Elektronikkunnig någon?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag har lämnat bort en apparat för reparation men jag misstänker att jag fått med en klåpare att göra. Han har bytt lite grejer och jag har beteckningarna på det som satt där innan och det som sitter där nu. Någon som begriper sånt här får gärna ge sin åsikt.

En transistor som heter 2SA720R är ersatt med en som heter BD140

En konding på 220uf och 80V är ersatt med två paralellkopplade kondingar på 100uf och 50V vardera.

En transistor som heter 2SB507P är ersatt med en som heter BD244C.

Där det tidigare satt en liten Zenerdiod sitter det nu två seriekopplade Zenerdioder som är mycket större till storleken.

Fel forum, jag vet. Men det finns ju fan folk som kan allt här...så
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
heliac skrev:
2621290 Jag har lämnat bort en apparat för reparation men jag misstänker att jag fått med en klåpare att göra. Han har bytt lite grejer och jag har beteckningarna på det som satt där innan och det som sitter där nu. Någon som begriper sånt här får gärna ge sin åsikt.

En transistor som heter 2SA720R är ersatt med en som heter BD140

En konding på 220uf och 80V är ersatt med två paralellkopplade kondingar på 100uf och 50V vardera.

En transistor som heter 2SB507P är ersatt med en som heter BD244C.

Där det tidigare satt en liten Zenerdiod sitter det nu två seriekopplade Zenerdioder som är mycket större till storleken.

Fel forum, jag vet. Men det finns ju fan folk som kan allt här...så

Mja, transistorer är det rätt vanligt att man byter till andra med samma eller bättre värden ( kanske an annan tillverkare)

Kondingarna behöver inte heller bli fel, spänningen kanske aldrig överstiger 50V och 200uf är ju ganska nära 220.

Zenerdioderna är jag osäker på, men det kan mycket väl vara rätt det med.

Funkar skiten så kör på! :tummenupp

Friskt kopplat, hälften brunnet...
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Nja, det funkar inte ändå. Men jag vet inte om jag vill låta honom greja mer, det kändes som om han inte hade koll och jag vill inte fördärva apparaten mer. Han ville byta sluttrissor till något helt annat än det som satt där men det stoppade jag. Det handlar om vintagehifi och jag vill laga den så att den fortfarande är orginal.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Skulle underlätta om du kunde berätta vilken apparat dessa komponenter sitter i och om möjligt var..

Är ju lite svårt att sia om det är en "klåpare" som fixat åt dig men han måste då ha så pass koll att han kunnat ersätta kondingen med två och även zenerdioden med två, för dessa ideer måste han få lite plusspoäng gällande kunskap..

Har du någon uppfattning om varför din "el-grej" gick sönder, var det något speciellt som inträffade, typ åska eller liknande? (Zenerdioder går ofta sönder pga överspänning)

I ex.vis analogelektronik som förstärkare osv. spelar det ofta roll att man använder så kallade ekvivalenta komponenter, dvs likvärdiga men det beror också på var de sitter och hur de används.

Edit: ser att du svarat på min fråga om vilken elektronik det gäller.
Vintage HiFi brukar innebära diskreta komponenter och att man alltid byter slutstegstransistorer som matchade par och sedan måste man ställa in biasströmen enligt tillverkarens anvisning för att du skall få rätt ljud igen. Är det seden så att det sitter flera likadana sluttransistorer paralellt per kanal så är det ännu viktigare att de är lika(detta är dock ovanligt och förekommer oftast på riktigt kraftiga förstärkare)

Är det fråga om riktig vintage HiFi elektronik med ett betydande värde rent ekonomiskt så är det alltid värt att göra en seriös reparation. Då jag själv är rätt intresserad av "antika" HiFi steg så vore det kul att veta vad det är för fabrikat och modell?
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Det gäller en Pioneer SX-1250 och delarna sitter i "stabilizer assy". Tex. sluttrissor vet jag att det finns orginal att köpa därför ser jag ingen anledning till att byta till nåt annat. Jag tror att det var en högtalarkabel som kortslöts på ganska hög volym som knäckte den.

