Projekt DR 650

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
har hört rykten om att besten komma bli bestigare i vinter. :rolleyes:

Just nu står besten i varmgarage och väntar på att bli omhändertagen och uppdaterad. Jag har följande att göra innan säsongen -08.

* Fixa laddning till batteriet. Orkade inte meka till det förra året då det var glida som gällde.

* Fundera över förgasarproblem. Hojen går dåligt på tomgång, smäller vid motorbromsning samt stryps vid motorvägsfart ( pga bränsletillförsel antar jag?? ) Funderar på att byta bort min vaccumförgasare mot en med direktstyrd trottel och då skippa luftburken och då kan man ev göra nya sidokåpor och ha en ännu mer naken hoj.:yoparty ökad effekt???

Här är alla välkomna att hjälpa mig! Vilken förgasare ska jag issåfall välja? Dimension, märke, vilket filter, pris, osv.

* Diverse lackeringsjobb återstår.

* Ev. installera ett larm.

* Putsa och polera såklart!!!

* ev. sätta dit en framskärm om jag fegar ur.....

* ev. nytt mindre elsystem på styret...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
* Fundera över förgasarproblem. Hojen går dåligt på tomgång, smäller vid motorbromsning samt stryps vid motorvägsfart ( pga bränsletillförsel antar jag?? ) ...
har samma skit med min,, förutom att min går bra på tomgång när den väl startar, funderar fortfarande om de har med tanken o kran o göra då vi har liknande,, dock har ju min funka förut så de borde inte va den :va
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
har samma skit med min,, förutom att min går bra på tomgång när den väl startar, funderar fortfarande om de har med tanken o kran o göra då vi har liknande,, dock har ju min funka förut så de borde inte va den :va

Har tänkt på det där med bensinkranen, att den inte ger tillräckligt med bensin i primerläge, har ju inget vaccum-uttag på fuggen så det rinner ju ner dåligt. Knepigt att din börjar jävlas:va Minns att den var lite kinkig å starta, men när vi vädrade den med dekompen intryckt gick den ju igång glatt..

Vad tror du om förgasare då?? om man ska till å byta...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Har tänkt på det där med bensinkranen, att den inte ger tillräckligt med bensin i primerläge, har ju inget vaccum-uttag på fuggen så det rinner ju ner dåligt. Knepigt att din börjar jävlas:va Minns att den var lite kinkig å starta, men när vi vädrade den med dekompen intryckt gick den ju igång glatt..

Vad tror du om förgasare då?? om man ska till å byta...

lätt.. sen på med filtren som vi snacka om.. nåt likn iaf.. biltema har ju ett jättefilter.. stoppa de imellan o kapa upp kåpan el 2 små som sticker ut :tummenupp
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
lätt.. sen på med filtren som vi snacka om.. nåt likn iaf.. biltema har ju ett jättefilter.. stoppa de imellan o kapa upp kåpan el 2 små som sticker ut :tummenupp

Nu har bestämt mig. Det blir en mikuni TM40 med acc. pump och K&N filter. Måste få bort smällarna från motorn och det är som jag förstått omöjligt med en vaccumförgasare då vaccum styr trotteln = bensin sugs in i fel läge. Lär ju även bli en effektökning. Ska bänka skiten senare iår.

Ev. ska nya sidokåpor tillverkas som gör hojen mer naken på mitten. Luftburken försvinner ju så det skulle nog bli kanonsnyggt tror jag.
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Igen.....

Jaha.. Du är man alltså här igen då, som ifjol.. hojen i tusen delar. Fast rätt skönt viterpyssel ändå, plocka med det man gillar, lyssna på musik och drömma om sommaren:) Alla skruvar och bultar som är på bilden ska elförzinkas för att tåla väder och vind. Polerade upp dem ifjol med autosol men det höll inte så bra så nu gör jag om och gör rätt.

Har lite problem med batteriet tror jag :va . Det visade ca 6 volt när jag tog bort det från hojen. Kopplade på batteriladdaren och laddade över natten men batteriet visar fortfarande bara 7 volt typ.. Ska testa en annan laddare men förmodligen är batteriet dött va?? Det är köpt ifjol på biltema, den modellen som är helkapslad.

