Mektips - Frågor & Svar - KTM

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
kieL skrev:
2698889 Vad är det som är bra med dessa då? tror det sitter sånna på motardfälgarna jag skall köpa..

Jag har kört på dom däcken i 4 år och ett antal tusen mil. Både på allmän väg (torrt och i regn) och på bana (torrt och i regn, även där) och aldrig varit med om nån däckrelaterad olycka.

Det e mycket för att jag kan dom däcken utan och innan och vet vad dom klarar av. Jag litar på dom helt enkelt, och vet att dom är skitbra!

Du skulle köpa HW's väl (eller blandar jag ihop dig nu?) På dom sitter det Pilot Race. Det är också bra däck men va försiktig när dom däcken är kalla!
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
RoLLER skrev:
2698921 Jag har kört på dom däcken i 4 år och ett antal tusen mil. Både på allmän väg (torrt och i regn) och på bana (torrt och i regn, även där) och aldrig varit med om nån däckrelaterad olycka.

Det e mycket för att jag kan dom däcken utan och innan och vet vad dom klarar av. Jag litar på dom helt enkelt, och vet att dom är skitbra!

Du skulle köpa HW's väl (eller blandar jag ihop dig nu?) På dom sitter det Pilot Race. Det är också bra däck men va försiktig när dom däcken är kalla!


japp det är HW:s jag skall ha.. åhfan, jag är ingen däckguru.. såg bara att det var michelin:tungan :D

jag tar det alltid vackert ;)
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
RoLLER skrev:
2698921 Jag har kört på dom däcken i 4 år och ett antal tusen mil. Både på allmän väg (torrt och i regn) och på bana (torrt och i regn, även där) och aldrig varit med om nån däckrelaterad olycka.

Det e mycket för att jag kan dom däcken utan och innan och vet vad dom klarar av. Jag litar på dom helt enkelt, och vet att dom är skitbra!
Samma här. Har bara kört på Pilot Power på senaste tiden och har bara gott att säga om dom. Håller bra och har bra fäste vare sig dom är kalla eller varma. Klockrena för både gat och ban-åka. Dom är rätt smala av sig i storleken så det kommer nog fungera klockrent på din hoj. Jag har 4,25" fälg på min hoj och har kört med 150-däck men ska vid nästa byte kränga på 160 istället för att prova hur det känns.
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
supermoppe skrev:
Jag har 4,25" fälg på min hoj och har kört med 150-däck men ska vid nästa byte kränga på 160 istället för att prova hur det känns.
160 breda däck ger "fel" profil på en 4,25"-fälg. Den blir ihoptryckt i stommen och du får ett däck som är rundare/svampformad och du ändrar anläggningsytan och kan förmodligen inte använda hela däcket. Tänker du fortsätta köra med 4,25" rekommenderar jag dig att köra med 150/60 även fortsättningsvis. Byter du till 5" bak, sitter 160/60 klockrent på fälgen!

Pilot Power funkar för övrigt klockrent för motardköra överallt!:tummenupp Jag håller med RoLLER där med Pilot Race, man får vara försiktig med racedäck öht om man kör gata framför allt.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Yasha skrev:
2699146 160 breda däck ger "fel" profil på en 4,25"-fälg. Den blir ihoptryckt i stommen och du får ett däck som är rundare/svampformad och du ändrar anläggningsytan och kan förmodligen inte använda hela däcket. Tänker du fortsätta köra med 4,25" rekommenderar jag dig att köra med 150/60 även fortsättningsvis. Byter du till 5" bak, sitter 160/60 klockrent på fälgen!
Nog allt har jag sett för breda däck på för smala fälgar men har även sett ett 160 Pilot-Power-däck på en 4.25-fälg och det såg absolut inte konstigt ut och verkade fungera mycket bra... även på bana. :tummenupp
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det värsta jag sett hittills är 180 däck på en CR 250 :) Det gillade inte svingen. Men killen körde fort som fasen ändå:tummenupp
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Yasha skrev:
2699146Pilot Power funkar för övrigt klockrent för motardköra överallt! :tummenupp

Yeah!

Men den stora frågan kvarstår. Tar ett Pilot Power 160-däck sittandes på en 5" fälg i kedjan på en EXC 525 '07?

