Honda VFR-tråden

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Enligt manulen börjar den öppna vid 80-84, så jag mindes fel, och är helt öppen vid 95

Då är det nog så att kylförmågan är så bra redan vid väldigt liten öppning att den inte blir varmare än 80 vid landsvägskörning. För dom flesta som jag hört något från om vilken temp dom brukar ha så brukar dom flesta ligga någonstans under 80 grader beroende på utetemperatur.
Sen beror det vbäl säkert lite på vart tempgivaren som skickar signal till displayen sitter. Det kan ju hända så att den sitter i någon av dom lite svalare delarna av kylsystemet. Men spontant skulle jag nog vilja ha upp tempen på min ca 10 grader vid landsvägskörning. (Under förutsättning att det faktiskt är strax under 80 som displayen visar)
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Även denna motor följde med, kom till mitt garage när jag köpte en VF1000F, med trasig motor. Säljaren hade tänkt pilla in den i VF1000R-ramen?

Bild! Är det en VFR750 motor. kan jag på något sätt få fram årsmodell?
View attachment 443073

Mvh Toyman

Vad har du för motornr? RC24E = 86-89 RC36E =90-97 sen ser man på resten av motornr exakt vilken årsmodell, börjar det på 20 så är det första året 21 andra året etc.
Tommy
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Äntligen är den här säsongen igång! Bild kommer från datorn, iPhonen spelar inte med... :huvet

Lufttempen visade 13-18 grader.
Kylartempen visade 76-80 grader
Hastighetsmätaren visade 70-130 grader.
Jag har inte tankat upp så förbrukningen saknas.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Efter termostatbytet nu så ligger min runt 78 är jag har vind på kylarna så den verkar ju kyla rätt bra direkt om det är cirkulerande luft.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Efter termostatbytet nu så ligger min runt 78 är jag har vind på kylarna så den verkar ju kyla rätt bra direkt om det är cirkulerande luft.

Det är ungefär samma temperatur som jag typiskt sett brukar se på min display också. Den brukar ligga på 77 i displayen om jag inte missminner mig och att den visar 77 eller 78 är ju väl inom felmarginalen för en mätare med den nogrannheten.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det är ungefär samma temperatur som jag typiskt sett brukar se på min display också. Den brukar ligga på 77 i displayen om jag inte missminner mig och att den visar 77 eller 78 är ju väl inom felmarginalen för en mätare med den nogrannheten.

Nu har jag gjort ett test till. Jag körde från Karlstad till Malmö med ett tankstopp i Kungsbacka (27,2 mil, fick i 14,5 l) igår. Jag tankade fullt när jag kom fram också (24,9 mil, fick i 14,5 l).

Lufttemperatur: 16-18 grader
Kylartemperatur: 77-79 grader

Sträcka 1: En del kökörning i 50-70, en del V-TEC-omkörningar, annars mestadels 4000-5000 varv (100-120 på mätaren). Förbrukningen landade (igen) på 0,53 l/mil.

Sträcka 2: Mest motorväg i 5500-6000 varv (130-150 på mätaren). Förbrukningen blev 0,58 l/mil.

Det är ju tydligt att min drar mer på 6000 varv än 5000, men bortsett från det så vet jag inte varför den verkar dra mindra än din, Steffo_b...
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag tuffade lite hoj i helgen och landade på dryga 0,6 i förbrukning, lite bus med accelerationer men huvudsakligen tuffade vi landsväg i 70-100 km/h. Polarns Triumph Tiger 800 låg på ca 0,5. Kylaren låg på knappt 80 grader och ute var det väl runt 17 när vi började och jag gissar dryga 20 mot slutet för då började det bli varmt i handskar och så :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu har jag gjort ett test till. Jag körde från Karlstad till Malmö med ett tankstopp i Kungsbacka (27,2 mil, fick i 14,5 l) igår. Jag tankade fullt när jag kom fram också (24,9 mil, fick i 14,5 l).

Lufttemperatur: 16-18 grader
Kylartemperatur: 77-79 grader

Sträcka 1: En del kökörning i 50-70, en del V-TEC-omkörningar, annars mestadels 4000-5000 varv (100-120 på mätaren). Förbrukningen landade (igen) på 0,53 l/mil.

Sträcka 2: Mest motorväg i 5500-6000 varv (130-150 på mätaren). Förbrukningen blev 0,58 l/mil.

Det är ju tydligt att min drar mer på 6000 varv än 5000, men bortsett från det så vet jag inte varför den verkar dra mindra än din, Steffo_b...

