Träningstråden

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Lagom spinkig men med funktionella muskler , många elitsoldater är magra men med extrem uthållighet.

Muskelberg funkar inte i sådana funktioner
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Lagom spinkig men med funktionella muskler , många elitsoldater är magra men med extrem uthållighet.

Muskelberg funkar inte i sådana funktioner

- Man blir inget "muskelberg" av att träna med kroppen som belastning, så det behöver man inte oroa sig för.
Man blir starkare av att öka lite i vikt i samma träningsform, vilket säger sig självt.
Träna med en lätt hantel jämfört samma träning med en något tyngre hantel.
Successivt öka belastningen = successivt ökad styrka och uthållighet. Och ingen risk att man blir för bitig : )

(elitsoldater inom reguljära förband använder oftast vapen vid nedkämpning, då spelar det mindre roll om man är muskulös eller inte)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
- Man blir inget "muskelberg" av att träna med kroppen som belastning, så det behöver man inte oroa sig för.
Man blir starkare av att öka lite i vikt i samma träningsform, vilket säger sig självt.
Träna med en lätt hantel jämfört samma träning med en något tyngre hantel.
Successivt öka belastningen = successivt ökad styrka och uthållighet. Och ingen risk att man blir för bitig : )

(elitsoldater inom reguljära förband använder oftast vapen vid nedkämpning, då spelar det mindre roll om man är muskulös eller inte)

Muskelberg har inte med insats i strid och göra utan förflyttningshastighet och andra förmågor.
Man måste ha låg energiförbrukning och hög kapacitet i förflyttning
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
- Man blir inget "muskelberg" av att träna med kroppen som belastning, så det behöver man inte oroa sig för.
Man blir starkare av att öka lite i vikt i samma träningsform, vilket säger sig självt.
Träna med en lätt hantel jämfört samma träning med en något tyngre hantel.
Successivt öka belastningen = successivt ökad styrka och uthållighet. Och ingen risk att man blir för bitig : )

(elitsoldater inom reguljära förband använder oftast vapen vid nedkämpning, då spelar det mindre roll om man är muskulös eller inte)

Nja. Vill man öka styrkan utan att bulka på sig, så skall man köra riktigt tungt med få reps, max 3-4 st. Så tränar eliten i alla konditionsidrotter idag.
Att hålla på och pumpa en lätt vikt till failure är set som bygger volym.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nja. Vill man öka styrkan utan att bulka på sig, så skall man köra riktigt tungt med få reps, max 3-4 st. Så tränar eliten i alla konditionsidrotter idag.
Att hålla på och pumpa en lätt vikt till failure är set som bygger volym.

- Det är ungefär vad jag sade ovan. Ökar man belastningen så ökar man muskelns behov av att växa. Jag har aldrig på något av de 15 gym jag tränat på under sådär 25 års tid sett någon öka i volym av lättvikts-högintensitetsträning. Möjligen volymökning i muskeln pga pump, men ingen bestående volym/massaökning.

Det är och förblir tung belastning som stressar muskulaturen att växa. Och tillräckligt med näring för det syftet, givetvis.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Brukar sedan många år inte köra crosshoj i skogen. Av flera skäl.

Men idag behövde jag provköra en hoj och har samtidigt funderat lite över hur lång tid min cykelslinga skulle ta med endurohojen.
På MTB har slingan tagit allt från 1:07 till 1:47 beroende på hur torr eller blött det är. På en CRF250 med för styv fjädring för enduro tog det istället 23 minuter på första försöket.

Snittpuls 141 istället för 147.

Väl tillbaka så var jag bara trött i händer och underarmar istället för i benen.
Lite att jämföra äpplen och bananer men på nåt sätt ändå lite kul att jämföra.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nä, sommar ffs.

Denna Oas.. (barnvakt & svärmor)

20210619-164826.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Two Stroke; "Brukar sedan många år inte köra crosshoj i skogen. Av flera skäl."
- Ursäkta min nyfikenhet, men varför?

Sen vill jag bara nämna det att jag lovat mig själv att träna tai-chi på gräsmattan nedanför min balkong i gryningen *varje ledig dag* nu i sommar.

... men samtidigt vill jag också röka min pipa och dricka en kopp gott kaffe, och det går liksom inte ihop.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Two Stroke; "Brukar sedan många år inte köra crosshoj i skogen. Av flera skäl."
- Ursäkta min nyfikenhet, men varför?

