Turbobygge, behöver hjälp att komma igång...

-shoyo-

fattig student
Gick med
8 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR 750 -03
Tja på er,
jag har haft planer på ett turbobygge på min gixxer 750 03:a ganska länge nu. Dock så har jag aldrig fått ändan ur vagnen och när jag dessutom kom in på högskolan nu i höst så jag trodde att drömmarna skulle få ligga på hyllan under studieåren. Men på skolan finns det ganska stora möjligheter att tillverka egna prylar (svarv, fräs, svets osv.). Så då tänker jag ju givetvis att man borde försöka tillverka det som går själv (grenrör, tryckrör, plenum osv.). Resten av delarna får jag väl köpa så fort jag får pengar, kan ju vara värt att käka nudlar ett tag med den belöningen.

Hur som helst så har jag läst runt lite här och var, mest på sporthoj, och jag tror jag vet vad jag vill ha. Budgeten ska givetvis hållas nere, dock utan att man blir dumsnål. Jag har sneglat lite på Marklunds design och ska väl försöka få till något liknande. Jag skulle vilja hamna på strax under 200 hk på bakhjulet, inte mer. Jag vill ha en cykel med "bra drag" som samtidigt är lättkörd. Ett annat krav är att det inte ska synas på cykeln att den är turbomatad. Alltså inga luftfilter eller annat som sticker ut.

Det första projektet blir att välja en turbo och tillverka ett grenrör. Sedan tar jag bygget som det kommer. Här kommer också första problemet. Min cykel står 25 mil bort och jag kommer inte att se den före jul så det blir svårt att ta måtten till grenröret. Om det finns någon som har måtten jag behöver liggandes så skulle det vara fint att få lite hjälp där.
Sen har vi ju det där med val av aggregat. Hetaste kandidaten verkar ju vara Mitsubishis TD04 i någon version. Har ni något bättre förslag, kanske ett som är lite lättare att få tag i begagnat. I nödfall får man väl köpa ett nytt...

Sist men inte minst så skulle jag gärna vilja se lite bilder på andra byggen, helst på liknande cyklar. Det finns väl iaf någon 750 här på sporthoj.

Det blev ganska mycket det här, hoppas ni orkade läsa hela. Jag skulle verkligen vilja få igång bygget den här gången.

Jag är mycket tacksam för all hjälp och alla tips som ni kan ge mig!

Mvh/ shoyo
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top