En av trissorna som har bytts sitter på en kylfläns och har en motsvarande NPN eller PNP på andra sidan, är det inte bra att byta bägge då om man frångår värdena på den ena sidan? Jag bara spekulerar och kan inte detta men jag vill ha den riktigt lagad och intrimmad.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
heliac skrev:
2621417 Det gäller en Pioneer SX-1250 och delarna sitter i "stabilizer assy". Tex. sluttrissor vet jag att det finns orginal att köpa därför ser jag ingen anledning till att byta till nåt annat. Jag tror att det var en högtalarkabel som kortslöts på ganska hög volym som knäckte den.

En av trissorna som har bytts sitter på en kylfläns och har en motsvarande NPN eller PNP på andra sidan, är det inte bra att byta bägge då om man frångår värdena på den ena sidan? Jag bara spekulerar och kan inte detta men jag vill ha den riktigt lagad och intrimmad.

Ok! Du har en riktig maskin:tummenupp
( http://www.silverpioneer.netfirms.com/SX-1250.htm ) sådana pjäser byggs inte längre och din är värd att repa seriöst. Tror dock inte att det har så stor betydelse att komponenter ersatts på det vis det gjorts i "stabilizer assy" men ev byten av sluttrissor skall nog göras med original eller originalersättare. Skulle dock personligen ersätta kondingen med en som har minst 220 och 80V och zenerdioderna med en men då av den anledningen att en komponent statistiskt löper mindre risk att gå sönder än två. Med tanke på åldern så kan även de stora kondensatorerna börjat tappa sina egenskaper men de är DYRA att ersätta. Helt off-topic, men vad driver du med förstärkaren? gammelprylar där också?
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Vad är det för fel på den?
Stendöd och mörk?
Inget ljud ? På en eller alla utgångar?
Dåligt ljud?

Kan "stabilizer assy" vara strömförsörjningen?
Har den samma fel nu som innan "klåparen" började.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Kul att fler uppskattar de här gamla prylarna. Jag råkar faktiskt ha en SX-1980 oxå:tummenupp plus några gamlingar till.

Jag har ett gäng olika högtalare mestadels nya, förutom ett par HPM100 då.

Vad jag däremot inte har är en RT-909 som jag verkligen skulle vilja ha.

BostonGurka skrev:
2621487 Vad är det för fel på den?
Stendöd och mörk?
Inget ljud ? På en eller alla utgångar?
Dåligt ljud?

Kan "stabilizer assy" vara strömförsörjningen?
Har den samma fel nu som innan "klåparen" började.

Den skjuter nätsäkringen. Stabilizer hör till strömförsörjningen ja. Men troligtvis finns det mer fel. Men det var på stabilizerkortet som man såg trasiga komponenter med blotta ögat.

Grejen är den att han lagat en annan stärkare åt mig och den gick inte länge efteråt. Plus att jag hört samma sak från andra, så jag får väl egentligen skylla mig själv den här gången.
 
Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
heliac skrev:
2621488 Kul att fler uppskattar de här gamla prylarna. Jag råkar faktiskt ha en SX-1980 oxå:tummenupp plus några gamlingar till.

Jag har ett gäng olika högtalare mestadels nya, förutom ett par HPM100 då.

Vad jag däremot inte har är en RT-909 som jag verkligen skulle vilja ha.



Den skjuter nätsäkringen. Stabilizer hör till strömförsörjningen ja. Men troligtvis finns det mer fel. Men det var på stabilizerkortet som man såg trasiga komponenter med blotta ögat.

Grejen är den att han lagat en annan stärkare åt mig och den gick inte länge efteråt. Plus att jag hört samma sak från andra, så jag får väl egentligen skylla mig själv den här gången.

