Honda VFR-tråden

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Grejen är ju att jag överlag ligger och tuffar mellan 3-4k och har nog aldrig varit nere på 0,5 vad jag kan minnas. Knappt när jag rullade hem den från Götet, där lär iofs varvet vara över 4k iom att det är 4k i 80 på sexan om jag inte missminner mig.

Skumt...

När jag håller nära 4000 på 6:an gör min 95-100 på mätaren. Om jag släpper ner till under 3500 kan den bli lite bluddrig och seg på höga växlar.

4000 varv börjar kännas som en sweet spot för att få bra prestanda mot bra ekonomi.

Tilläggas kan att min är en -05:a som, vad jag vet, aldrig har drevats om.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kan det vara 3000 i 80? Minns inte från i söndags :D. Jag har en vad jag vet original -06. Den hade rullat 1800 mil när jag köpte den 2016 så jag tror inte att förra ägaren bytte drev... (han hade iofs plockat bort stänkskärmen så man ska aldrig säga aldrig)
Kan det vara så att om man tuffar 3000 varv så har man sämre ekonomi?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skumt...

När jag håller nära 4000 på 6:an gör min 95-100 på mätaren. Om jag släpper ner till under 3500 kan den bli lite bluddrig och seg på höga växlar.

4000 varv börjar kännas som en sweet spot för att få bra prestanda mot bra ekonomi.

Tilläggas kan att min är en -05:a som, vad jag vet, aldrig har drevats om.

4000 varv i ganska precis 100 km/h stämmer exakt med min -06:a också. Min är inte heller omdrevad så det stämmer väldigt bra.
Däremot har jag inga som helst problem att låta den gå längre ner i varv. I jämn hastighet så kan jag utan vidare ligga på 6:ans växel i 70-75 vilket blir strax under 3000 varv. Låter jag den gå ner mot 2500 varv så kan det börja slå lite i transmissionen om jag försöker accelerera pga att V4 motorn har en ojämn tändföljd i kombination med att VFR:en har ett väldigt lätt svänghjul. Men i jämn hasgithet så funkar det utmärkt. Men jag har inga som helst tendenser till att den blir blir orolig, seg eller direkt bluddrig.
På lägre växlar kan jag utan vidare ligga på 2000 varv eller under utan att det är några sm helst tendenser till att kännas oroligt eller bluddrigt.
Däremot är ju inte draget direkt fenomenalt på så låga varv.

Mager luftblandning på låga varv kan ju resultera i att motorn blir orolig eller bluddrig så jag skulle misstänka att din hoj går lite magrare än min på låga varv vilket skulle förklara varför du har något lägre förbrukning än vad jag har vid normal, sansad landsvägskörning.
Jag har svårt att se varför din skulle gå mer magert på låga varv än min men jag får känslan av att den gör det.
Kanske är det så att man ändrade lite i styrparametrarna för blandningen mellan -05 och -06. Om jag inte minns fel så var det fr.o.m -06 som man ändrade när och hur VTEC slår in så det kan mycket väl hända att man passade på att justera lite i även dom parametrarna när man ändå var inne och uppdaterade i motorstyrningen.

Från -06 så ändrade man ju så att VTEC slår till vid 6600 varv och sedan slår av igen vid 6100 eller något sådant. Tidigare låg till och frånslag på samma varv och om jag inte missminner mig så låg det på 6800 varv.
Det tillslaget gjorde att hojen kunde kännas väldigt orolig om man låg kring just det varvtalet under nedlägg eftersom VTEC:en då hoppar i och ur vilket resulterar i att effekten hoppar upp och ner. Efter uppdateringen så gjorde den hysteres man lade till att den inte slog till och från lika mycket vilket gjorde beteendet lite mer förutsägbart.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kan det vara 3000 i 80? Minns inte från i söndags :D. Jag har en vad jag vet original -06. Den hade rullat 1800 mil när jag köpte den 2016 så jag tror inte att förra ägaren bytte drev... (han hade iofs plockat bort stänkskärmen så man ska aldrig säga aldrig)
Kan det vara så att om man tuffar 3000 varv så har man sämre ekonomi?

