Blocketprutare

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
Det är dax att sälja bilen så jag satte ut den på blocket.
Första dag en är det 3 st som ringer och missbjuder något vansinnigt... jag bara garvade och la på luren.
Andra dagen ringer ytterligare 2 st och missbjuder.
Tredje dagen ringer en och frågar om bästa priset, jag säger att det är det som står i annonsen... han säger att han är intresserad och vill att vi ska träffas.
Jag mötte upp honom på en mack och det första han gör är att bjuda halva priset av vad jag har satt ut i annonsen... jag har satt ut bilen för 45000:- och det första man hör innan han äns tittat på bilen är: Jag tänkte mig runt 25 tusen...

Blir så jävla trött på skiten...
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Jo, det är jäkligt irriterande. Jag har varit med om två killar som körde från Malmö (ca 9-10 mil) till mig för att köpa min fars gamla bil. Dom hade fått reda via telefon tidigare att min far inte tänkte gå under 15.000, trots det är det första dom säger när dom kommer hit, Okej, sista pris, 8 tusen. Min far nekar såklart, och då körde dom hem igen, utan att i princip ens ha tittat på bilen! :tomte
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
trille skrev:
2599906

Blir så jävla trött på skiten...


Sånt får man tyvärr ta när man ska sälja.
Har inget emot folk som prutar men det finns bra och dåliga sätt att pruta på och i slutänden är det säljaren som bestämmer vem han säljer till.
 

Solid snake

Guest
Eller när man letar bil då, så sätter alla ut det till sånt jävla överpris, typ 45k så bjuder man halva (det den egentligen är värd) så skrattar dem bara i luren och lägger på.

Blir så jävla trött på skiten...
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Hatar sånt...
Skulle sälja min Honda CRX -88 för några år sedan.
Hade satt ut den för 20000. Hade tänkt mig att släppa den för 15000, annars kunde jag behålla den.

Då ringer en nysvensk från stockholms hållet och börjar snacka om bilen. Han verkar väldigt intresserad och frågar en massa.
Jag säger som det är att den är rostig i taklucka och skärmkanter m.m men inget bärade, hade kollat den på jobbet så det fanns inget sånt.

Han kommer upp med far sin som är plåtslagare. De börjar dömma ut bilen på en gång och säger att det är ju rost i skärmkanter osv. Samma fel som jag berättat om, står de nu och prutar på. De bjuder mig 10000 för den.

Åk hem säöger jag då och åker därifrån... Snacka om att man blir less på såna.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Därav är det bäst att vara rakt på sak i sin annons, även om man mister en del möjliga köpare tar jag hellre det.
Skulle sälja min hoj till en kille som såååå gärna ville ha den, men ville tvunget pruta en sista 1000, bad han dra åt helvete då skickar han mail istället nån da senare och bjuder samma pris, smart kille.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
PoK. Det hedersamma sättet att göra affärer.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Om du vill ha ut 45000:-
Sätt ut den för 90000:- så kan dom ju pruta lite om dom vill det.

Marknaden idag är helt åt helvete.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Solid snake skrev:
2599996 Eller när man letar bil då, så sätter alla ut det till sånt jävla överpris, typ 45k så bjuder man halva (det den egentligen är värd) så skrattar dem bara i luren och lägger på.

Blir så jävla trött på skiten...

Ungefär så. Blocket är i svåranvänt pga alla som sätter ut prylar dyrt för att känna sig för.
Själv tar jag alltid bort de som ligger i den övre halvan av det aktuella pris-spannet just för att slippa alla som inbillar sig, har noll koll, vill att man ska pruta en vecka eller bara vill känna sig för.

Och jag lever som jag lär. När jag säljer så existerar knappt prutmån. Sen måste man ju leva med skambud, vad ska man reta upp sig för om folk uppför sig??
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Chrille skrev:
2600508 Ungefär så. Blocket är i svåranvänt pga alla som sätter ut prylar dyrt för att känna sig för.
Själv tar jag alltid bort de som ligger i den övre halvan av det aktuella pris-spannet just för att slippa alla som inbillar sig, har noll koll, vill att man ska pruta en vecka eller bara vill känna sig för.

