Mossberg Racing satsar på Miljö

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Mycket bra initiativ. Det är bra att inom racingen börja tänka miljömässigt, om inte för miljöns skull, så åtminstone för racingens skull.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
www.mossbergracing.com skrev:
2682753
Magnus Mossberg som ska köra Superstock 600 nästa år igen har gjort något som ingen annan roadracingförare har gjort, så vitt jag vet! Han har köpt utsläpptsrättigheter för 3 ton koldioxid! [...] För varje flygplan som landar släpper nämligen ut lika mycket avgaser som 30000 bilar släper ut över ett helt år.

Nja. Snackar vi koldioxid (som utsläppsrätterna handlade om) så släpper ett flygplan knappast ut som 30000 bilar under ett år.

En DC9/MD80a förbrukar väl en 4-5 ton flygbränsle om den flyger Malmö-Stockholm. Förbränns det fullständigt, dvs allt kol i bränslet blir koldioxid, torde det bli ungefär lika mycket koldioxid som om en bensindriven bil förbränner motsvarande mängd bensin (dieselbilar släpper ut mer per förbrukad mängd diesel då dieselsoppan helt enkelt innehåller mer kol per mängd soppa).

4-5 ton bensin är ungefär vad 2-3 bilar gör på ett år om dom kör 2000 mil var och har en bränsleförbrukning strax under milen, dvs planets utsläpp är ungefär en tiotusendel påståendet i den citerade texten.

Visst blir det mer om vi tittar på en fullastad jumbo eller 767a påväg på långflygning men knappast mycket mer än tio gånger så mycket. Och över en normal svensk flygplats är det knappast dessa jättekärror som är dominerande...
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Bra PR-kupp även om det där med utsläppsrättigheter är värsta sortens hyckleri.

"Kyotoprotokollet har underskrivits av ett antal länder som högtidligen förbundit sig att efterleva kraven. Varefter man åker hem och struntar i alltihop. Det är politik när den är som bäst. Högtravande plattityder under anspråksfulla former och sedan realpolitik när kassan sinar. USA var aningen mera burdusa ty man låtsades inte ens. Senaten sade nej långt innan Bush tillträde. Men Bush fick skulden förstås." Citat från Motor-Life.com
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
magnus_moss skrev:
2682794 Nej... och ja...
Är inte 100% påläst i ämnet (osäker på just 5% är rätt siffra) men det är ju så att om vi RR-åkare köper säg 1000 st så finns det fortfarande miljoner andra att köpa. MEN visst, i sluttampen finns det några som inte släpps ut. Tanken med detta är att storförbrukare ska optimera sina processer för att släppa ut mindre.



Dina fingrar hittar tangenterna snabbare än mina!

... Men så är det väl så att då stiger priset (efterfrågan ökar), när vi alla räseråkare skall köpa utsläppsrätter, och därmed tvingas industrin till effektivare och miljövänligare produktion för att hålla sina kostnader nere...

[Så kanske man kan tänka, finns säkert motargument]
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
pjohan skrev:
2682870
Förbränns det fullständigt, dvs allt kol i bränslet blir koldioxid, torde det bli ungefär lika mycket koldioxid som om en bensindriven bil förbränner motsvarande mängd bensin (dieselbilar släpper ut mer per förbrukad mängd diesel då dieselsoppan helt enkelt innehåller mer kol per mängd soppa).

4-5 ton bensin är ungefär vad 2-3 bilar gör på ett år om dom kör 2000 mil var och har en bränsleförbrukning strax under milen, dvs planets utsläpp är ungefär en tiotusendel påståendet i den citerade texten.

Visst blir det mer om vi tittar på en fullastad jumbo eller 767a påväg på långflygning men knappast mycket mer än tio gånger så mycket. Och över en normal svensk flygplats är det knappast dessa jättekärror som är dominerande...

