Jag är kär i 90-talet!

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat

Synd att dom bytt ut den lila baksadeln som var original.

Jag klippte ett rådjur med min -92a när det begav sig, och köpte den här färgkombon som kom -93 som ersättare,
letar efter en sån här men har inte hittat någon i rätt skick än.

Även om den Röd/Vit/Blå är den mest klassiska gillar jag personligen den här bäst:tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vem har grävt upp den här gamla tråden? Vinglade in på SH igen och fick DiReCkT syn på den. Blev nostalgiskt gråtmild och öm i hjärtklaffen när man i denna nutida postmoderna dystopi finner en ledstång tillbaka till ett enklare liv där turqisegredelina klibbor var svaret på alla problem.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Urbladen är ju faktiskt min favorit över alla andra, här är en bild på 3 av dom jag har nu, och så ett par bilder från när jag hamnade i en hästhage 1993:gnissla
I just den här hästhagen bestämde jag att nu blir det bara bankörning hädanefter, så blev det några år men sen kom jag tillbaks till vägen igen runt 98-99.
Attach65271_20181207_195316.jpg
2016-10-26 20.31.52-2.jpg
2018-04-15 12.44.03.jpg

- - - Updated - - -

Här har ni en bild till, tagen i somras!

View attachment 447494

Ser riktigt nice ut, hör av dig om den blir till salu:tummenupp
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Vem har grävt upp den här gamla tråden? Vinglade in på SH igen och fick DiReCkT syn på den. Blev nostalgiskt gråtmild och öm i hjärtklaffen när man i denna nutida postmoderna dystopi finner en ledstång tillbaka till ett enklare liv där turqisegredelina klibbor var svaret på alla problem.

Välkommen tillbaka:hej
Tack för att du startade denna nostalgiska tråd.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Urbladen är ju faktiskt min favorit över alla andra, här är en bild på 3 av dom jag har nu, och så ett par bilder från när jag hamnade i en hästhage 1993:gnissla
I just den här hästhagen bestämde jag att nu blir det bara bankörning hädanefter, så blev det några år men sen kom jag tillbaks till vägen igen runt 98-99.
View attachment 447495
View attachment 447496
View attachment 447497

- - - Updated - - -

Hur var det med CBR900-954. Vem var mest racer av dem? Var det så att den första generationen var mest "obekväm" så att säga och sen blev det, jag ska inte säga touring det vore hädelse, mer bekvämt? Jag är helsåld på den rödvitblå med hål i kåpan. Om man nu skulle få tag i en.
 

CBR900RR

FireBlade
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Stockholm
Hoj
CBR900RR -93 --- Såld
Urbladen är ju faktiskt min favorit över alla andra, här är en bild på 3 av dom jag har nu, och så ett par bilder från när jag hamnade i en hästhage 1993:gnissla
I just den här hästhagen bestämde jag att nu blir det bara bankörning hädanefter, så blev det några år men sen kom jag tillbaks till vägen igen runt 98-99.

View attachment 447497

- - - Updated - - -



Ser riktigt nice ut, hör av dig om den blir till salu:tummenupp

Riktigt häftig samling gamla blades :tummenupp Jag förstår att du behöver en till :) Min kanske blir till salu i vår, jag hör av mig!
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hur var det med CBR900-954. Vem var mest racer av dem? Var det så att den första generationen var mest "obekväm" så att säga och sen blev det, jag ska inte säga touring det vore hädelse, mer bekvämt? Jag är helsåld på den rödvitblå med hål i kåpan. Om man nu skulle få tag i en.

Tycker egentligen det du nämner stämmer allt för väl in på flera sportcyklar, GSX-R750, CBR900RR och R1 för at ta dom största ikonerna.
Samtliga var väldigt extrema första årsmodellerna då konstruktörerna tog i från tårna för att få en grym spec, och knäcka konkurenterna.
Sedan ökar dom i vikt,blir bekvämare och stabilare allt eftersom, visst, dom blir ”bättre” på det mesta, men den råhet och kompromisslösa känslan första 2 årgångarna har kommer aldrig åter hur mycke dom än försöker.