Och jag lever som jag lär. När jag säljer så existerar knappt prutmån. Sen måste man ju leva med skambud, vad ska man reta upp sig för om folk uppför sig??
Exakt så, eftersom det finns så många som sätter ut överpriser och det finns de som vill göra klipp får man räkna med ett och annat skambud.
Om man vet med sig att priset som är satt är det rätta är det bara att vänligt tacka nej till dessa bud.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Dalan skrev:
2600007 ...
Då ringer en nysvensk .....

Där kom den. :)

Förstår inte proplemet. Ge klara besked i både annons och på telefon, och be folk att om de ska pruta så ska de kunna motivera det efter att de tittat på bilen. Typiskt gammelsvenskt att knyta näven i fickan och beklaga sig hos grannen. :7peta
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Har en intressant anekdot när jag skulle sälja en gammal BMW.

En kille kom och kikade på bilen..
Blev nöjd som fan med den..
När han kom tillbaka så kom vi överens om ett pris.

Dagen efter så kom han på att bilen behövde besiktigas..
Varpå jag snabbt kontade med att jag kan fixa det..
Men jag tar inte hand om eventuella anmärkningar.

Vi kom överens.. Samma pris, men nybesiktigad..

Bilen blev besiktigad och vi kom överens om att han skulle komma på eftermiddagen, med pengar och avsluta affären.

När han kommer så kliver dom ur bilen..
Det första han fråga är vad mitt sista pris var..
I det läget blev jag så jävla förbannad.
Så jag larmade & låste bilen, Gick in och stängde dörren..

Stod och tittade på dom genom köksfönstret..
Gissa om dom såg förvånade ut..

Senare på kvällen ringde han för att stämma en ny tid..
Varpå jag vänliggt, men bestämt informerade honom om att han inte fick köpa någon bil av mig..
Inte ens om han la på 3 000:- ( Som jag redan hade prutat )

Bilen såldes på ursprungspriset ett par dagar senare..
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Zee skrev:
2600551 Där kom den. :)

Förstår inte proplemet. Ge klara besked i både annons och på telefon, och be folk att om de ska pruta så ska de kunna motivera det efter att de tittat på bilen. Typiskt gammelsvenskt att knyta näven i fickan och beklaga sig hos grannen. :7peta
:rofl

Jag är gammelsvensk och jag är just den där ni stör er på. Jag skickar iväg skambud till höger o vänster och ibland när mina näsa har sniffat upp nån desperat och pengakåt säljare så får jag napp. Varför köpa dyrt när man kan köpa billigt?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
HanneZ skrev:
2600566 :rofl

Jag är gammelsvensk och jag är just den där ni stör er på. Jag skickar iväg skambud till höger o vänster och ibland när mina näsa har sniffat upp nån desperat och pengakåt säljare så får jag napp. Varför köpa dyrt när man kan köpa billigt?

Wörd! :fakta

Jag är medelålderssvensk och jag skambudar på allt jag hittar på blocket. Är man beredd att åka till säljaren mer eller midnre direkt med pengar i handen är väldigt många beredda att släppa sakerna billigt bara för att slippa däcksparkande idioter med förstoringsglas som skall kontrollera varje liten detalj och sen testa tio liknande exemplar för att först efter två veckors undersökningar KANSKE betala det pris man begärt.

På blocket säljer man saker till underpris men så får man skiten sålt direkt.

Ni fattiglappar som gråter när ni tvingas pruta en tusing på er skabbiga gamla R1:a kan väl sitta i garaget och putsa på den och svära över alla snåla köpare som inte vill betala varenda krona ni kräver. Tids nog sitter ni med en hoj som inte är värd ett skit eftersom övriga världen börjat köra bränslecellsdrivna svävare medan ni sitter tandlösa i garaget med en putstrasa och muttrar:
- "hur fan kan de vilja pruta tretusen på dig lilla baby, jag har ju köpt en massa kolfiberlulllull och dessutom blankpolerat din svingarm! It will be you and med bäjb to the bitter end"
 

Gabor

Guest
korvgubbe skrev:
2600586 Wörd! :fakta

Jag är medelålderssvensk och jag skambudar på allt jag hittar på blocket. Är man beredd att åka till säljaren mer eller midnre direkt med pengar i handen är väldigt många beredda att släppa sakerna billigt bara för att slippa däcksparkande idioter med förstoringsglas som skall kontrollera varje liten detalj och sen testa tio liknande exemplar för att först efter två veckors undersökningar KANSKE betala det pris man begärt.

