Mc-ovänliga farthinder

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Kan någon malmöbo berätta var de tänkt placera dessa hinder, de ser inte helt trevliga att råka åk på i 30 knyck med en hoj?

http://www.aftonbladet.se/vss/malmo/story/0,2789,932850,00.html

PSE_GUIDE-17s44-gupp-441.jpg
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
jP skrev:
2613537 Kan någon malmöbo berätta var de tänkt placera dessa hinder, de ser inte helt trevliga att råka åk på i 30 knyck med en hoj?

http://www.aftonbladet.se/vss/malmo/story/0,2789,932850,00.html

PSE_GUIDE-17s44-gupp-441.jpg

Om du läser lite så är det ett dynamiskt farthinder, alltså ett som rör sig. Om du åker lagligt kommer stålskivan på ovansidan vara nere. Åker du för snabbt så kommer det åka upp ett hinder. Betongklumpen skulle jag gissa ligger under marknivån. :)
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Precis, de är utvecklade för yrkestrafik, tex. busschafförer som annars pajar sina ryggar om de åker över samma farthinnder dag ut och dag in. Det fiffiga är oxå att de inte kommer att åka upp när det kommer utryckningsfordon.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
#6 Limpan skrev:
2613548 Precis, de är utvecklade för yrkestrafik, tex. busschafförer som annars pajar sina ryggar om de åker över samma farthinnder dag ut och dag in. Det fiffiga är oxå att de inte kommer att åka upp när det kommer utryckningsfordon.
så man ska leta efter en nyare ambulans på blocket då så slipper man problem med farthinder ;)
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900

TheXaZ

Adrenaline Junkie
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Vara
Hoj
Vertemati Off Road 530 -02
Hinken skrev:
2613552 Har för mej att den känner av vikt också, den åker altså inte upp om vikten är lägre än en viss vikt.

Så om du inte åker Boss Hoss så ska det vara ofarligt..



Det var nästan lite synd ju, om man åker motard lr liknande så kunde man tagit sats o hoppat över dom. :tungan
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Hinken skrev:
2613552 Har för mej att den känner av vikt också, den åker altså inte upp om vikten är lägre än en viss vikt.

Så om du inte åker Boss Hoss så ska det vara ofarligt..

Den är alltid uppe, men kör du inte för fort så fjädrar den ner annars låser den sig..

Tycker det är bra, slipper man köra sönder bilen om man är laglydig.. Hatar fartgupp..
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
De där hindren kan nog bli riktigt obehagliga när man ska prova sig fram till accepterbar fortkörning...

Malmö har blivit helt nersulat med gupp. Inte alls förvånad att de börjar här. Nu har de till och med börjat lägga ut några smala men höga gummigupp som är perfekta för att ta sönder kåpor.

Tar man sig en närmare titt på det slitna gummit så får man även ett gratis färgprov på alla Malmös bilar.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nope - dom är inget bra!

jP skrev:
2613537 Kan någon malmöbo berätta var de tänkt placera dessa hinder, de ser inte helt trevliga att råka åk på i 30 knyck med en hoj?

Om en kvart går jag över till VV´s headquarter i Borlänge - och på dagens möte med SMC, vart VV ställer med 2 direktörer har vi "Väg Miljö´n i MC perspektiv"

Ett av många punkter på agenda´n är bl.a farthindar - vi ser inte särskild positivt på dessa dynamiska farthinder. Vi anser att farthinder ska vara MC vänliga, och framför allt klart synliga. Vi har jobbigt att acceptera att stålbalkar och dylikt som på bilden plötsligt kommer farande upp av väg ytan om man har lite för hög hastighet.

Vi kommer såklart att diskutera lös grus, snabel lagringar, räcken och dylikt på dagens maraton möte.

Men, det känns väldigt positivt att man ställer upp på möte med oss - och på så pass högt nivå..

Kolla på SVMC sen - vi ska se till att lägga upp info snarast..
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Galne Dansken skrev:
2613568 Om en kvart går jag över till VV´s headquarter i Borlänge - och på dagens möte med SMC, vart VV ställer med 2 direktörer har vi "Väg Miljö´n i MC perspektiv"

Ett av många punkter på agenda´n är bl.a farthindar - vi ser inte särskild positivt på dessa dynamiska farthinder. Vi anser att farthinder ska vara MC vänliga, och framför allt klart synliga. Vi har jobbigt att acceptera att stålbalkar och dylikt som på bilden plötsligt kommer farande upp av väg ytan om man har lite för hög hastighet.

