Träningstråden

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Cykling o simning är mer skonsamt är löpning, som sagt löpning sliter hårt med alla hårda isättningar.

Styrketräning: kör basövningarna knäböj, marklyft och bänkpress. De ger allt man behöver som GRUND. Så vid ont om tid = kör dessa.

Samtidigt är det stötarna som stärker skelettet (lika väl som att styrketräningen "stärker" musklerna, man tränar för att "sabotera" muskler/kroppen, som sedan stärks under vila). Och i det långa loppet är det nog gött att göra en insats för att undvika benskörhet på äldre dar :)



Tipset för styrketräning låter awesome, jag kör ofta snarlikt. Bara lagt till Militärpress och Skivstångsrodd (5x5 på allt)

Pass A
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 5x5

Pass B
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Skrivstångsrodd 5x5

Dessa pass tränar de största muskelgrupperna och största delarna av kroppen = mest effekt på kort(ast) tid :tummenupp

(medan det finns de som lägger samma tid, ~40 minuter, på enbart biceps-övningar, inget fel med det, men inte lika tidseffektivt hehe)

*EDIT*

Styrkelabbet, rekommenderas, ALLT vettigt och nyttigt finns där :)
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Något jag erfarit pga knäskada (tunga hacklifts), höger axelskada (amerikansk fotboll), höger pectoralis major (bänkpress utan uppvärmningsset) är att det går prima att träna upp bra ben, axlar och bröst utan basövningar i grunden.
Förr körde jag knäböj med stång på bröstet och tunga "vanliga" axelpressar med stång och hantlar omväxlande, och bänpress/hantelpress med tunga vikter.

Numer är det benpress och benspark, sidolyft hantlar, och sittande bröstpress och pec-dec som gör samma jobb med mycket mindre slitage på kroppen.

I förrgår körde jag backlöpning upp o ner i 15-20 minuter o det kändes faktisk rejält i låren utan att ge någon smärta i knäna. Kan vara ett riktigt bra komplement sålänge man passar sig för överträning i kombination med benpassen på gymmet.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Då jag sagt upp kontakten med fejsbukk så får jag pröva lyckan här istället.
Någon som sysslar med tough viking eller OCR i allmänhet?

Skall starta i min 4:e TV 26:e augusti, och alla två jag sprungit med förut har droppat av. Jag skulle gärna vilja

ha sällskap/någon som kan hjälpa vid elaka hinder. Startar 14.30.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Då jag sagt upp kontakten med fejsbukk så får jag pröva lyckan här istället.
Någon som sysslar med tough viking eller OCR i allmänhet?

Skall starta i min 4:e TV 26:e augusti, och alla två jag sprungit med förut har droppat av. Jag skulle gärna vilja

ha sällskap/någon som kan hjälpa vid elaka hinder. Startar 14.30.

Jag ska köra tuffeviktor i vår. Har en sån där vadslagning polarna mellan. Den som bangar får betala alla andras anmälningsavgifter. Bangar flera så får man betalt för att köra. Problemet är att jag springer precis 2km, väger för mycket och får nu köra hårt under hösten/vintern.
Jag har lagt allt krut just nu på stronglifts. Tänkte köra det för att blir starkare och minska i vikt. Sen till våren blir det intensiv träning på löpning. Sen ska jag nog vara redo för Tough Viking. Att jag kör SL är för at jag tycker det är roligast. Löpning är så jäkla tråkigt.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Åkte på bältros för ungefär en månad sedan vilket inneburit en helt månad stillasittande, inget gym, ingen joggning, varit som en sjukpatient. Det mest actionfyllda jag gjort har varit några lätta promenader samt boulé.... högst troligen mitt livs sämsta semester...

Men idag så blev rastlösheten för stor (samt att jag började på jobbet igen)
De två första nedanstående sträckorna är identiska, diffen i avstånd hänger nog mer på RunKeeper/mobilens GPS än något annat.
Tredje är den sista löprundan jag hann med innan jag blev sjuk, annan terräng än övriga två.

Annan rolig info är att min vilopuls ökat med 12 slag/minut/dygn, från 51 till 63.


31 juli
7,22 km
42m46s
5m56s / km
664 kilokalorier

14 juni
7,13 km
40m21s
5m39s / km
652 kilokalorier

(+ 2 minuter 25 sekunder)
(+ 17 sekunder / kilometer)

29 juni
5,55 km
28m59s
5m13s / kilometer
502 kilokalorier

(+ 43 sekunder / kilometer)


Ska bli intressant att se hur man mår inatt och imorgon. Enligt läkaren så bör jag räkna med att ha smärtor i tre månader (två kvar...) och utslagen är numera mest som blåmärken och kanske 20% kvar än när de var som värst (och då med blåsor och sårskorpor...) :zpy
Käkar smärtlindrade för fullt :banana
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jag ska köra tuffeviktor i vår. Har en sån där vadslagning polarna mellan. Den som bangar får betala alla andras anmälningsavgifter. Bangar flera så får man betalt för att köra. Problemet är att jag springer precis 2km, väger för mycket och får nu köra hårt under hösten/vintern.
Jag har lagt allt krut just nu på stronglifts. Tänkte köra det för att blir starkare och minska i vikt. Sen till våren blir det intensiv träning på löpning. Sen ska jag nog vara redo för Tough Viking. Att jag kör SL är för at jag tycker det är roligast. Löpning är så jäkla tråkigt.

