Bra / Dåliga verktyg

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
IRONSIDE

saknar tänger, men annars en bra investering

- lilla & mellan spärrhandtag har tveksam hållbarhet, men det täcker ju garantin
 

Bifogat

  • ironside.jpg
    ironside.jpg
    43.8 KB · Visningar: 5,281

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Droopfy skrev:
2617412 TENGTOOLS!!!! :yoparty

Helt sanslöst bra verktyg till vettigt pris. REKOMENDERAS!

Ringspärrnycklar. ett skitbra verktyg. ovärderligt när det är tajt att komma åt och man med vanlig nyckel måste byta grepp för varje kugge på nyckeln.

tar upp ytterst mycket mer plats än vanliga nycklar.


Är lite kluven till just Teng tools,säkert bra verktyg men dålig finish i vissa fall och allt man tar i känns lite "billigt" ,känns inte som dom riktigt lever upp till sina priser.

En stor verktygsvagn som ligger på ca 50 000 i ordinarie pris säljs just nu för 21 000 +moms i deras reklamblad,snacka om att ha luft i sina priser.


Dock har dom en del smarta verktyg som ingen annan har,tex min favvo T-spärrnyckel.

FB13210.JPG
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Långa farbron skrev:
2617845 Är lite kluven till just Teng tools,säkert bra verktyg men dålig finish i vissa fall och allt man tar i känns lite "billigt" ,känns inte som dom riktigt lever upp till sina priser.

En stor verktygsvagn som ligger på ca 50 000 i ordinarie pris säljs just nu för 21 000 +moms i deras reklamblad,snacka om att ha luft i sina priser.


Dock har dom en del smarta verktyg som ingen annan har,tex min favvo T-spärrnyckel.

FB13210.JPG


En sån MÅSTE ja ha i 1/4 sats!! Var tjacka du den? Inte sett nåt sånt hos mekonomen, som säljer tengtools
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Ljunghusen skrev:
2618003 En sån MÅSTE ja ha i 1/4 sats!! Var tjacka du den? Inte sett nåt sånt hos mekonomen, som säljer tengtools


På jobbet :D


Kolla med din lokale järnhandlare,har dom samarbete med Luna så kan dom ta hem,satsen ligger med i deras kampanj jag gav runt 200:- (om jag minns rätt)

Iofs borde ju Mekonomen kunna ta hem åt dig.

Tengtools art nr:132100108
 
Last edited:

Fist Woman

Guest
Mja det beror förstås på hur man skall använda sins verktyg.

På Volvo där vi använder mycket tryckluftsdrivna verktyg så håller bara Momentos hylsor. (jag tror att de är gjorda i Flen). Dessutom så är det inte skönt att få kromflagor under huden när hylsan spricker samtidigt som du är indränkt i diesel. Momentos nitrerhärdade samt svartoxiderade hylsor undviker detta.
För Hobbymekanikern så rekommenderar jag Facom som är hyfsade både med avseende på kvalitet och pris.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Vad har vulktejp för användningsområden ?

Brukar köra med en rulle eltejp i fickan på jackan sedan elsystemet till tändningen lossnade vid ett tillfälle.
Om jag har stor ryggsäck o ska på semester eller dyl är silvertejpen given.

Letherman Wave, köpte den för 3 år sedan, kostade lite över tusenlappen , och var värd varenda krona. Sitter alltid i sitt hölster på bältet. Känner mig idag totalt naken utan den. Ju mer jag använder den desto mer användningsområden får den.

Biltemas 10kr ficklampor för nyckelringen.
Underbara små skapelser, särskillt om man ska trolla något nattetid med lethermannen utomhus, men klarar tyvär inte att högtryckstvättas. =o/
 

Heppe

Gasgladare med åren!!
Gick med
6 May 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Hayabusa-03
Batteriladdare

Kör med en batteriladdare som fått bäst i test för ett par år sedan. Anpassad för bil,mc och snöskoter. Klarar batterier upp till 90Ah. Laddaren känner av när batteriet är fulladdat och går då över till underhållsladdning med pulser. Ingen risk för överladdning trots att du skulle glömma den i. Polaren kör med en likadan laddare och har hojen i kallgarage. Efter sista höstsvängen pluggar han in laddaren och så sitter den i hela vintern och sköter om batteriet.
På detta sätt får du bästa möjliga livslängden på batteriet. Ingen sulfatering av batterierna m.a.o. :tummenupp

Finns på:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=392187

:hojbusa
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
WebGringo skrev:
2618252 Vad har vulktejp för användningsområden ?

Brukar köra med en rulle eltejp i fickan på jackan sedan elsystemet till tändningen lossnade vid ett tillfälle.
Om jag har stor ryggsäck o ska på semester eller dyl är silvertejpen given.

Letherman Wave, köpte den för 3 år sedan, kostade lite över tusenlappen , och var värd varenda krona. Sitter alltid i sitt hölster på bältet. Känner mig idag totalt naken utan den. Ju mer jag använder den desto mer användningsområden får den.

Biltemas 10kr ficklampor för nyckelringen.
Underbara små skapelser, särskillt om man ska trolla något nattetid med lethermannen utomhus, men klarar tyvär inte att högtryckstvättas. =o/


Vulktejp "härdar/smälter" ihop sig med sig själv efter ett tag och blir nästan som gummi.

Leatherman har skitbra service om något går sönder,bara att skicka upp till den svenska ÅF:en så lagar dom den gratis.