Imorgon eller på tisdag kommer nya förgasaren:tummenupp
 

Bifogat

  • DSCF1338 (768 x 576).jpg
    DSCF1338 (768 x 576).jpg
    123.7 KB · Visningar: 156
  • DSC00134 (512 x 384).jpg
    DSC00134 (512 x 384).jpg
    49.7 KB · Visningar: 116
  • DSCF1321 (768 x 576).jpg
    DSCF1321 (768 x 576).jpg
    111.4 KB · Visningar: 239

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Hämtade min TM40 idag :yoparty
 

Bifogat

  • DSC00139 (512 x 384).jpg
    DSC00139 (512 x 384).jpg
    35 KB · Visningar: 89
  • DSC00140 (512 x 384).jpg
    DSC00140 (512 x 384).jpg
    34.3 KB · Visningar: 94

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Kanon, har just blivit inspererad av Roland Sands RR bygge av crosshoj http://www.motorcycle.com/products/450-super-single-project-68605.html
så ser jag att ni redan byggt. Har inte lusläst tråden, men "bör" man reg.besikta eller skiter man i det? Hur blev gaffelvinkeln med kortare sportgaffeln? nervös? Markfrigången?
:tummenupp

Min hoj är reg.besiktad, måste det då man byggt om den så pass mycket med ny gaffel osv.

Jag upplever inte hojen som nervös. Hade lite problem med ekringen så jag har fått spänna om en gång men nu går den stabilt och bra. Jag rullar mest i stan men har åkt E4 utan att uppleva hojen negativt men det blir hyfsat vinddrag i 130...:D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Kanon, har just blivit inspererad av Roland Sands RR bygge av crosshoj http://www.motorcycle.com/products/450-super-single-project-68605.html
så ser jag att ni redan byggt. Har inte lusläst tråden, men "bör" man reg.besikta eller skiter man i det? Hur blev gaffelvinkeln med kortare sportgaffeln? nervös? Markfrigången?
:tummenupp

sänker lixom bak också. regbes är ett måste i princip,, de är nästan så sfro skulle vart inblandad men vi har klarat oss på håret :rolleyes:
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Funderar starkt på att bygga ny bakdel och kanske lacka om den iår. Är sugen på en lite sportigare mörkrödmetallic eller nått lite coolare som sticker ut:tungan .. Om det är någon som är duktig på photoshop får ni gärna leka lite med olika färger, eller kanske bygga ny bakdel??:D :tummenupp
 

Bifogat

  • dr650.jpg
    dr650.jpg
    86.3 KB · Visningar: 238

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Har monterat på nya förgasaren samt filter. Ska ha hojen mer naken än innan så det blir till att bygga en ny bakdel utan kåpor på sidorna..:yoparty

Fick tillbaka delarna från elförzinkningen och det blev kanon.. Jag monterade en plåt under sadeln och gömde elsystemet där. Batteriet är av minsta storlek och kommer ligga bakom sätet.
 

Bifogat

  • DSCF1421 (768 x 576).jpg
    DSCF1421 (768 x 576).jpg
    123 KB · Visningar: 212
  • DSCF1412 (768 x 576).jpg
    DSCF1412 (768 x 576).jpg
    141.1 KB · Visningar: 172
  • DSCF1425 (768 x 576).jpg
    DSCF1425 (768 x 576).jpg
    92 KB · Visningar: 161

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Den skulle bli grym utan röv, dvs om den slutar efter dynan. Vet inte vad besiktningen säger om det men fränt skulle det se ut! :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag bara måste berömma den där sadeln,, ser bra klädd ut :tungan
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Den skulle bli grym utan röv, dvs om den slutar efter dynan. Vet inte vad besiktningen säger om det men fränt skulle det se ut! :tummenupp

Tror inte de har nått att säga om det direkt..:va Inte vad jag vet direkt iaf.. Kanske skulle bli coolt...:tummenupp Visst gillar vi så lite kåpor som möjligt??:D

jag bara måste berömma den där sadeln,, ser bra klädd ut :tungan

:tungan
 
Last edited:

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Efter mer än ett år har man tagit tag i bygget igen.
Har fixat laddningen till batteriet och monterat hastighetsmätare, besikta den förra veckan och mot alla odds gick den rakt igenom :D

Jag saknar ljuddämpare så om någon har ett slipon liggandes med 53-54mm anslutning så hör av er.. gärna ett kort slipon eller ett som går att korta..

Har rensat hojen mer och bytt lite delar så här kommer nog det man kan kalla för slutresultat. Eller blir ett bygge någonsin riktigt klart? vettefan.. Vore kul att skrämma upp henne lite framöver..
 

Bifogat

  • DSC_0384.jpg
    DSC_0384.jpg
    255.5 KB · Visningar: 178
  • DSC_0386.jpg
    DSC_0386.jpg
    251.9 KB · Visningar: 193
  • DSC_0389.jpg
    DSC_0389.jpg
    266.2 KB · Visningar: 182
  • DSC_0390.jpg
    DSC_0390.jpg
    265 KB · Visningar: 206
  • DSC_0394.jpg
    DSC_0394.jpg
    263.3 KB · Visningar: 177
  • DSC_0397.jpg
    DSC_0397.jpg
    244.4 KB · Visningar: 171
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top