Honda VFR-tråden

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Precis, är sällan räckviddsångesten eller tankvolymen som är problemet. Mer bakpartiet på kroppen. :D
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Precis, är sällan räckviddsångesten eller tankvolymen som är problemet. Mer bakpartiet på kroppen. :D

Bakpartiet på kroppen är inget problem på en VFR. Jag har aldrig varit så pigg i kropp och knopp efter hojkörning som efter turer på VFR:en.

Problemet är snarast att vätskebalansen kan behöva justeras eventuellt kombinerat med intag av fast föda. ;)
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Är väldigt individuellt. Jag fixar max 20 mil i ett sträck, oavsett hoj, sen börjar jag få problem med bakpartiet, ryggen, nacken osv.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Är väldigt individuellt. Jag fixar max 20 mil i ett sträck, oavsett hoj, sen börjar jag få problem med bakpartiet, ryggen, nacken osv.

Jag kanske skall backa långsamt mot dörren, jag sitter ju till och med skönt på mina R1:eek:r. Men jag har sedan länge accepterat att jag inte är som alla andra... :krama
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
Jag skulle ge rätt mycket för att slippa psoriasisartrit och annat "åldersrelaterat" kropps-mögel... Än så länge har jag i alla fall inte gett upp och köpt mig en orange sitt-rakt-upp-o-ner-österrikare, men det är bara en tidsfråga. Baken lider dock inte av VFR'en, däremot nacke och handleder!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast...vänta lite nu... Rätta mig om jag har fel, men har inte 800:an en tankvolym på 22 liter och 1200:an 18-19 liter?

När jag sträckkör på min 800 har jag fått ner den till 0,53 l/mil när jag kryssar fram i 130 på mätaren. Efter exakt 30 mil tändes bränslevarningslampan och då fick jag i 16 liter. Alltså skall jag teoretiskt kunna ta mig 40 mil på en tank. Om man räknar på 0,6 l/mil så räcker en tank 36 mil.

Om man antar att en 1200 också drar 0,6 l/mil så skulle man komma 30 mil på en tank.

30 mil är ändå en respektabel siffra och det kan vara läge att tanka mer än bara hojen. 36-40 mil är trots allt ännu mer respektabelt och ger en lite större trygghet.

Sedan varierar siffrorna såklart beroende på hur hårt man vrider på. Det är aldrig svårt att tömma en tank...


Jag kan väl tillägga att det fanns en råsnygg 1200:a till salu här i stan när jag spanade efter en 800:a. Jag vågade inte provköra den, för jag ville ha en större tank, större packväskor och billigare hoj. Jag ångrar fortfarande att jag inte provkörde den...


Steffo_b:
Jag läste din kommentar i "köra långt"-tråden. Visst kör man tanken tom om man skall kräma ut 35-40 mil, men med ekonomisk snålkörning finns möjligheten. Det ger mig ändå en liten större trygghet att veta att när lampan tänds så kan jag fixa upp till 10 mil till. Men det är rätt lagom att tanka mig var 30:e mil också och inte bara hojen...

Hmm. Det kan hända. Det jag hittar är att 800 hade 22 liter och 1200 18,5 liter åtminstone fram till 2014. Om jag fattat det rätt så är det så att på dom senaste modellerna så är det 21,5 liter på båda. Men ta det med en nypa salt.

Alldeles oavsett. Även med 18,5 liter tankvolym ska man ligga på ordentligt om man inte ska klara 20 mil med god marginal. Jag tror att dom siffror jag sett på förväntad förbrukning på 1200 enligt honda är 0,64 l/mil. Så jag har svårt att se att man kan få i den så mycket soppa att 20 mil blir ett problem oavsett hur man gasar. Lyckas man med det så har man nog kört så hårt att då lär långtouring bli ett problem med hänsyn till ideliga däcksbyten också.

0,53 har jag aldrig kommit ner till ens om jag håller igen och nöjer mig med att ligga i ca 100 enligt mätaren på 90 väg. Jag har funderat lite om det är så att min termostat börjar bli lite trött så att motortempen ligger lägre än den borde. Det hade nämligen en högst avseärd påverkan på förbrukningen i gamla bilen när den hade defekt termostat. 70 istället för 90 grader i kylvätsketemp innebar en skillnad på nästan 2 dl/mil.