Dock gillar jag Gerber bättre då du kan "fälla" upp den med en hand.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Mutterdragare. Förutom att underlätta däcksbytandet på bilen så finns det flera användningsområden på hojen också. Tänk på att en billig elektrisk är bättre än en billig luftdriven.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=237583

Långa farbron skrev:
2618280 Dock gillar jag Gerber bättre då du kan "fälla" upp den med en hand.
Plus att man kan använda tången ordentligt då skänklarna är rättvända och inte skär in i handen som på Lädermannen. Alla verktyg går också att ta loss och byta mot nya, sist jag kollade på Leatherman var skänklarna vassa utåt och verktygen satt nitade. Plus också för standardbits till Gerber. :tummenupp
 
Last edited:

amazonsport

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda Hornet 900 + Yamaha xj 900
En muttertång är helt suverän att lossa mindre sönderdragna skruvar o muttrar med, rekommenderas starkt..

När det gäller skruvmejslar så är Bacho mitt val, tror jag testat de flesta sorter, rätt använda håller de i evighet, spårmejslarna kan slipas till på en bänkslip utan att härdningen förstörs..

I övrigt tycker jag att Biltemas verktyg funkar fint, förutom de allra billigaste kanske..
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Långa farbron skrev:
2618280 Vulktejp "härdar/smälter" ihop sig med sig själv efter ett tag och blir nästan som gummi.

Leatherman har skitbra service om något går sönder,bara att skicka upp till den svenska ÅF:en så lagar dom den gratis.

Dock gillar jag Gerber bättre då du kan "fälla" upp den med en hand.

Beror ju lite på vilken modell du pratar om där. Knivblad , såg och fil ligger utanpåliggande på wave, så är inga problem att få upp dessa med en hand.

Wave är rundad i handtaget så den ej skär in i handen som några av de andra modellerna kan göra.

Wave 2 har tydligen bits o torqs som är utbytbara, har inte kollat upp det närmare dock.

Blir väl till och inhandla en rulle vulktejp, hur lång tid tar det att härda ?
Kräver värme ?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
WebGringo skrev:
2618451 Blir väl till och inhandla en rulle vulktejp, hur lång tid tar det att härda ?
Kräver värme ?
Härdar i stort sett direkt och kräver ingen värme. En fördel med vulkband jämfört med vanlig tejp är att de gånger som man kan använda det istället för tejp till en tillfällig lagning så slipper man irriterande limrester så man tar bort det.
 

Skyldig

West Coast Xtremes
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Shanghai
Hoj
ZXR, WR360, cr250, kx60, mini,
Fist Woman skrev:
2618077 Momentos nitrerhärdade samt svartoxiderade hylsor undviker detta.
För Hobbymekanikern så rekommenderar jag Facom som är hyfsade både med avseende på kvalitet och pris.

Är inte alla krafthylsor svarteloxerade? Facom är inget annat än skit. Rekomendera ALDRIG Facom till någon, inte ens om det är en s k "Hobbymekaniker" :ajjabajja

Några exempel på bra fabrikat:
Snap-on, Bahco Belzer Sandviken, Lindstrom, Makita, Dremel, Arboga etc.

BTW: Torx suger! Borde bannlysas! :6surkart
 

Matterunken

Billackerare
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Gammelfazer....
Skyldig skrev:
2618547 Är inte alla krafthylsor svarteloxerade? Facom är inget annat än skit. Rekomendera ALDRIG Facom till någon, inte ens om det är en s k "Hobbymekaniker" :ajjabajja

Några exempel på bra fabrikat:
Snap-on, Bahco Belzer Sandviken, Lindstrom, Makita, Dremel, Arboga etc.

BTW: Torx suger! Borde bannlysas! :6surkart

Torx är den modernaste skruvskallen.
Används den rätt så ska den klara av mest vridmoment av alla skallar. (med inv grepp i alla fall)
Givetvis alltid beroende av materialkvalitén.

Har för övrigt grymt bra erfarenheter av Facom. Vi använder Facom, teng-tools, Makita, Festtool (grymma maskiner), De walt mm.

Vill för övrigt passa på att tipsa om ett grymt bra vax/lackskydd. "Dry wash and guard" Grymt lättarbetat lackskydd i sprayform.
Dyrt när man ser på mängden men riktigt drygt så billigt i längden.
Fläckar inte på lister och annat samt funkar lika bra på krom samt även heta ytor typ avgassystem.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Esquire skrev:
2618510 Härdar i stort sett direkt och kräver ingen värme. En fördel med vulkband jämfört med vanlig tejp är att de gånger som man kan använda det istället för tejp till en tillfällig lagning så slipper man irriterande limrester så man tar bort det.


Det tar ca 48h för det att härda fullt ut.. Efter några timmar blir det svårt att linda av

Hoztic skrev:
2618569 Sandviken är en stad! :mattias Verktygen heter Sandvik :fakta

Å vad är det för fel på torx? :va


Torx är skit jämfört med en vanlig sexkantsskalle. men det är ju snyggt :rolleyes:
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
ulf_lundin skrev:
2617301 Dillons gassvets. Inga fler sönderdragna skallar, bygga små fiffiga verktyg mm mm
Jo den är suverän. Nu klarar jag mig ganska bra med gassvets, pinnsvets och TIG, men skulle jag vilja svetsa ihop ölburkar så skulle jag sannolikt sakna en Dillon.

Jag har mycket nytta av min vinklade, tryckluftsdrivna mutterdragare.

I övrigt vill jag plussa för en Biltema bitssats som är mycket bra. Ger en koppling till din 3/8" eller 1/2" hylsnyckelsats, momentnycklar, osv.
 

Bifogat

  • bits.jpg
    bits.jpg
    16.2 KB · Visningar: 213
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top