Ersättning för ärr

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
har hört det ska finnas nån lista som försäkringsbolagen går efter
så de kan göra en bedömning hur mkt som ska betalas ut för ärr, skador, invaliditet osv.
behöver få reda på om det spelar roll var ärret sitter
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Det spelar roll var ärret sitter - men man får inte mycket alls, ens om det sitter i ansiktet.

Finns oika nivåer beroendes på hur långt ärret är eller hur "fult" det är sytt.

Var sitter ditt ärr? Hur långt är det?
Man gör först en bedömning efter ett år.

Får du invaliditetspoäng så får du ut mer pengar, men kan ju vara dig illa till last om du kanske siktar på att bli brandman eller sådant, då kanske du inte platsar pga ditt "handikapp".
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
robert77 skrev:
2647089 har hört det ska finnas nån lista som försäkringsbolagen går efter
så de kan göra en bedömning hur mkt som ska betalas ut för ärr, skador, invaliditet osv.
behöver få reda på om det spelar roll var ärret sitter

Vassego :tummenupp

Här kan du läsa om vilka kriterier och ersättningar f-bolaget lämnar ersättning för när det gäller sveda och värk samt men.
Tänk på att det är hjälptabeller som bolagen utgår från, det är en mycket god pekfingervisning som i mitt eget fall vid en skada för tre år sen stämde bra.
http://www.trafikskadenamnden.se/Cirk2-2006.pdf

/Nitrous
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Jag blev bjuden på 46 stygn i ansiktet -94.För det fick jag ut 156000kr via brottsofferfonden.Gärningsmannen betalar åter till dom via månatliga betalningar.
 

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
Det e så att jag har fått ersättning men eftersom det sitter i huvudet o inte i ansiktet, att jag skulle få mindre för det. jag har ju varit mer eller mindre rakad sen 98. så försöker se om de försöker komma billigt undan för att "håret kan dölja skit snack"
 

Bifogat

  • Bild019liten.jpg
    Bild019liten.jpg
    75.9 KB · Visningar: 353

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
robert77 skrev:
2648539 Det e så att jag har fått ersättning men eftersom det sitter i huvudet o inte i ansiktet, att jag skulle få mindre för det. jag har ju varit mer eller mindre rakad sen 98. så försöker se om de försöker komma billigt undan för att "håret kan dölja skit snack"

Säg att du ser lobotomerad ut.

Hur mycket fick du i ersättning då?
Får jag gissa på runt 18-22tusen kr.?
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
ktmjacke skrev:
2647137 Jag blev bjuden på 46 stygn i ansiktet -94.För det fick jag ut 156000kr via brottsofferfonden.Gärningsmannen betalar åter till dom via månatliga betalningar.


Jag fick bara 21000 för mina 19 stygn, trots att jag kunde förlorat synen på ett öga. Nu var det en kärlkirurg som sydde mig från "insidan". Hade du en skräddare:pannkyss

Det var ett domstolsbeslut och ingen försäkringsfråga.
Dock- Fbolaget förskotterade skadeståndet. M a o de köpte en revers.
 
Last edited:
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
räser
robert77 skrev:
2648539 Det e så att jag har fått ersättning men eftersom det sitter i huvudet o inte i ansiktet, att jag skulle få mindre för det. jag har ju varit mer eller mindre rakad sen 98. så försöker se om de försöker komma billigt undan för att "håret kan dölja skit snack"

Mina sitter i ansiktet men dom syns ej och jag fick 65000:-
Kolla igen med ditt försäkringsbolag 22" låter lite.:va
 

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Vasa/Gbg
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
jag fick 20 tusen for mina 2 sträck som e ca7-8 cm långa och 0,3 breda på underarmen
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Ärr tillhör mc-åkat...skaffa fler i stället....det finns dom som betalar för att tattuera sig.
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Trillade i lumpen och slog dioptern på AK5-an genom kinden, elitsoldat jag vet:D Fick som minne tre streck på kinden, två*1,5 cm och ett litet.

