0,5 har du haft riktigt tråkigt längs vägen. Men det går

Men som sagt, håller man det i minnet är det inget problem. Det är ju inte en äventyrshoj där man baxar runt i skogen..
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jo, det är väl 17-18l tank och drar den under 0,5 har du haft riktigt tråkigt längs vägen. Men det går

Men som sagt, håller man det i minnet är det inget problem. Det är ju inte en äventyrshoj där man baxar runt i skogen..

Jag kör ju mycket i Norge så jag undrar hur förbrukningen är på norska serpentinvägar? Misstänker att den är hyfsat snål om man gubbkör i Norge?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jo, det är väl 17-18l tank och drar den under 0,5 har du haft riktigt tråkigt längs vägen. Men det går

Men som sagt, håller man det i minnet är det inget problem. Det är ju inte en äventyrshoj där man baxar runt i skogen..

Får du 1200an att dra halvlitern? Min 800 får jag banne mig inte mycket under 0.6 :D

/R
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Får du 1200an att dra halvlitern? Min 800 får jag banne mig inte mycket under 0.6 :D

/R

Den är faktiskt väldigt snål när man håller jämn och laglig hastighet ????
Men det är ju snabbt korrigerat med högerhanden
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Det är ju mätt genom tripmätare och hur mycket som gått i tanken så ta det nu inte för en absolut sanning. Men överraskande snål är den ju när man försöker.
Å andra sidan, 90km/h är ju typ tomgång på sexan... :D

MEN! Ska jag säga ett snitt över sommaren så är det klart närmare 0,6 :banana
 

haringet

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2020
Ort
Tidaholm
Hoj
Honda vfr
Någon som är medlem på vfr-forum.se som kan hjälpa mig? får inget aktiverings mail när jag försöker på bli medlem där
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top