Ny mc-klass?

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Förslag på ny mc-klass i dragracing, och att inte köra PSB i TTDS.
Mer info på http://www.srif.se/

Utdrag:
Super Comp Bike med ett fast "Break Out" på typ 8.50/402 meter.
Om denna klass kommer, ska vi i TTDS köra denna klass och ta bort PRO Street Bike


Förmodar att SCB ska va en stödhjuls-klass, annars förstår jag inte meningen med den. Frågan är vilken klass PSB åkarna ska åka i så fall:confused:

SB ska köras som bracket och HBO tas bort (i TTDS). Just nu när dom kanske ska tillåta andra twinnar än HD i HD klasserna... Röran är total:yoparty
 

RASET

Kör streetbike pb 6.36 201m. Team WCX
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åhus
Hoj
Fireblade snart 997cc och en Pro street bike Susuki+turbo
:huvet :6surkart .
Varför ska dom ändra något som är bra. Ta bort några bil klasser . Det är bra start fält i mc-ksserna i ttds.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
SB körs som bracket klass då får HBO förare köra där istället är det väl tänkt.
PSB får väl köra i SCB med eller utan stödhjul.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Nja. Inget är spikat utan det hela ska ses som en diskussion för att få till nå't vettigt. Noteras bör även att det är frågan om Toyo Tires Dragracing Series och inte SVEMOs nationella regler.

Att lägga ner PSB i vilken serie det än må vara tror jag inte så bra för dragracing, det körs tillräckligt med breakout-klasser som det är nu (på både 2 och 4 hjul) och PSB är den största heads-up klassen för MC (och SM-klass) som körs utan index där det är full mutter och först i mål som gäller utan andra konstigheter.

Diskussioner gör susen, kolla http://www.srif.se/senaste.htm från nu i morse så är det redan lite andra tongångar runt PSB i TTDS. Och kan man tänka sig, ett förslag på att ha HDs i PSB :)

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Det klagades på att folk bromsade omkull i SB, varför ska vi ha fler indexklasser som går ändå fortare?

Super Comp är väll inte bara tänkt för TTDS? Vem är det som kom med iden, några förare eller?
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
jojje1963 skrev:
2606598 Det klagades på att folk bromsade omkull i SB, varför ska vi ha fler indexklasser som går ändå fortare?
Det är det som är frågan. Tanken är väl att samla ihop SGB-åkare som tycker att det ska gå fortare utan att skriva andra regler än säkerhet plus ett break-out. Kruxet är att det blir en till klass, en broms-klass dessutom samt ett break-out på 8.50 som nog inte är helt genomtänkt då det redan finns en mycket väl etablerad SM-klass där vinnarna rör sig just i det häradet.

jojje1963 skrev:
2606598Super Comp är väll inte bara tänkt för TTDS? Vem är det som kom med iden, några förare eller?
Det torde vara NDRS, dom vurmar för broms- och trottelstopps-klasser för både MC och bil.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
RPM lover skrev:
2606810Du tror inte NDRS snegglar åt ett annat håll än bara sm?
Hm... Jag förstår nog inte hur frågan relaterar specifikt till SM men vet mycket väl vad NDRS vill både på hoj- och bil-sidan. Precis som en majoritet av oss som håller på med dragracing så ser NDRS ingen fördel i att ha så många nationella klasser och serier som vi har idag.

Tvärtom. Vi maxade ut på Winternationals i år med 22 olika klasser som tävlade för poäng i 6 stycken nationella serier på en och och samma tävling. T.ex. så generade en Competition-bil poäng i 5 olika serier varje gång den körde nerför strippen på den tävlingen vilket måste anses vara helt absurt.