Nej. Jag tror inte att det har med det att göra. Ur ett rent termodynamiskt perspektiv så ska du tjäna på det eftersom strömningsförlusterna i motorn minskar samtidigt som luftmotståndet är lägre. Det motverkas dock av att man brukar feta på bränsleblandningen något för att motorn ska gå lugnare på låga varv.

Min är ju en -06 som din. Och jag tror att det är så att man i samband med att man programmerade om motorstyrningen av VTEC till -06:an också petade lite i bränslemappen och fetade på den lite för att få motorn att gå lite lugnare på låga varv.

Jag misstänker att det är så att du kan slänga på en Powercommander och mappa om hojen så att den går magrare på låga varv så får du lägre förbrukning på landsväg men troligen kommer det samtidigt att göra att hojen blir bluddrig och lite orolig på låga varv.
Det verkar vara så att det är ett hopp i bränsleförbrukning mellan -05 och -06 samtidigt som körbarheten på låga varv förbättras något. För du och jag kan båda utan problem ligga på 6:ans växel i lägre varv än vad Pete verkar kunna samtidigt som han har lägre förbrukning på landsväg än vad vi har.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För att jag är så gammal att all min körning är eco-driving och inte ego-driving? ;)

Skämt åsido så har jag ingen aning om varför det skiljer. Det började ju med att Steffo_b och jag diskuterade förbrukning. Nu verkar hans vara på väg ner efter ventiljustering.

Det som vore intressant att testa vore ju att sätta samma person på våra hojar på samma 20-milsslinga och se om det skiljer då också. Då är det ju något med hojarna. Annars är vi väl bara olika stela i handlederna.

Jag tror att det är så enkelt att det skiljer mellan årsmodellerna.

När jag kollar på Fuelly.com så finns det statistik över förbrukning på olika hojar där.
7 förare har kört sammanlagt 70 000 miles (typ 10 000 mil) på -05
8 förare har rapporterat in totalt 30 000 miles (typ 5000 mil) på -06

dom snitt som rapporterats där för dom två årsmodellerna är följande.
-05 drar i snitt 42,0 mpg eller 0,56 lit/mil
-06 drar i snitt 36,9 mpg eller 0,64 lit/mil

Dvs det är fler än vi som upplever att det är skillnad i bränsleförbrukningen mellan olika årsmodeller. Alla verkar komma fram till att en -06 drar mer än en -05 och dom siffrorna som dom rapporterat in där stämmer ju hyfsat med våra upplevelser.

Dock är det lite fascinerande att fram till och med -04 så står det ca 37 mpg på alla årsmodeller. -05 har 42 och på -06 är det tillbaka på ca 37.
Dvs det verkar som om Årsmodellen -05 generellt ligger lite lägre i förbrukning än årsmodellerna både före och efter enligt statistiken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Appen ”Road Trip” för iPhone är väldigt bra. Har använt under många år = stenkoll på alla fordon.
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
Original-mappen för en VFR är mager under 5000 rpm någonstans, anledningen till det är att det är där den miljö-certifieras. En PC-mapp brukar feta på på lågvarv.

Min 02'a drog runt 0,5 liter/mil under min Norge-utflykt, och då var varvet ofta under 4krpm och aldrig över VTEC (i princip). Original-drevad. Ingen PC eller annan bensin-påverkan.

Power Commander till en VFR är för övrigt ingen super-bra idé. Köp en RapidBike istället, som utnyttjar att cykeln är utrustad med (två) lambda-sond.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det är ju riktigt intressant om det skiljer så tydligt mellan just -05:eek:rna och de runt omkring, men som du skriver Steffo, det stämmer ju medvår erfarenhet.

V-TEC analysen stämmer. Min går in vid 6800-6900 och kopplar ur på samma, möjligen 100 lägre. Visst märks den, det blir en annan motorsång, men jag tycker inte den stör så mycket om man inte ligger precis på 6900, för då känns det som att den kippar efter luft.

Jag kunde såklart inte hålla mig på vägen hem mellan Göteborg och Karlstad, utan jag parkerade mellan 4000-5000, största delen av tiden låg jag på 4400-4600. Ibland låg jag på 3500 vid kortvariga hastighetssänkningar, tre gånger gjorde jag V-TEC-omkörningar av långtradarkaravaner. Det blev 24,55 mil och jag fick i 11,5 l.