Tror det slutade på 39000 till mig men då var det både från försvaret och mitt privata.

Idag syns ett ärr relativt väl och ett till om man kollar mycket noga.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Mavve skrev:
2647103 Det spelar roll var ärret sitter - men man får inte mycket alls, ens om det sitter i ansiktet.
jag fick inget alls när jag fick kortsidan på ett rör instansat runt höger öga sommarn 2005.

EDIT: och inget när jag vart hundbiten i skallen häller dock syns de ärren bara när jag rakar mig på sommarn.
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
wdac skrev:
2650662 jag fick inget alls när jag fick kortsidan på ett rör instansat runt höger öga sommarn 2005.

EDIT: och inget när jag vart hundbiten i skallen häller dock syns de ärren bara när jag rakar mig på sommarn.

Byt försäkringsbolag. En bra olycksfallsförsäkring ger ersättning för vanprydande ärr. Det var efter min olycka jag började se vad innehållet i försäkringen var och inte bara på priset.

Jättedåligt om du inte får ers. för ett ärr som sitter i ansiktet.
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
...... och här snackar vi om varför försäkringspremierna ser ut som dom gör...

inget mot trådskaparen.. men stora ersättningar för ärr:va
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Fetvadd skrev:
2650760 ...... och här snackar vi om varför försäkringspremierna ser ut som dom gör...

inget mot trådskaparen.. men stora ersättningar för ärr:va


Verkligen... 120.- i månaden eller vad jag betalar, är ju på gränsen till vad två mål mat på McD kostar...
Du kan nog välja en försäkring utan ärrersättning så drar du säkert ner premien en tia.
Spartips från Fredrik.

Ett annat spartips är att skippa köpa såndär tvål med korn i för att lättare bli ren om händerna. Det funkar lika bra (på gränsen till lika bra iaf) att använda godtyckligt tvättmedel av billighetsfabrikat att tvätta händerna med.
Vill man spara ännu mera så hoppa in i duschen och tvåla in händerna och dina håriga ben och låt håret gnugga bort smutsen.

/Fredrik - som vill ha (och kommer antagligen få) ersättning efter 15 cm långt ärr på magen i hopsytt med fet lädernål och basttråd.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Fot/ankeln

Någon som har nån hum om eller fått ersättning för ärr på fot/ankel,summa?

Ca 9 cm långt ärr i "mysig culör"...not! och som nog inte blir mycket tjusigare.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
FÖr att bedöma ersättning för utseendemässiga skadeföljder räcker det inte med den tabell Nitrous länkat till ovan. Man måste dessutom ha trafikskadenämndens fotoregister. Där finns bilder som motsvarar olika kategorier i nämndens tabell. Man får helt enkelt jämföra ärren med fotoregistret och hitta bilder som motsvarar den aktuella skadan. Först därefter kan bedömas vad ärret är värt.

Fotoregistret kan beställas från Försäkringsförbundet.
 

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Hemma i huset med Lill-Klintan
Hoj
Doris får duga så länge....
R1 racer skrev:
2656964 Någon som har nån hum om eller fått ersättning för ärr på fot/ankel,summa?

Ca 9 cm långt ärr i "mysig culör"...not! och som nog inte blir mycket tjusigare.


Jag har 2 ärr på vänster fot. Ett på varje sida om fotknölen ca: 8 cm långa.
Fick 6000:- för ärren och 72000:- från 2 olika bolag i inavlidetsersättning.
 

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
Klintan skrev:
2657037 Jag har 2 ärr på vänster fot. Ett på varje sida om fotknölen ca: 8 cm långa.
Fick 6000:- för ärren och 72000:- från 2 olika bolag i inavlidetsersättning.

Har du svårt att gå med tanke på inavlidetsersättning
eller är det bara för ärren eller sveda o värk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top