Officiella hojvals-tråden, the one and ONLY

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vad menar du med att en 2t har mer service?

Byta olja i växellådan är ju allt. Billigt och lätt

4t har ju mkt större oljevolym, oljefilter och ventiljustering
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Ljunghusen skrev:
2664539 Vad menar du med att en 2t har mer service?

Byta olja i växellådan är ju allt. Billigt och lätt

4t har ju mkt större oljevolym, oljefilter och ventiljustering

Att man måste göra det oftare kaske än på en 4takt.... hur ofta ska man göra ventiljustering har hört att det är svårt ? är det de?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ljunghusen skrev:
2664539 Vad menar du med att en 2t har mer service?

Byta olja i växellådan är ju allt. Billigt och lätt

4t har ju mkt större oljevolym, oljefilter och ventiljustering
Sant, tack.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Man skulle ju kunna läga till teknisk data också ? om man har tillgång till det
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
125_next skrev:
2664576 Att man måste göra det oftare kaske än på en 4takt.... hur ofta ska man göra ventiljustering har hört att det är svårt ? är det de?

Nej det behöver man inte. Tvärtom. Oljan i en 4t bör bytas oftare än i en 2t - eftersom oljan dessutom smörjer vevaxel, ramlager, cyl och topp (kamaxel, ev vippor)

Ventiljustering beror på hojen.. Runt 2000 mil på en vanligt rad4 och en 1cyl räcer4t 50-200 mil. Jag antar att en 1cyl 125a kommer nånstans mitt i mellan, eller mer åt rad4-hållet

Det är inte speciellt svårt. Be en polare om hjälp första gången så grejar du det själv sen. Det gäller att förstå vad man gör, så man inte gör fel, då kan det gå åt pipsvängen
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ljunghusen skrev:
2664683 Nej det behöver man inte. Tvärtom. Oljan i en 4t bör bytas oftare än i en 2t - eftersom oljan dessutom smörjer vevaxel, ramlager, cyl och topp (kamaxel, ev vippor)

Ventiljustering beror på hojen.. Runt 2000 mil på en vanligt rad4 och en 1cyl räcer4t 50-200 mil. Jag antar att en 1cyl 125a kommer nånstans mitt i mellan, eller mer åt rad4-hållet

Det är speciellt svårt. Be en polare om hjälp första gången så grejar du det själv sen. Det gäller att förstå vad man gör, så man inte gör fel, då kan det gå åt pipsvängen
Du har mer koll på det där en mig känner jag. Skriv en bra för och nackdelar å lite förklaring så kan antingen jag lägga in det i första eller så kanske du kan modda mitt inte vet jag. :)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Ljunghusen skrev:
2664683 Nej det behöver man inte. Tvärtom. Oljan i en 4t bör bytas oftare än i en 2t - eftersom oljan dessutom smörjer vevaxel, ramlager, cyl och topp (kamaxel, ev vippor)

Ventiljustering beror på hojen.. Runt 2000 mil på en vanligt rad4 och en 1cyl räcer4t 50-200 mil. Jag antar att en 1cyl 125a kommer nånstans mitt i mellan, eller mer åt rad4-hållet

Det är speciellt svårt. Be en polare om hjälp första gången så grejar du det själv sen. Det gäller att förstå vad man gör, så man inte gör fel, då kan det gå åt pipsvängen

Nä men asså det var så att under tiden då man var en moppefjortis i sina bästa dagar så reca ja mot en yamaha ttr 125 fyrtakt och ja van hade typ bara ett hebo rör fast hans hoj vart ruskigt fel inställd

Sen efter det fick ja höra att det var svårt att ställa in ventlierna och det är dyrt om man ska låta verkstad göra det
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
TZR årsmdl. 1987 kan sammanfattas kort:

Ful som stryk, går hyffsat bra, tål inte hög fart på åker/grusväg/skogstig (provat) går riktigt dåligt på blötgräs med ett RD bakhjul (som passar rakt av om det skulle behövas), "lätt"skruvade..