Min hoj kommer aldrig över 80 grader på landsväg i kylvätsketemp enligt displayen på instrumentpanelen. Jag tycker personligen att den borde ligga närmare 90 men det kan ju vara så att man har valt att lägga den lägre i temp för att det ska finnas mer marginal kvar. Det kan ju också hända att givaren sitter så till att den visar temp på returen från kylpaketet vilket skulle förklara en lägre visad temp.
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
Min VFR VTEC drog runt 0,5 l/mil vid långkörning i somras, men då låg farten runt 80-90 större delen av tiden. Och min går också kall, med helt ny termostat, ligger runt 74-76 grader indikerat i kylvätsketemperatur vid landsvägskörning i moderat tempererad omgivningsluft. I stadstrafik drar tempen dock snabbt uppåt 80-90.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min VFR VTEC drog runt 0,5 l/mil vid långkörning i somras, men då låg farten runt 80-90 större delen av tiden. Och min går också kall, med helt ny termostat, ligger runt 74-76 grader indikerat i kylvätsketemperatur vid landsvägskörning i moderat tempererad omgivningsluft. I stadstrafik drar tempen dock snabbt uppåt 80-90.

Hmm. :va
Undrar om det kanske är så att jag gasar lite mer än jag tror att jag gasar. Jag vet i alla fall att jag skruvade upp tempot en del när jag bytte från TDM 850 till VFR:en eftersom när TDM:en började kännas svampig så känns VFR:en fortfarande bergfast stabil.
Sen kan det kanske påverka att mina ventilspel inte var korrekta. Mina mätningar på förbrukningen härrör sig ju från den sista perioden före ventilkontroll och ventiljustering. Och ventilspelet behövde justeras. Det visade sig bland annat i att den var mer svårtstartad än den borde vara (Typ att den slog tvärstopp vid start emellanåt). I kombination med att batteriet började bli klent så var det obra och ledde vid några tillfällen till att jag fick springa igång den. Jag får försöka göra lite mätningar av det nu när jag har nyjusterade ventilspel.
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
Hmm. :va
Undrar om det kanske är så att jag gasar lite mer än jag tror att jag gasar. Jag vet i alla fall att jag skruvade upp tempot en del när jag bytte från TDM 850 till VFR:en eftersom när TDM:en började kännas svampig så känns VFR:en fortfarande bergfast stabil.
Jo, jag tror inte jag var i VTEC-regionen en enda gång... Tråkigt, men ekonomiskt. :tummenupp

Och ventilspelet behövde justeras. Det visade sig bland annat i att den var mer svårtstartad än den borde vara (Typ att den slog tvärstopp vid start emellanåt). I kombination med att batteriet började bli klent så var det obra och ledde vid några tillfällen till att jag fick springa igång den.
Uj, det där lät skrämmande bekant. Får nog bita i det sura äpplet och boka tid för justering, undrar vad respektiven säger över den oväntade utgiften...

Blev din mer lättstartade efter justeringen? Och är du säker på att det berodde på det? :)
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jag skulle ge rätt mycket för att slippa psoriasisartrit och annat "åldersrelaterat" kropps-mögel... Än så länge har jag i alla fall inte gett upp och köpt mig en orange sitt-rakt-upp-o-ner-österrikare, men det är bara en tidsfråga. Baken lider dock inte av VFR'en, däremot nacke och handleder!

Åldern spelar nog också in. Är redan steloperad i nacken pga galopperande korrespondisk artrit eller vad det nu var läkaren sa.
Nacke och handleder kände jag av redan 2008 när jag återföll efter ett ca tioårigt uppehåll. Men redan innan uppehållet anade jag vartåt det barkade, efter att ha sett fassan och hans handleder. Bara en tidsfråga...

Österrikaren måste inte vara orange. Finns i svart också. ;-)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Steffo_b:
Du vet att växellådan är sexstegad va? :tungan
Jag skall hålla koll på förbrukning och temperatur (luft och kylare) i år också, så får vi se om vi kan hitta någon förklaring till varför min drar 0,53 l/mil i 130 km/h och din drar 0,6 i 100...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Termostaten skall öppna vid 84 grader typ, håller på att byta min som är fast öppen skulle jag tro. Körde den från vinteridet igår och då låg motorn på 64 grader på motorväg....

/R
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Termostaten skall öppna vid 84 grader typ, håller på att byta min som är fast öppen skulle jag tro. Körde den från vinteridet igår och då låg motorn på 64 grader på motorväg....

/R

Min nybytta termos verkar fungera som den ska. Går sällan över 76C även i stan fast det är ju fortfarande ingen sommarvärme att tala om. Lite nojig är man över att köra runt på 19mappen som pcV´n går efter. MåsteFixa bänktid innan motorn sprängs eller nåt pga otillräcklig bränsle/ luftinblandning..:död
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Motorn följde med, kom till mitt garage när jag köpte en VF1000F, med trasig motor. Säljaren hade tänkt pilla in den i VF1000R-ramen?