Jag har kollat lite nu när jag pendlat till och från jobbet. På lite drygt 20 körda mil så fick jag i ganska exakt 12 liter vilket betyder strax under 0,6. Bitvis 130 på motorväg och bitvis 50 med lite kökörning och då är det kallstart och jag tror att det är lite drygt 20 km till jobbet. Dvs det är kallstarter som påverkar rätt negativt. Visserligen är den uppe i 77 grader redan efter 2 km men det går ju rätt mycket mer när motorn är kall.
Så jag tycker att det nog verkar som om den drar lite mindre med nyjusterade ventiler. Gissningsvis sjunker det lite om det inte är en massa kallstarter. Så den drar nog inte så mycket som jag fått för mig.

Så min upplevda höga förbrukning kan nog tänkas bero på en kombination av att det var dags att justera ventilerna och att jag helt enkelt har gasat lite mer än jag föreställer mig.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har kollat lite nu när jag pendlat till och från jobbet. På lite drygt 20 körda mil så fick jag i ganska exakt 12 liter vilket betyder strax under 0,6. Bitvis 130 på motorväg och bitvis 50 med lite kökörning och då är det kallstart och jag tror att det är lite drygt 20 km till jobbet. Dvs det är kallstarter som påverkar rätt negativt. Visserligen är den uppe i 77 grader redan efter 2 km men det går ju rätt mycket mer när motorn är kall.
Så jag tycker att det nog verkar som om den drar lite mindre med nyjusterade ventiler. Gissningsvis sjunker det lite om det inte är en massa kallstarter. Så den drar nog inte så mycket som jag fått för mig.

Så min upplevda höga förbrukning kan nog tänkas bero på en kombination av att det var dags att justera ventilerna och att jag helt enkelt har gasat lite mer än jag föreställer mig.

Gött! Kallstarter är inte bra för någon utom oljebolaget...

Dagens testrunda blev Malmö till Billund. Först lite stadskörning i Malmö, sedan en hel del kökörning mellan Köpenhamn och Odense (bitvis mellan 0 och 30 km/h...). När jag kom fram till Billund hade jag kört 31,5 mil och jag fick i 16,5 l (en plutt kvar på bränslemätaren, ingen bränslevarningslampa).

Lufttemperatur: 18-23 grader.
Kylartemperatur: 79-81 grader.
Hastighet: 0-120 (tomgång till ~5000 varv)
Förbrukning: 0,52 l/mil

Det är verkligen inte den här hojen som begränsar längden på etapperna. Det var rätt gott med en kall Cola efter dagens körning...
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Gött! Kallstarter är inte bra för någon utom oljebolaget...

Dagens testrunda blev Malmö till Billund. Först lite stadskörning i Malmö, sedan en hel del kökörning mellan Köpenhamn och Odense (bitvis mellan 0 och 30 km/h...). När jag kom fram till Billund hade jag kört 31,5 mil och jag fick i 16,5 l (en plutt kvar på bränslemätaren, ingen bränslevarningslampa).

Lufttemperatur: 18-23 grader.
Kylartemperatur: 79-81 grader.
Hastighet: 0-120 (tomgång till ~5000 varv)
Förbrukning: 0,52 l/mil

Det är verkligen inte den här hojen som begränsar längden på etapperna. Det var rätt gott med en kall Cola efter dagens körning...

Nej. Hojen begränsar på inget sätt dagsetapperna. Jag brukar känna att det är rätt skönt att ta en liten bensträckare efter 2 timmar i sadeln och om det är ladsväg så innebär det ju kanske 20 mil eller så och om man ändå vill stanna till och kanske få i sig lite vätska (eller ta en kisspaus) eller så så kan man lika gärna passa på att hälla i hojen lite vätska också. Även om jag skulle ligga på rätt ordentligt på gasen så innebär det ändå att jag har minst 10 mil kvar innan jag faktiskt måste tanka. (Eller innan ens tanklampan tänds).

Med det sagt. Jag tycker det är lite märkligt att den ändå ligger så pass högt som den gör i förbrukning. Den TDM 850 som jag hade innan gick på 0,4 l/mil på touring med momsade hastighetsbegränsningar. Vid inspirerad körning drog den 0,5 och jag fick ligga i ordentligt för att få upp den över 0,6.
VFR:en kommer jag aldrig att kunna få ner under 0,5. (Utifrån det jag sett nu så kan jag tänka mig att jag får ner min till ungefär samma siffror som du utan kallstarter och kortare körningar)
Det är ändå frågan om motorer av jämförbar storlek. (800 vs 850 cc).
Visserligen brukar det kosta lite bränsleekonomi att klämma ur mer effekt ur en lika stor motor och VFR:en har 30 hästar mer men det är ju samtidigt också en av dom mest tekniskt komplicerade motorerna med VTEC, insprutning mm jämfört med en relativt enkel parallelltwin med vakuumförgasare.
Jag misstänker att det kanske är så att VFR:en går med lite onödigt fet bränsle/luft blandning.