Sen vill jag bara nämna det att jag lovat mig själv att träna tai-chi på gräsmattan nedanför min balkong i gryningen *varje ledig dag* nu i sommar.

... men samtidigt vill jag också röka min pipa och dricka en kopp gott kaffe, och det går liksom inte ihop.

En lång rad skäl, varav några utan rangordning:
- Min egen säkerhet, jag vill inte ligga i skogen skadad och förblöda etc
- Om jag ska ha roligt när jag kör i skogen så håller jag ett tempo som börja bli ganska farligt ifall jag tex möter en annan idiot eller om någon bonde fällt ett träd över vägen när jag kommer över ett krön. osv Och underligt nog verkar folk sluta använda högertrafik så snart de befinner sig i skogen. Att komma i 70-100 km/h ur en kurva eller över ett krön och möta en skogsåkare som kommer i 40 km/h och redan där är över sin förmåga. Och han får panik, låser sitt utslitna bakhjul och istället för att hålla höger försöker han möta till vänster samtidigt som jag håller höger in absurdum för det finns inte tid/avstånd för att byta sida mer än en gång. Detta har alltså hänt i verkligheten.
Det här insåg jag allt mer när jag var runt 25 år gammal och sedan blev det snabbt minskat med körning i skogen för min del. På banan kör åtminstone alla åt samma håll.
- En oregistrerad crossmotorcykel får inte köras i skogen och någon äger den där marken
- Varje person som kör utanför inhägnat område är en dålig ambassadör för motorsporten
- All skogen bakom mitt hus ägs av mina grannar i byn och jag vill inte förstöra mina relationer med dem
- Hälften av byns invånare besöker skogen och om dom regelbundet mötte mig i endurofart i skogen allt för många gånger så skulle jag nog bli väldigt impopulär i byn.
- Jag tycker motocross är roligare än enduro
Jag är inte den som är rädd för poliser och så, särskilt inte i skogen utan det handlar väl mer om hänsyn och respekt mot min omgivning.

I andra vågskålen kan man ju lägga att
- Det är kul att köra oavsett var man kör
- Det är bekvämt att köra i skogen istället för att lasta och köra till banan

Angående din Tai-chi, så tror jag du hinner med alla tre sakerna, den största motståndaren är du själv som vill lura dig själv att låta bli så du måste få in det i rutinerna. Antagligen spenderar du mer tid på att funderar över när/om/etc du ska börja passet än tiden som träningen egentligen skulle ha tagit.

Börja med Tai-chi en kort stund och när den tiden är över tar du din kaffe och pipa.
Kör 15 min Tai-chi varje morgon, det är så kort tid att du inte kan lura dig själv att du inte hinner.

Sen kan du förlänga till 20 min. osv
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar för tipsen boys! Och tackar Two Stroke för motiveringen (eller avmotiveringen) att köra i skog. Jag tycker skogen är ett stort äventyr vare sig med eller utan hoj, jag är gärna i skog och vildmark så mycket jag kan öht (letar vildsvin). Jag kör där jag kommer fram, med en gnutta fåfänga att inte bli för lerig så blir det för kletigt vänder jag om.

Jag tror man måste ta det mycket lugnt i skogen, en tyst hoj och försiktig framfart / hänsyn, är A&O för kontinuerligt nöje. Jag brukar komma bra överens med igelkottar, bävrar, fåglarna och faktiskt även dom människor jag ibland träffar på under mina hoj-safarin omkring södertörn.

Hittade ett klipp på bävern här det var vid ett litet bad i Undersås, vi fick några minuter tillsammans, han mekade med något viktigt sen bestämde han sig bara för att sticka. Oartig liten rackare!

Ett intressant möte var faktiskt med en äldre dam som hade alpackor på sin lilla tomt, då körde jag min Suzuki GS450 förvisso, även den en tyst hoj. Jag fick stiga av och komma fram till djuren och hälsa, klappa och mata dom. Hon hade en vit och en svart alpacka, passande nog en tjej och en kille, den svarta killen hette "Åke" vill jag minnas, dessvärre har jag glömt namnet på tjejen, men hon var den hungriga.

