Lämpliga däck för 3dagars bankörning

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har fundrat lite på det här med däck när vi ska fara till Gotlandring i sommar.
Oavsett vilka däck man har så lär de ju gå hårt åt.

Man vill ju ha så bra grepp som möjligt men ändå hygglig slitstyrka.
1. Vad finns det för möjligheter att skifta däck på actionpicks körning?
2. Kommer man ö,h,t behöva byta däck på en tredagarskörning?
3. Har kört bana med nya gatdäck och det nötte bort bra mycket, finns det slicks som ger både mer grepp & slitstyrka än ett "vanligt" gatdäck?
4. Har man bara slicks, är det färdigkört om det skulle regna?

Vad är den optimala däcksuppsättningen för amatörbankörning, ska man kanske ha extrafälgar?
Hur brukar ni göra?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kör du inte på max hela tiden så är troligen vanliga gatdäck att rekommendera. Alla märke har detta, Bridgestone, Michelin m.fl... Gatdäck håller längre än vad ett slicks eller mönstrade racedäck gör. Anledningen är att dessa endast klarar ett visst antal uppvärmningar, samt måste komma upp i mycket högre arbetstemperatur för att slitas rätt. Annars slits det mycket, samt du kan få felslitage väldigt fort som gör däcken onödigt halkiga o farliga. Ett gatdäck kommer fort upp i sin arbetstemperatur och du kan troligen få ut mer antal timmar ur dom.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Om du ska ha däck till Gotland så är Michelin det givna märket. Finns inget däck som håller så bra som Michelin gör på Gotland Ring, helt oslagbart.
Efter tre år nu med erfarenheter så är facit att alla andra däck käkas upp rätt friskt på Gotland Ring, men Pilot Power däcken och även Slicks från Michelin håller nåt så fruktansvärt jämnfört med andra däckfabrikat.

Man undrar ju om Michelin har varit med och sponsrat asfalts-formeln där :tungan

Om du håller ut lite så kommer nog Roller erbjuda något bra levererat och klart till banan så slipper du släpa eller byta i förtid.

/Nitrous
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Dunlop Qualifier utan att tveka!!:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Körde förra sommaren 90!! fullgas mil på Nürburg ring med ett set som var i sjukt bra skick efteråt tilltrotts flera varv under rekord tiden på banan!!:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Enda plumpen är att jag inte fått testa dem ordentligt i regn ännu!!

/Fürstenhoff.

Kollat lite på filmer från Nürburg Ring. Det går ju inte riktigt lika hett som bana där verkar det som. Lite med rakor o så. Tror du att sådana däck håller för en "riktig" bana? Jag menar om man jämför grepp med ett par medium slicks på Gotland Ring. Hur pass bra är greppet i de däcken jämfört med som sagt Medium slicks?

Jag trodde att slicks höll typ lika bra som gatdäck. Med gatdäck menar jag Pilot Power eller liknande - inte Macadam touring.

Har mest kört på lätt begagnade mönstrade racedäck och lite slicks. Slicks håller väl i alla fall rätt mycket längre än mönstrade motsvarigheten?
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Kör du inte på max hela tiden så är troligen vanliga gatdäck att rekommendera. Alla märke har detta, Bridgestone, Michelin m.fl... Gatdäck håller längre än vad ett slicks eller mönstrade racedäck gör. Anledningen är att dessa endast klarar ett visst antal uppvärmningar, samt måste komma upp i mycket högre arbetstemperatur för att slitas rätt. Annars slits det mycket, samt du kan få felslitage väldigt fort som gör däcken onödigt halkiga o farliga. Ett gatdäck kommer fort upp i sin arbetstemperatur och du kan troligen få ut mer antal timmar ur dom.

Jag tycker det är så svårt att veta när man kör hårt nog för att gatdäck inte längre håller måttet men jag antar att om man inte kan avgöra det så går det inte fort nog? :)
"Hur fort" kan man köra med ett par vanliga Pilot Power (ej C2)? Känns som lite av en moppefråga men men...
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Däckslitage beror till stor del på körstil, inställning av fjädring, samt till viss del yttertemperatur.

Jag kör begagnade racedäck (mönstrade), ex Metzeler racetec. Däcken funkar bra i regn också, men med ett lägre tempo.

2-3 bandagar är oftast inget problem. Kan man dessutom vända dem efter 1 eller två dagar, får man ut lite till.

Min taktik, som bandagsåkare, är en extra bakfälg. Då kan jag köra slicks, som jag upplevde håller avsevärt mycket längre (Pirelli Diablo Superbike), samt på extrafälgen ett gatdäck, ex Metzeler M1 eller Michelin Pilot Power, för regniga dagar (Fortfarande racetec medium fram, då jag saknar extra framfälg)

Testade ett racetec (mönstrat), K2 (medium) i höstas, och det höll förvånansvärt bra. två bandagar och det syns knappt.

