Mektips - Frågor & Svar - KTM

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Ventiljustering 525:an

Skall göra första justeringen på min Ktm, och undrar om det finns någon vänlig själ, som har en bra och utförlig förklaring på just ventiljusterig..

Eller kan man gå efter den som finns på Soe.se?

Har sökt i forumet, men hittar inget för 525:an,, hm.

Ett tips är att skita i bladmåttet Lossa låsmuttern och dra justerskruven 12-15 minuter /alt 40-45 grader Tipset har jag fått av en ktm mek! så det är ingen ide att säga emot:arsele :tungan
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tips till dig rullarn är att borra hålen i svingen du säkert läste om i en annan tråd. Annars kommer troligen bakhjulsjusteringarna sätta sig fast. beeeeeeen there


Loy; Vi skriver i ot-tråden


Jag har för mig att jag läst nåt liknande.... Vaddådå, för att vatten och grejs ska rinna ut ellers? Baktill/underkant? :va


Mycket användbar! :tummenupp
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag har för mig att jag läst nåt liknande.... Vaddådå, för att vatten och grejs ska rinna ut ellers? Baktill/underkant? :va

Nån som länkade till en soe-tråd i din köpa-motard-tråd, där du läste det

Svingens underkant så långt bak det går, precis framför svetsen som går vid justeringsskruven

Mmm det samlas vatten i svingen och justeringsskruvarna rostar fast
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Olja

Beställde lite godis till KTM:en från Lelles förra veckan, därbland 4 liter motorolja, tyvärr så fick jag hem en 10W40 istället för en 10W/50. :huvet
Så frågan är: går det att använda denna olja istället eller är det bara att åka tillbaka med den?


/Jakob
 

Hi-ho

Guest

Japp, den kan nog vara bra.
lite som jag inte fattar, då min tekniska Engelska inte är den bästa.

Hur gör ni när ni skall hitta Öd? Låser ni kolven/kammen som det stod med skruven, eller känner ni efter med lämpligt föremål genom stifthålet?

Måste man ta bort kylarna för att komma åt den främre ventilkåpan?
Eller räcker det att lossa slangen som går mellan de, och isf, finns det vatten i den??
//J
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nu ska jag ställa ventilerna för första ggn (with a little help from my friend). Vi får se hur det går. Vill ni att jag fotar och skriver en liten beskrivning på det vi gör?

Jag vill det. Jag älskar att synas på bild!!!
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Nu ska jag ställa ventilerna för första ggn (with a little help from my friend). Vi får se hur det går. Vill ni att jag fotar och skriver en liten beskrivning på det vi gör?

Jag vill det. Jag älskar att synas på bild!!!

klart!! :tummenupp klämm in lite :tuttar oxå så blir det perfekt
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tips!

Om du glödgar en kopparbricka så är det meningen att den skall återgå till sin ursprungliga form.

Men det hände inte ett skit! :mad:

gl0dgar.jpg
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Tips!

Om du glödgar en kopparbricka så är det meningen att den skall återgå till sin ursprungliga form.

Men det hände inte ett skit! :mad:

gl0dgar.jpg
Den ändrar inte formen av att man värmer (beror iof. hur mycket du värmer :hihi). Varje gång du skruvar åt pluggen så deformationhärdas brickan och till slut så blir den för hård. Därför värmer man brickan för att den ska tappa härdningen och bli mjuk igen. :mattias
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jag säger åt honom att inte tappa kopparbrickan ner i spilloljan. Vad gör han? Tappar kopparbrickan i spilloljan.
Jag säger åt honom att inte ställa ifrån sig oljepluggen där han inte minns var han ställt den. Vad gör han?

madmadmad.jpg



JABLIRFÖRBANNAD!!!
 

Hi-ho

Guest
Nu ska jag ställa ventilerna för första ggn (with a little help from my friend). Vi får se hur det går. Vill ni att jag fotar och skriver en liten beskrivning på det vi gör?

Ja gör det Gärna, då det är helt nytt för mig, och jag har ingen hjälp:huvet
Mvh
jonas
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ja gör det Gärna, då det är helt nytt för mig, och jag har ingen hjälp:huvet
Mvh
jonas

Vi håller på för fullt.... jag har inte gått in på hur du dränerar oljan, vilket man gör först. Eller hur du tar bort plasten + tanken osv. Allt sånt basic fixar alla ändå.... väl? Iaf om man har en EXC 525.

Man behöver inte dränera kylarna. Bara lossa dom så man kan trycka dom åt sidan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top