lätt att få tag på reservdelar, går som tåget om man inte plågar skiten ur den (som jag gör).
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
prulle skrev:
2664703 Du har mer koll på det där en mig känner jag. Skriv en bra för och nackdelar å lite förklaring så kan antingen jag lägga in det i första eller så kanske du kan modda mitt inte vet jag. :)

Visst det kan jag göra - MEN jag vet inte vad dagens 125cc 4taktare har för serviceintervaller!! Jag är inte insatt i dessa små 4t-motorer
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Ljunghusen skrev:
2664791 Visst det kan jag göra - MEN jag vet inte vad dagens 125cc 4taktare har för serviceintervaller!! Jag är inte insatt i dessa små 4t-motorer

I min bok till min mz125 sm (4-t) står det ventiler : 1500-2000 mil. Oljan : 500-1000mil.

Man får väl tänka lite på hur man kört, tror de flesta som kör 125a bör serva enligt de "tidigare" intervallet då de flesta kör som skållade ollon
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Yamaha DTR -98

+ Tål seriös misshandel
+ Går bra avstrypt
+ Hyffsat smidig
+ Går lika bra i skogen som på vägen, bara att byta däck
+ Funkade utmärkt på motadbanan :fakta (med mina däck)

- Nervös i höga hastigheter +130 mätarfart.
- Lite mjuka dämpare.
- Idiotställe att motera 2-T oljetanken på.
- Drar soppa när man gasar. :)va )

Jag är helt klart nöjd med min, går att få snygg om man byter lite enkla saker så som Framskärm, Framlyse, Bakskärm+lampa och lite Dekaler. Annat avgas är väll oxå att rekomendera.

Dom är ganska lika från årsmoddel till årsmoddel.
Stoppiesar & Wheelisar är inga problem, Grymt bra effektregister (för att vara 2-t) så lite seriösare stuntning är inga problem. =)
(obs detta är bara min personliga uppfatning.)
 

Bifogat

  • ... 020.JPG
    ... 020.JPG
    81.4 KB · Visningar: 70
  • ... 022.JPG
    ... 022.JPG
    76.6 KB · Visningar: 65
  • HPIM1410.JPG
    HPIM1410.JPG
    69.2 KB · Visningar: 74
  • HPIM1411.JPG
    HPIM1411.JPG
    67 KB · Visningar: 82
  • Ny bild.JPG
    Ny bild.JPG
    76.4 KB · Visningar: 102
Last edited:

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
125_next skrev:
2664576.... hur ofta ska man göra ventiljustering har hört att det är svårt ? är det de?
Det är inte svårt!
Men det kan vara lite pill på vissa motorer.. Men du behöver kunskap om motorer i allmänhet är ju ett plus och att förstå vad som händer om ventilspelet är för litet eller för stort är också ett + ... du måste naturligtvis också klara av att särskilja avgas o insug!
Men bara du vet vad du gör o hur allting funkar så är det lätt:tummenupp
Men som ljunghusen sa "be någon som har gjort det förut hjälpa dej första gången" om du har någon som kan hjälpa dej såklart...
Lycka till:tummenupp
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
Mr.PB skrev:
2666777 Det är inte svårt!
Men det kan vara lite pill på vissa motorer.. Men du behöver kunskap om motorer i allmänhet är ju ett plus och att förstå vad som händer om ventilspelet är för litet eller för stort är också ett + ... du måste naturligtvis också klara av att särskilja avgas o insug!
Men bara du vet vad du gör o hur allting funkar så är det lätt:tummenupp
Men som ljunghusen sa "be någon som har gjort det förut hjälpa dej första gången" om du har någon som kan hjälpa dej såklart...
Lycka till:tummenupp


Ställa ventiler är ju inte så svårt, bara man sett eller fått lite hjälp på traven, bara man kommer in till själva ventilerna så är de ju ingen konst om man har ett bladmått och måttet som de ska vara.
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Saabmosare skrev:
2684132 Ställa ventiler är ju inte så svårt, bara man sett eller fått lite hjälp på traven, bara man kommer in till själva ventilerna så är de ju ingen konst om man har ett bladmått och måttet som de ska vara.
nej precis!
de var det som jag försökte skulle gå fram till han som undrade:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top