Som tur är behöver man inte springa hela sträckan i ett enda svep. Inför varje hinder, och även under vissa hinder blir det ju lite vilopaus. :D
Sen skall man aldrig underskatta effekten av styrkelyft. Ger jäkligt bra grund. Jag är inte heller någon löpare av rang då min träning är 80% klassiska styrkelyftsövningar och 20% cardio. 'Bästa' prestation är en kvartsmara på 56 min. Halvmara i halvgrov terräng på 2.40 är längsta jag tagit mig i ett sträck.

Kommer också köra i maj på stadion, och eventuellt i GbG också. Vi får jämföra resultat efter det och se vem som missyckats sämst. :D
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Som tur är behöver man inte springa hela sträckan i ett enda svep. Inför varje hinder, och även under vissa hinder blir det ju lite vilopaus. :D
Sen skall man aldrig underskatta effekten av styrkelyft. Ger jäkligt bra grund. Jag är inte heller någon löpare av rang då min träning är 80% klassiska styrkelyftsövningar och 20% cardio. 'Bästa' prestation är en kvartsmara på 56 min. Halvmara i halvgrov terräng på 2.40 är längsta jag tagit mig i ett sträck.

Kommer också köra i maj på stadion, och eventuellt i GbG också. Vi får jämföra resultat efter det och se vem som missyckats sämst. :D


Mmmm 5km 46min var det i valborg. Det var då jag insåg att så här dåligt tränad får ingen vara.
Jag går 5km fortare. Så jag tror jag är sämst. Men jag ska genomföra!
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Mmmm 5km 46min var det i valborg. Det var då jag insåg att så här dåligt tränad får ingen vara.
Jag går 5km fortare. Så jag tror jag är sämst. Men jag ska genomföra!
Mäh... Lägg på lite lätt löpträning redan nu så är du nere på 6 min/km snart nog. Det är mer än gott nog för ett TV. :D
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Då jag sagt upp kontakten med fejsbukk så får jag pröva lyckan här istället.
Någon som sysslar med tough viking eller OCR i allmänhet?

Skall starta i min 4:e TV 26:e augusti, och alla två jag sprungit med förut har droppat av. Jag skulle gärna vilja

ha sällskap/någon som kan hjälpa vid elaka hinder. Startar 14.30.

Blir lite sugen på att hänga på. Sprang toughest i juni men sen dess har jag bara grillat druckit öl och åkt hoj :huvet. Men man kan väll träna upp kondisen på 25 dagar right?:D:död
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Blir lite sugen på att hänga på. Sprang toughest i juni men sen dess har jag bara grillat druckit öl och åkt hoj :huvet. Men man kan väll träna upp kondisen på 25 dagar right?:D:död
Låter ungefär som min uppladdning och tankegång. Kör idiotträning nu. Ligger visserligen en vecka före dig om du startar idag. :-D

Kolla om det finns tider 14:30. Vill inte vara ensam och miserabel. Det är roligare att vara miserabla tillsammans.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jaha... Då var det gjort.
Precis nybadad och lagt mig i sängen efter en jobbig, men rolig dag med 15km TV kan
jag konstatera att det går 40 minuter snabbare för mig att springa själv än med polarn. :p

Dagen började som sig bör med för tidigt uppvaknande tack vare sonen.
Som tur var startade jag inte förrän 14.30 så tid för att vakna och bli människa fanns.

Kommer inte vara mer detaljerad än att första 4km kände jag mig stel och ouppvärmd på något sätt. Km 4-10 var känslan bättre och allt flöt på planenligt. Ca 3 meter efter ha passerat skylten för 10km började krampkänningarna. Var tvungen att sakta ner tempot och stretcha ena vaden för att undvika kramp. Detta fungerade fram till långsimningen. Efter bara ett par meter i vattnet trampade jag i ett hål på botten och pareringsförsöket utlöste krampen i vaden.
Sista biten gick på ren tjurskallighet.

Summan då...
Klarade alla hinder.
Tid :2.36 (-40 min jfr 2016)
Serviceteamet (min fru) fanns på bestämda platser i tid. :tummenupp

Bra dag helt enkelt för ett halvotränat fetto. :Rockbanan
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den här tråden verkar det inte vara någon vidare fart i, men jag har iaf äntligen fått tummen ur och börjat träna ordentligt för första gången sen rehaben efter ryggbrottet.
Det har gjort rätt stor skillnad redan efter bara någon vecka med att lyfta tunga saker och lägga ner dem igen, högerbenet funkar märkbart bättre. Enda felet är väl att det kommer bli helt jävla omöjligt att hitta passande skinnställ när axlarna växer.
Nåja, så jävla dyrt är det inte med måttsydda ställ.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har coronasvacka på firman och också tagit mig mer tid för träning samt lärt mig ett nytt ord de senaste två månaderna, gubbvad.
Men när jag läser ryggbrott så inser jag ju att det är ett lyxproblem.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har med fått tummen ur och kört styrketräning 3 gånger i veckan sen i slutet av april
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Folk ser ganska hälsosamma ut denna sommar , nattklubbar är ju stängda så alla är pigga som mörtar o är ute o joggar på semestern.

I vanliga somrar börjar folk kröka kl 09:35 :fyllisar

Var så utråkad en dag , en krögare mumla i baren att han behövde ringa in en diskare för
tillfällig folkanstormning " jag tar jobbet" sa jag nattklubben är stängd och jag orkar inte
springa mig till sömns :1pajas
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top