/ Micke

Ps En del säger att jag gasar för lite :rolleyes:
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Jag tycker det är så svårt att veta när man kör hårt nog för att gatdäck inte längre håller måttet men jag antar att om man inte kan avgöra det så går det inte fort nog? :)
"Hur fort" kan man köra med ett par vanliga Pilot Power (ej C2)? Känns som lite av en moppefråga men men...

Under 1.15 på Karlskoga. Under 1.47 på Anderstorp.:tummenupp
Underbara däck.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Om du ska ha däck till Gotland så är Michelin det givna märket. Finns inget däck som håller så bra som Michelin gör på Gotland Ring, helt oslagbart.
Efter tre år nu med erfarenheter så är facit att alla andra däck käkas upp rätt friskt på Gotland Ring, men Pilot Power däcken och även Slicks från Michelin håller nåt så fruktansvärt jämnfört med andra däckfabrikat.

Man undrar ju om Michelin har varit med och sponsrat asfalts-formeln där :tungan

Om du håller ut lite så kommer nog Roller erbjuda något bra levererat och klart till banan så slipper du släpa eller byta i förtid.

/Nitrous

Vore jag du så skulle jag lyssna på Nitrous som har testad några olika fabrikat just på Gotland och vet vad han pratar om.

Och ja! Du kan beställa däck från RoLLERs Däck och få dom levererade direkt till banan.

Vi har Michelin, Metzeler, Dunlop, Pirelli och Bridegestone. Pick yer choice.
Själv kommer jag nog slå varvrekordet på just Michelin.
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Om du ska ha däck till Gotland så är Michelin det givna märket. Finns inget däck som håller så bra som Michelin gör på Gotland Ring, helt oslagbart.
Efter tre år nu med erfarenheter så är facit att alla andra däck käkas upp rätt friskt på Gotland Ring, men Pilot Power däcken och även Slicks från Michelin håller nåt så fruktansvärt jämnfört med andra däckfabrikat.

Dessa däck håller ca 2-3 dar på ringen, det roliga med dessa däck är att de är så lätta att powerslidea med. Man kan ha ställ ett 50 tal meter utan jobbiga ryck.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Många bra inlägg, Som vanligt är ju däck till viss (ibland stor) del "personligt".
Jag har i stortsett bara kört Dunlop D208 och de blev "sågade jäms med fotknölarna på" några bankörningar jag varit på.

Man menade att när de blir övervarma så släpper de utan förvarning, okej det fattar jag också att det är dåligt men har som tur var inte fått uppleva än (kör inte så vansinnigt hårt heller).
har i höstas kört med 208RR fram men märker väl inte så mycket utom att det möjligen har lite svårare att få värme vid regn(?)

Problemet som jag ser det är ju att det finns ingen chans att jag kan köra ett däck så varmt på gatan som jag gör på bana och som Swedie var inne på så ska ju ett gatdäck bli varmt fort men med den taskiga trade offen att det snabbare når sin övre gräns, efter det är det inget bra däck längre, å andra sidan kan Juni bli skitkall och ett par hårda slicks är givetvis inte däcket för mej då heller.

Tuffa val :)

Kommer Rollers däck vara på gotland båda helgerna?

Jag kommer ta med utrustning för att kränga om däck ifall att det skulle behövas,man kan ju få punka om inte annat.
Bra :tummenupp du är ju dessutom väldigt nära oss (typ samma stuga) :D

Furstenhoff: Jag hade faktiskt inte hört så mycket om Dunlop QF men det hamnade ju bra i bantest men sämre än Michelin på punkterna handling & feedback:
http://www.allright.eu/SE/nyheter.html (blädra ner strax under mitten)
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Metzeler Sportec M3 skulle vara mitt val :) Körde med dom förra säsongen på gata och en hel del bantid.

I senaste numret av Performace Bikes används de i ett endurancetest på bana och får bra kritik (att testet genomförs i samband med Metzeler bör nämnas).
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Gotland har lite speciell asfalt och jag åkte med Dunlop D208 första gången Michelin Power andra och Power CT2 förra året.

Går man längs depågatan så ser man att Power sällan ser fult slitna ut på Gotland, jag gissar att det framför allt har med Silica mängden att göra i gummit och metzler M3 och Pirellis Diablocorsa borde vara ungerfär lika.

Jag bara en massa bra erfarenhet power utom en sladd på Kinnekulle då det var varmt helsike: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=127075
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Jag skulle testa Bridgestone BT002 RS (racing street). Samma mönster som tävlingsdäcket BT002 men godkännt för gata och därigenom lite hårdare och håller längre. Det är framtaget för att vara ett "bandagsdäck" :tummenupp
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Vilka modeller av Pirelli har ni? Hittar inga i webshopen.

Alla! Jag har helt enkelt inte haft tid att lägga upp dom bara. :näsblod

Jag skulle testa Bridgestone BT002 RS (racing street). Samma mönster som tävlingsdäcket BT002 men godkännt för gata och därigenom lite hårdare och håller längre. Det är framtaget för att vara ett "bandagsdäck" :tummenupp

Det däcket är ett mycket mycket bra val! Jag ska nog också köra på det när jag tänker efter!

Det däcket finns dessutom för påseende och klämma/känna på här i shopen!
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top