Vi kommer såklart att diskutera lös grus, snabel lagringar, räcken och dylikt på dagens maraton möte.

Men, det känns väldigt positivt att man ställer upp på möte med oss - och på så pass högt nivå..

Kolla på SVMC sen - vi ska se till att lägga upp info snarast..

snälla kan ni inte försöka få med att där de är räcke kan de inte sätta en skena under dem övre som tex finns på motorvägar där det är tunnel eller skydd mot något .. glider hällre längs med en stålskena "räcke" än in i stolplarna som sitter synligt under för att hålla skenan / räcket uppe..

å sen dessa vajjer reckena.. men de vet ni redan..

Soluppgang.jpg

skulle gärna vilja ha ett räcka under det som redan finns på bild så man kan glida längs med istället.
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Om alla har missat det så ser det ut som att det kommer finnas en lucka i mittan av gupet som inte åker upp, där lär en mc kunna passera ostört.
 

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Man får ju hoppas att dom har en bra lösning till o läsa av hur snabbt fordonen kör och vilka som är vilka.

Annars kan man ju helt enkelt jävlas med folk, genom att ligga en bit bakom för att sedan ösa på som fan o vips så har framförvarande fordon en stålbalk som present..
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
#6 Limpan skrev:
2613576 Om alla har missat det så ser det ut som att det kommer finnas en lucka i mittan av gupet som inte åker upp, där lär en mc kunna passera ostört.

Ahh, tittade inte så noga.. :tummenupp Finns nog plats på sidorna också, så som det fungerar nu.. På hoj stör jag mig inte på farthinder men med bil :va :mad: :huvet
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
#6 Limpan skrev:
2613576 Om alla har missat det så ser det ut som att det kommer finnas en lucka i mittan av gupet som inte åker upp, där lär en mc kunna passera ostört.
Där bör man inte hålla blicken kanske, då sitter man i en baklucka innan man hinner tänka flasklock.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
#6 Limpan skrev:
2613576 Om alla har missat det så ser det ut som att det kommer finnas en lucka i mittan av gupet som inte åker upp, där lär en mc kunna passera ostört.
jo men hur stort är fanskapet då? är den lika bred som vägen eller en körbana?
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Sep skrev:
2613562 Den är alltid uppe, men kör du inte för fort så fjädrar den ner annars låser den sig..

Tycker det är bra, slipper man köra sönder bilen om man är laglydig.. Hatar fartgupp..


Då finns det olika, för så fungerar inte dom i Örebro..!
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Ser ut som bara en vägbana, men så länge man inte rattar en goldwing så borde det funka iaf.
jag hoppas att ingen åker så fort på en 30 väg att man inte kan föra blicken ner 2 sec och titta på farthindret
 
Last edited:

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
En liknade variant finns i Örebro och farthindret kommer bara upp när man håller för hög hastigehet. Sänker du hastigheten markant hinner även farhindret gå tillbaka i ursprungslägen innan du passerar.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Finns ett på prov även i Stockholm (sen flera år)

Ni som bor i Stockholm kan testa guppet i Bredäng. (Väldigt nära AVA MC btw. :tungan)

Här finns guppet.

Det har funnits där i flera år på försök (visar ju vad Aftonbladet går för), och jag har testat det med både bil & MC.

Missade lite med farsans bil, å satan vad det smällde till.
Jag vet inte om kanten åkte upp helt (tror inte det), men fullt uppe så blir det nästan som att köra rakt på en trottoarkant i hög fart (>30km/h).
Fälgarna & framvagnen tar nog ordentligt med stryk skulle jag tro, hög fart = skrot.

När jag kört där med hoj har jag tagit det jävligt lugnt, litar inte riktigt på att systemet är felfritt och inte skickar upp kanten framför mig.
(Speciellt när jag kom med stelbenschoppern. :S)

Tanken är nog god, men vette fan om man vågar lita på sånt om dom sätter upp många överallt.
Blir det fel, så kan det gå riktigt illa. :rolleyes:


Edit: Däremot gillar jag att dom för en gångs skull satsar lite på att få ner farten utanför skolor å liknande. :tummenupp
Det är iallafall bättre än t.ex. fartkameror som sitter på stora 70-vägar, tycker jag.
(Man ser ju vad dom satsar först på, dynamiska farthinder ger inga bötesinkomster = inte lika högprioriterat som fartkameror.)
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top