Ingen verkar veta det med säkerhet?
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Lånar Roller´s tråd lite!Polaren lånade hojen min en runda och när han kom tillbaka sa han att hojen "drev" även fast kopplingen var indragen.När jag kände på kopplingen så kunda man inte dra den ända in till styret,tog stopp när handtaget var cirka 1cm från styret.När vi sen öppnade locket till vätskebehållaren var det torrt!Har försökt att fylla på och lufta men det funkar inte!Har ni några bra tips?
Mvh/Johannes
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Lånar Roller´s tråd lite!Polaren lånade hojen min en runda och när han kom tillbaka sa han att hojen "drev" även fast kopplingen var indragen.När jag kände på kopplingen så kunda man inte dra den ända in till styret,tog stopp när handtaget var cirka 1cm från styret.När vi sen öppnade locket till vätskebehållaren var det torrt!Har försökt att fylla på och lufta men det funkar inte!Har ni några bra tips?
Mvh/Johannes

Jag pratade med en KTM-säljare och han sa att vissa hojar fått problem med kopplingen. Hällde man i bromsvätska i kopplingen istället så skulle allt vara frid och fröjd enligt säljaren. Jag har inte provat det själv men det e informationen jag har fått. Testa det!

Och tråden e till för alla som behöver hjälp med sina KTM'er :tummenupp
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Lånar Roller´s tråd lite!Polaren lånade hojen min en runda och när han kom tillbaka sa han att hojen "drev" även fast kopplingen var indragen.När jag kände på kopplingen så kunda man inte dra den ända in till styret,tog stopp när handtaget var cirka 1cm från styret.När vi sen öppnade locket till vätskebehållaren var det torrt!Har försökt att fylla på och lufta men det funkar inte!Har ni några bra tips?
Mvh/Johannes



Låter nästan lite som problemet med min koppling.. Men jag kan dra in handtaget fullt.... dock har jag ju 2-takts 125...

Har också hört det där med bromsvätskan som roller nämner..

btw: här är länken till min tråd. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=142369
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Men det står ju på locket att man bara ska använda Maguras egna vätska,"Red Blood" tror jag det heter.
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Men det står ju på locket att man bara ska använda Maguras egna vätska,"Red Blood" tror jag det heter.

Att lufta en hydralkoppling med handtaget är ett jävla slavgöra, ta en spruta och lite slang och tryck nereifrån cylindern. Jag använder en servoolja till citra bilar från biltema, kostar 70 spänn för en liter och räcker en livslängd, annars funkar också vanlig 5W gaffeloja bra. Maguras egen skir går inte att köpa den har juh fan högre literpris än guld!

Bromsvätska är ingen höjdare att använda, funkar bra tills det börjar läcka och när det väl börjar läcka så blir motoroljan väldigt ledsen!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Angående driv på kopplingen så skulle jag nog börja med att prova byta olja...

Angående däck så KAN det vara så att du kan klämma på ett 165 på 5" fälgen och det blir bättre (pga hur kanten av däcket sitter och hur mycket den böjjer däcket). Jag har kört 165 på Hondan med 5" och där går kjedjan tight, bara om man har dålig kjedja som den tar i däcket. Fast det är på Bridgestone's slicks då.

Det där kan man nog få prova fram innan man hittar rätt. Jag tycker förövrigt att det är bullshit det där med att race-däck skulle vara farliga på allmän väg, dom e inte farligare än vad man gör dem. Det enda däck jag åkt på som var farligt var ett gammalt slicks som kokats + stått i solen, det kunde man köra omkull med rakt fram om man slog på för mycket, det händer aldrig med ens ett kallt racing-slicks, inte då Bridgestone's iaf.
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Angående däcket så ställ dig och burna med hojen på sidan om det tar i, sen kan man ju undra varför alla är så kåta på 160 däck och inte 150? Det går ju knappt över svingen om du inte sågar bort kedjestyraren.
Ang: kopplingen så använd aldrig bromsvätska då den sabbar maguras packningar, har alltid vart så på magura tyvärr, citroens hydralolja är samma som maguras fast billigare men gaffelolja funkar det med.
Kör hårt nu gubbar:yoparty
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Min polare körde på Michelin slicks (tror det var michelin)165 breda på sin 625 -02. Den har relativt smal sving, och det tog inte i.
Vore konstigt om det inte funkade på 525 också, ska själv köra 165 brett bak på min 525.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
michelines supermoto slicks tar i kedjan rätt mycket på en 525 med 5" fälg
Metzeler går däremot bra. vet inte om deras är 160 eller 165.. men det får fritt :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top