Sidan 37 av 40 FörstaFörsta ... 1231323334353637383940 SistaSista
Resultat 721 till 740 av 794
  1. #721
    Gör vintrarna osäkra för bildrullarna! adrian_vgs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uppsala
    Hoj
    KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
    Inlägg
    1 196
    Precis, är sällan räckviddsångesten eller tankvolymen som är problemet. Mer bakpartiet på kroppen.
    Kör nu: KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
    Fakta: Enda sättet att behålla en sund mental balans är att köra sin motorcykel dagligen...

  2. #722
    För gammal för att dö ung. PeteR1s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    600+650+800+1000x2
    Inlägg
    2 937
    Citat Ursprungligen postat av adrian_vg Visa inlägg
    Precis, är sällan räckviddsångesten eller tankvolymen som är problemet. Mer bakpartiet på kroppen.
    Bakpartiet på kroppen är inget problem på en VFR. Jag har aldrig varit så pigg i kropp och knopp efter hojkörning som efter turer på VFR:en.

    Problemet är snarast att vätskebalansen kan behöva justeras eventuellt kombinerat med intag av fast föda.

  3. #723
    Gör vintrarna osäkra för bildrullarna! adrian_vgs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uppsala
    Hoj
    KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
    Inlägg
    1 196
    Är väldigt individuellt. Jag fixar max 20 mil i ett sträck, oavsett hoj, sen börjar jag få problem med bakpartiet, ryggen, nacken osv.
    Kör nu: KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
    Fakta: Enda sättet att behålla en sund mental balans är att köra sin motorcykel dagligen...

  4. #724
    För gammal för att dö ung. PeteR1s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    600+650+800+1000x2
    Inlägg
    2 937
    Citat Ursprungligen postat av adrian_vg Visa inlägg
    Är väldigt individuellt. Jag fixar max 20 mil i ett sträck, oavsett hoj, sen börjar jag få problem med bakpartiet, ryggen, nacken osv.
    Jag kanske skall backa långsamt mot dörren, jag sitter ju till och med skönt på mina R1:or. Men jag har sedan länge accepterat att jag inte är som alla andra...

  5. #725
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Honda VFR 02
    Inlägg
    47
    Jag skulle ge rätt mycket för att slippa psoriasisartrit och annat "åldersrelaterat" kropps-mögel... Än så länge har jag i alla fall inte gett upp och köpt mig en orange sitt-rakt-upp-o-ner-österrikare, men det är bara en tidsfråga. Baken lider dock inte av VFR'en, däremot nacke och handleder!

  6. #726
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av PeteR1 Visa inlägg
    Fast...vänta lite nu... Rätta mig om jag har fel, men har inte 800:an en tankvolym på 22 liter och 1200:an 18-19 liter?

    När jag sträckkör på min 800 har jag fått ner den till 0,53 l/mil när jag kryssar fram i 130 på mätaren. Efter exakt 30 mil tändes bränslevarningslampan och då fick jag i 16 liter. Alltså skall jag teoretiskt kunna ta mig 40 mil på en tank. Om man räknar på 0,6 l/mil så räcker en tank 36 mil.

    Om man antar att en 1200 också drar 0,6 l/mil så skulle man komma 30 mil på en tank.

    30 mil är ändå en respektabel siffra och det kan vara läge att tanka mer än bara hojen. 36-40 mil är trots allt ännu mer respektabelt och ger en lite större trygghet.

    Sedan varierar siffrorna såklart beroende på hur hårt man vrider på. Det är aldrig svårt att tömma en tank...


    Jag kan väl tillägga att det fanns en råsnygg 1200:a till salu här i stan när jag spanade efter en 800:a. Jag vågade inte provköra den, för jag ville ha en större tank, större packväskor och billigare hoj. Jag ångrar fortfarande att jag inte provkörde den...


    Steffo_b:
    Jag läste din kommentar i "köra långt"-tråden. Visst kör man tanken tom om man skall kräma ut 35-40 mil, men med ekonomisk snålkörning finns möjligheten. Det ger mig ändå en liten större trygghet att veta att när lampan tänds så kan jag fixa upp till 10 mil till. Men det är rätt lagom att tanka mig var 30:e mil också och inte bara hojen...
    Hmm. Det kan hända. Det jag hittar är att 800 hade 22 liter och 1200 18,5 liter åtminstone fram till 2014. Om jag fattat det rätt så är det så att på dom senaste modellerna så är det 21,5 liter på båda. Men ta det med en nypa salt.

