Bra / Dåliga verktyg

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Pannlampan som nämnts är suverän, men även denna Led lampa från Jula

425035 Uppladdningsbar
LED-arbetslampa Uppladdningsbar arbetslampa med 60 st LED-lampor . Mycket slagtålig . Upphängningskrok . Vetten- och oljeresistent . Lång batteritid, ca 5-6 timmar . Laddtid 1,5h . Mycket lång livslängd . Laddare 230V och 12V ingår . Längd: 420 mm . Ø 37 mm . 299 kr
-------------------------------------------------------------------------

Kunde inte se att någon nämnt tryckluft - det förenklar också
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
triumph00 skrev:
2623891.......
Kunde inte se att någon nämnt tryckluft - det förenklar också
Men det är ju så gott som underförstått att man måste ha en kompressor! :D

(Min är dock på upphällningen... :()
 

Dr.Bike

Guest
War-psycho skrev:
2623769 Ops...my bad. :rolleyes:
Jag letade efter biltemareferens när jag läste tråden för att kolla om det fanns med.

Men å andra sidan så var ditt verktyg 3/8, medans mitt var 1/4 (=ännu mindre), så det så. :tungan
(Plus att mitt var mycket bättre reklam med artikelnummer, pris å t.o.m. bild...Så det tålde nog att upprepas ...Moahahaha)

Ett fynd för 129:-, inklusive 10 års garanti. :yoparty
Ett av de bästa verktyg jag har köpt faktiskt.

HAHA!! :jäs Där fick jag!

Men MITT verktyg var ÄNNU billigare: Det betalade DU via skattsedeln!! :moahahaha

Skrattar bäst som skattar minst! :lol

Ja, jag har även 1/4. Kan säga att jag i princip HELT slutat använda ½" a´la traktorverktyg. De är bara FÖR grova.

timm skrev:
2623921 Men det är ju så gott som underförstått att man måste ha en kompressor! :D

(Min är dock på upphällningen... :()

Håller med! :tummenupp

Självklarheter som:

-Vi måste andas
-Singelmalt
-Motorcyklar i gemen
-Brudar
-Fräna hobbygrejer (kallas leksaker av våra respektive)
-En gitarr
-och så då oxå tryckluft...

är alla saker som s.a.s inte ens behöver nämnas... ;)
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Digitalkamera. Helst en gammal skabbig rackare som inte räds skitiga fingrar.
Klarar den närbilder så är det ingen nackdel

Bra att dokumentera med, om man tror sig få problem att få ihop grejorna igen.
 

Dr.Bike

Guest
Road-Ragge skrev:
2623977 Digitalkamera. Helst en gammal skabbig rackare som inte räds skitiga fingrar.
Klarar den närbilder så är det ingen nackdel

Bra att dokumentera med, om man tror sig få problem att få ihop grejorna igen.

Ett av de bästa tipsen tror jag?! :klappar

Jag fotar en del (som ni ser i mina mektrådar)...men är rädd att skita ner kameran...
Får se till att sunka ner den jag har och köpa en ny helt enkelt!
En garagekamera!
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Dr.Bike skrev:
2623980 Ett av de bästa tipsen tror jag?! :klappar

Jag fotar en del (som ni ser i mina mektrådar)...men är rädd att skita ner kameran...
Får se till att sunka ner den jag har och köpa en ny helt enkelt!
En garagekamera!

Om jag skall utveckla tipset lite:
Se till att kameran inte använder NiMH ackar. Då kommer batteriet nästan alltid att ha hunnit självurladda när ni som bäst behöver kameran. Nej, Litium-jon skall det vara! Om kameran tar köpebatterier är det också OK. Då kan man ju ha en packe sådana liggande.

Jag har fått applåder av Dr. Bike i en meka tråd. Det trodde jag aldrig skulle inträffa:yoparty
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
En liten specialare ... ser inte mycket ut för världen, men guld värd i trånga utrymmen där man inte orkar dra med fingrarna enbart på en bits.
Magnet både i bitsfästet och 1/4"-fästet (som man kan använda om man vill lossa / dra åt en skruv)
 

Bifogat

  • HPIM3176.jpg
    HPIM3176.jpg
    15 KB · Visningar: 107
  • HPIM3178.jpg
    HPIM3178.jpg
    18.5 KB · Visningar: 109

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
triumph00 skrev:
2622728 Den ser smidig ut, tyvärr kunde man inte beställa T-handtaget löst (har allt det andra).
Men nu är satsen beställd i alla fall

Mycket bra tråd - verktyg är trevligt


Luktar fiffel o båg om det hela:)

Vi har det löst på jobbet om du vill ha,dessutom har vi satsen hemma i hyllan.