På blocket säljer man saker till underpris men så får man skiten sålt direkt.

Ni fattiglappar som gråter när ni tvingas pruta en tusing på er skabbiga gamla R1:a kan väl sitta i garaget och putsa på den och svära över alla snåla köpare som inte vill betala varenda krona ni kräver. Tids nog sitter ni med en hoj som inte är värd ett skit eftersom övriga världen börjat köra bränslecellsdrivna svävare medan ni sitter tandlösa i garaget med en putstrasa och muttrar:
- "hur fan kan de vilja pruta tretusen på dig lilla baby, jag har ju köpt en massa kolfiberlulllull och dessutom blankpolerat din svingarm! It will be you and med bäjb to the bitter end"


Helt sant, iväg med skiten till underpris bara, så slipper skräpet stå å samla damm. Sen så tokprutar man på grejor å får dem till rätt pris så både jag å säljare blir nöjd.

SH är helt ok, köpt en hel del av olika säljare, funkat kanon varje gång.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Zee skrev:
2600551 Där kom den. :)

Får man inte säga så heller nu? Om man särskriver borde det vara okej va? "Ny Svensk" alltså.

Jag sålde min bil till en Ny Svensk, det gick väldigt bra trots att jag var väldigt negativ till idén att träffa en kille under Lidingöbron klockan 2100. :5sure
Men det visade sig att det var en Ny Svensk som var Gammal Fransk och han gav mig handpenning direkt och kom och slantade dagen efter. Fick dock pruta femton tusen om jag inte missminner mig, det är ju rätt dumt att sälja grejer samma dag de lägger varsel på jobbet. :mad:

Hur som helst så är överpriser mer provocerande än prut, ett bra bilpris är grönlista plus 5000 på en bil i 150.000-kronorsklassen, allt över det är off the market så att säga. Folk som köper bilar vet vad de är värda.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Min erfarenhet är att man slipper sådant om man lägger ut sakerna för det pris man verkligen har tänkt sig. Sista jag sålde något så bestämde jag mig för att inte lägga på någon prutmån. Det tog två timmar från att jag lagt ut crossen på Blocket tills den var såld till angivet pris utan prutförsök. Både han och jag blev nöjda.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
2600703 Självklart får man det, men vad hade det med saken att göra?

Det vet väl inte jag? Det var inte jag som skrev det. :fakta

Men det är väl kuriosa kanske, precis som om jag berättar att "idag blev jag trängd av en kärring i trafiken" så behöver inte alla kärringar börja böla för det. "Åååh, han är sexist och mansgris"

Hoppas inga fransoser blev förnärmade över att jag skrev att jag fick pruta femton lappar på min förra bil, jag ber i så fall å det ödmjukaste om ursäkt till alla från erat trevliga land!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Såg följande i en annonstext på blocket:

Eftersom jag haft annonser ute på olika bilar genom åren, så vill jag säga följande innan ni ringer eller kommer hit och agerar testpilot.

1. Gör klar med finanserna, så slipper jag höra hur du ska få loss pengar.
2. Prata med frugan/maken eller registrerade partnern först.
3. Ring inte om du tycker att det är långt att åka till Årsunda i Gästrikland.
4. Om du är ute efter en nyare modell så ring inte.
5. Om du hittar en bättre och billigare bil någon annanstans ska du köpa den och inte ringa och tala om det för mig. Jag är inte alls intresserad av att veta hur fordonsbeståndet ser ut i övriga sverige.
6. Jag är inte intresserad av att ta några som helst byten. Avbetalning och komma med pengar senare?? Glöm det!
7. När du klarat av ovanstående bitar så kan du ringa.


En annan sak jag undrat över; varför presenterar man sig inte när man ringer på en annons och idkar lite vanlig trevlighet och hyfs? Då ökar man sina chanser att göra en bra affär rätt ordentligt, åtminstone om jag är säljaren.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top