Ingens fel och ingen kritik mot SRIFs mycket bra arrangemang, det är bara något som har växt fram under åren och det är hög tid att få lite sans på det hela och det är det som SRIF försöker göra med det senaste regelförslaget för TTDS. Dom och NDRS ska ha kredit för att tänka framåt och jag tycker t.ex. att det är ett mycket bra initiativ att samla ihop alla hojklasser över 10 sekunder i en enda klass som kör i bracket-form. Det skulle dra ner på antalet klasser och kunna göra Street Bike till en riktigt stor och mycket tajt klass.

Jojje, när det gäller tvåcylindrigt så skulle en sån lösning ge just den blandning av hojar och motortyper som ligger i linje med vad som är uppe på förslag i HarleyDrags-föreningen just nu. Även roligare för publiken och då också för arrangörerna. Dessutom kör de flesta toppåkarna i Harley BreakOut långsammare än vad deras hojar kan prestera och i Street Bike bracket så skulle det bli full mutter från start till mål utan att behöva bromsa sig förbi mållinjen, samtidigt som även 12-sekunders-åkarna har chans att ligga på topp i tabellerna.

Det är samma tongångar i Norge och Finland vilket skulle kunna leda till lite roliga gemensamma övningar över gränserna.

Att då lägga till en ny klass som är en broms-klass som kör med ett break-out på 8.50 tycker jag inte är helt genomtänkt då det redan finns en mycket väl etablerad klass där vinnarna rör sig just i det häradet. Det vore väl bättre att de SGB-åkare som har tröttnat på att åka mot 9.50 ger sig in i Pro Street Bike som är en etablerad heads-up/först-i-mål-vinner-icke-break-out-klass och som dessutom är den största SM-klassen vi har idag.

Om det nödvändigtvis ska vara två helt olika klasser där vinnarna i respektive klass kör likadana hojar och likadana tider så betyder det bara att serie-segreringen måste fortsätta för att inte arrangörer och förare ska idiotförklaras om dom klasserna dyker upp på en och samma tävling. Det har jag mycket svårt att se som en lösning på att driva svensk hojdragracing framåt.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Jag vet vart du vill komma för jag vet vad du tycker om "bromklasser" det kan man inte undgå.... :)
Vi får väl se hur det blir för det är ju inte helt klart än.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
RPM lover skrev:
2607127 Jag vet vart du vill komma för jag vet vad du tycker om "bromklasser" det kan man inte undgå.... :)
Det där snacket är gammal skåpmat och börjar bli tröttsamt, jag har inget emot bromsklasser och som speaker tycker jag mycket bra om fajterna runt hundradelarna i t.ex. SGB men tror inte att fler break-out-klasser är lösningen på att få ekonomi i dragracing om det är meningen att fylla läktarna.

Hur ser du själv på dragracingens framtid, är allt frid och fröjd som det är?

PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Mitt förslag: Ta bort SB, SGB, och HBO och kör MC-bracket. Ingen breakout (eller tex 8.0) och allt, utom nitro, tilllåtet, även stödjhul. Då kan alla som vill köra mot ett index köra i en klass. Man kan då tycka att hastighets skillnaden kan va farlig men det tror jag inte på, man är ju inte nära varandra föränn strax innan mål och då är risken väldigt lite att det händer nått. En SB tex vinglar ju inte över på fel sida när en SPSB kommer farande
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
pwillen skrev:
2607201 Det där snacket är gammal skåpmat och börjar bli tröttsamt, jag har inget emot bromsklasser och som speaker tycker jag mycket bra om fajterna runt hundradelarna i t.ex. SGB men tror inte att fler break-out-klasser är lösningen på att få ekonomi i dragracing om det är meningen att fylla läktarna.

Hur ser du själv på dragracingens framtid, är allt frid och fröjd som det är?

PiPPi
http://HarleyDrags.com

Du kan tycka att det är gammal skåpmat men du får det att låta så nedlåtande om dom så kallade "bromklasserna".
Men jag ber om ursäkt om du tog illa upp det var inte min mening.

Kan väl inte säga att det är frid och fröjd men det finns i alla fall tillfällen att tävla om man kör i NDRS och SGB men även där har det blivit sämre.
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top