Honda VFR-tråden

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Här händer inte mycket !

Putsbög är man ju inte..............................
Tänk vad lite Sonax vax kan göra med hojen

IMAG0043.jpg
IMAG0047-1.jpg
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Var ute på en go runda idag men reagerade på att varvräknaren visade ett högt värde i förhållande till hastighet. Studerade den under färd och den visade först 2k varv för mycket, sedan 1k för att sen hamna på rätt varvtal. Det höll i sig en stund sedan började samma visa fast då började felvisningen vid +1k för att seda succesivt närma sig rätt värde igen. Vad kan orsaka detta? Hastighetsmätaren visade alldrig fel, jag har hyfsad koll eftersom jag har en cykeldator som är korrekt kallibrerad. Har hastighetsmätaren o varvräknaren samma givare? I så fall är det ju ännu konstigare eftersom hastighetsmätaren inte tokar sig.
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Var ute på en 30mils sväng ikväll, helt underbar hoj VFR:en är. En liten fråga bara, tyckte den gick ganska varm när jag krypkörde. Passerade 100grader ett litet tag (ca 10grader ute), fläkten gick för fullt! Hur varma går era hojar?
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Var ute på en 30mils sväng ikväll, helt underbar hoj VFR:en är. En liten fråga bara, tyckte den gick ganska varm när jag krypkörde. Passerade 100grader ett litet tag (ca 10grader ute), fläkten gick för fullt! Hur varma går era hojar?

De nyare generationerna går varmt som sjutton. Det ska vara så.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Var ute på en go runda idag men reagerade på att varvräknaren visade ett högt värde i förhållande till hastighet. Studerade den under färd och den visade först 2k varv för mycket, sedan 1k för att sen hamna på rätt varvtal. Det höll i sig en stund sedan började samma visa fast då började felvisningen vid +1k för att seda succesivt närma sig rätt värde igen. Vad kan orsaka detta? Hastighetsmätaren visade alldrig fel, jag har hyfsad koll eftersom jag har en cykeldator som är korrekt kallibrerad. Har hastighetsmätaren o varvräknaren samma givare? I så fall är det ju ännu konstigare eftersom hastighetsmätaren inte tokar sig.

Edit:
När felet uppstår är det konstant.
Jag upprattar det som att varvräknaren ibland visar varvtal
som om 4an var i, ibland som om 5an var i och ibland
(som det ska vara) att 6an är i. Allt ovan när jag kör på 6e
växeln. Felvisningen förljer sedan med i alla växlar men
det var lättast att förklara vad som händer när 6an är i.
Kan det vara så att ICM av någon anledning får fel info om
vilken växel som är i alt att ICM ballar ur ibland och bestämmer
sig för att flippa lite som den vill genom växlarna?
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Åkte ut med tanten bak på viffern ikväll, första gången jag sjutssar på hojen! Kändes rejält vingligt till en början. Som att fjädringen gick på tok för lågt! Finns ju ett vred på höger sida om hojen som man ställer hårdheten på fjärdringen eller vad är denna till för? Vad kör ni på för inställningar? finns det något mer att ställa om på hojen för att passa bättre med passagerare?
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Åkte ut med tanten bak på viffern ikväll, första gången jag sjutssar på hojen! Kändes rejält vingligt till en början. Som att fjädringen gick på tok för lågt! Finns ju ett vred på höger sida om hojen som man ställer hårdheten på fjärdringen eller vad är denna till för? Vad kör ni på för inställningar? finns det något mer att ställa om på hojen för att passa bättre med passagerare?