    Alldeles oavsett. Även med 18,5 liter tankvolym ska man ligga på ordentligt om man inte ska klara 20 mil med god marginal. Jag tror att dom siffror jag sett på förväntad förbrukning på 1200 enligt honda är 0,64 l/mil. Så jag har svårt att se att man kan få i den så mycket soppa att 20 mil blir ett problem oavsett hur man gasar. Lyckas man med det så har man nog kört så hårt att då lär långtouring bli ett problem med hänsyn till ideliga däcksbyten också.

    0,53 har jag aldrig kommit ner till ens om jag håller igen och nöjer mig med att ligga i ca 100 enligt mätaren på 90 väg. Jag har funderat lite om det är så att min termostat börjar bli lite trött så att motortempen ligger lägre än den borde. Det hade nämligen en högst avseärd påverkan på förbrukningen i gamla bilen när den hade defekt termostat. 70 istället för 90 grader i kylvätsketemp innebar en skillnad på nästan 2 dl/mil.

    Min hoj kommer aldrig över 80 grader på landsväg i kylvätsketemp enligt displayen på instrumentpanelen. Jag tycker personligen att den borde ligga närmare 90 men det kan ju vara så att man har valt att lägga den lägre i temp för att det ska finnas mer marginal kvar. Det kan ju också hända att givaren sitter så till att den visar temp på returen från kylpaketet vilket skulle förklara en lägre visad temp.
    The man, the myth, the concept.

  7. #727
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Honda VFR 02
    Inlägg
    47
    Min VFR VTEC drog runt 0,5 l/mil vid långkörning i somras, men då låg farten runt 80-90 större delen av tiden. Och min går också kall, med helt ny termostat, ligger runt 74-76 grader indikerat i kylvätsketemperatur vid landsvägskörning i moderat tempererad omgivningsluft. I stadstrafik drar tempen dock snabbt uppåt 80-90.

  8. #728
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Björnbär Visa inlägg
    Min VFR VTEC drog runt 0,5 l/mil vid långkörning i somras, men då låg farten runt 80-90 större delen av tiden. Och min går också kall, med helt ny termostat, ligger runt 74-76 grader indikerat i kylvätsketemperatur vid landsvägskörning i moderat tempererad omgivningsluft. I stadstrafik drar tempen dock snabbt uppåt 80-90.
    Hmm.
    Undrar om det kanske är så att jag gasar lite mer än jag tror att jag gasar. Jag vet i alla fall att jag skruvade upp tempot en del när jag bytte från TDM 850 till VFR:en eftersom när TDM:en började kännas svampig så känns VFR:en fortfarande bergfast stabil.
    Sen kan det kanske påverka att mina ventilspel inte var korrekta. Mina mätningar på förbrukningen härrör sig ju från den sista perioden före ventilkontroll och ventiljustering. Och ventilspelet behövde justeras. Det visade sig bland annat i att den var mer svårtstartad än den borde vara (Typ att den slog tvärstopp vid start emellanåt). I kombination med att batteriet började bli klent så var det obra och ledde vid några tillfällen till att jag fick springa igång den. Jag får försöka göra lite mätningar av det nu när jag har nyjusterade ventilspel.
    The man, the myth, the concept.

  9. #729
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Honda VFR 02
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Hmm.
    Undrar om det kanske är så att jag gasar lite mer än jag tror att jag gasar. Jag vet i alla fall att jag skruvade upp tempot en del när jag bytte från TDM 850 till VFR:en eftersom när TDM:en började kännas svampig så känns VFR:en fortfarande bergfast stabil.
    Jo, jag tror inte jag var i VTEC-regionen en enda gång... Tråkigt, men ekonomiskt.

    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Och ventilspelet behövde justeras. Det visade sig bland annat i att den var mer svårtstartad än den borde vara (Typ att den slog tvärstopp vid start emellanåt). I kombination med att batteriet började bli klent så var det obra och ledde vid några tillfällen till att jag fick springa igång den.
    Uj, det där lät skrämmande bekant. Får nog bita i det sura äpplet och boka tid för justering, undrar vad respektiven säger över den oväntade utgiften...