Bild! Är det en VF750 motor. kan jag på något sätt få fram årsmodell?
IMG_3465 (1280x960).jpg

Mvh Toyman
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Även denna motor följde med, kom till mitt garage när jag köpte en VF1000F, med trasig motor. Säljaren hade tänkt pilla in den i VF1000R-ramen?

Bild! Är det en VFR750 motor. kan jag på något sätt få fram årsmodell?
IMG_3466 (1280x960).jpg

Mvh Toyman
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo, jag tror inte jag var i VTEC-regionen en enda gång... Tråkigt, men ekonomiskt. :tummenupp


Uj, det där lät skrämmande bekant. Får nog bita i det sura äpplet och boka tid för justering, undrar vad respektiven säger över den oväntade utgiften...

Blev din mer lättstartade efter justeringen? Och är du säker på att det berodde på det? :)

Jo. Jag tycker det känns som att den blev mer lättstartad.
Nu hade jag ju ett dåligt batteri också vilket säkerligen bidrog.
Men det som hände min var ju att den någon gång emellanåt höll emot startmotorn av helsike så det slog tvärstopp. Gissningsvis handlar det om att det blir något förändrade öppningstider för avgasventilerna vilket medför att det ger mer motstånd än det borde och är då batteriet klent så går det helt enkelt inte.
Jag har ju svårt att säga helt säkert men i höstas så var det så att när temperaturen började krype ner mot nollan så kunde jag inte räkna med att det skulle gå att starta hojen på morgonen. Och då kunden den dessutom hålla emot något så djävligt att det faktiskt inte ens gick att rulla igång den.
I morse var det typ 3 grader när jag åkte hemifrån och den startade utan någon som helst tvekan.

Så jag tror nog att det blev bättre. Jag misstänker att du får ta fram den stora plånboken för det är ett rätt arbetskrävande jobb att ventiljustera så det är rätt långt ifrån gratis. Bakre cylindrarna är ju inte direkt lätta att komma åt. Dessutom är det en del specialverktyg som krävs pga VTEC.
Och att köra med felaktiga ventilspel kan bli väldigt dyrt. Om ventilspelet blir för litet eller obefintligt så blir ventilen otät och då kan man bränna ventiltalrikarna. Iofs tror jag inte det är någon fara för det så länge som man håller sig till dom rekommenderade intervallen för att kontrollera ventilerna men det är inte något man ska fuska med.

Dyrt som stryk var det men helvete vad jag gillar den hojen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Steffo_b:
Du vet att växellådan är sexstegad va? :tungan
Jag skall hålla koll på förbrukning och temperatur (luft och kylare) i år också, så får vi se om vi kan hitta någon förklaring till varför min drar 0,53 l/mil i 130 km/h och din drar 0,6 i 100...

Jorå. Jag har koll på antalet växlar. Men det kan ju teoretiskt vara så att jag tycker att jag lägger mig på 100 men i själva verket består resan mestadels av omkörningar där jag tokgasar. Och jag är osäker på om ventilspelet har betydelse också. Misstänker det för det var nog rätt rejält fel tror jag.

Men jag har precis tankat hojen full och nollställt tripmätaren så ska vi se vad den drar vid jobbpendlingen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är inte 76 svalt om termosen ska öppna vid 84?

/R

Nja. Det där beror lite på hur kylsystemet är dimensionerat. På bilar så börjar termostaten typiskt sett öppna vid 87 grader och är helt öppen vid 90 grader och det i kombination med dimensioneringen av kylsystemet gör att man hamnar oftast smäck på 90 grader.

Jag gissar att det är så att VFR:en är helt öppen vid 84 och därmed börjar öppna lite tidigare. Det i kombination med att kylsystemet ofta är relativt väl tilltaget i relation till motorstorleken gör kanske att det lätt blir lite svalare på långkörning.

Men jag tror faktiskt att det inte vore en dum ide att stoppa i en termostat som öppnar vid typ 90 grader om det gick att få tag på. Det skulle troligen sänka bränsleförbrukningen en del. Den termiska verkningsgraden i en ottomotor blir högre om man tillåter högre kylvätsketemp. Teoretiskt sett vore det faktiskt bra med ännu högre temperaturer men då blir det istället väldigt stora påfrestningar på kylsystemet som ska hålla kvar kylvätskan.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Enligt manulen börjar den öppna vid 80-84, så jag mindes fel, och är helt öppen vid 95
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top