Mossberg Racing satsar på Miljö

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hårding skrev:
2684915 Schysst av dig. Vi kan konstatera att efter 500 år så har utvecklingen gått från att kyrkan säljer dyra brev för att förlåta våra synder till att staten säljer dyra brev för att döva våra samveten. Båda har ungefär samma effekt i slutändan.

För att inte bara låta negativ så tycker jag Mossberg´s satsning är smart eftersom den ligger rätt i tiden och ger uppmärksamhet åt en sport i marginalen. Hoppas att de stora mediadrakarna får nys om detta och skriver om hans satsning.

Vi är helt överens om att det ger bra press, framför allt om man kan lyfta detta en nivå (som du så riktigt påpekar)

Men... Hur VET du att det detta med utsläppsrätter inte har någon effekt?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Om motorsport-rörelsen söker argument så borde man kanske snegla-vidare på vad som sneglas på nu av forskare och utredare om hur man ska mäta nivåer av skurkaktigheten för olika typer av konsumtion. Eftersom snittnivån på insikter hos allmänheten är helt naturligt ännu ganska låg, så tenderar man att uppleva problem först när man ser ett avgasrör på någon maskin. Det är ur det-där Akropvic-hålet problemet kommer liksom :hihi . Så länge som man nu inte lyckas binda koldioxid blir det ju just den höga allmänkonsumtionen som är den stora boven. Ju rikare vi är, desto större bovar är vi. Svårare är det inte.

Köp en blomma i blomaffärn så har du bidragit till "global warming". Man borde skämmas ordentligt om man t ex köper ett hus. Hur mycket CO2 genererades det från tillverkning, transporter och löner - som i sin tur genererar mer CO2? Att skaffa barn borde anses som rent kriminellt - ungen kommer ju generera ofantliga mängder med CO2 genom sitt liv. Det borde förbjudas att skaffa barn.

Om några år kommer vi ha lite mer allmänkoll men argument borde kunna bita lite bättre redan nu om man bara får fram lite hyfsade mätmetoder. I princip borde man kunna vända argumenten mot vem som helst som bidrar till högt BNP. För alla som klagar på motorsport, skulle man kunna kolla upp deras årsinkomst - den är ju ett direkt mått på hur de bidrar till högt BNP. Info finns hos t ex ratsit.se.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Hårding skrev:
2684618 Grattis till ha betalat in lite extra skatt. Undra vad det blir för nästa ämne som politikerna med lite hjälp av skräckpropagande i media kan skrämma upp oss med för att kunna klämma ut lite extra skattepengar?
Sådär, nu har jag köpt upp lite utsläppsrätter. Det känns faktiskt rätt fint att veta att något företag har fått in en dryg femhundring från mig för att de släppt ut lite mindre.

Det finns säkert bättre sätt att stödja miljöarbetet - köpa ett stycke regnskog, bidra till nyplantering av skog i Afrika eller nåt - men det här var enkelt och kan på sikt inkorporera miljön i det marknadsekonomiska systemet. Och det skulle vara riktigt jävla bra! F'låt franskan :)

Du Hårding, skulle inte du kunna skapa en tråd där du redogör för hur det egentligen står till? Jag läser inga forskningsrapporter inom facket och är därför hänvisad till den information jag får via media. Det jag vill veta är vad som är skräckpropaganda, hur du kan veta det och vilken forskning du baserar dina påståenden på. Jag ser mycket fram emot en sån redogörelse!

Jag har PM:at signaturen Mb här på forumet och bett även honom att redogöra för forskningsläget. Han forskar inom nåt miljö-tjosan och även om han kanske inte forskar på just klimat eller växthuseffekt så vet han kanske lite mer än vi som bara läser skräckpropaganda.
 
Last edited:

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Bingo skrev:
2684995 Sådär, nu har jag köpt upp lite utsläppsrätter. Det känns faktiskt rätt fint att veta att något företag har fått in en dryg femhundring från mig för att de släppt ut lite mindre.


.

Glöm nu inte att sätta tillbaka orginalsystemet med katalysator :rolleyes:
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bingo skrev:
2684995
Jag har PM:at signaturen Mb här på forumet och bett även honom att redogöra för forskningsläget. Han forskar inom nåt miljö-tjosan och även om han kanske inte forskar på just klimat eller växthuseffekt så vet han kanske lite mer än vi som bara läser skräckpropaganda.

