Funkar Resorb mot bakfylla - Ytterst vetenskaplig poll

Funkar Resorb?


  • Antal röstningar
    0

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
stoffer skrev:
2607030 Jag tror inte det. Jag tror bakfyllan är ett skadligt tillstånd som beror bl.a. på vätskebrist. Det bör behandlas så fort som möjligt och så bra som möjligt.

Annars tycker jag du kan testa att inte dricka något alls dagen efter du ölat hårt. Jag menar.. ersätter man vätskan minskar man ju baksmällan, och det är ju inte bra... :rolleyes:

var glad att bakfyllan finns med ågren och allt annat, den kan ju få en att fundera på ifall det är bra med alkohol, som jag fattar det så finns det droger som inte har baksmälla och är långt mer beroendeframkallande.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag festar aldrig nu för tiden och bakfyllorna är seriöst hemska. Vi snackar 2-dagars... Ska ut den 25:e o har köpt resorb o hoppas på mirakel. Det står inte på baksidan hur den skall doseras vid bakfylla, hur lyder era tips? :gnissla
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag festar aldrig nu för tiden och bakfyllorna är seriöst hemska. Vi snackar 2-dagars... Ska ut den 25:e o har köpt resorb o hoppas på mirakel. Det står inte på baksidan hur den skall doseras vid bakfylla, hur lyder era tips? :gnissla

Ta en resorb innan festen (egentligen inte helt nödvändigt men låt placebo ha sin plats)...
....Viktigast är däremot att svepa en dubbel när du väl kommer hem. Stort glas vatten, två resorb. SVEP, sov...
...se dessutom till att ha förberett en resorb som står på sängbordet som du sveper det första du gör när du slår upp ögonen på morgonen.



...Glöm inte att rösta i pollen sedan den 27:e...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ok då kör jag på de, har dock läst runt lite o en del verkar ju bli förstoppade. Låter inte så trevligt :gnissla

Antar att de fått i sig för lite vätska?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag förknippar resorbens svartavinbärssmak med "på gränsen till kräks"-fylla så Jag pallar inte ta en sån längre.. De första gångerna funkade det helt ok faktiskt men numer är Jag inne mer på HanneZ 2-dagars träkepsar. :Gammal å trött.
 

Henken

Guest
Jag är grymt skeptiskt till att det funkar. Brukar inte vara specillt bakis men testade & hade Förväntningar! Hoppades på att må som en prins, bli rik som ett troll & ligga med en prinsessa. Dagen efter:
Mådde som vanligt, hade mindre pengar än dagen innan & paddan bredvid mig hade inte gått hem.

Lovar man guld & gröna skogar ska man fan leverera, resorb-jävel.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Kör numera alltid på Teknikmagasinets Bakis. Det hjälper helt klart en! Inte så att du mår som en pris, men man slipper illamående och ett huvud som väger som en dumper.

Man tar 2 tabletter innan man lägger sig (kostnad: 5kr). När man har vaknat så ligger en alvedon eller liknande bredvid sängen tillsammans med ett glas vatten. Somnar om och sen när man vaknar känner man sig lite lätt sliten bara- inga större problem.

Man slipper att ligga i sängen och kolla alla sällskapsresor om jag säger så...
 

Camilla

Syrran
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K7
Ok då kör jag på de, har dock läst runt lite o en del verkar ju bli förstoppade. Låter inte så trevligt :gnissla

Antar att de fått i sig för lite vätska?

Resorb återställer salt och vätskebalansen vid diarré och kräkningar....Själv tror jag inte på resorb för bakfylla, utan drick mycket vatten innan, under tiden och efter intag av alkohol.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Resorb återställer salt och vätskebalansen ..

