Information gällande år 2007 års körningar.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Maverick_ou812 skrev:
Kan vi anordna en "inmätning" av bullernivån innan säsongen drar igång så att man kan få en hum om hur man ligger till i bullernivå.
Bra idé! Många här har ju helsystem/slip on som de inte besiktigat med och alltså inte vet om de är godkända för gata. Jag har t ex ingen aning om hur mycket mitt helsystem låter. Jag tror att det bullrar under 103/95 dB men skulle gärna få det bekräftat. En sådan mätning skulle vara bra öht, eftersom jag då vet om jag kan köra med systemet på andra banor också.

Jag betalar gärna för testet och hjälper gärna till med arrangemanget. Bara det finns en bullermätare och någon som kan sköta den så finns det säkert flera som hjälper till.

Finns det fler som är intresserade av att få bullret mätt/kan hjälpa till med arrangemanget?
 

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
sandvångsgatan
Hoj
cbr600rr
Bingo skrev:
2611551

Jag betalar gärna för testet och hjälper gärna till med arrangemanget. Bara det finns en bullermätare och någon som kan sköta den så finns det säkert flera som hjälper till.

Finns det fler som är intresserade av att få bullret mätt/kan hjälpa till med arrangemanget?

Jepp! :tummenupp Hjälper gärna till, betalar för detta också.
Jag vet mitt slipon ger 102dB hos bilprovning på 7500 varv (halvgas) stillastående. Dvs gränsfall, därför ganska nyfiken på hur jag ligger till rullandes och med ansträngd motor.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kurvmakaren skrev:
2610658 Har du din motorcykel godkänd för gatkörning så gäller en bullergräns på 103 dB vid mätmetod enligt vägverket och polisens direktiv.
Denna gräns är jämförbar med 95 dB förbipasserande.


Många hojar är ju aldrig besiktigade och då är det ju svårt att veta om hojen är laglig eller inte.

Min TLR är besiktigad MED helsystemet på (jag är för lat för att byta) och gick igenom utan problem. Visserligen på 102.5 dB utan dB killers, och så lågt med dB killers att de inte brydde sig om att mäta. (bara besiktigad två gånger)

Min XR är aldrig besiktigad, men jag bjuder på tårta om den klarar 103/95 utan att jag köper nytt slipon...
Hade ju inte tänkt lägga pengar på detta, men ser ut som jag inte har något val om jag vill fortsätta köra på SRW. (Bra tillfälle att köpa ny förknasare oxå... hehe) - Tro det eller inte, men jag kör faktiskt med orginal pryttlarna, och då låter det så där mycket... :lol:

Men, en mätning hade varit önskvärd.
:hej
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Maverick_ou812 skrev:
2610628 95 dB i förbifart innebär att man kan väsnas rätt mycket. Frågan är bara HUR mycket.

Om man tillåts vara snusförnuftig så om vi fått klagomål att vi väsnas mkt är det ju rätt korkat om alla satsar på att ligga precis på gränsen av vad som är tillåtet....

(det här är inte riktat till dig Madikken utan till alla som funderar på det här med hur högljud man är och får vara...)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
CorbenDallas skrev:
2613924 Om man tillåts vara snusförnuftig så om vi fått klagomål att vi väsnas mkt är det ju rätt korkat om alla satsar på att ligga precis på gränsen av vad som är tillåtet....

(det här är inte riktat till dig Madikken utan till alla som funderar på det här med hur högljud man är och får vara...)
Till mig? :mad: :kulspruta

Cykeln går bättre med helsystemet. That's it. Avgasljudet hör jag inte så det skiter jag i. Att grannarna bryr sig har jag förståelse för. Därför respekterar jag de av banägaren och miljöförvaltningen uppställda bullerkraven. Vad du tycker skiter jag däremot i. Max 95 dB är det som gäller :arsele :pannkyss
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Robz skrev:
2614482 Om vi inte varvar över 10 000 så väsnas det mindre! :tummenupp :tungan
10 000 rpm?!? :eek: Då har jag sprängt motorn på Duccen för länge sen.
Tycker vi lägger gränsen på 8000 så blir det riktigt roligt. :tungan

@Kårven, 95 dB är 95 dB. Om det är gränsen så får man väl utnyttja det eller kör du 100 km/h där det är 110?