Lufttemperatur: 21-23 grader
Kylartemperatur: 78-80 grader (tillfälligt 87-89 genom Trollhättan).

Varv: 4000-5000
Förbrukning: 0,468, avrundat 0,47 l/mil

Jag är nöjd. Nu har jag mätt klart. :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Original-mappen för en VFR är mager under 5000 rpm någonstans, anledningen till det är att det är där den miljö-certifieras. En PC-mapp brukar feta på på lågvarv.

Min 02'a drog runt 0,5 liter/mil under min Norge-utflykt, och då var varvet ofta under 4krpm och aldrig över VTEC (i princip). Original-drevad. Ingen PC eller annan bensin-påverkan.

Power Commander till en VFR är för övrigt ingen super-bra idé. Köp en RapidBike istället, som utnyttjar att cykeln är utrustad med (två) lambda-sond.

Jag undrar om det gäller alla årsmodeller. Det verkar finnas skillnader mellan olika årsmodeller i förbrukning.
Jag tycker det känns som att den magrar av bränsleluftblandningen någonstans strax under 3000 varv.

Om jag inte fattat det fel så har ju VFR:en funktionen att den kan släppa in luft i avgasröret efer förbränning. Dvs den kan gå med lite fet blandning och istället släppa in luft före katalysatorn och därmed få till bra avgasvärden den vägen.

Otifrån vad ajg uppfattat det så verkar ju inte PeteR1:s VFR -05 trivas särskillt bra under 4000 varv. Jag med flera har inga problem att gå ner lägre än så. Jag upplever inte några problem att gå ner till 3000 var på 6:ans växel. På 5:an kan jag gå ner till lite under 2500 varv utan problem och på 4:an så grejar den lätt 2000 varv utan att bli bluddrig.

Så jag misstänker att min hoj går betydligt fetare på låga varv än Pete R1:s.
Det skulle i så fall också förklara varför hans drar något mindre än vad min mfl andras hojar drar även om min förbrukning verkar ha gått ner något efter ventiljusteringen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ju riktigt intressant om det skiljer så tydligt mellan just -05:eek:rna och de runt omkring, men som du skriver Steffo, det stämmer ju medvår erfarenhet.

V-TEC analysen stämmer. Min går in vid 6800-6900 och kopplar ur på samma, möjligen 100 lägre. Visst märks den, det blir en annan motorsång, men jag tycker inte den stör så mycket om man inte ligger precis på 6900, för då känns det som att den kippar efter luft.

Jag kunde såklart inte hålla mig på vägen hem mellan Göteborg och Karlstad, utan jag parkerade mellan 4000-5000, största delen av tiden låg jag på 4400-4600. Ibland låg jag på 3500 vid kortvariga hastighetssänkningar, tre gånger gjorde jag V-TEC-omkörningar av långtradarkaravaner. Det blev 24,55 mil och jag fick i 11,5 l.

Lufttemperatur: 21-23 grader
Kylartemperatur: 78-80 grader (tillfälligt 87-89 genom Trollhättan).

Varv: 4000-5000
Förbrukning: 0,468, avrundat 0,47 l/mil

Jag är nöjd. Nu har jag mätt klart. :)

Jag tror att det som var invändningen mot VTEC påslaget för -05 och tidigare var just när man låg precis kring dom varven och i synnerhet då under nedlägg. Eftersom då VTEC kan slå till och från upprepade gånger så kändes det osäkert eftersom det ju innebär att man snor lite grepp. Men något stort problem var det nog inte.
Men man valde ändå att göra om den lite till -06 så att den slår till lite tidigare och sedan sänkte man frånslaget ännnu lite till för att VTEC i högre grad skall vara aktiverat eller inte och minimera risken för att man hamnar i en situation där den slår till och från hela tiden. Men jag tror som du. Det var finlir och inget som var något större problem för så mycket upp och ner i fart under nedlägg har man inte och det är inga problem att låta bli att ligga på just det varvtalet. Det finns ju flera växlar.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag undrar om det gäller alla årsmodeller. Det verkar finnas skillnader mellan olika årsmodeller i förbrukning.
Jag tycker det känns som att den magrar av bränsleluftblandningen någonstans strax under 3000 varv.

