Nikko Bakker!!

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
:tummenupp Har tänkt på just den tidningen (har den liggandes någonstans) och den hojen sedan jag började läsa den här tråden.
Är det någon som har någon aning var den såldes och var den kan tänkas finnas nu?

/Jocke

Hej Jocke.

Hojjen byggdes av Bo på Claessons i Bromölla från början. Den såldes sedan till Spinnin Wheel i Norge där den fanns under en tid med en icke färdigbyggd turbomotor.
Jag letade ny hojj efter att sålt min gamla Bakker runt -96 eller -97 och då hade den navstyrda Bakkern hittat tillbaka till Sverige, den var till salu hos Ava mc i Hammarbyhamnen för 130 000 kr.
Det var för dyrt tyckte jag och sparde pengarna till en R1-98 istället.

Sommaren -98 eller -99 går jag efter Folkungagatan i Stkhlm och av en slump ser jag samma Bakker stå parkerad efter Folkungagatan, tyvärr i ett skick som var ledsamt att se.
Lite senare på hösten läser jag ett meddelande i en mc-tidning där ett försäkringsbolag efterlyser en navstyrd Bakker.
Jag antog att det var samma hojj som inte längre fanns. Trist !

Men, det skall finnas en navstyrd Bakker med FZR 1000 motor i Södra Sverige. Jag har själv sett hojjen ett par ggr.

Ta inte för allvarligt på årtalen men jag tror att det är ödet motorcykeln gick mötes.

Mvh Peter
 

BakkerSuzuki

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Landet
Hoj
Nico Bakker 1985
Jag är mycket nöjd med mitt inköp i helgen, fick tag i en nytillverkad Bakkerkuts så nu är det bara å bygga vidare :)
 

Bifogat

  • 0kuts.JPG
    0kuts.JPG
    15.9 KB · Visningar: 116

runar500

Ny medlem
Gick med
16 May 2010
Ort
Oslo
Hoj
OW 01
Min är en likadan som Claessons röd/gula.
Det är dock en del som ska fixas iordning så man får se när och hur den återkommer på gatorna. :yoparty

Jeg tror jeg har de felgene der i garasjen...

Har PVM frem- och bak fälg fra en Bakker liggende, Suzuki gaffel med nedre Bakker styrekrone også, når jeg tenker meg om...
 

BakkerSuzuki

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Landet
Hoj
Nico Bakker 1985
Jeg tror jeg har de felgene der i garasjen...

Har PVM frem- och bak fälg fra en Bakker liggende, Suzuki gaffel med nedre Bakker styrekrone også, når jeg tenker meg om...

Är det något du vill bli av med?? :)

Bakkern är nu äntligen provstartad efter tillverkning av ett nytt elsystem och en total isärmontering :yoparty
"Bara" lite blinkers och sånt kvar innan resan till Bilprovningen
 

runar66

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2012
Ort
oslo
Hoj
gsxr 750 85 -86
kontakt meg hvis du har noen suzuki deler å selge, runar i oslo her og

:)kontakt meg hvis du har noen suzuki deler å selge, runar i oslo her og




Jeg tror jeg har de felgene der i garasjen...

Har PVM frem- och bak fälg fra en Bakker liggende, Suzuki gaffel med nedre Bakker styrekrone også, når jeg tenker meg om...
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Byggde en 84 med treekrade magnesiumfälgar,16 tum fram.Förnicklad stålram med ställbart gaffelvinkel.En Suzuki 1100 motor med 1168,exportkamar och smoottisar.Den blev stulen 85 och kom inte tillbaka.
Nu blev jag sugen på en igen...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Byggde en 84 med treekrade magnesiumfälgar,16 tum fram.Förnicklad stålram med ställbart gaffelvinkel.En Suzuki 1100 motor med 1168,exportkamar och smoottisar.Den blev stulen 85 och kom inte tillbaka.
Nu blev jag sugen på en igen...

Det ligger en -88 på blocket:
http://www.blocket.se/kronoberg/Nico_Bakker_Suzuki_43865210.htm?ca=12&w=3&last=1

Utan att vara Bakkerkännare undrar jag varför man, som i annonsen, stoppar i en 1100-rova (de slutade väl tillverkas -83?)? 1988 hade väl inte 1100:eek:rna hunnit bli tillräckligt retro för att motivera en sån motor?