Luna nr på bara handtaget :13209-0101

PM:a om du vill veta var.
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
DaPirate skrev:
2623859 Detta verktyg har jag missat, blir nog till att köpa nästa gång jag är på Feltema, med tanke på din och Dr Bikes rekommendation så låter det ju kanon.
Jo, gör så... du lär knappast ångra dig.

Jag köpte mitt för att ersätta "lilla" spärrskaftet i hylsnyckelsatsen som hade pajat.
Så nu ligger den lilla gulleplutten där istället. :)


Dr.Bike skrev:
2623939 HAHA!! :jäs Där fick jag!

Men MITT verktyg var ÄNNU billigare: Det betalade DU via skattsedeln!! :moahahaha

Skrattar bäst som skattar minst! :lol

Ja, jag har även 1/4. Kan säga att jag i princip HELT slutat använda ½" a´la traktorverktyg. De är bara FÖR grova.
Jo, jag köpte 1/4"-varianten för att den är så liten.

Sitter det för hårt tar jag bara fasta handtaget för att lossa sen lilla spärrskaftet för skruvandet.
Men man MÅSTE ju inte heller vara så försiktig, drar man sönder lilla spärrskaftet så lär det ju bara vara att hämta ett nytt (om man behållt kvittot) eftersom det är garanti i 10 år.

Men jag tycker det känns gediget, och håller nog riktigt bra ändå.

PS: Om Ragges digitalkameratips gick hem, så borde väl även dator med bredbandsuppkoppling vara lika toppen.
Tänk närheten till detta forum, vad det sparar många svordomar. :D
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
War-psycho skrev:
2624152
PS: Om Ragges digitalkameratips gick hem, så borde väl även dator med bredbandsuppkoppling vara lika toppen.
Tänk närheten till detta forum, vad det sparar många svordomar. :D

Inte dummt alls. Om man dessutom ställer in kamneran på tillräckligt låg upplösning/hög komprimering så kan man ladda upp bilder direkt när man ställer frågor, utan att bilden måste minskas/komprimeras om i bildbehandlings program.:tummenupp
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Road-Ragge skrev:
2624222 Inte dummt alls. Om man dessutom ställer in kamneran på tillräckligt låg upplösning/hög komprimering så kan man ladda upp bilder direkt när man ställer frågor, utan att bilden måste minskas/komprimeras om i bildbehandlings program.:tummenupp
Varför inte en webkamera, så kan man köra live-sändning i garaget när man ska mecka? :D

Tänk vilket dokusåpa när allt går åt helvete, å skiftnycklarna börjar flyga runt i garaget.
Vore väl kul för alla andra på forumet att sitta å garva åt, och kanske komma med mer eller mindre begåvade förslag. ;)
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
elwe skrev:
2624045 En liten specialare ... ser inte mycket ut för världen, men guld värd i trånga utrymmen där man inte orkar dra med fingrarna enbart på en bits.
Magnet både i bitsfästet och 1/4"-fästet (som man kan använda om man vill lossa / dra åt en skruv)


Var köper man detta trevliga verktyg?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
triumph00 skrev:
2624401 Var köper man detta trevliga verktyg?
Vet faktiskt inte ... fick det av en mc-mek, man jag kan ju fråga nästa gång jag träffar honom
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Långa farbron skrev:
2624146 Luktar fiffel o båg om det hela:)

Vi har det löst på jobbet om du vill ha,dessutom har vi satsen hemma i hyllan.

Luna nr på bara handtaget :13209-0101

PM:a om du vill veta var.


hmm vet du nån återförsäljare med webshop?

Var jobbar du?
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
elwe skrev:
2624670 Vet faktiskt inte ... fick det av en mc-mek, man jag kan ju fråga nästa gång jag träffar honom

Liknar denna, som jag hittade i Luna katalogen,

Spärrskiva
FB10369.JPG



Nr 10369
"Gedore" För arbeten där vanliga spärrnycklar inte får plats. Speciellt användbar tillsammans med förlängningsstång 2090-12, artnr 1186-0178 och tapp 2094, artnr 1178-0103.

Artnr 10369 -0103
Gedore Nr 2093 HR
Anslutningsfäste utv. □ tum ¼
Diam. x höjd mm 27x20
Förp. st 1
Pris Kr -
 

Dr.Bike

Guest
War-psycho skrev:
2624152 Jo, gör så... du lär knappast ångra dig.