Du är välkommen att berätta vad bakfylla är! :)


...visst beror en del av bakfyllan på att slaggprodukter bildas när alkoholen förbränns men en lika bidragande faktor är ju att vätske och saltbalansen fukkas upp tack vare att alkoholen är vätskedrivande vilket gör att man pissar konstant.. varje gång man pissar följer salter med ut eftersom dessa är vattenlösliga. Och när man då låtit fem liter öl passera kroppen så har man ju inte tillsatt några salter däremot sköljt ut en massa av det...

...så när man vaknar dagen efter lider man av fem saker:
1. Vätskebrist -> alkoholen har drivit ut vätskan
2. Saltbrist -> Saltet följer med vattnet ut ur kroppen
3. Sömnbrist -> Alkohol förstör kvalitén på sömnen så även om man sover länge så är man inte utvilad.
4. Slaggprodukter som bildas vi förbränning av alkohol
5. Låga serotoninnivåer vilket ger ångestkänslor.

...Resorb råder bort på de två första faktorerna... Det gör att det återstår tre faktorer men hellre tre än fem! :fakta

utan drick mycket vatten under tiden..

Vet du hur mycket vatten det är i öl?! :mattias
:tungan
 
Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
En gång om året åker jag/polarna på Ålandskryss då köper jag Resorb!

Det funkar :fakta

:mad:
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Dricker man bara himmelskt öl så blir man ändå i princip aldrig särskilt bakfull så då behöver man inga piller. Jag tror inte på det heller förresten. Antar att det funkar lika bra som vigvatten.
 

Camilla

Syrran
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K7
Du är välkommen att berätta vad bakfylla är! :)


...visst beror en del av bakfyllan på att slaggprodukter bildas när alkoholen förbränns men en lika bidragande faktor är ju att vätske och saltbalansen fukkas upp tack vare att alkoholen är vätskedrivande vilket gör att man pissar konstant.. varje gång man pissar följer salter med ut eftersom dessa är vattenlösliga. Och när man då låtit fem liter öl passera kroppen så har man ju inte tillsatt några salter däremot sköljt ut en massa av det...

...så när man vaknar dagen efter lider man av fem saker:
1. Vätskebrist -> alkoholen har drivit ut vätskan
2. Saltbrist -> Saltet följer med vattnet ut ur kroppen
3. Sömnbrist -> Alkohol förstör kvalitén på sömnen så även om man sover länge så är man inte utvilad.
4. Slaggprodukter som bildas vi förbränning av alkohol
5. Låga serotoninnivåer vilket ger ångestkänslor.

...Resorb råder bort på de två första faktorerna... Det gör att det återstår tre faktorer men hellre tre än fem! :fakta



Vet du hur mycket vatten det är i öl?! :mattias
:tungan

Det är salter i form av natrium och kalium som går förlorade pga den vattendrivande effekten. Förlusten av salt kan dock lätt ersättas, natrium finns i nästan all mat och kalium får man i sig genom att äta frukt och grönt. Men det är så mycket annat som också går förlorat vid förbränningen av alkohol, som ex. viktiga vitaminer och mineraler...detta får du inte i dig genom att ta resorb...men självklart ska man inte underskatta placeboeffekten och fungerar resorb för dig så är det ju jättebra :).
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Förlusten av salt kan dock lätt ersättas, natrium finns i nästan all mat och kalium får man i sig genom att äta frukt och grönt.

Natrium får man i sig typ varannan gång efter festen.. man hugger en burgare eller något annat i väntan på Taxi. Däremot sitter man knappast å frossar äpplen å päron när man kommer hem...
Så serveras det i pillerform så blir livet lättare. Bästa blandningen är två resorb och en beroccha! :fakta