Låter som om det är ett kvarvarande fel och då troligen i slutsteget men det kan även vara i nätdelen men jag tror att då utgången kortslöts så överbelastades slutstegstransistorerna varvid någon/ra gick sönder och då gick även nätdelens utsatta komponenter.

Ok! en SX-1980 är numera en eftersökt pjäs bland vintage HiFi-nördar
har själv bara Yamaha CA1000 och ett Phillips slutsteg men dessa används inte, farsgubben har en SX-625 (tror jag det är) som bara står som garageradio, han har dock en riktigt fet Yamaha stereo med M1000 steg och JBL 250Ti som körs biampade med speciell processor, låter riktigt bra(det var ju jag som lurade honom att köpa prylarna).

Ang HPM-100 så vill jag minnas att de lät "sådär" för att vara från 70-talet
Själv kör jag bara "klassiska" JBL i och då med rejäla steg så de verkligen presterar och ljudet är jag rätt nöjd med fast allt kan bli bättre(har nog ca en m2 konarea på alla basar när jag spelar och det känns). Skulle sitta bra med ett par JBL K2 eller varför inte de nya Everest 66000, problemet är ju bara att de kostar:drool

Rt-909 !? då är du inte som så många andra en Revox fantast.. Själv ser jag inget värde med en rullis då ljudet från dem ändå är tveksamt jämfört med dagens ljudkällor, egentligen är jag ju ingen riktig HiFi-nörd utan vill mest att det skall låta bra vilka prylar det sedan är spelar mindre roll bara de spelar genom bra JBL högtalare, dvs inga konsumentprylar av dagens snitt
 
Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Jag är ingen expert på sånt här men om jag skulle felsöka skulle jag se
om det gick att koppla bort alla strömförbrukarna från
spänningsstabilisatorn (som jag gissar att stabilizer assy är) och mäta
om den kan ge rätt spänningar utan att skjuta nätsäkringen.
(Somliga apparater är ju gjorda för att man ska kunna felsöka/laga,
andra inte.) Jag gissar att det inte finns så myckat annat än slutstegen
i en sån där apparat som kan göra av med så mycket ström så att man
får synliga skador på komponenterna i strömförsörjningen.
Om man har kortslutning i transistorerna i ett slutsteg brukar man
kunna mäta sig fram till mha en enkel multimeter att man har <1 ohm
mellan några av benen. Har man två lika slutsteg (stereo) kan man ju mäta
mellan benen på alla transistorer man kommer åt och jämföra.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
CA 1000 är ju en ball maskin, ganska ovanlig oxå. Vad är det för Philips-steg? En 909 med Maxellspolar är ultrasnygg och med ett bra band som är bra inspelat låter de riktigt bra. Om man "gasar" lite när man spelar in så får man ju bandkompression som gör ljudet varmt och analogt. Jag kör inte med HPM:ena utan de är mest för att jag är Pioneer-nörd. Jag har ett par JBL-LX1000 som får spela för det mesta. Fast de låter skit utan eq.

Jag ska ta reda på hur man mäter olika komponenter och försöka laga apparaten själv. Slutstegen går att koppla loss var för sig (höger/vänster) och det verkar som det högra är kass.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Det är inte så svårt att reparera såna där gamla grejer. Stora och rediga komponenter och överskådliga kretslösningar. Om man kan få tag på ett schema, så är det guld värt. Då kan man ofta se referensspänningar och även få tips om testsignaler och hur output ska se ut (man bör ha oscilloskop och lite andra "verktyg").