Jag köpte mitt för att ersätta "lilla" spärrskaftet i hylsnyckelsatsen som hade pajat.
Så nu ligger den lilla gulleplutten där istället. :)


Jo, jag köpte 1/4"-varianten för att den är så liten.

Sitter det för hårt tar jag bara fasta handtaget för att lossa sen lilla spärrskaftet för skruvandet.
Men man MÅSTE ju inte heller vara så försiktig, drar man sönder lilla spärrskaftet så lär det ju bara vara att hämta ett nytt (om man behållt kvittot) eftersom det är garanti i 10 år.

Men jag tycker det känns gediget, och håller nog riktigt bra ändå.

PS: Om Ragges digitalkameratips gick hem, så borde väl även dator med bredbandsuppkoppling vara lika toppen.
Tänk närheten till detta forum, vad det sparar många svordomar. :D

Jepp! Jag gav bort det som skulle bli garagedatorn, men jag bygger en ny. Tänkte ta denna bärbara...men de är vare sig kaffesäkra eller slipdammsäkra :)
En gammal häck, nedklockad och utan behov av massa fläktar* duger, det blir ju bara en "surfochattmaskin"

*senare modeller av passiva kylflänsar har ju en area av en fotbollsplan!

Men en garagedator är given: ladda ner motogp, manualer, surra med er här osv.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
War-psycho skrev:
2624229 Varför inte en webkamera, så kan man köra live-sändning i garaget när man ska mecka? :D

Tänk vilket dokusåpa när allt går åt helvete, å skiftnycklarna börjar flyga runt i garaget.
Vore väl kul för alla andra på forumet att sitta å garva åt, och kanske komma med mer eller mindre begåvade förslag. ;)

Läkarna gör det redan med telemedicin så varför skulle inte vi?
Fast vi behöver ju inte ha robotverktyg för våra operationer; bara kloka råd, besserwisserkommentarer och hånfullheter som råmar ur datorhögtalarna...

Konstigt för övrigt att det inte finns fler mekarfilmer att tillgå! För den som är slängd i mediabranschen tror jag det skulle vara en gyllene affärsidé!
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
elwe skrev:
2624670 Vet faktiskt inte ... fick det av en mc-mek, man jag kan ju fråga nästa gång jag träffar honom

Ja gör det.
Verkar perfekt att byta hög/låg munstycken med.


Man får inte glömma CRC Multilube pro i verkstaden !
Transparent blåfärgad.
Arbetstemperaturområde: -35 till +200 C.
Perfekt smörjmedel mot hög friktion, vattenundanträngande, stark vidhäftningsförmåga.
Ca: 70kr/500ml.
 

Bifogat

  • DSCN2817 (Large).JPG
    DSCN2817 (Large).JPG
    124.4 KB · Visningar: 87

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jag köpte en uppsättning med Sandviks dyra fasta nycklar för några år sedan, dyrt så det sved i röven men värda varje krona.. När de är lite dyrare så har man en förmåga att vara lite mer rädd om dem, jag vet nån gång då jag skitat ned dem rejält så tog jag hem dem och diskade dem i diskmaskinen :)

Men det kvittar om de är snordyra, tio och trettonnyckeln brukar ändå vara försvunna när man ska ha dem....
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Ubbejävel skrev:
2626937 Jag köpte en uppsättning med Sandviks dyra fasta nycklar för några år sedan, dyrt så det sved i röven men värda varje krona.. När de är lite dyrare så har man en förmåga att vara lite mer rädd om dem, jag vet nån gång då jag skitat ned dem rejält så tog jag hem dem och diskade dem i diskmaskinen :)

Men det kvittar om de är snordyra, tio och trettonnyckeln brukar ändå vara försvunna när man ska ha dem....
Så sjukt rätt, VARFÖR!? varför är alltid 10 och 13 borta:p Till och med i min biltema resernyckelsats så är 10an borta, kan iofs bero på att vi tappade ner den i motorrummet på NSR_Martins bil och sen sket i o ta upp den för vi skulle åka o käka=)

Bra saker: Bacho megadundersats med allt som man kan tänkas använda, dremel med sånhära vajer, stabilt bord att meka med smågrejor på, ficklampa, kylspräy från biltema.

Dåliga saker: Bachos miniverktyg håller inte för nått, biltemas billiga verktyg, 5-56
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top