Om jag inte fattat det fel så har ju VFR:en funktionen att den kan släppa in luft i avgasröret efer förbränning. Dvs den kan gå med lite fet blandning och istället släppa in luft före katalysatorn och därmed få till bra avgasvärden den vägen.

Otifrån vad ajg uppfattat det så verkar ju inte PeteR1:s VFR -05 trivas särskillt bra under 4000 varv. Jag med flera har inga problem att gå ner lägre än så. Jag upplever inte några problem att gå ner till 3000 var på 6:ans växel. På 5:an kan jag gå ner till lite under 2500 varv utan problem och på 4:an så grejar den lätt 2000 varv utan att bli bluddrig.

Så jag misstänker att min hoj går betydligt fetare på låga varv än Pete R1:s.
Det skulle i så fall också förklara varför hans drar något mindre än vad min mfl andras hojar drar även om min förbrukning verkar ha gått ner något efter ventiljusteringen.

Liten justering av gränserna.

På höga växlar (mest tydligt på 6:an) går min bra till 3500 varv. Om jag går under det blir den seg och märkbart trög ner till 3000 varv, under 3000 bluddrar den på ett sätt som gör att jag önskar att jag hade växlat ner. Så jag har en gräns som verkar ligga åtminstone 500 varv högre än era fethojar. ;)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
PAIR och Flapper moddarna gjorda? dom ska lugna ner hojen lite.
Tommy

När jag köpte min hoj i somras så sade förre ägaren inget om några modifieringar. Så jag tror den är original, bortsett från K&N-luftfilter, Leo Vince-slipon och Ermax-double bubble-kåpglas.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Här står hur man gör, och söker man på begreppen på forumet kan man läsa sig till vad folk tycker om det, bla lugnare övergång för vtecen.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1021

Jag har läst om det där. Min slutsats är att 50% säger att det gör skillnad på allt, bottendrag, effekt, VTEC-mjukhet, och 50% säger att det inte gör någon märkbar skillnad alls.

Så länge ingen kan bevisa att det blir avsevärt mycket bättre har jag bestämt mig för att låta Hondas ingenjörer göra som de vill. Jag har varken problem med effekt, förbrukning eller VTEC. ;)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag kopplade ur pair-kontakten och tycker att hojen inte är så ryckig på låga varv precis runt gaspådrag från tomgång ungefär. Där var det mycket kämgurubensin som jag upplever att det blir mindre av.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Hinner ni köra något eller går all tid åt att beräkna när ni måste tanka..? :7peta

Nåja, skämt åsido :)
Koppingen på min låter rätt så "spännande" om man bara står på tomgång med växeln ur. Tänka jordbruksmaskin som står och tuggar. Kanske inte så mycket när man startar utan mer när man varit och kört nån timme. Hojen har gått 2100mil så det känns ju inte som att den bör börja bli sliten ännu?
Är det bara ett egenskap hos modellen som jag inte bör bry mig om? För det är inte så att den slirar eller nåt sånt.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
VFR1200 har väl dubbelkoppling så det är inte riktigt samma best men min hoj rasslar lite när jag står på tomgång med neutral i, drar jag in kopplingen slutar den. Jag har fått uppfattningen om att jag inte är ensam.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ni tror väl snart att jag är galen, och det stämmer väl, men... Idag körde jag ner till Göteborg igen. Jag bestämde mig för att provocera VFR:en och inte köra eco. Jag kom fram till följande:

* Det jag trodde var bludder var nog okunskap. Det är nog tändningsföljden och transmissionen som jag har reagerat på. Jag kan köra på 3000 varv (70 km/h), 2500 varv (60 km/h) och till och med 2000 varv (50 km/h) på 6:an. Det är inte bludder utan motorns karaktär. Visst, det är inget vidare ös när jag vrider på från 2000 varv på 6:an, men det går. Så, I stand corrected. Inget bludder.

* Om jag kör i 150 med mycket VTEC går det att få upp förbrukningen till 0,75 l/mil...



zoddri:
Jag räknar inte på när jag behöver tanka hojen. När jag behöver tanka mig så får hojen också bränsle, men den klarar generellt mer än jag. Jag har bara varit nyfiken på hur mycket den drar. ;)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top