Okej, kanske inte fakta vad jag skrev. Men det du skriver stämmer nog inte heller i alla sammanhang. På samma sätt som politiker tar det värsta mot det minsta så ... ja, får man väl ta i o säga att det ändå luktar lite illa.
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Man kanske kan börja med att kolla vilka skillnader det är ur en miljösynpunkt mellan Fotogen som är flygbränsle och vanlig 95 oktanig bensin??
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
pjohan skrev:
2682870
En DC9/MD80a förbrukar väl en 4-5 ton flygbränsle om den flyger Malmö-Stockholm.

den uppgiften skulle jag bra gärna vilja ha någon slags verifiering av. Det låter väääldigt lågt.

Initiativet i sig med att köpa utsläppsrättigheter som RR-förare är väldigt bejublandsvärt. Det borde få tyst på trädkramarna åtminstonde i frågan gällande en räsermotorcykels emissioner. Dessutom ger det mycket positiv PR. :tummenupp


Som jämnförelse från min branch, sjöfarten, kan jag nämna att en fullastad supertanker som transporterar råolja från exempelvis gulfen till de stora raffen i europa snittar 100 ton tjockolja per dygn. Enligt internationella lagar är det tillåtet för denna tjockolja att innehålla upp till 5% svavel, vilket den ofta gör.
Det innebär att 5 ton svavel åker rakt upp bland molnen i form av svaveloxider, svaveldioxider och ännu större molekyler per dygn, per båt! :skrämd
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
blacktriple skrev:
2682993 den uppgiften skulle jag bra gärna vilja ha någon slags verifiering av. Det låter väääldigt lågt.


Hittar inte just dc9/md80 i klartext (mer om detta nedan) men en B737 är i likartad storlek och vill (med moderna motorer antar jag) ha < 2.5 ton per timme (det är strax under en timme mellan Malmö och Stockholm men man får säkert lägga på lite vid starten), enligt

http://www.linjeflyg.se/flygplan/boeing.htm

Annars har dom numera dille på att redovisa förbrukning per person och kilometer, tex har sas en bra förteckning på

http://www.godaexempel.nu/exempel/case.asp?id=41
(notera att det är per 10 km som redovisas varav värdena är 10 gånger högre än nedan)
http://web.telia.com/~u17611827/md80.html
http://www.mytravelairways.se/index.asp?url=http://www.mytravelairways.se/main.asp?ArticleID=2406

där planen ligger mellan 0,03 och 0,05 liter per km och passagerare (säkert på fullsatt plan), MD80n verkar enligt flera sidor (Googla!) ligga nära det högre värde. En MD80 med 150 passagerare och 600 km(Malmö-Stockholm) torde dricka något i stil med
150 * 600 * 0,05 = 4500 liter, säkert lite mer pga start. Siffrorna blir självklart inte exakta på detta sättet men man får en god uppfattning om ungefärliga värden, och framförallt ser man att det påstådda värdet om antalet bilars årsförbrukning är 1000-10000 gånger för högt (däremot kan de säkert släppa ut stora mängder annan skit, men nu var det koldioxid som diskuterades)

Tyvärr översvämmas tidningar m.m. av sådana här fel vilket gör att man måste göra enkla rimlighetsberäkningar
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
nazurro skrev:
2682858 Mycket bra initiativ. Det är bra att inom racingen börja tänka miljömässigt, om inte för miljöns skull, så åtminstone för racingens skull.

ECKSACKT!:fakta

jorpes skrev:
2682955 ... Men så är det väl så att då stiger priset (efterfrågan ökar), när vi alla räseråkare skall köpa utsläppsrätter, och därmed tvingas industrin till effektivare och miljövänligare produktion för att hålla sina kostnader nere...

[Så kanske man kan tänka, finns säkert motargument]

Så måste det vara.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Swedie skrev:
2682957 Okej, kanske inte fakta vad jag skrev. Men det du skriver stämmer nog inte heller i alla sammanhang. På samma sätt som politiker tar det värsta mot det minsta så ... ja, får man väl ta i o säga att det ändå luktar lite illa.

Nu vet jag inte vilket som du anser att jag skrev felaktigt (kanske i annan tråd?) men mitt inlägg var mest för att ge rätt storleksordning, antal siffror snarare än en exakt förbrukning. (du tog kanske illa upp att jag satte tummen ner på inlägget, var inte menat mot dig personligen då jag tolkade det som att du citerade från en webbsida utan att fakta som detta figurerar mycket i media utan att det kollas upp ordentligt.)