BRA!:tummenupp

Holy Rider skrev:
2685013 Glöm nu inte att sätta tillbaka orginalsystemet med katalysator :rolleyes:

Skulle GÄRNA haft det!! Det var kanon som Standard 600 reglementet var 2005 då man skulle köra med originalsystem!!! Rent och tyst!
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Holy Rider skrev:
2685013 Glöm nu inte att sätta tillbaka orginalsystemet med katalysator :rolleyes:
Det sitter redan på. Däremot ska jag smäcka på helsystemet snart igen. Hoppas att det klarar bullerkraven nu bara, för då kan jag köra med det jämt.

Men varför skriver du så, btw? Vill du ha sagt att jag måste vara som ett helgon för att jag valt att köpa lite utsläppsrätter :confused:
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
magnus_moss skrev:
2685015 BRA!:tummenupp



Skulle GÄRNA haft det!! Det var kanon som Standard 600 reglementet var 2005 då man skulle köra med originalsystem!!! Rent och tyst!

Vilken klass är det då förbjudet att ha det i :va
Eller är du inte en riktig miljövän utan bara en populistisk?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Holy Rider skrev:
2685013 Glöm nu inte att sätta tillbaka orginalsystemet med katalysator :rolleyes:

Snart kommer motorsporten göra reklam för sig genom argumentet att katalysator används flitigt - och som en del i sitt bidrag mot växthuseffekten.

:hihi
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Holy Rider skrev:
2685024 Vilken klass är det då förbjudet att ha det i :va
Eller är du inte en riktig miljövän utan bara en populistisk?
Ja, mer polarisering. Gör du inte allt du kan för miljön får du inte göra något. Bra sätt att inte få något gjort... :pangihuve

#Olsson# skrev:
2685050 Snart kommer motorsporten göra reklam för sig genom argumentet att katalysator används flitigt - och som en del i sitt bidrag mot växthuseffekten.

:hihi
:D :D
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Holy Rider skrev:
2685024 Vilken klass är det då förbjudet att ha det i :va
Eller är du inte en riktig miljövän utan bara en populistisk?

Jag är ju en rejsare föfan!! Vill vinna!! Det är såklart nr1!!! Därför MÅSTE jag ha helsystem!!! Alla andra har ju det!
MEN...Jag ÄR miljövän! Också!!! Och hade GÄRNA sett att Superstock-reglementet krävt originalsystem! Detta kommer jag att jobba för; Originalsystem på alla rejshojar! Och när reglementet är så kommar jag avv glatt skruva dit det!
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Mort skrev:
2685176 Ja, mer polarisering. Gör du inte allt du kan för miljön får du inte göra något. Bra sätt att inte få något gjort... :pangihuve


:D :D

Vadå? jag undrar bara om han var en miljövän eller inte, inte för att jag är det! då är bara att skruva på katalysatorn, annars är det hyckleri...

Men varför väcka en björn som sover? tror att det kommer slå tillbaka mot motorsporten varför vi inte är miljömedvetna om detta får stor uppmärksamhet.

Edit: Mosberg har svarat på frågan
 
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Holy Rider skrev:
2685204miljövän eller inte
Det var just däri polariseringen låg. En bra handling för miljön är en bra handling för miljön, oavsett om man hade kunnat göra ännu fler bra handlingar för miljön. Att dela in mänskligheten i två distinkta grupper, som miljövän eller inte, är bullshit, världen sänds inte i svart-vitt.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Holy Rider skrev:
2685204 Vadå? jag undrar bara om han var en miljövän eller inte, inte för att jag är det! då är bara att skruva på katalysatorn, annars är det hyckleri...

Men varför väcka en björn som sover? tror att det kommer slå tillbaka mot motorsporten varför vi inte är miljömedvetna om detta får stor uppmärksamhet.
Men kom igen... Antingen är vi miljötalibaner och hånas för det eller så är vi hycklare och då kan du håna oss för det. Det finns fler val än att bli eremit och bosätta sig i en koja i skogen eller skita fullständigt allt som har med miljö att göra.

Men varför retar du dig?

Björnen sover inte! Björnen är vaken och har spanat in oss sedan länge.
 

sandstream

Guest
Skulle gärna se att Svemo gjorde om reglementen så att alla fyrtaktare var tvungna att ha katalysator.

magnus_moss skrev:
2685202 Jag är ju en rejsare föfan!! Vill vinna!! Det är såklart nr1!!! Därför MÅSTE jag ha helsystem!!! Alla andra har ju det!
Är skillnaden stor på din hoj med eller utan helsystem?
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Finns en del reglement som förbjuder att man använder katalysatorer på mc i racing. Tror inte det finns nått sånt förbud i Sverige. Orkar inte leta upp var det finns sånna förbud men misstänker att STK1000 EM har så tex. Så om jag orkar leta så kollar jag där först om ingen annan hittar det.

