Utväxlingsuträkningar

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Funderar på att dreva om min gammla triumph tt600 lite, för mera busfaktor. Orginal är 14/42, och toppar väl runt strax under 250 med hemlängtan och nerförsbacke en bra dag (gissning). Det finns 13 framdrev, och som störst 47 bakdrev, vad jag kan hitta. Vad tror ni om den utväxlingen för gatåka? Blir de hysteriskt, för låg toppfart (skulle gissa lite över 200 bara), är det onödigt att ändra?

Vinner man något i form av bus på bakhjulet genom att ändra drevning, eller blir det bara att man tar upp den på 3:an istf. 2:an, men i samma fart, och får en ny lägsta växel såas?

Blir de lättare att ta upp hojen i högre fart eller drevar man bara om för att kunna köra långsamma stunt i lägre hastighet såas?

Som ni märker har jag inte riktigt fattat allt detta med olika drev :näsblod
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Funderar på att dreva om min gammla triumph tt600 lite, för mera busfaktor. Orginal är 14/42, och toppar väl runt strax under 250 med hemlängtan och nerförsbacke en bra dag (gissning). Det finns 13 framdrev, och som störst 47 bakdrev, vad jag kan hitta. Vad tror ni om den utväxlingen för gatåka? Blir de hysteriskt, för låg toppfart (skulle gissa lite över 200 bara), är det onödigt att ändra?

Vinner man något i form av bus på bakhjulet genom att ändra drevning, eller blir det bara att man tar upp den på 3:an istf. 2:an, men i samma fart, och får en ny lägsta växel såas?

Blir de lättare att ta upp hojen i högre fart eller drevar man bara om för att kunna köra långsamma stunt i lägre hastighet såas?

Som ni märker har jag inte riktigt fattat allt detta med olika drev :näsblod

Ja, man kan förenkla det med att du drevar om så att ditt varvtal kontra hastigheten på bakhjule ändras vilket leder till att du kan köra långsammare men fortfarande ha ett bra varvtal och då käns hojen också "starkare".

MEn som sagt.. Väldigt förenklad förklaring :yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top