IMG_8245.JPG


Dock förstår jag att allmänheten blir upprörda, direkt skrämda, av pojkar som far fram som mekaniska getingar bland träd och buskar på sina 2-takts endurohojar. Man vet ju inte åt vilket håll man ska hoppa åt sidan på!? Och så låter det. Återigen det där "ta det lugnt" man måste komma ihåg. Tar man det lugnt lever man också längre.

Tai-chi ... "Kaffe & pip Tai-Chi" ja, det skulle kunna förenas faktiskt. Tackar för insikten, det ska jag utveckla vidare. Jag fick alldeles nyss en vision av att stå med ansiktet mot soluppgången med en kaffekopp i vänstran, och min pipa i högran. Så alternerar man vänster - en klunk kaffe, samt höger - ett litet bloss, med flytande rörelser och 100% fokuserat med omgivningen. Det måste nästan vara den ulitama avslappningsövningen.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sa... couny? Får upp "Saucony" på google, men det är bara en massa gympaskor. Är det nåt indianspråk det där, eller nån ny fransk trend jag missat?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Aha, då joggar du alltså. När du fått punka då, eller frivilligt?

Jag brukar ta en runda kring området ibland, har bara dojor från Maxi med dom funkar. Dock har det blivit allt mindre jogging sedan jag började rulla på två hjul.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tips till er som ex. gymtränar - den här PWO:n är riktigt bra.
Av alla jag använt genom åren, är den här bäst.
(om man bortser från de icke lagliga versionerna av "Jacked" osv. med Efedrinderivat)

Perfekt fokus, pump och vakenhet utan en överstegrande puls. Jag ger den 5 av 5 rosa benvärmare.

PWO.jpg
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tips till er som ex. gymtränar - den här PWO:n är riktigt bra.
Av alla jag använt genom åren, är den här bäst.
(om man bortser från de icke lagliga versionerna av "Jacked" osv. med Efedrinderivat)

Perfekt fokus, pump och vakenhet utan en överstegrande puls. Jag ger den 5 av 5 rosa benvärmare.

Ska precis komma igång lite extra med gymträningen igen och fick lite spontant för mig att testa PWO och köpte därmed Chained Nutrition off th.... PWO med popping candy hehe

pwo.JPG

Bara hunnit testa två gånger, så kanske inte kan ge något omdöme än direkt, men det är två pass jag är väldigt nöjd med. ett pass med rygg och triceps, ett pass med bröst och biceps.

Något jag verkligen kan rekommendera är "lifting grips"

lifting grips.JPG

För några år sedan kunde jag som bäst göra 4 chins med usel hållning.
Som bäst för något år sedan hade jag målsättningen om 10 st (i ett set) och nådde t.o.m. 11.
Numera har jag lite extra fokus på antalet chins igen, målsättning om 15 st till nyår :)

Legat på ca 8-5-4 senast, men så prövade jag med lifting grips igår, 8-6-6-6 ?

Däremot var de värdelösa för marklyft, de gjorde stången för tjock, presterade bättre utan dem.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Och nu kom ett intressant mail :)

rabatt_gymgrossisten_styrkelabbet.JPG

(fast är det inte typ ständig rea på Gymgrossisten, Proteinbolaget, MM Sports m.fl. m.fl....)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ska precis komma igång lite extra med gymträningen igen och fick lite spontant för mig att testa PWO och köpte därmed Chained Nutrition off th.... PWO med popping candy hehe

View attachment 463323

Bara hunnit testa två gånger, så kanske inte kan ge något omdöme än direkt, men det är två pass jag är väldigt nöjd med. ett pass med rygg och triceps, ett pass med bröst och biceps.

Något jag verkligen kan rekommendera är "lifting grips"

View attachment 463324

För några år sedan kunde jag som bäst göra 4 chins med usel hållning.
Som bäst för något år sedan hade jag målsättningen om 10 st (i ett set) och nådde t.o.m. 11.
Numera har jag lite extra fokus på antalet chins igen, målsättning om 15 st till nyår :)

Legat på ca 8-5-4 senast, men så prövade jag med lifting grips igår, 8-6-6-6 ?

Däremot var de värdelösa för marklyft, de gjorde stången för tjock, presterade bättre utan dem.
- Lyftkrokar minsann. Trodde de dog ut i slutet av 80-talet : )
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top