Jag är kär i 90-talet!

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det där var ett citat från den tiden... Inte ens då tyckte alla det var snyggt!:rofl






Så här var det - då, på nittiotalet:
”Fittrosa och ollonlila”

...då, när man fick säga det alla tänkte.
Sedan kom moralpaniken, och med det utarmningen av språket.

Det oskyldiga ”Ligga?” ledde till banning här på SH för att det skulle skrämma bort kvinnorna.
Hur många brewdar har knött sig in sedan dess...?
Oj - får man ens skriva knö längre...?

Fittrosa och ollonlila, goddamnit, annars kan det kvitta.
”Kuklila och ollonblå” indikerar bondagelekar som gått alldeles över styr. :hej
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
90'talet, designkatastrof men tekniskt sett ett underbart decennium. :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
90'talet, designkatastrof men tekniskt sett ett underbart decennium. :tummenupp

Det var f-n då allting hände! runt sent 80-tal tidigt 90-tal är ju hojar där allting kan vara trasigt, jag har svetsat ramar och fälgar och modifierat allt möjligt för att det ska hålla bättre på de årsmodellerna.
från sent 90-tal och senare så är allting genomtänkt. Om nåt är totaltrasigt efter sent 90-tal så är det oftast för att saker inte bytts i tid och underhållits.

Dessutom var det då fjädring, bromsar, motorer började få ok prestanda.

tar jag en crosshoj från 1999 i bra skick så är den med en bra förare inte helt men ganska konkurrenskraftig även idag 2019 men jag skulle inte ha viljat tävla med en hoj från 1989 mot 2009 års hojar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det var f-n då allting hände! runt sent 80-tal tidigt 90-tal är ju hojar där allting kan vara trasigt, jag har svetsat ramar och fälgar och modifierat allt möjligt för att det ska hålla bättre på de årsmodellerna.
från sent 90-tal och senare så är allting genomtänkt. Om nåt är totaltrasigt efter sent 90-tal så är det oftast för att saker inte bytts i tid och underhållits.

Dessutom var det då fjädring, bromsar, motorer började få ok prestanda.

tar jag en crosshoj från 1999 i bra skick så är den med en bra förare inte helt men ganska konkurrenskraftig även idag 2019 men jag skulle inte ha viljat tävla med en hoj från 1989 mot 2009 års hojar.

Med design menade jag färgsättning och utseende (japp, jag har en ytterst konservativ smak). :brynad
(allt var inte fel, det fanns ju vissa "aha, va ball" grejer).
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Så här var det - då, på nittiotalet:
”Fittrosa och ollonlila”

...då, när man fick säga det alla tänkte.
Sedan kom moralpaniken, och med det utarmningen av språket.

Det oskyldiga ”Ligga?” ledde till banning här på SH för att det skulle skrämma bort kvinnorna.
Hur många brewdar har knött sig in sedan dess...?
Oj - får man ens skriva knö längre...?

Fittrosa och ollonlila, goddamnit, annars kan det kvitta.
”Kuklila och ollonblå” indikerar bondagelekar som gått alldeles över styr. :hej

Så jäkla sant.. Du bör få ligga massor bara för detta..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det var f-n då allting hände! runt sent 80-tal tidigt 90-tal är ju hojar där allting kan vara trasigt, jag har svetsat ramar och fälgar och modifierat allt möjligt för att det ska hålla bättre på de årsmodellerna.
från sent 90-tal och senare så är allting genomtänkt. Om nåt är totaltrasigt efter sent 90-tal så är det oftast för att saker inte bytts i tid och underhållits.

Dessutom var det då fjädring, bromsar, motorer började få ok prestanda.

tar jag en crosshoj från 1999 i bra skick så är den med en bra förare inte helt men ganska konkurrenskraftig även idag 2019 men jag skulle inte ha viljat tävla med en hoj från 1989 mot 2009 års hojar.

Du kan få pröva min "" lätt modifierade 1988 yz250"":D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du kan få pröva min "" lätt modifierade 1988 yz250"":D

Din 250... eller vad det nu var... Jo, den vore nog intressant att testa.

Men jag tror nog du vet vad jag menade. Detaljerna 88 var sämre genomtänkta, sällan tätningar som funkade för att hålla undan smuts från lager tex. Fan vad ofta jag bytte lager på den tiden jag körde 88or.

Nu när jag sågat tidiga 90-talare kanske jag för balansens skull måste lägga upp bild på min vinterhoj, en WR200.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Din 250... eller vad det nu var... Jo, den vore nog intressant att testa.

Men jag tror nog du vet vad jag menade. Detaljerna 88 var sämre genomtänkta, sällan tätningar som funkade för att hålla undan smuts från lager tex. Fan vad ofta jag bytte lager på den tiden jag körde 88or.

Nu när jag sågat tidiga 90-talare kanske jag för balansens skull måste lägga upp bild på min vinterhoj, en WR200.

Du har alltså en WR200 ! Jävligt fina, en sån skulle jag absolut vilja ha i samlingen

Jag har en -92 Suzuki Dr800 , Doctor Big , älskar designen med Katana-näbben och dom stora blaffiga dekalerna , skulle bara ha varit nåt år äldre, 89-90 nångång, då var det verkligen disco-dekaler
437a063c8fc3470ba73f9e44ffbac889.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du har alltså en WR200 ! Jävligt fina, en sån skulle jag absolut vilja ha i samlingen

Jag har en -92 Suzuki Dr800 , Doctor Big , älskar designen med Katana-näbben och dom stora blaffiga dekalerna , skulle bara ha varit nåt år äldre, 89-90 nångång, då var det verkligen disco-dekaler

DR är en hoj jag tyckte var skitful med anknäbben när den kom men nu har jag inga som helst problem med designen längre och nu har ju många motard/offroadhojar näbb utan att man reagerar.

