Honda VFR-tråden

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jajamän:nicka Eftersom både jag och damen är fullvuxna i längd och jag har matchvikt på 100pannor så behövs det en fullvuxen cykel. Har tittat mycket på XX:en men anser att det är en för dyr cykel att börja med, spanar på tusingar med lite mil istället och helst i trakten kring 20loppor i inköp :hihi

Blocket är din vän! Bara och spana på, det är trots allt några månader kvar tills sommarsäsongen börjar igen, på gott och ont... :(

Själv väntar jag på en chokevajer till den eländiga XL:en... Den är så rackarns svårstartad på morgonarna utan. Att chokekabeln fryser under dagen på jobbet gör inte jobbet lättare... :gnissla
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Hallå alla Viffrare.
Blev igår kring 15-tiden stolt ägare utav en röd VFR 750 -92:a
Hade inte snön legat en halvmeter djup hade jag nog sagt något som: "Mycket nöjd med köpet", eller "Går som en klocka".
Men får återkomma i vår.

Annars är jag dock mycket nöjd efter allt jag hört och läst om dem.
Satt även mycket bra på den och med Lazer slip-on:et lät den ballt.
Dock ska den köras strypt den här säsongen iom. att jag bara haft tungt kort i ett år.
Men den var iaf. i riktigt bra skick och gått knappt 4200 mil.
Hoppas man kan komma iväg på lite längre turer nu också då KTM:en jag körde tidigare år kördes bäst i korta intervaller..

Flubber out
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Hallå alla Viffrare.
Blev igår kring 15-tiden stolt ägare utav en röd VFR 750 -92:a
Hade inte snön legat en halvmeter djup hade jag nog sagt något som: "Mycket nöjd med köpet", eller "Går som en klocka".
Men får återkomma i vår.

Grattis! Tror inte du kommer att bli besviken på ditt köp! :tummenupp

Kika gärna in på http://www.vfr-forum.se, Sveriges bästa märkesforum!
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Hejsan! Har funderat på att skaffa mig en VFR750 (90-talaren) eftersom jag hört att det e en bra hoj. Men jag undrar bara hur sittställningen är för långa personer? Jag är själv 196cm lång.

Mvh Erik
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Hejsan! Har funderat på att skaffa mig en VFR750 (90-talaren) eftersom jag hört att det e en bra hoj. Men jag undrar bara hur sittställningen är för långa personer? Jag är själv 196cm lång.

Mvh Erik

De långa personer, i ungefär era längder, som provat min 97:a har klagat en del på att benen är för hovikta. Smaken är som baken. Funkar på bana, antar jag, men kanske inte på långa touringsträckor. Jag som nästan når upp till medellängd, tycker också att benen är lite väl hopvikta ibland, men det är som sagt inget problem när man kör aktivt, det är mest ett problem när man kör långa touring-sträckor rakt fram typ, tycker jag.

Det bästa du kan göra är att provsitta en sån VFR du har spanat in.

Lycka till med köpet!
 

Norr

Det är aldrig för sent att ge upp...
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Linköping
Hoj
Vfr 800 -99
Jag ska sälja min VFR pga bilinköp så är det någon som intresserad av en VFR 800 -99 med ca 2300 mil på mätaren: Hör av er via mail...
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Blocket är din vän! Bara och spana på, det är trots allt några månader kvar tills sommarsäsongen börjar igen, på gott och ont... :(

Själv väntar jag på en chokevajer till den eländiga XL:en... Den är så rackarns svårstartad på morgonarna utan. Att chokekabeln fryser under dagen på jobbet gör inte jobbet lättare... :gnissla


Hola :yoparty

Vet inte om du uppmärksammat nånstans att jag handlade CBR 1000F från -93 för en månad sen :tummenupp Laddar för fullt nu för en uppstart om ett antal veckor så man får reka lös sig lite innan besiktningen:) Hoppas XL:en går som en klocka å att du slipp problemen med choken i all evinnerlig framtid :banana

Ha de// A
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Hola :yoparty

Vet inte om du uppmärksammat nånstans att jag handlade CBR 1000F från -93 för en månad sen :tummenupp Laddar för fullt nu för en uppstart om ett antal veckor så man får reka lös sig lite innan besiktningen:) Hoppas XL:en går som en klocka å att du slipp problemen med choken i all evinnerlig framtid :banana

Ha de// A

Grattis till en kul hoj!

XL:en mår bra, och får slita hund alla dagar i veckan. Sen jag bytte chokekabel har jag inte haft några problem med starten alls, inte ens när termometern kröp neråt tjugo minusgrader! :yoparty




Viffern väntar tålmodigt... Har skottat upp en stig på baksidan för att hjälpa naturen att snabba på snösmältningen. :D

 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Ser ut som att jag kommer ha möjlighet att skaffa mig en vfr -98.
Nåt som är bra att tänka på innan köp??

Har förstått att motorn är nästintill skottsäker så 4000 mil ska väl inte vara några problem, antar jag.

Tacksam för tips.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Ser ut som att jag kommer ha möjlighet att skaffa mig en vfr -98.
Nåt som är bra att tänka på innan köp??

Har förstått att motorn är nästintill skottsäker så 4000 mil ska väl inte vara några problem, antar jag.

Tacksam för tips.

Säker på att du inte ska skaffa en VFR 00-01? Dessa hade den nya insprutningen som senare kom i Vtecen och Blackbirden.
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Säker på att du inte ska skaffa en VFR 00-01? Dessa hade den nya insprutningen som senare kom i Vtecen och Blackbirden.

Nja... Har hittat en -98 där ägaren eventuellt är intresserad av ett byte. Därför just -98.

