Suzuki GSXR1100 PSB

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
PROJEKT GSXR1100T PSB

god kväll grabbar!

Tanken är att jag ska bygga ett turbokit till en polares PSB gixxer och eftersom man ibland behöver bolla lite ideer med kunniga människor tänkte jag att det är lika bra att lägga upp en projekttråd här!

direkt från start har jag svårt att bestämma mig huruvida jag ska bygga ett pulssplit grenrör eller göra det enkelt för mig och bygga med öppen kollektor.
turboaggregatet som ska användas är ett KKK K27 med delat avgashus.

som jag ser det blir det antingen olika långa rör men fördelen av delat inlopp, eller så struntar jag i delad kollektor och bygger rören så jämnlånga det är möjligt. jag har svårt att bestämma mig för vad som blir vettigast.

siktet ligger inställt på ca 400 hk

nu vill jag höra din åsikt! mvh /// magnus
 

MT Racer

...
Gick med
16 Jan 2005
Ort
skaraborg
Hoj
på spaning inför säsong 08
Tjena!
Kommer du bygga motorn med insprutning lr??
Lägg upp rejält med bilder under byggets gång!
Lycka till!
 

Häggen

Psb?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvkarleby
Hoj
-00 TL1000r, -90 Gsx-r turbo, -07 crf 450, -00 hayabusa turbo
PROJEKT GSXR1100T PSB
direkt från start har jag svårt att bestämma mig huruvida jag ska bygga ett pulssplit grenrör eller göra det enkelt för mig och bygga med öppen kollektor.
turboaggregatet som ska användas är ett KKK K27 med delat avgashus.

När jag bygde min psb så hörde jag mig för o då sa turbo folk att det inte gjorde nån störe skilnad med twin eller enkel kolektor på hojar genom att det är så korta grenrör.sen är det lättare o få plats med ett enkelt.Det är förbannat trångt när den ska bli låg:huvet
Mvh Häggen
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
PROJEKT GSXR1100T PSB
direkt från start har jag svårt att bestämma mig huruvida jag ska bygga ett pulssplit grenrör eller göra det enkelt för mig och bygga med öppen kollektor.
turboaggregatet som ska användas är ett KKK K27 med delat avgashus.

När jag bygde min psb så hörde jag mig för o då sa turbo folk att det inte gjorde nån störe skilnad med twin eller enkel kolektor på hojar genom att det är så korta grenrör.sen är det lättare o få plats med ett enkelt.Det är förbannat trångt när den ska bli låg:huvet
Mvh Häggen

pulssplit grenrör ska ju ge lite snabbare spoolup på turbon medans en öppen kollektor ger ett jämnare gasflöde på högre varv och genererar högre toppefekt.
jag känner rent spontant att att jag prioriterar ett grenrör med bästa möjliga flöde, alltså så jämnlånga rör som möjligt och ett minimum av tvära böjar.
sen är man ju inte lika beroende av ett snabbt ladd på en dragbike heller.
dagens aggregat är ju som natt och dag jämfört med en gammal Garret T04 tex.... det lutar mer åt flödesriktigt än teoretiskt rätt!
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-


pulssplit grenrör ska ju ge lite snabbare spoolup på turbon medans en öppen kollektor ger ett jämnare gasflöde på högre varv och genererar högre toppefekt.
jag känner rent spontant att att jag prioriterar ett grenrör med bästa möjliga flöde, alltså så jämnlånga rör som möjligt och ett minimum av tvära böjar.
sen är man ju inte lika beroende av ett snabbt ladd på en dragbike heller.
dagens aggregat är ju som natt och dag jämfört med en gammal Garret T04 tex.... det lutar mer åt flödesriktigt än teoretiskt rätt!


Guden på grenrör (också känd som AnderssonTurbo), yttrade sig förut angående denna fråga, och jag har för mig att han höll med ovanstående talare att det inte spelar någon större roll med tanke på grenrörslängd på motorcykel.
Han kommer säkerligen kika in snart och ge ett bättre svar själv.

Lycka till och mycket bilder nu!
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
jag känner rent spontant att att jag prioriterar ett grenrör med bästa möjliga flöde, alltså så jämnlånga rör som möjligt och ett minimum av tvära böjar.

Yup, den tanken är ju god men som i mitt fall t.ex helt enkelt prioritera att få plats med skiten överhuvudtaget...

Kommer flänsen för lågt hamnar turbinaxeln under/för nära oljenivån dvs. det blir tvära böjar på 1 och 4 för att fälla ner dom i flänsen...Dom måste ju runda ramrören och gå undeer fästena till oljekyl/IC..

Prioriterar man lika långa rör och centrerar flänsen kommer kompressorhusets (iaf på TDO4) yttersida mitt för framhjulet dvs. för nära...

Har du inte redan kapat tvärstaget mellan ramrören frampå motorn så gör det, det tjänar du ca 3-4cm åt vardera håll...