Inte för att det egentligen gör något. Den skillnaden i bränsleekonomi kommer inte att knäcka min ekonomi och jag tar gärna den lilla smällen för den rejält mycket större körglädjen jag har på VFR:en. Men det är ändå en skillnad på 1 dl/mil (eller 25%) vid jämförbara körcykler. Och jag kan inte låta bli att tycka att det är lite märkligt.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nej. Hojen begränsar på inget sätt dagsetapperna. Jag brukar känna att det är rätt skönt att ta en liten bensträckare efter 2 timmar i sadeln och om det är ladsväg så innebär det ju kanske 20 mil eller så och om man ändå vill stanna till och kanske få i sig lite vätska (eller ta en kisspaus) eller så så kan man lika gärna passa på att hälla i hojen lite vätska också. Även om jag skulle ligga på rätt ordentligt på gasen så innebär det ändå att jag har minst 10 mil kvar innan jag faktiskt måste tanka. (Eller innan ens tanklampan tänds).

Med det sagt. Jag tycker det är lite märkligt att den ändå ligger så pass högt som den gör i förbrukning. Den TDM 850 som jag hade innan gick på 0,4 l/mil på touring med momsade hastighetsbegränsningar. Vid inspirerad körning drog den 0,5 och jag fick ligga i ordentligt för att få upp den över 0,6.
VFR:en kommer jag aldrig att kunna få ner under 0,5. (Utifrån det jag sett nu så kan jag tänka mig att jag får ner min till ungefär samma siffror som du utan kallstarter och kortare körningar)
Det är ändå frågan om motorer av jämförbar storlek. (800 vs 850 cc).
Visserligen brukar det kosta lite bränsleekonomi att klämma ur mer effekt ur en lika stor motor och VFR:en har 30 hästar mer men det är ju samtidigt också en av dom mest tekniskt komplicerade motorerna med VTEC, insprutning mm jämfört med en relativt enkel parallelltwin med vakuumförgasare.
Jag misstänker att det kanske är så att VFR:en går med lite onödigt fet bränsle/luft blandning.

Inte för att det egentligen gör något. Den skillnaden i bränsleekonomi kommer inte att knäcka min ekonomi och jag tar gärna den lilla smällen för den rejält mycket större körglädjen jag har på VFR:en. Men det är ändå en skillnad på 1 dl/mil (eller 25%) vid jämförbara körcykler. Och jag kan inte låta bli att tycka att det är lite märkligt.
Den har alltså runt 35% mer effekt men drar bara 25% mer soppa? Tycker inte jag verkar konstigt alls, speciellt inte med två cylindrar extra och en erkänt törstig motorkonstruktion. Även med tanke på insprutning vs förgasare. (V4 jämfört med twin, det går lite extra soppa för kylning på dem också...)

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Extra soppa för kylning på VFR? Det tror jag inte. Snarare har man prioriterat andra egenskaper än bränsleekonomi...
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Jag misstänker att det kanske är så att VFR:en går med lite onödigt fet bränsle/luft blandning.

Inte för att det egentligen gör något. Den skillnaden i bränsleekonomi kommer inte att knäcka min ekonomi och jag tar gärna den lilla smällen för den rejält mycket större körglädjen jag har på VFR:en. Men det är ändå en skillnad på 1 dl/mil (eller 25%) vid jämförbara körcykler. Och jag kan inte låta bli att tycka att det är lite märkligt.
Hellre en rikare blandning än för mager på alla cylindrar. Såvida du inte har pcV och bänkat hojen? Idealet vore ju om möjligheten att flasha ecu´n och få rätt konfiguration den vägen. Blir billigare också kanske?
Har 19mappen i min pcfemma och upplever inte att den skulle dra så mycket mer än innan makeovern. Efter bytt till helsystem väntade jag mig en suput efter tiomilarundan. Hoppas Evensson gör den till absolutist.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den har alltså runt 35% mer effekt men drar bara 25% mer soppa? Tycker inte jag verkar konstigt alls, speciellt inte med två cylindrar extra och en erkänt törstig motorkonstruktion. Även med tanke på insprutning vs förgasare. (V4 jämfört med twin, det går lite extra soppa för kylning på dem också...)