Ahhhhhhhhhhh... förresten... glöm det... klart du gör. :D
 

Duck

SDK Socio #714
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
S4 FOGGY
Maverick_ou812 skrev:
2614615
Tycker vi lägger gränsen på 8000 så blir det riktigt roligt. :tungan

Tycker du att du e rolig nu va:mad: en annan börjar ju få lite kraft i motorn då
Får väl trycka avdig i första bollhavet:D
eller det behövs inte du klarar det så bra själv
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Maverick_ou812 skrev:
2614615
Tycker vi lägger gränsen på 8000 så blir det riktigt roligt. :tungan

8000? Själv ligger man bara och fiskör på 3an hela banan, måste nog öka till nästa år för att klara 95dB. (hinna lägga i 4an)
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Duck skrev:
2614706 Tycker du att du e rolig nu va:mad: en annan börjar ju få lite kraft i motorn då
Får väl trycka avdig i första bollhavet:D
eller det behövs inte du klarar det så bra själv
Trycka av?! :va
Det betyder väl att du ska hinna ikapp först? Du behöver iallafall inte vara orolig för att jag ska vara ojuste mot dig, jag passerar dig med marginal på yttern...

Sen har jag en stilla undran... hur många gånger låg du ner på / utanför banan i år och förra året? Och ja, CSS räknas också. :fart
 

Duck

SDK Socio #714
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
S4 FOGGY
Maverick_ou812 skrev:
2615469 Trycka av?! :va
Det betyder väl att du ska hinna ikapp först? Du behöver iallafall inte vara orolig för att jag ska vara ojuste mot dig, jag passerar dig med marginal på yttern...

Sen har jag en stilla undran... hur många gånger låg du ner på / utanför banan i år och förra året? Och ja, CSS räknas också. :fart

I år 2 gånger har jag för mig o ifjor lika många:tungan
Men man bara reser mc upp ofortsätter köra:D
O hur många gånger var du i bollhavet:va
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
GSXR1100R skrev:
2610001 Väg in vad som är viktigast, att få bullra eller att få köra bana.

Det där tycker man inte ens att man skall behöva fundera över, min får gärna låta som en symaskin (tyst sådan) bara jag får köra ::yoparty
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Deagol skrev:
2666742 Det där tycker man inte ens att man skall behöva fundera över, min får gärna låta som en symaskin (tyst sådan) bara jag får köra ::yoparty

Spelar det någon roll hur mkt man låter, motorljudet drunknar ju endå i dånet från flygplan som startar o landar.
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
-dB skrev:
2667608 Spelar det någon roll hur mkt man låter, motorljudet drunknar ju endå i dånet från flygplan som startar o landar.

Tror inte det är så enkelt faktiskt, är det nåt ljushuvud som bestämmer sig för att öhhhh att det skall vara 95 så skall det vara max 95.

Vi får väl hoppas att det kommer att gå bra, fan min kan ju låta över 95 även om jag har original. Bonnar man hojen i ettan o släpper av dör kråkorna i trädtopparna :yoparty
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Passar nog bättre här skulle jag tro eller hur !

Tjaha då har man satt sista gatupotatisen idag nu åker hojen in på riktigt.

Man undarar ju litta när SRW drar igång igen ?? Nån som vet typ ???? Mars April Maj ???? (April )
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Denna tråd kommer att fyllas på under vintersäsongen.

Efter möte med Sturup Raceway har vi kommit fram till följande saker som kommer att gälla framöver:

* Bullerbegränsning på 95 dB. Gränsvärdet avser förbipasserade.

* När ni tar er till och från banan, ta det lugnt. Vi har fått klagomål på oss från boende i området om höga hastigheter och fram- och bakhjulskörningar.
Om vi inte sköter detta kan eventuella om- och tillbyggnader av banans sträckning äventyras.

De klagandes namn går att få reda på då alla skrivelser som skickas in till miljöförvaltningen är offentliga handlingar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top