Lycka till mange, helt övertygad om att det kommer bli "andersson-turbo" puts på ditt hjälp-bygge

PS. Vad skall du/han köra med för stakar?
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Yup, den tanken är ju god men som i mitt fall t.ex helt enkelt prioritera att få plats med skiten överhuvudtaget...

Kommer flänsen för lågt hamnar turbinaxeln under/för nära oljenivån dvs. det blir tvära böjar på 1 och 4 för att fälla ner dom i flänsen...Dom måste ju runda ramrören och gå undeer fästena till oljekyl/IC..

Prioriterar man lika långa rör och centrerar flänsen kommer kompressorhusets (iaf på TDO4) yttersida mitt för framhjulet dvs. för nära...

Har du inte redan kapat tvärstaget mellan ramrören frampå motorn så gör det, det tjänar du ca 3-4cm åt vardera håll...

Lycka till mange, helt övertygad om att det kommer bli "andersson-turbo" puts på ditt hjälp-bygge

PS. Vad skall du/han köra med för stakar?

fördelen med en dragrace hoj är att man kan tänka lite friare.
cykeln har redan i dag väldigt begränsat styrutslag och ändrad gaffelvinkel så det finns relativt gott om plats, jag har funderat på att ta bort tvärstaget men troligtvis tjänar jag inget på det då kompressordelen nästan ligger mot motorblocket, avgashuset kommer jag vinkla utåt framåt för att kunna bygga lite längre rör..... oljekylaren sätter jag där det blir lämpligt och laddluftkylaren vet jag redan att jag inte kommer placera i fronten, när man läser detta låter det väldigt enkelt men verkligheten är oftast en annan.

det är redan bestämt att en pump skall användas för att evakuera returoljan från aggregatet så höjden har igentligen inte så stor betydelse heller. så länge turbon inte är lägsta punkt blir det nog bra.

ägaren har beställt stakar från england om jag inte minns fel. ingen aning vilket fabrikat det blev.... motorbygget ansvarar han själv för!
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
fördelen med en dragrace hoj är att man kan tänka lite friare.
cykeln har redan i dag väldigt begränsat styrutslag och ändrad gaffelvinkel så det finns relativt gott om plats!

Sådan lyx har inte jag... Prova att klämma in en fet IC och en 16T i en GSXR750-90 som går på mer på 1 hjul än 2, utan att det tar i...
Vid fullt styrutslag har jag ca 1mm frigång till IC:n

jag har funderat på att ta bort tvärstaget men troligtvis tjänar jag inget på det då kompressordelen nästan ligger mot motorblocket!

Ahhh iom att du kör med MYCKET större komprssordel (KKK K27?) så bygger ju det längre bak/innåt, jag tjänade minst 3cm med min "lilla" 16T
Så jag håller med dig, behåll staget, den vridstyvheten kan behövas...
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Behövs oljekylaren om hojen bara körs på strippen ?

I kvalet går det rätt hyffsat men om det är tajt i elimineringen får man ta fram vattensprutan och kyla manuellt - även med oljekylare. De rostfria tjocka krökarna återleder en satans massa med värme upp till topplocket. Dvs, oljekyl är inte nödvändigt annat än om man åker på improviserade tävlingar.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
I kvalet går det rätt hyffsat men om det är tajt i elimineringen får man ta fram vattensprutan och kyla manuellt - även med oljekylare. De rostfria tjocka krökarna återleder en satans massa med värme upp till topplocket. Dvs, oljekyl är inte nödvändigt annat än om man åker på improviserade tävlingar.

kommer nog behålla oljkylaren! den lilla rackaren går att placera där det passar. tror inte det skadar iaf.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
grenrörsbygge!

bestämde mig till slut att bygga ett pulssplit grenrör! eventuellt kommer det borras ett hål mellan rörparen för att jag ska kunna montera wastegten på ena sidan av grenröret.
pga platsbrist kommer det vara skönt att slippa dubbel rördragning till wg.
så i slutändan blir det ett pulssplitrör men öppet mellan loppen! ett sorts mellanting altså.

som sagt började jag lite lätt i dag med rördragningen och detta är resultatet efter 2 timmars jobb, eventuellt ska det yttre röret kortas lite för att öka frigången mot framhjulet.
det verkar iaf som att jag kommer att kunna bygga hyfsat lika långa rör.

eftersom det är första gången jag jobbar med dessa rosfria böjar upptäckte jag en sak, det är bra om man slipar bort den galvade ytan på böjarna för bättre resultat!