    Blev din mer lättstartade efter justeringen? Och är du säker på att det berodde på det? :-)

  10. #730
    Gör vintrarna osäkra för bildrullarna! adrian_vgs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uppsala
    Hoj
    KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Björnbär Visa inlägg
    Jag skulle ge rätt mycket för att slippa psoriasisartrit och annat "åldersrelaterat" kropps-mögel... Än så länge har jag i alla fall inte gett upp och köpt mig en orange sitt-rakt-upp-o-ner-österrikare, men det är bara en tidsfråga. Baken lider dock inte av VFR'en, däremot nacke och handleder!
    Åldern spelar nog också in. Är redan steloperad i nacken pga galopperande korrespondisk artrit eller vad det nu var läkaren sa.
    Nacke och handleder kände jag av redan 2008 när jag återföll efter ett ca tioårigt uppehåll. Men redan innan uppehållet anade jag vartåt det barkade, efter att ha sett fassan och hans handleder. Bara en tidsfråga...

    Österrikaren måste inte vara orange. Finns i svart också. ;-)
    Kör nu: KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
    Fakta: Enda sättet att behålla en sund mental balans är att köra sin motorcykel dagligen...

  11. #731
    För gammal för att dö ung. PeteR1s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    600+650+800+1000x2
    Inlägg
    2 937
    Steffo_b:
    Du vet att växellådan är sexstegad va?
    Jag skall hålla koll på förbrukning och temperatur (luft och kylare) i år också, så får vi se om vi kan hitta någon förklaring till varför min drar 0,53 l/mil i 130 km/h och din drar 0,6 i 100...

  12. #732
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    253
    Termostaten skall öppna vid 84 grader typ, håller på att byta min som är fast öppen skulle jag tro. Körde den från vinteridet igår och då låg motorn på 64 grader på motorväg....

    /R

  13. #733
    3,5L bensintanks avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    kommun/län
    Hoj
    Honda VFR800-98
    Inlägg
    314
    Citat Ursprungligen postat av RN Visa inlägg
    Termostaten skall öppna vid 84 grader typ, håller på att byta min som är fast öppen skulle jag tro. Körde den från vinteridet igår och då låg motorn på 64 grader på motorväg....

    /R
    Min nybytta termos verkar fungera som den ska. Går sällan över 76C även i stan fast det är ju fortfarande ingen sommarvärme att tala om. Lite nojig är man över att köra runt på 19mappen som pcV´n går efter. MåsteFixa bänktid innan motorn sprängs eller nåt pga otillräcklig bränsle/ luftinblandning..

  14. #734
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    253
    Är inte 76 svalt om termosen ska öppna vid 84?

    /R

  15. #735
    Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002 Toymans avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norr om fjorden
    Hoj
    BESLUTS-vånda...........
    Inlägg
    1 823
    Blogginlägg
    1888
    Motorn följde med, kom till mitt garage när jag köpte en VF1000F, med trasig motor. Säljaren hade tänkt pilla in den i VF1000R-ramen?

    Bild! Är det en VF750 motor. kan jag på något sätt få fram årsmodell?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3465 (1280x960).jpg
Visningar:	31
Storlek:	687,5 KB
Id:	443072

    Mvh Toyman

  16. #736
    Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002 Toymans avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norr om fjorden
    Hoj
    BESLUTS-vånda...........
    Inlägg
    1 823
    Blogginlägg
    1888
    Även denna motor följde med, kom till mitt garage när jag köpte en VF1000F, med trasig motor. Säljaren hade tänkt pilla in den i VF1000R-ramen?

    Bild! Är det en VFR750 motor. kan jag på något sätt få fram årsmodell?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3466 (1280x960).jpg
Visningar:	42
Storlek:	743,4 KB
Id:	443073

    Mvh Toyman

  17. #737
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Björnbär Visa inlägg
    Jo, jag tror inte jag var i VTEC-regionen en enda gång... Tråkigt, men ekonomiskt.


