Bra / Dåliga verktyg

Dr.Bike

Guest
elwe skrev:
2618605 Vad får dig att tycka att Torx är dåligt?
Det är en mycket bättre lösning rent tekniskt än vad insex är!

http://www.textronfasteningsystems.com/PDFs/torx.pdf

Exakt! :mattias

Torx är överlägsna. Kraftern kommer in vinkelrätt nästan på "stjärnans flank" och de är i princip outslitliga samtidigt som de tål överföring av mer moment än insex.
Just detta är oxå tyvärr en akelleshäl då amatörer mekar med dessa skruvar, särskilt i aluminium då de drar sönder gängor i parti och minut!

Mitt enskilt "bästa" verktyg annars som jag har mest hjälp av är faktiskt - en magnetskål!

Håller reda på allt småpill oavsett var jag mekar, och går att fästa i stort sett överallt. På hojen, på en hylla, på motorstödet osv.

Ringnucklar med spärr har jag oxå lärt mig älska men det måste vara de dyra som är tunna.
Sen har jag inte bestämt mig för om mina raka ovinklade, som man vänder på för h resp. v-gång är bättre än de vinklade jag har hemma, med knappomställning för h/v-gång.

Ett kort 3/8 gearless spärrskaft med kula i änden är oxå underbart. 1 grad omtagsvinkel bara!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Dr.Bike skrev:
2618724 Exakt! :mattias

Torx är överlägsna.

Ok ponera att skruvarna till en bromsokshållare på bil sitter som djävulen.. Vill du helst att det är torx eller utvändig 17? :tungan


En DJUP torx är ganska bra men hur ofta hittar man en sån då
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ljunghusen skrev:
2618815 Ok ponera att skruvarna till en bromsokshållare på bil sitter som djävulen.. Vill du helst att det är torx eller utvändig 17? :tungan
En DJUP torx är ganska bra men hur ofta hittar man en sån då
Torx faktiskt.
Den ger dig möjlighet att värma lätt och sedan smacka till den med en slagskruvmejsel. (Kolla bara så att fästöronen håller för en smäll)
Sedan kör man loss den med mutterdragaren.
Eftersom bromsok och liknande skruvförband ska sitta med 12.9-skruv så har de som regel inga låga skallar och därmed inte så grunda hål heller.
Just i ditt exempel med bromsok så är det ju sällan trångt ... en M10 skruv med låg sexkantsskalle skulle ju inte vara nån hit om det sitter fast.
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Fist Woman skrev:
2618077 Mja det beror förstås på hur man skall använda sins verktyg.

På Volvo där vi använder mycket tryckluftsdrivna verktyg så håller bara Momentos hylsor. (jag tror att de är gjorda i Flen). Dessutom så är det inte skönt att få kromflagor under huden när hylsan spricker samtidigt som du är indränkt i diesel. Momentos nitrerhärdade samt svartoxiderade hylsor undviker detta.
För Hobbymekanikern så rekommenderar jag Facom som är hyfsade både med avseende på kvalitet och pris.

Facom insexnycklar, dom som är blanka, suverän kvalitet! :yoparty
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Inga fler runddragna skruvar..

Med Diamond Grip från Scantech!

Det är som det låter, små små diamantkorn utblandat med något annat som bildar en massa.
Sitter nån skruv som faen och man börjar slinta så kör man på med lite diamantsmet så får man ett grymt grepp. Även fast stjärnfattningen, eller vad det nu må vara, knappt existerar längre så gräver kornen ner sig i materialet och man får bättre grepp än vad man tror.

Funkar även på torx (;)), utvändigt på sexkantsskruvar, insex etc.

Rekommenderas! :tummenupp
 

Bifogat

  • diamond grip.jpg
    diamond grip.jpg
    89.1 KB · Visningar: 178

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Långa farbron skrev:
2617845 Är lite kluven till just Teng tools,säkert bra verktyg men dålig finish i vissa fall och allt man tar i känns lite "billigt" ,känns inte som dom riktigt lever upp till sina priser.
För fem-sex år sedan var Teng Tools ett riktigt lågprismärke, typ det billigaste man kunde köpa. Har själv en del som jag köpte på Överskottsbolaget på den tiden. Kvaliteten är inte den bästa...
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Ridgids skruvutdragare är outstanding av alla sorter, dyra men väl värda sina pengar när det skiter sig.

Wera hex plus, djävligt bra insexnycklar som inte blir till polkagrisstänger när man tar i och framförallt så gör det inte så ont i klövarna, när man tar i:tummenupp
 

Bifogat

  • no10extractor.jpg
    no10extractor.jpg
    21.3 KB · Visningar: 159
  • wera hex plus.jpg
    wera hex plus.jpg
    36.3 KB · Visningar: 167

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
amazonsport skrev:
2618406 En muttertång är helt suverän att lossa mindre sönderdragna skruvar o muttrar med, rekommenderas starkt..

När det gäller skruvmejslar så är Bacho mitt val, tror jag testat de flesta sorter, rätt använda håller de i evighet, spårmejslarna kan slipas till på en bänkslip utan att härdningen förstörs..

I övrigt tycker jag att Biltemas verktyg funkar fint, förutom de allra billigaste kanske..

nå förslag på en bra o billig muttertång?
 

