Bilder på era husdjur.

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Förmodligen bättre frågelåda än något nerhårat pk-forum, typ.

Har en idé för hundbur i skåpa, har läst mycket som jordbruksverket och vad det nu var har skrivit från sammanställning av en intresseskrift på nätet. Mycket självklara saker men samtidigt bra med mått och sånt som någon tänkt igenom, däremot handlade det oavkortat om personbil så helt lärd är jag inte.

Först och främst ska jag kontrollera att det inte låter kriget i skåpet, värme och kyla ska även det ses över. Det jag funderar mest på nu är säkerhet och trivsel. Naturligtvis kan inte ni veta hur mkt klåpare jag är på att konstruera men resonemanget får naturligtvis vara att det blir rekorderligt byggt, tips är alltid välkommet oavsett.

Skiljeväggen har en ruta vilket jag ser som en stor fördel men den sitter en bit upp. Första tanken var att ha en hylla med samma funktion som pensionärsvilostolarna som brukar finnas i trappuppgångar eller affärer = en klaffstol som fälls ner och åker upp när arslet avlägsnas. Sen tyckte jag det verka för krångligt att hitta och förmodligen onödigt dyrt i den storleken som behövs.

Fanny - 16-17kg
Bur - Oklart, sett as som väger uppemot 40kg men gissar att närmare halva den vikten är mer troligt.. kanske

Självklart ska det vara överdimensionerat ändå, vad använda? Jo magasinkärra som det heter brukar vara specade för minst 100kg, med en sådan känns det som att jag är rätt ute. Visst blir det att sätta kapen i den för jag behöver inte hela arrangemanget och utformningen ska såklart vara så det blir i våg.

Typ:

magg.jpg


I:

20200513-124937.jpg


Tanken är uppe till vänster med målet att hon minst enkelt ska se in/vägen framåt sittandes. Konceptet är även att jag ska kunna skruva loss buren och fälla upp för annan transport.

Tankar & idéer? :smasha
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tankar & idéer? :smasha

Bygg som ett överskåp från skjutdörren till slutet på rutan i lämplig invändig höjd för Fanny. Du kan göra den bredare mot förarsidan för att underlätta ilastning av prylar från sidodörren.
Byggplyfa duger bra. Ta bort glasrutan och ha kvar gallret så har ni mer direktkontakt.

Visst, du får lyfta Fanny upp men det är ju bara ca 20kg men du vinner lastbar golvyta.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det var en idé, lyfta eller ramp blir det oavsett men jag siktar nog helst på en inte fullt så fast installation som platsbyggt :) Denna kommer i regel inte användas till några längre transporter, hon ska ha det flott oavsett men lastutrymmet behövs ibland. Personbilen har krocktestad bur efter konstens alla regler men just en sådan blir lite pointless i detta fall eftersom dubbla utgångar etc. inte kommer fylla någon funktion där den står.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Eftersom det var en del Dobermann och katter i tråden så lägger jag in en kombi-bild från kökssoffan för många år sedan.
hundkatt.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det var en idé, lyfta eller ramp blir det oavsett men jag siktar nog helst på en inte fullt så fast installation som platsbyggt :) Denna kommer i regel inte användas till några längre transporter, hon ska ha det flott oavsett men lastutrymmet behövs ibland. Personbilen har krocktestad bur efter konstens alla regler men just en sådan blir lite pointless i detta fall eftersom dubbla utgångar etc. inte kommer fylla någon funktion där den står.

Det kan ju räcka med ett sele på Fanny som du sen fäster i bilbältet på passagerarsätet, kan ju bli lite svårt att ha pax med sig...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jodå, sådan "fuskis" körde jag med Subarun men inte alltför ofta och det gillar hon skarpt = få vara med och bättre vy. Men passagerarplatsen är ofta ockuperad vid pendling så då skiter det sig tyvärr. Utrymmet mellan stolarna är inte fy skam och tanken om en platta samt extra bältesinfästning har passerat men tveksamt om jag får till det bra.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jodå, sådan "fuskis" körde jag med Subarun men inte alltför ofta och det gillar hon skarpt = få vara med och bättre vy. Men passagerarplatsen är ofta ockuperad vid pendling så då skiter det sig tyvärr. Utrymmet mellan stolarna är inte fy skam och tanken om en platta samt extra bältesinfästning har passerat men tveksamt om jag får till det bra.

Kolla min avatarbild, Alfons gillade inte att sitta på motorkåpan i tidtagnings"bussen" när vi hjälpte till med SLC... Fanny kan säkert sitta fint i knät.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Förmodligen bättre frågelåda än något nerhårat pk-forum, typ.

Har en idé för hundbur i skåpa, har läst mycket som jordbruksverket och vad det nu var har skrivit från sammanställning av en intresseskrift på nätet. Mycket självklara saker men samtidigt bra med mått och sånt som någon tänkt igenom, däremot handlade det oavkortat om personbil så helt lärd är jag inte.