(kanske inte menad att låta så negativ, initiativet av Moss är självfallet bra då alla positiva skriverier i pressen är bra för sporten, har bara lite svårt för uppåt väggarna felaktiga siffror som sprids som fakta)
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
blacktriple skrev:
2682993

Som jämnförelse från min branch, sjöfarten, kan jag nämna att en fullastad supertanker som transporterar råolja från exempelvis gulfen till de stora raffen i europa snittar 100 ton tjockolja per dygn. Enligt internationella lagar är det tillåtet för denna tjockolja att innehålla upp till 5% svavel, vilket den ofta gör.
Det innebär att 5 ton svavel åker rakt upp bland molnen i form av svaveloxider, svaveldioxider och ännu större molekyler per dygn, per båt! :skrämd

Ecksackt! Det är ju detta som inte märks med dessa utsläppsrätter; man pratar ju bara koldioxid! Båtar OCH FLYGPLAN har ju inga katalysatorer så förutom att dom släpper ut koldioxid så släpper dom ju ut MASSOR med anna skit som bilar släpper ut MYCKET mindre av per liter förbränt bränsle.
 

blade00

Superstock #9
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Knivsta
Hoj
KTM 300 EXC -12, Kymco Agility -07, Italjet 50cc, Kawasaki 80cc -00
Sehr gut intiativen MOZZ.:klappar :klappar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mycket bra initiativ! :Bugar

Jag köpte också, inte för att jag tävlar, men jag bilpendlar till jobbet året runt, åker mycket hoj osv, så jag släpper ut en massa skit jag också! Jag räknade på 4000 mil per år och ett snitt på 0,7 l/mil, 6,2 ton koldioxid :(
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tragiskt när man tänker efter hur vi förstör jorden... inte konstigt att det är en sån konstig vinter som det är just nu.
 

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
magnus_moss skrev:
2682757 KÖP UTSLÄPPSRÄTTER!!!
Så överlägset tänkt och gjort!

Får bli några ton här också :yoparty
 

sandstream

Guest
Swedie skrev:
2683136 Tragiskt när man tänker efter hur vi förstör jorden... inte konstigt att det är en sån konstig vinter som det är just nu.
1953 hade Norrland ingen snö och sin varmaste december någonsin. Vädret svänger och det är lite tragiskt att alla hakar på tidningarnas miljöpropaganda påhejade av miljöivrarna utan att ta ett steg bakåt och kolla hur vädret sett ut i ett längre perspektiv.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
sandstream skrev:
2683263 1953 hade Norrland ingen snö och sin varmaste december någonsin. Vädret svänger och det är lite tragiskt att alla hakar på tidningarnas miljöpropaganda påhejade av miljöivrarna utan att ta ett steg bakåt och kolla hur vädret sett ut i ett längre perspektiv.

Iofs sant.
Men glaciär-isarna i alperna, nord- och syd-polen har minskat betydligt i storlek. Och de har ju lite längre tid på sig att smälta resp. nybildas...
Så nog är vi påväg mot fel håll med miljön.
Men man ska nog rikta in sig betydligt mer på de stora bovarna.

Dal-Mausen, för VMP och fler banor:)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
sandstream skrev:
2683263 1953 hade Norrland ingen snö och sin varmaste december någonsin. Vädret svänger och det är lite tragiskt att alla hakar på tidningarnas miljöpropaganda påhejade av miljöivrarna utan att ta ett steg bakåt och kolla hur vädret sett ut i ett längre perspektiv.

Faktiskt står det i tidningen idag att "Sannorlikheten att det varmare klimatet beror på naturliga variationer är liten". det är FN:s klimatpanel IPCC som uttalar sig på detta sätt... Så det är nog ställt utom allt tvivel att vi HAR påverkat miljön. Att sen denna vinter är en tillfällighet eller ej... det är ju svårt att veta säkert

Dal-Mausen skrev:
2683318 Men man ska nog rikta in sig betydligt mer på de stora bovarna.

Jo... men om ALLA tänker lite mer som vi börjar göra här nu så skulle nog de stora bovarna få det MYCKET tuffare. Faktiskt tror jag mycket stort börjar i det lilla!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top