Kan man inte få tag på originalkomponenter i nytillverkning, så finns det ersättningshalvledare med motsvarande egenskaper (för det mesta). Men det gäller att veta vilka parametrar som man kan tumma på. T.ex. en kondensator på 220 uF kan mycket väl ersättas med en större om det rör sig om glättningskonding, men ska den vara exakt balanserad i en svängningskrets el.dyl. får man inte ändra värdet utanför specarna.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
heliac skrev:
2621942 CA 1000 är ju en ball maskin, ganska ovanlig oxå. Vad är det för Philips-steg? En 909 med Maxellspolar är ultrasnygg och med ett bra band som är bra inspelat låter de riktigt bra. Om man "gasar" lite när man spelar in så får man ju bandkompression som gör ljudet varmt och analogt. Jag kör inte med HPM:ena utan de är mest för att jag är Pioneer-nörd. Jag har ett par JBL-LX1000 som får spela för det mesta. Fast de låter skit utan eq.

Jag ska ta reda på hur man mäter olika komponenter och försöka laga apparaten själv. Slutstegen går att koppla loss var för sig (höger/vänster) och det verkar som det högra är kass.

Tja.. CA1000II är ju från -76 och då var det recievrar som gällde och CA1000 är ju "bara" en integrerad förstärkare, det speciella med den är ju klass:A funktionen och det speciella MC-steg som är inbyggt.

Phillips steget är en del av en större proffesionell anläggning som jag gjorde mig av med och då behöll ett av stegen pga dess originalitet och dess vita effektmätare:tummenupp

Ok! LX-serien var början på JBL förfall då marknadens önskemål var mindre och billigare högtalare. Med mina JBL spelar jag rakt från CD direkt till slutstegen helt utan tonkontroller. JBL gör ju fortfarande några av världens bästa högtalare men problemet är ju att de är så dyra (300-400kkr).
Som en jämförelse så kostade ett av de par jag gjort mig av med ca14000kr 1975 och jag blev erbjuden samma pengar i höstas när jag sålde dem så värdet varar:tummenupp (har nu/har haft: L65 Jubal, L96, L100, L150A, L240 och söker beg K2-9500, B460 eller Everest)
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jo LX-serien är verkligen början på förfallet. Fattar inte nypriset på dem som låg på dryga 10K. De låter verkligen röv utan eq, spelar man rakt in i dem så är det bara ett satans mellanregister kring 3000 hz som skriker rakt ut. Men en sak är säker, de är satans stryktåliga. Jag har haft dem i över tio år och de har åkt runt i öltält på krogterasser och annat. Inte ett element har varit sönder!!!
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
heliac skrev:
2622416 Jo LX-serien är verkligen början på förfallet. Fattar inte nypriset på dem som låg på dryga 10K. De låter verkligen röv utan eq, spelar man rakt in i dem så är det bara ett satans mellanregister kring 3000 hz som skriker rakt ut. Men en sak är säker, de är satans stryktåliga. Jag har haft dem i över tio år och de har åkt runt i öltält på krogterasser och annat. Inte ett element har varit sönder!!!

ja.. hållbarheten och reservdelshållningen hos JBL är oöverträffad. Jag har bara lyckats bränna några 6,5" midbasar TC-serien för bilbruk och då fick jag nya på garanti ända till JBL själva sa att talspolen i den serien var lånad från 5" modellen och därför inte höll varefter jag fick studioelement som både lät bättre och är helt omöjliga att ha sönder, de har nu hållit i över 10år:tummenupp Har bara superlativ att säga om mina erfarenheter med det märket om vi nu bortser från nuvarande konsumentprodukter :(

Det uttalade mellanregistret är nog en kvarleva av "California-soundet"
Upplever istället mina 240 som enormt dämpade och helt utan det "öppna" ljud som kom från de andra i L-serien från den tiden, denna egenskap gör ju att de bara låter bättre ju högre man spelar och basen är väldigt bra med bra kontroll och djup(LE14H) dock har jag lite problem med att CD-spelaren hoppar vid lite högre volym :D

Titandiskanterna har ändå ett trevligt ljud och de presterar..Vore inte helt fel med de nyare Beryllium modellerna men priset sticker iväg så:huvet
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top