När jag var barn hade vi Newfoundlandshundar, och en gammal folkabuss.

Vi tog ut mittensäter och hade hundarna liggandes där, men den ena hunden ville vara med och satt oftast mellan framstolarna.

En gång var det en bil som bytte fil precis framför oss för att grisnita (han hade kört fel och kom på att han skulle vända om, utan att titta i speglarna) så vi dundrade in i hans risiga passat.

Hunden som satt mellan stolarna tryckte in kassetten i bandspelaren med nosen och nös sedan två gånger, han som låg och sov på golvet vaknade inte ens.

En annan gång voltade vi med bilen, då hade vi en Saab99'a combi coupé, hunden satt i baksätet med min bror och min farmor, jag satt på packningen i skuffen (det fanns plats för mig, men inte för 90kg hund)

Vi kravlade oss alla ut genom en sidoruta fram, hunden mest glad att han kunde busa med alla som kom utkrypandes på alla fyra.

Sedan dess har ju rekomendationerna ändrats, men jag kan tycka att det är lite hysteri i saken, visst, man ska inte ha lösa hundar flygandes omkring i bilen, men sitter dom i skuffen så stoppar dom mot ryggstödet, hundgaller/bur eller inte.

När jag hade hundar för 20 år sedan satt dom (oftast) i skuffen, utan galler/bur.

Men nuförtiden verkar ju folk krocka så ofta att krocksäkerhet är det enda dom bryr sig om.
Det måste vara för att dom lägger ut bilder på facebook på att hunden har säkerhetsbälte på sig medans dom kör...
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
App app app, program? Nä men fb hittaru inga bilder från mig så det är inte därför, lovar =)

Däremot litar jag på dom som föreskriver om detta, typ jordbruk och naturvårdsverket = tror mig inte veta bättre. Sen finns det dom som läser *hmhm* som fan läser bibeln som sagt.

Sålde för en tid sen min värsting till Yaris Verso till en hundgumma som hade en likadan (fast lilla motorn) som sjöng lite på sista. Hon hade ett o annat säga om hundrabiata förståsigpåare, typ fb-människan, bombs away o allt det där. Om jag kommer ihåg rätt så hade hon fått ruta inslagen minst två gånger för att någon skulle rädda liv och blivit hotad om och polisanmäld några gånger. Hon levde för sina jyckar och ville dom inte annat än väl, tror hon jobba hunddagis eller hade något samröre iaf och hade stenkoll. Hon hade text på bilen med telefonnummer och förklaring att hundarna Aldrig lämnades i solen längre än si o så + nasareflexfiltar o hela baletten.

Ändå small det då och när =/

Fakkit, gör jag bort mig å Fannys vägnar så fine skäll på men annars läser jag nog lusen av de flesta lågbegåvade individer =)

Jag ser inte detta och det hela som ett problem utan ett kul projekt. Nu kom Jamie, ena kattfan och vill ha käk så bäst att lyda. Sen är jag stationerad vid grillen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hundar i varm bil blev ett verkligt bekymmer för mig i år.
Tidigare o jag behövt lämna dem så har det varit med krok i bakluckan och rutorna nere lite, aldrig för varmt.
Är det så jäkla hett ute så blir hundarna hemma eller så är någon med dem ute.
Men, i nya bilen finns en finess, jag testade den idag., klimatisering.
I appen ställer man in vilken temp bilen skall hålla i kupén och det funkar utmärkt.
Satte det på lägsta idag och lämnade bilen i solen. Det var rejält kallt när jag kom tebax.
Perfekt med vovvarna i.
Men, det syns inte utanpå att jyckarna har det svalt och skönt. Möjligen om någon hör att fläkten går.
Så nu får jag skriva en lapp o lägga i rutan att bilen är sval och skön. Hoppas hysteriska kärringar fattar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hundar i varm bil blev ett verkligt bekymmer för mig i år.
Tidigare o jag behövt lämna dem så har det varit med krok i bakluckan och rutorna nere lite, aldrig för varmt.
Är det så jäkla hett ute så blir hundarna hemma eller så är någon med dem ute.
Men, i nya bilen finns en finess, jag testade den idag., klimatisering.
I appen ställer man in vilken temp bilen skall hålla i kupén och det funkar utmärkt.
Satte det på lägsta idag och lämnade bilen i solen. Det var rejält kallt när jag kom tebax.
Perfekt med vovvarna i.
Men, det syns inte utanpå att jyckarna har det svalt och skönt. Möjligen om någon hör att fläkten går.
Så nu får jag skriva en lapp o lägga i rutan att bilen är sval och skön. Hoppas hysteriska kärringar fattar.

Jag såg någon som hade satt en stor termometer på hundburen och skrivit en lapp att bilen var kyld
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag såg någon som hade satt en stor termometer på hundburen och skrivit en lapp att bilen var kyld

Det får bli något sådant.
Rutorna är så mörka bak men kan ju ha det framme där det syns.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top