Vad är det för skillnader på insprutningen mellan dessa så???
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Nja... Har hittat en -98 där ägaren eventuellt är intresserad av ett byte. Därför just -98.

Vad är det för skillnader på insprutningen mellan dessa så???

Ja, isf; köp!!

Vet inte detaljerna, förutom att det är samma hård- och mjukvara i 00-01 som i Vtec 02-07, PGM-FI alltså. Skulle tippa på bättre mappning och modernare hårdvaror.

Ingen av viffrarna är direkt dåliga oavsett vilken insprutning den har, så även en 98:a kommer att ge dig många härliga mil, inget tvivel om den saken! Min undran berodde mest på att jag själv föredrar att köpa de sista årsmodellerna av motorcyklar (och bilar ibland), de blir inte bättre än just de årsmodellerna. Har en 97:a, sista viffern med förgasare.
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Ja, isf; köp!!

Vet inte detaljerna, förutom att det är samma hård- och mjukvara i 00-01 som i Vtec 02-07, PGM-FI alltså. Skulle tippa på bättre mappning och modernare hårdvaror.

Ingen av viffrarna är direkt dåliga oavsett vilken insprutning den har, så även en 98:a kommer att ge dig många härliga mil, inget tvivel om den saken! Min undran berodde mest på att jag själv föredrar att köpa de sista årsmodellerna av motorcyklar (och bilar ibland), de blir inte bättre än just de årsmodellerna. Har en 97:a, sista viffern med förgasare.


Tackar!
Skulle själv gärna ha en nyare också. Har länge nu funderat på nån runt -05 -09. Men det här blir då ett billigare alternativ, till att börja med.
Har dock alldrig kört nån ännu men har hört så vansinnigt mycket possitivt om hojen att jag vill ha en ändå.

Funkar det om man är 196 cm lång??

Finns det nåt som man ska se upp med??
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Tackar!
Skulle själv gärna ha en nyare också. Har länge nu funderat på nån runt -05 -09. Men det här blir då ett billigare alternativ, till att börja med.
Har dock alldrig kört nån ännu men har hört så vansinnigt mycket possitivt om hojen att jag vill ha en ändå.

Har som sagt också börjat kolla på en ersättare till min 97:a. Men en silverfärgad 00-01 med högmonterat slipon, och som passar min plånbok, är lite svårhittat. Dessutom är jag lite kluven till att göra mig av med min 97:a... :rolleyes:


Funkar det om man är 196 cm lång??

Finns det nåt som man ska se upp med??

En intruktörskollega på Rörken, som i vanliga fall körde en Affe, fick provköra min viffer. Hade gillade motorn skarpt, men gillade inte helt knävinkeln. Har är runt två meter lång. Han köpte sig senare en Versys, jag fick dock höra i efterhand att han vägde mellan Versysen och VFR ändå, och valde Versysen pga priset. Av det kan jag sluta mig till att knävinkeln trots allt inte var helt omöjlig.

Viffrarnas enda svaga punkt är likriktaren/voltregulatorn. Dessa är slitvara på VFR tyvärr, men en del åkare har bytt till en kustomiserad dansk Schnabel som tydligen är superbra. En nybytt eller ny likriktare skulle jag vara redo att betala kanske en tusing extra för. Annat än det, nej. Byter du bara olja, filter, däck, utför allmän service, byter belägg och så när det behövs samt tankar då och då, kommer du inte att ha några problem. VFR är skottsäker, om du inte köper ett uppenbart vrak. Som jag typ...:rolleyes: :tungan

Importerade viffrar från tredje land, exvis Tyskland, straffas med högre premier - 15% - hos de flesta f-bolag, bla If Hondamärkesförsäkring. Detta beroende på att Honda Sverige inte är direkt sugna på att subventionera direktimporter av förklarliga skäl.

Kort sagt, VFR är något av en Volvo 240 tekniskt stabilitetsmässigt sett, fast med kuligare motor. :D
 
Last edited:

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Har som sagt också börjat kolla på en ersättare till min 97:a. Men en silverfärgad 00-01 med högmonterat slipon, och som passar min plånbok, är lite svårhittat. Dessutom är jag lite kluven till att göra mig av med min 97:a... :rolleyes:




En intruktörskollega på Rörken, som i vanliga fall körde en Affe, fick provköra min viffer. Hade gillade motorn skarpt, men gillade inte helt knävinkeln. Har är runt två meter lång. Han köpte sig senare en Versys, jag fick dock höra i efterhand att han vägde mellan Versysen och VFR ändå, och valde Versysen pga priset. Av det kan jag sluta mig till att knävinkeln trots allt inte var helt omöjlig.

Viffrarnas enda svaga punkt är likriktaren/voltregulatorn. Dessa är slitvara på VFR tyvärr, men en del åkare har bytt till en kustomiserad dansk Schnabel som tydligen är superbra. En nybytt eller ny likriktare skulle jag vara redo att betala kanske en tusing extra för. Annat än det, nej. Byter du bara olja, filter, däck, utför allmän service, byter belägg och så när det behövs samt tankar då och då, kommer du inte att ha några problem. VFR är skottsäker, om du inte köper ett uppenbart vrak. Som jag typ...:rolleyes: :tungan

Importerade viffrar från tredje land, exvis Tyskland, straffas med högre premier - 15% - hos de flesta f-bolag, bla If Hondamärkesförsäkring. Detta beroende på att Honda Sverige inte är direkt sugna på att subvertionera direktimporter av förklarliga skäl.

Kort sagt, VFR är något av en Volvo 240 tekniskt stabilitetsmässigt sett, fast med kuligare motor. :D


Underbart, tackar!
Blir provkörning i eftermiddag :banana
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top