//Micke
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Urbladen är ju faktiskt min favorit över alla andra, här är en bild på 3 av dom jag har nu, och så ett par bilder från när jag hamnade i en hästhage 1993:gnissla
I just den här hästhagen bestämde jag att nu blir det bara bankörning hädanefter, så blev det några år men sen kom jag tillbaks till vägen igen runt 98-99.
View attachment 447495
View attachment 447496
View attachment 447497

- - - Updated - - -



Ser riktigt nice ut, hör av dig om den blir till salu:tummenupp

Den röd/vit/blå är en av de sexigaste hojarna ävär. Till salu?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Tycker egentligen det du nämner stämmer allt för väl in på flera sportcyklar, GSX-R750, CBR900RR och R1 för at ta dom största ikonerna.
Samtliga var väldigt extrema första årsmodellerna då konstruktörerna tog i från tårna för att få en grym spec, och knäcka konkurenterna.
Sedan ökar dom i vikt,blir bekvämare och stabilare allt eftersom, visst, dom blir ”bättre” på det mesta, men den råhet och kompromisslösa känslan första 2 årgångarna har kommer aldrig åter hur mycke dom än försöker.

//Micke

Ja lite så är min känsla också. Många gånger blir de bättre men tråkigare på något vis.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Kul tråd! Skönt att jag inte är den enda som tycker 90-talet hade de snyggaste hojarna.

Om jag som är generellt ointresserad av sporthojar ändå skulle behöva välja en sporthoj, så skulle det vara en VFR från 90-talet:
04586d756d36239fba9597f8edd6b3f0.jpg


Snyggaste ö.h.t är nog Africa Twin:en:
660_MXRV720033BA
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Urbladen är ju faktiskt min favorit över alla andra, här är en bild på 3 av dom jag har nu, och så ett par bilder från när jag hamnade i en hästhage 1993:gnissla
I just den här hästhagen bestämde jag att nu blir det bara bankörning hädanefter, så blev det några år men sen kom jag tillbaks till vägen igen runt 98-99.
View attachment 447495
View attachment 447496
View attachment 447497

- - - Updated - - -



Ser riktigt nice ut, hör av dig om den blir till salu:tummenupp


Riktigt snygga Blades! Kommer ihåg att man dräglade över den där silver/oranga som tonåring. Visst kallade Honda färgschemat ”urban street tiger” eller något liknande?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Riktigt snygga Blades! Kommer ihåg att man dräglade över den där silver/oranga som tonåring. Visst kallade Honda färgschemat ”urban street tiger” eller något liknande?
Japp, Urban Tiger va namnet, ser att jag har lite dåligt med bilder på min men här är en bild från en tidig vårsväng ifjol, fälgarna är ju svarta original, men dom får vila nu då jag tycker hon klär fint i dom oranga.
Och när vi ändå är inne på det här med färger passar jag på att slänga en en fin palett från ivåras när jag började plocka fram cyklarna ur vinterförvaringen.:tummenupp
Urban Tiger.jpg
InkedInked2018-04-15 10.29.04_LI.jpg
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Japp, Urban Tiger va namnet, ser att jag har lite dåligt med bilder på min men här är en bild från en tidig vårsväng ifjol, fälgarna är ju svarta original, men dom får vila nu då jag tycker hon klär fint i dom oranga.
Och när vi ändå är inne på det här med färger passar jag på att slänga en en fin palett från ivåras när jag började plocka fram cyklarna ur vinterförvaringen.:tummenupp
View attachment 447557
View attachment 447558

Fantastisk samling! Kul att den generationens hojar får lite uppskattning! Har du någon favorit av dem?
Måste erkänna att jag drömmer om att han en liknande uppställning i garaget någon dag. En röd/vit ur-R-1:a eller en fin luft/olje-gixxxer får det verkligen att vattnas i munnen!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top