Ja, minns ni marknadsföringen av WR200 och KDX200? Det sades att alla skulle vara snabbare enduroförare med en WR200 än YZ125/250 för att de var så snälla. Men det var bara bullshit som kanske gällde de absolut långsammaste motionärerna. Motorn är skitslö och hojen är tung.

Och framgaffeln var första generationens upside down som var så dåliga när de kom 1989 att crossfolket bytte till konventionella gafflar från 1988.
Jag håller precis på att montera en Showa-gaffel från en 2008 CRF450 som jag hade liggande. Själva monteringen är klar men ska flytta lite elprylar som satt i lyset.

Bakdämparen är väl mindre skitusel för årsmodellen men länkaget hänger ner rejält mycket under hojen, inte direkt idealiskt för enduro men inget jag tänker lägga energi på. Dock söker jag än lämplig modernare bakdämpare som passar, ev får det bli en RM-dämpare som iofs är aningen längre än WR-dämparen, men det närmaste jag hittat.

Min WR är den mer landsvägsanpassade modellen med plåttank, blinkers etc, den såldes nog aldrig i Sverige. Dessutom har förra ägaren lackat plasten svart och bombat den med dekaler, inklusive Jesus på bakskärmen. Kommer nog bli fullt när det börjar flagna. Ramen har han lackat utan att slipa först så den släpper för minsta gnuggning.
 

Bifogat

  • WR200LEFT.jpg
    WR200LEFT.jpg
    310.3 KB · Visningar: 46
  • WR200RIGHT.jpg
    WR200RIGHT.jpg
    333.4 KB · Visningar: 50

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
DR är en hoj jag tyckte var skitful med anknäbben när den kom men nu har jag inga som helst problem med designen längre och nu har ju många motard/offroadhojar näbb utan att man reagerar.

Ja, minns ni marknadsföringen av WR200 och KDX200? Det sades att alla skulle vara snabbare enduroförare med en WR200 än YZ125/250 för att de var så snälla. Men det var bara bullshit som kanske gällde de absolut långsammaste motionärerna. Motorn är skitslö och hojen är tung.

Och framgaffeln var första generationens upside down som var så dåliga när de kom 1989 att crossfolket bytte till konventionella gafflar från 1988.
Jag håller precis på att montera en Showa-gaffel från en 2008 CRF450 som jag hade liggande. Själva monteringen är klar men ska flytta lite elprylar som satt i lyset.

Bakdämparen är väl mindre skitusel för årsmodellen men länkaget hänger ner rejält mycket under hojen, inte direkt idealiskt för enduro men inget jag tänker lägga energi på. Dock söker jag än lämplig modernare bakdämpare som passar, ev får det bli en RM-dämpare som iofs är aningen längre än WR-dämparen, men det närmaste jag hittat.

Min WR är den mer landsvägsanpassade modellen med plåttank, blinkers etc, den såldes nog aldrig i Sverige. Dessutom har förra ägaren lackat plasten svart och bombat den med dekaler, inklusive Jesus på bakskärmen. Kommer nog bli fullt när det börjar flagna. Ramen har han lackat utan att slipa först så den släpper för minsta gnuggning.

Jag var lite för snabb då jag skrev igår, tänkte på fel modell , din WR200 var riktigt fin men modellen jag menar är Yamaha BW200 Big Wheel eller lapp-moppen som den kallas i Norrland.
Förstod att vi inte pratade om samma modell då jag läste ditt inlägg och du skrev om Showa-gaffeln du monterat, skulle dock ha blivit fett på en BW200 med
5b6cf9abecafce1384dc72bafb133956.jpg
78ad6eac6a955e71669d759bfcb6c56a.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ämne: Jag är kär i 90-talet!

90-talet..... spännande

1991, SP3...........

_DSC7545 no text.jpg _DSC7573.JPG
Mvh
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
98-talshojar är ju rena skönheterna designmässigt...och ljudmässigt

ZX7R98.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag var lite för snabb då jag skrev igår, tänkte på fel modell , din WR200 var riktigt fin men modellen jag menar är Yamaha BW200 Big Wheel eller lapp-moppen som den kallas i Norrland.
Förstod att vi inte pratade om samma modell då jag läste ditt inlägg och du skrev om Showa-gaffeln du monterat, skulle dock ha blivit fett på en BW200 med
5b6cf9abecafce1384dc72bafb133956.jpg
78ad6eac6a955e71669d759bfcb6c56a.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

En sådan har jag velat ha i mååååååånga år finns även med TT 350 motorn.

Någon som vet en till salu?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag är kär i nittio-talet...

Inte så mycket färg här inte, men vi närmar oss slutet på Nittio-talet.
2000 talet står för dörren!

Aprilia RSV Mille SP 1999

IMG_3263.jpg paint (1280x960).jpg
Mvh Toyman
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Minns så väl när Millen kom, läste alla tester där den fick fantasiska lovord och ringde Ahlquist i Gbg och beställde en utan att provköra.
Åker ner för att hämta den, tar såklart en sväng först, och blir så jäkla besviken, kunde inte tro det va sant.
Gillade egentligen inget med cykeln och backade ur på köpet o for till Bike Trollhättan och köpte en ny R1a istället.

Idag har jag en Mille R som jag älskar, jag kan inte fullt ut förstå att jag blev så anti den gången, men det är alltid farligt att ha för högt ställda förväntningar på något, men jag tar igen detta nu o njuter varenda mil jag kör men den jag har nu:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top