    Uj, det där lät skrämmande bekant. Får nog bita i det sura äpplet och boka tid för justering, undrar vad respektiven säger över den oväntade utgiften...

    Blev din mer lättstartade efter justeringen? Och är du säker på att det berodde på det? :-)
    Jo. Jag tycker det känns som att den blev mer lättstartad.
    Nu hade jag ju ett dåligt batteri också vilket säkerligen bidrog.
    Men det som hände min var ju att den någon gång emellanåt höll emot startmotorn av helsike så det slog tvärstopp. Gissningsvis handlar det om att det blir något förändrade öppningstider för avgasventilerna vilket medför att det ger mer motstånd än det borde och är då batteriet klent så går det helt enkelt inte.
    Jag har ju svårt att säga helt säkert men i höstas så var det så att när temperaturen började krype ner mot nollan så kunde jag inte räkna med att det skulle gå att starta hojen på morgonen. Och då kunden den dessutom hålla emot något så djävligt att det faktiskt inte ens gick att rulla igång den.
    I morse var det typ 3 grader när jag åkte hemifrån och den startade utan någon som helst tvekan.

    Så jag tror nog att det blev bättre. Jag misstänker att du får ta fram den stora plånboken för det är ett rätt arbetskrävande jobb att ventiljustera så det är rätt långt ifrån gratis. Bakre cylindrarna är ju inte direkt lätta att komma åt. Dessutom är det en del specialverktyg som krävs pga VTEC.
    Och att köra med felaktiga ventilspel kan bli väldigt dyrt. Om ventilspelet blir för litet eller obefintligt så blir ventilen otät och då kan man bränna ventiltalrikarna. Iofs tror jag inte det är någon fara för det så länge som man håller sig till dom rekommenderade intervallen för att kontrollera ventilerna men det är inte något man ska fuska med.

    Dyrt som stryk var det men helvete vad jag gillar den hojen.
    The man, the myth, the concept.

  18. #738
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av PeteR1 Visa inlägg
    Steffo_b:
    Du vet att växellådan är sexstegad va?
    Jag skall hålla koll på förbrukning och temperatur (luft och kylare) i år också, så får vi se om vi kan hitta någon förklaring till varför min drar 0,53 l/mil i 130 km/h och din drar 0,6 i 100...
    Jorå. Jag har koll på antalet växlar. Men det kan ju teoretiskt vara så att jag tycker att jag lägger mig på 100 men i själva verket består resan mestadels av omkörningar där jag tokgasar. Och jag är osäker på om ventilspelet har betydelse också. Misstänker det för det var nog rätt rejält fel tror jag.

    Men jag har precis tankat hojen full och nollställt tripmätaren så ska vi se vad den drar vid jobbpendlingen.
    The man, the myth, the concept.

  19. #739
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av RN Visa inlägg
    Är inte 76 svalt om termosen ska öppna vid 84?

    /R
    Nja. Det där beror lite på hur kylsystemet är dimensionerat. På bilar så börjar termostaten typiskt sett öppna vid 87 grader och är helt öppen vid 90 grader och det i kombination med dimensioneringen av kylsystemet gör att man hamnar oftast smäck på 90 grader.

    Jag gissar att det är så att VFR:en är helt öppen vid 84 och därmed börjar öppna lite tidigare. Det i kombination med att kylsystemet ofta är relativt väl tilltaget i relation till motorstorleken gör kanske att det lätt blir lite svalare på långkörning.

    Men jag tror faktiskt att det inte vore en dum ide att stoppa i en termostat som öppnar vid typ 90 grader om det gick att få tag på. Det skulle troligen sänka bränsleförbrukningen en del. Den termiska verkningsgraden i en ottomotor blir högre om man tillåter högre kylvätsketemp. Teoretiskt sett vore det faktiskt bra med ännu högre temperaturer men då blir det istället väldigt stora påfrestningar på kylsystemet som ska hålla kvar kylvätskan.
    The man, the myth, the concept.

  20. #740
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    253
    Enligt manulen börjar den öppna vid 80-84, så jag mindes fel, och är helt öppen vid 95

Sidan 37 av 40 FörstaFörsta ... 1231323334353637383940 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Hmm så man kanske skulle behålla sin gamla 2016 och kitta den istället..

javaguru
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här