återkommer med nya bilder eftersom! /// mad
 

Bifogat

  • grenrör 002 small.JPG
    grenrör 002 small.JPG
    103.3 KB · Visningar: 197
  • grenrör 003 small.JPG
    grenrör 003 small.JPG
    57.5 KB · Visningar: 226
  • grenrör 004 small.JPG
    grenrör 004 small.JPG
    114 KB · Visningar: 244
  • grenrör 005 small.JPG
    grenrör 005 small.JPG
    89.2 KB · Visningar: 215
  • grenrör 006 small.JPG
    grenrör 006 small.JPG
    111.6 KB · Visningar: 263
  • grenrör 007 small.JPG
    grenrör 007 small.JPG
    129.5 KB · Visningar: 305

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
update!

ytterligare ett rör har kommit på plats! kortade av 3:ans rör oxå, blev lite bättre frigång mot framhjulet och så passade det bättre mot 2:ans rör.

det tar en jävla tid när man ska försöka vara seriös. drygt mycket spring till slipen för att få rören att passa ihop vid turboflänsen.

återkommer med fler bilder eftersom!

over and out /// mad
 

Bifogat

  • grenrör 008 small.JPG
    grenrör 008 small.JPG
    111.1 KB · Visningar: 241
  • grenrör 009 small.JPG
    grenrör 009 small.JPG
    114.1 KB · Visningar: 202
  • grenrör 010 small.JPG
    grenrör 010 small.JPG
    94.2 KB · Visningar: 233

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
ytterligare ett rör har kommit på plats! kortade av 3:ans rör oxå, blev lite bättre frigång mot framhjulet och så passade det bättre mot 2:ans rör.

det tar en jävla tid när man ska försöka vara seriös. drygt mycket spring till slipen för att få rören att passa ihop vid turboflänsen.

återkommer med fler bilder eftersom!

over and out /// mad

Mycket snyggt, ser ju ut som om du oxå får en snygg "träff" in i turbinhuset.

Jag tycker att det ser ut att vara FÖR gott om plats, är framhjulet uppskjutet i helt hopfjädrat läge?
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Mycket snyggt, ser ju ut som om du oxå får en snygg "träff" in i turbinhuset.

Jag tycker att det ser ut att vara FÖR gott om plats, är framhjulet uppskjutet i helt hopfjädrat läge?


hur menar du? cykeln står på golvet just nu och framgaffeln är som den brukar vara, den är maximalt sänkt enligt PSB reglementet med gaffeln upplyttad i kronorna.
om du tycker avståndet mellan hjul och ram är onormalt stort beror det på att styrhuvudet är framflyttat och omvinklat.

jag ska fixa någon slags genomslagsgummin till gaffelbenen om det blir tight för fjädringen att göra sitt jobb.
en och annan wheelie ska väl inte vara omöjligt!
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
hur menar du? cykeln står på golvet just nu och framgaffeln är som den brukar vara, den är maximalt sänkt enligt PSB reglementet med gaffeln upplyttad i kronorna.
om du tycker avståndet mellan hjul och ram är onormalt stort beror det på att styrhuvudet är framflyttat och omvinklat.

jag ska fixa någon slags genomslagsgummin till gaffelbenen om det blir tight för fjädringen att göra sitt jobb.
en och annan wheelie ska väl inte vara omöjligt!

Jag menar det närmaste som framhjulet kommer grenrör/turbo är när den fjädrar ihop maximalt, vi maximalt ihopfjädrad vill man ju ändå ha lite space mellan hjul och grenrör/turbo.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Jag menar det närmaste som framhjulet kommer grenrör/turbo är när den fjädrar ihop maximalt, vi maximalt ihopfjädrad vill man ju ändå ha lite space mellan hjul och grenrör/turbo.

okay! jag bygger grenröret så snävt jag tycker det går utan att kompromissa allt för mycket med rördragningen, sen skickar jag fjädringen i botten och kollar frigången.
blir det för tight får jag åtgärda det, som jag skrev tidigare blir det kanske något sorts genomslagsgummi på gaffeln, alternativt en minimal höjning då hojen igentligen är i lägsta laget. efter en hård start i sommras slog ramen i backen vid nedslag, inte helt optimalt!
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
ytterligare ett rör har kommit på plats! kortade av 3:ans rör oxå, blev lite bättre frigång mot framhjulet och så passade det bättre mot 2:ans rör
det tar en jävla tid när man ska försöka vara seriös. drygt mycket spring till slipen för att få rören att passa ihop vid turboflänsen.
återkommer med fler bilder eftersom!

Grymt snyggt Mange!
Hade varit kul att ha den tiden och tålamodet som du har, grym passning, inte mycker till spalter å prata om där inte, men som vi diskuterade innan i denna tråden så gjorde jag mitt på en kväll och jag hade gärna haft tillgång till verkstad på hemmaplan så man kan sitta hela nätterna...

Hade jag dragit röret som du gjort på 3:an så hade det gått in i ryggen på oljekylet och kommit ut ungeför i mitten på IC:n framtill...:D

BTW, var förbi verkstan ikväll med mitt bastard-grenrör, glödgade 2:an och 3:an , sen tog jag det med en hydralisk spridare modell större, fick sitta i spänn tills det svalnat, det fjädrade tillbax lite men nu passar det iaf klockrent!

Rock on! :yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top