Dr.Bike

Guest
Ljunghusen skrev:
2618815 Ok ponera att skruvarna till en bromsokshållare på bil sitter som djävulen.. Vill du helst att det är torx eller utvändig 17? :tungan


En DJUP torx är ganska bra men hur ofta hittar man en sån då

Absolut en torx! Alla dagar i veckan.
Går ej att runddra, som man ju kan med sexkant, vare sig den är invändig eller utvändig.
När du säger utvändig 17 så talar vi M12, torxskallen på en sån bult är stor, och (givetvis) dimensionerad för skruven den sitter på = fortfarande är den överlägsen insex och ut-sex! :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
En vinklad spetstång till alla möjliga småpliliga jobb.
Rörtång med gummirem till att hålla svänghjul och lossa filter med.
Butandriven lödkolv att lossa skruvar/muttrar och att löda med.
En bra spåringstång.
Gummiklubba,ger en lagom dos med kärlek utan att ha sönder något.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Bra:
Sköna, smidiga blocknycklar.
Gängtätning på flaska.
Stora flatskruvmejseln, funkar till allt, dorn, spett o.s.v.
1/2" kompositmutterpicka, jag har ingen men jag ska se till att få en när min gamla säger upp sig på jobbet.
Petmejsel/radiomejsel, funkar även det till mycket.
Volvos rostlösare, bästa på marknaden helt klart!
Gas-svets.
Induktionsvärmare.
Gängfil.

Kasst:
Spärrskaft av kass kvalitet som släpper så man brakar in med knogarna i nåt.
5/56
Eltejp
12-kanthylsor
Insexnycklar/skruvar/hylsor
Stjärnmejslar/skruvar
 

Dr.Bike

Guest
blackburn_xt skrev:
2619290 Swedols Ampro verktyg är mkt prisvärda och bra!

Ja faktiskt. AmPro har även massa specialgodis för fordonsmek.


En devis jag lärt mig den hårda vägen är:

BRA VERKTYG GÖR HALVA JOBBET

DÅLIGA GÖR EN GALEN



Det är inte det att det måste vara de dyraste verktygen, utan helt enkelt de bäst lämpade. Att det ofta blir de dyrare beror oftast på att de har smartare lösningar och även mycket special som masstillverkarna helt saknar.
Men visst finns "billiga" verktyg som är mycket bra.
Biltemas 10 year guarantee t.ex eller nyss nämnda AmPro.

Själv har jag fritt blås på verktyg i jobbet, så jag behöver inte snåla, utan porrsurfar verktyg på "fina gatan" :tummenupp
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Dr.Bike skrev:
2618724
Ringnucklar med spärr har jag oxå lärt mig älska men det måste vara de dyra som är tunna.
Sen har jag inte bestämt mig för om mina raka ovinklade, som man vänder på för h resp. v-gång är bättre än de vinklade jag har hemma, med knappomställning för h/v-gång.

Ett kort 3/8 gearless spärrskaft med kula i änden är oxå underbart. 1 grad omtagsvinkel bara!


Har ett dyrt set med ringspärrnycklar som är både vinklade och har spärrknapp.

Vinklingen kan man leva med ,men den förbannade spärrknappen som alltid tar i något så man byter håll hela tiden.

Annars älskar jag dom.
 

Dr.Bike

Guest
Långa farbron skrev:
2619430 Har ett dyrt set med ringspärrnycklar som är både vinklade och har spärrknapp.

Vinklingen kan man leva med ,men den förbannade spärrknappen som alltid tar i något så man byter håll hela tiden.

Annars älskar jag dom.


Ja - det är väl DET man kan invända mot de vinklade nycklarna.
Därför var de jag skaffade på jobbet raka och utan denna förhatliga knapp.
Älskar dem! :kär
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Dr.Bike skrev:
2619390
När du säger utvändig 17 så talar vi M12, torxskallen på en sån bult är stor, och (givetvis) dimensionerad för skruven den sitter på = fortfarande är den överlägsen insex och ut-sex! :)
Ingenting är så enkelt längre ... förr var alltid en skruv med NV17 en M10 skruv. Senast idag lossade jag M10 muttrar som hade 13!!! i NV.
M12 hade traditionellt 19 i nyckelvidd, men så ändrades preferens 1 till 18. Numera är 17 ganska vanligt för M12 också.
Förra veckan när jag jobbade med en OTU så stötte vi på alla 3 varianterna! Det är inte bra ....
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
elwe skrev:
2619599 Ingenting är så enkelt längre ... förr var alltid en skruv med NV17 en M10 skruv. Senast idag lossade jag M10 muttrar som hade 13!!! i NV.
M12 hade traditionellt 19 i nyckelvidd, men så ändrades preferens 1 till 18. Numera är 17 ganska vanligt för M12 också.
Förra veckan när jag jobbade med en OTU så stötte vi på alla 3 varianterna! Det är inte bra ....

Vad är poängen med detta?
Jag har också märkt att nyckelvidden varierar allt oftare, man kan bli helt krejsi efter ett tag!

Givetvis vill man ju ha så nätta mått på en skruv som möjligt kontra hållfasthet på den tänkta skruven. Men vinner man så mycket att det är värt det i öht. ?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om jag minns rätt så ändrades standarden redan på -70talet.
I stort sett så blev huvudena 1mm mindre.
M6 var kvar på 10mm, men M8 skall ha 12mm, osv.
Har inte slagit igenom helt ännu....

Mina gamla Husky kunde man skruva sönder halva hojen med EN insexnyckel.
Samma huvud oavsett bultdiameter!
Saknar detta...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top