.....tjejer är alltid så jäkla duktiga.. Bälgar inte i sig lika mycket och kan käka en väl balanserad måltid när de kommer hem med grönsaker å sjitt från jordens alla hörn och en väl tilltagen smothie med allt möjligt gojs . Därefter tar de ett skumbad, dricker örtteer och läser en bok och SEN går de och lägger sig tipp-topp-fräscha igen... ... Själv trycker man i sig en näve chips, tar ett glas cola och stupar i bädd.
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Min erfarnehet: Jag fick under någon långdragen ölskalle helt plötsligt reda på att jag inte behövde ligga och gny dagen efter, någon hade uppfunnit något alldeles fantastiskt, ett elixir. Mycket riktigt så fungerade det, jag mådde som en prins och kunde utan problem gå upp halv fyra på morgonen och köra några stärkande balettpass efter fyllerundorna. Minns hur man desperat sprang genom lera och slask och försupna lortpunkare under diverse festivaler till bagageluckan på bilen där det heliga guldet låg och väntade. Förnöjt lät man den läskande treosmaken kittla strupen innan man gosigt grymtade in på pappbädden.

Men så kom det sig så att jag helt plötsligt en dag inte hade någon Resorb hemma. Livrådd fick jag krypa och lägga mig efter att ha iklätt mig våtdräkt och draperat hela lägenheten med pressening. Här skulle bakfyllas nåt så djävulen!
Men till min förvåning så blev det inte så farligt. Så nu var det några år sedan jag anväde detta mysmedel, och jag fyller ändå min själ med sprit säkerligen en gång i veckan. Det kanske är lite värre ibland, men inte tillräcklig för att stå och gruffas med snörvlande radhustanter på Apoteket med mina systemkassar.

/perris
 

Dominator-Rocks

Guest
Natrium får man i sig typ varannan gång efter festen.. man hugger en burgare eller något annat i väntan på Taxi. Däremot sitter man knappast å frossar äpplen å päron när man kommer hem...
Så serveras det i pillerform så blir livet lättare. Bästa blandningen är två resorb och en beroccha! :fakta

.....tjejer är alltid så jäkla duktiga.. Bälgar inte i sig lika mycket och kan käka en väl balanserad måltid när de kommer hem med grönsaker å sjitt från jordens alla hörn och en väl tilltagen smothie med allt möjligt gojs . Därefter tar de ett skumbad, dricker örtteer och läser en bok och SEN går de och lägger sig tipp-topp-fräscha igen... ... Själv trycker man i sig en näve chips, tar ett glas cola och stupar i bädd.


:nicka

:hihi så äre ju!
 

Dr.Bike

Guest
Det är salter i form av natrium och kalium som går förlorade pga den vattendrivande effekten. Förlusten av salt kan dock lätt ersättas, natrium finns i nästan all mat och kalium får man i sig genom att äta frukt och grönt. Men det är så mycket annat som också går förlorat vid förbränningen av alkohol, som ex. viktiga vitaminer och mineraler...detta får du inte i dig genom att ta resorb...men självklart ska man inte underskatta placeboeffekten och fungerar resorb för dig så är det ju jättebra :).

Placeboeffekten rockar! :rock

Jag tjackade Bakis (samma som resorb) men säljs på annat ställe.
Ingen bakfylla!
Upp kl 7 som om man vore nitton igen! Klippte milen, spelade en timme innebandy och bar sen hem ett par kassar med 20L mjölk i vardera från affär´n. (affärn ligger sju Km bort).

Nåja, kanske inte exakt, men nån bakfylla hade jag inte!
(en del av hemligheten ligger givetvis i det vatten man får i sig på natten där... TROTS att kudden ropar nåt vansinnigt högt!) :)
Så placebo eller ej... funkar kanon!


Och vaddå natrium förloras.....salt kan dock lätt ersättas.
Vad tror hon salt är (hint: NaCl) ;)
Och jo - det ÄR vitaminer osv i de där baksmällebillrena (Lindeman! aka Hasse Alfredsson) :D

Jag har försvinnande låg serotoninnivå till vardags. Hur fan ska man göra då? Kan man tjöpa det på tub?

Finns massa kuliga sorter - antideppressiva medel heter de.
Eller så går ju uppåttjack oxå.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top