När tanten åker med så brukar jag spänna upp med 5-6 klick på ratten till höger, hjälper inte det ta några klick till.
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Oki jo då gjorde jag rätt då!... har för mig att jag läste om något annat reglage för fjädringen också? Kändes iaf betydligt bättre efter att ha gjort lite inställningar! Får kolla upp kedjan dock.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Edit:
När felet uppstår är det konstant.
Jag upprattar det som att varvräknaren ibland visar varvtal
som om 4an var i, ibland som om 5an var i och ibland
(som det ska vara) att 6an är i. Allt ovan när jag kör på 6e
växeln. Felvisningen förljer sedan med i alla växlar men
det var lättast att förklara vad som händer när 6an är i.
Kan det vara så att ICM av någon anledning får fel info om
vilken växel som är i alt att ICM ballar ur ibland och bestämmer
sig för att flippa lite som den vill genom växlarna?

Glömde uppdatera detta, gjorde på vfrforum.se men inte här.
Jag kopplade loss batteriet i hopp om att ICM skulle återställas.
Tro det eller ej, men det funkade :)
Varvräknaren har uppfört sig normalt sedan dess.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Idag var det äntligen dags för årets VFR-premiär. Det tog nog några varv på startmotorn innan bensinen letade sig fram till förgasarna, men se startade hon och gick precis lika bra som förra året. Sen blev det en skön tur på några mil. Dock tror jag att det är dags för en förgasarsynkning, för vid jämn gas precis över 0-läget så rycker hon ungefär som en insprutare, dvs av på av på.

IMG_20120620_121852.jpg
Bild från ett somrigt Roslagen idag:)
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Dock tror jag att det är dags för en förgasarsynkning, för vid jämn gas precis över 0-läget så rycker hon ungefär som en insprutare, dvs av på av på.


Det gör min också. Blir aldrig helt perfekt. Man lär sig att leva med det. :rolleyes:
 

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Har ingen instruktionsbok och har sökt svar lite överallt men kanske nån här kan ge det rätta svaret. Hur mycke olja ska man fylla i min VFR 750-90 vid ett oljebyte plus filter. Har fått svar på 4,5 liter vilket låter tokmycket och svaren pendlar mellan 2,9-4,5 liter så jag blir osäker.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Har ingen instruktionsbok och har sökt svar lite överallt men kanske nån här kan ge det rätta svaret. Hur mycke olja ska man fylla i min VFR 750-90 vid ett oljebyte plus filter. Har fått svar på 4,5 liter vilket låter tokmycket och svaren pendlar mellan 2,9-4,5 liter så jag blir osäker.

Runt tre liter. Fyll på sparsamt när du närmar dig tre liter så du inte överfyller som jag, häromdagen...
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Här var det dött, är alla ute och kör eller? 260mil har jag hunnit få ihop iår

Besiktning på min hoj idag, hoppas allt går bra nu :)
 

Tjalle

Helt "spikad"
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Stad???
Hoj
-04 Honda
En vfr 800 vtech -02 har börjat flirta med mitt sinne. Jag kör för närvarande en okåpad Honda 1300 -04 men,,,sådär,,inte riktigt nöjd. Blir jag besviken om jag bytar ner mig till 800cc eller kompenserar v4 motorn och vfr:n detta. Jag är dessutom ganska lång 1,93 men vfr:n känns ganska fullvuxen som modell i stort. Vill kunna använda den till lite bandagar och knixar men mest för nöjjeskörning. Jag ska iväg och prova så,,,,vad tror ni?
 

Ronny A

Skogstomte
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Honda Vfr 800 02:a,Honda Cb 750 f -81,Ktm 640 Adventure 05:a,Äldre maskiner-sålt: Suzuki rmx 250 -91 ,Ktm 250 exc-f -07 Bandit 600 96
tror inte du kommer bli missnöjd-enda kruxet för din del kan kanske va vindbrus i rejäla farter-typ 220+
e själv 180 cm lång och märker av lite turbulens från kåpan-runt hjälmen pm man ligger på ganska hårt på rullen...men det finns ju förhöjda kåpglas.
Men jämfört med en helt naken maskin så är det ju 100 ggr bättre
Ang motorkarraktären så e v4:an klart med o fightas med betydligt större maskiner,om man snackar lågvarvsegenskaper o vridmoment-drar riktigt fint från hyffsat låga varv
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top