Anledningarna kan nog vara att en katalysator blir väldigt varm. Ett par hundra grader inne i dom. Har för mig typ 8-900 grader. Så det kan bli en säkerhetsrisk med tanke på brand osv. Sen om en katalysator går sönder så finns tydligen även en risk att materialet innuti kan vara väldigt poröst/splittras när dom är varma och blir en massa små vassa bitar. Väldigt svåra att samla upp i fall en sån olycka sker. Sen om katalysatorn inte är en trevägskatalysator så gör den tydligen inte så jättemycket nytta. Väldigt få hojar som har sånna system. Kommer väl iof.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
2685289 Skulle gärna se att Svemo gjorde om reglementen så att alla fyrtaktare var tvungna att ha katalysator.


Det skulle försvåra för sporten, och vad blir vinsterna? En vecka efter regeln införs, hittar man mod-tips endå. Kontrollerna blir jobbiga. Vad ska man kolla efter? -Har du kat? -javeeesst! Katalysator är dessutom ganska efterblivet utvecklat på hojsidan med kass verkan.

Allmänheten skiter dessutom i om man har katalysator eller ej, speciellt för några enstaka racehojar. Det var lag på kat i staterna sedan 1973. I sverige sket vi i det till 89 eller så. Allmänheten skiter fortfarande i hur bra kat är och att de numera sitter i alla bilar, istället letar man efter nya problem att avreagera sig på. Nu har vi hittat det - den globala uppvärmningen och katalysator blir ännu mindre intressant eftersom den inte gör någon nytta i det sammanhanget.

Låt den stora massan med vägfordon sköta kat-arbetet, det blir så mycket enklare men framförallt mer effektivt.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Bingo skrev:
2685282

Men varför retar du dig?

Björnen sover inte! Björnen är vaken och har spanat in oss sedan länge.

Retar inte mig alls faktiskt. Betalar redan koldoxidskatt så ser inga behov att pröjsa mer.

Men känner ni att ni stillar ert miljömedvetande genom att köpa utsläppsrättigheter för att minska växthuseffekten så är det helt OK för mig.

Har faktiskt även hjälpt världen idag genom att inte ta bilen till affären utan gått istället. :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
sandstream skrev:
2685289
Är skillnaden stor på din hoj med eller utan helsystem?
Ca 10-12 hk.

Axxexs skrev:
2685466 Finns en del reglement som förbjuder att man använder katalysatorer på mc i racing. Tror inte det finns nått sånt förbud i Sverige. Orkar inte leta upp var det finns sånna förbud men misstänker att STK1000 EM har så tex. Så om jag orkar leta så kollar jag där först om ingen annan hittar det.

Anledningarna kan nog vara att en katalysator blir väldigt varm. Ett par hundra grader inne i dom. Har för mig typ 8-900 grader. Så det kan bli en säkerhetsrisk med tanke på brand osv. Sen om en katalysator går sönder så finns tydligen även en risk att materialet innuti kan vara väldigt poröst/splittras när dom är varma och blir en massa små vassa bitar. Väldigt svåra att samla upp i fall en sån olycka sker. Sen om katalysatorn inte är en trevägskatalysator så gör den tydligen inte så jättemycket nytta. Väldigt få hojar som har sånna system. Kommer väl iof.

Å tusan... Det hade jag ingen aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaning om.....

Holy Rider skrev:
2685566 Har faktiskt även hjälpt världen idag genom att inte ta bilen till affären utan gått istället. :)

:tummenupp Jag tog cykeln!
 
Last edited:

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Lite märkligt att sila mygg och släppa igenom elefanter.
Bättre att sätta press på samhällets stora utsläppare än det fåtal som tävlar med motorfordon. Visst kan det se bra ut ur någon slags miljöaspekt, men det påverkar inte miljön ett skvatt.
Se er om i världen och tänk sedan till om vilka saker som bidrar mest till miljöförstöringen.

Som tidigare nämnts bidrar flyg, båtar samt industri med så stor del att vår nöjesåkning inte bidrar nämnvärt i det stora hela.


Vill ni påverka miljön så ta cykeln till jobbet i stället.:tummenupp

Att köpa sig rätten att förstöra miljön förstår jag inte heller.:va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top