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Att man förlorar bränsleekonomi på att öka uttagen effekt ur samma cylindervolym är jag med på. I synnerhet om man har samma motor. Men du förlorar aldrig 35% bränsleekonomi på att öka effekten med 35% vid samma körning. Du ökar bränsleförbrukningen med 35% på toppeffekt för att få ut 35% mer effekt ja. Men då pratar vi ju om vidöppet gasspjäll vid 11000 rpm. Det är inte det det är frågan om här.
Men det är fortfarande så att för att hålla 100 på en VFR så åtgår det inte särskilt mycket mer effekt än att hålla samma hastighet på en TDM. Och verkningsgraden vid måttliga effektuttag går inte ner så mycket normalt sett. I synnerhet inte om man inför bränsleinsprutning (som brukar spara bränsle) samtidigt som man stoppar variabla ventiler i form av VTEC (som enligt Honda själva är för att ge bättre ekonomi, avgasrening och bottendrag på låga varv med förhöjd toppeffekt på höga varv)
Vad gäller det där med kylning så tror jag inte för ett ögonblick på att man matat på med mer bränsle i syfte att hålla motorn sval på låga varv. Det är på höga varv med höga effektuttag som det blir intressant. På låga varv med måttligt gaspådrag gör en fet blandning snarare att man tvättar bort oljefilmen på cylinderväggarna med drastiskt försämrad livslängd på motorn som följd.

Med insprutning får man ju plötsligt betydligt större möjligheter att detaljstyra blandningen så att man kan gå magert vid lågt gaspådrag där överhettning inte är något problem samtidigt som man kan feta på blandningen hur man vill vid höga pådrag för att få precis den förbränningskarakteristik och temp som man vill.

Det är snarare något annat som gör att den suger i sig lite mer bränsle på landsväg. Det kan vara att man släpper på något mer bränsle för att den ska gå lite lugnare på låga varv eller någon annan för mig okänd anledning.

Men att det skulle bli så mycket högre förbrukning på lugn landsväg bara för att det är en V4 och högre toppeffekt köper jag inte. I synnerhet inte som att den är så mycket mer avancerad än TDM:ens motor.
Kanske är det så att aerodynamiken på VFR:en med sidoväskorna på är sämre till förmån för mindre vindkänslighet. För det är ett faktum. TDM:en var långt mer vindkänslig än VFR:en är. Kanske gick TDM:en tokmagert på delgas.

Men det ändrar inte det faktum att jag personligen tycker att det är lite konstigt att min TDM 850 från -00 drog lika mycket i 150 som en VFR gör i 100 och hastighet är ju en välkänd faktor till hög förbrukning på hojar eftersom aerodynamiken är så usel.

Och ska man se det som att det är effekten som har betydelse så blir det väldigt svårt att förklara hur jag kan köra min Subaru som väger 1,7 ton med konstant fyrhjulsdrift och en boxersexa på 3,6 liter och 260 hästar på bara en dryg deciliter mer per mil i landsvägsfart. Där är det helt och hållet en fråga om att luftmotståndet i landsvägsfart har betydelse. (Plus att subarus boxersexa är fruktansvärt avancerad och därmed svindyr att reparera om något mot förmodan går sönder.)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Dagens etapp blev intressant. Jag körde från Billund till Fredrikshamn, ut till Skagen och tillbaka till Fredrikshamn. 32,27 mil, jag fick i 16 l (en plutt kvar igen, ingen bränslevarningslampa). Lite krypkörning i kö, några mil spontanjakt i 150 på motorvägen.

Lufttemperatur: 20-23 grader.
Kylartemperatur: 79-80 grader.
Jag låg oftast på runt 4000 varv (95-100 på mätaren), med några undantag (se ovan).

Förbrukningen blev 0,496, eller avrundat 0,5 l/mil.

Om jag hade hållt 4000 varv och inte jagat danskar på motorvägen är jag säker på att jag hade hamnat under 0,5 avrundat.

Imorgon tar jag färjan till Göteborg och kör hem. Jag tror jag struntar i att vara bränslesnål då. Vi får se...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag undrar varför din maskin drar typ en deciliter mindre än jag någonsin lyckats med. Har fortfarande planer på en körjournalsapp men har inte fått häcken ur och börjat koda än

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag undrar varför din maskin drar typ en deciliter mindre än jag någonsin lyckats med. Har fortfarande planer på en körjournalsapp men har inte fått häcken ur och börjat koda än

Skickat från min E5823 via Tapatalk

För att jag är så gammal att all min körning är eco-driving och inte ego-driving? ;)

Skämt åsido så har jag ingen aning om varför det skiljer. Det började ju med att Steffo_b och jag diskuterade förbrukning. Nu verkar hans vara på väg ner efter ventiljustering.

Det som vore intressant att testa vore ju att sätta samma person på våra hojar på samma 20-milsslinga och se om det skiljer då också. Då är det ju något med hojarna. Annars är vi väl bara olika stela i handlederna.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Grejen är ju att jag överlag ligger och tuffar mellan 3-4k och har nog aldrig varit nere på 0,5 vad jag kan minnas. Knappt när jag rullade hem den från Götet, där lär iofs varvet vara över 4k iom att det är 4k i 80 på sexan om jag inte missminner mig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top