Visst kan det vara 1135cc-motorn (84-85 väl?), men varför stoppar man i en sådan 1988? GSX-R:na hade ju redan funnits i två säsonger, borde hunnit bli massor med kraschade hojar att hellre plocka motorer från? Eller hur ligger det till?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det ligger en -88 på blocket:
http://www.blocket.se/kronoberg/Nico_Bakker_Suzuki_43865210.htm?ca=12&w=3&last=1

Utan att vara Bakkerkännare undrar jag varför man, som i annonsen, stoppar i en 1100-rova (de slutade väl tillverkas -83?)? 1988 hade väl inte 1100:eek:rna hunnit bli tillräckligt retro för att motivera en sån motor?

Visst kan det vara 1135cc-motorn (84-85 väl?), men varför stoppar man i en sådan 1988? GSX-R:na hade ju redan funnits i två säsonger, borde hunnit bli massor med kraschade hojar att hellre plocka motorer från? Eller hur ligger det till?

Kan kanske bero på när den byggs och reggas. Var den byggd av nya bitar -88 borde den ha aluram och GSXR-spis.

Det jag vet nu är att man skulle köpt ett gäng och ställt undan när ingen ville ha dem i mitten på 90-talet. De stod som panelhönor drösavis i glada färger hos Claessons, ratade.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kan kanske bero på när den byggs och reggas. Var den byggd av nya bitar -88 borde den ha aluram och GSXR-spis.

Det jag vet nu är att man skulle köpt ett gäng och ställt undan när ingen ville ha dem i mitten på 90-talet. De stod som panelhönor drösavis i glada färger hos Claessons, ratade.

Ja, så är det nog.

Det är nog en äldre hoj som inte blev reggad förrän -88.
Och visst finns det hojar man skulle köpt och ställt undan. Jag tycker ju Bimota SB4 och SB5 är riktigt fräna!
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Hej Jocke.

Hojjen byggdes av Bo på Claessons i Bromölla från början. Den såldes sedan till Spinnin Wheel i Norge där den fanns under en tid med en icke färdigbyggd turbomotor.
Jag letade ny hojj efter att sålt min gamla Bakker runt -96 eller -97 och då hade den navstyrda Bakkern hittat tillbaka till Sverige, den var till salu hos Ava mc i Hammarbyhamnen för 130 000 kr.
Det var för dyrt tyckte jag och sparde pengarna till en R1-98 istället.

Sommaren -98 eller -99 går jag efter Folkungagatan i Stkhlm och av en slump ser jag samma Bakker stå parkerad efter Folkungagatan, tyvärr i ett skick som var ledsamt att se.
Lite senare på hösten läser jag ett meddelande i en mc-tidning där ett försäkringsbolag efterlyser en navstyrd Bakker.
Jag antog att det var samma hojj som inte längre fanns. Trist !

Men, det skall finnas en navstyrd Bakker med FZR 1000 motor i Södra Sverige. Jag har själv sett hojjen ett par ggr.

Ta inte för allvarligt på årtalen men jag tror att det är ödet motorcykeln gick mötes.

Mvh Peter

Visserligen några år gammalt inlägg! Kan det vara så att det är den NicoBakker QCS med navstyrning och GSXR1100-motor som jag köpte för några år sedan? Då endast 2st med Suzemotor tillverkats och endast en sålts till Sverige enl. NicoBakker i Holland kan det faktiskt vara den?. När det gäller Bakker QCSen med FZ motor är det tydligen en 750 motor och den lär finnas hos samma ägare sen mera än 30år i Stenungsund.
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
... och du bara fortsätter med att sukta mig med den.... :D

Njae inte med flit i alla fall!. ???? har du tanke på att berika din vardag med en sådan igen måste det väl ändå finnas en del såna kvar. När man betänkar hur många som sålts i Sverige måste det finnas kvar en del bortglömda i källare och vrår. Det gäller antagligen bara att engagera sig i letandet. Jag vet till ett par stycken men inte om just de är till salu. Vilket som. Jag tycker historien runt QCSen är intressant för enligt Bo Claesson har de inte byggt ihop QCSen utan den såldes hösten 1987 som byggsats till Grevens MC för ca. 175.000kr. Sedan landade den i Norge mm mm. Jag hittade den sen för några år sedan i en byggcontainer i Danmark tillsammans med två andra NicoBakker GSXR.
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
köpte du alla 3 ?

Ja det gjorde jag faktiskt! Den NicoBakker jag egentligt åkte till Danmark för att köpa tillbaka hade jag köpt som byggsats 1986 men av olika anledningar inte fått tid att bygga ihop förän 1992. Jag sålde den 1995 till en snubbe i Danmark som av nån anledning aldrig avregistrerade den i Sverige. Jag vet inte varför men av nån anledning behöll jag regpapren och betalade registeravgiften under alla åren. År 2015 ringde snubben mig och frågade om jag kanske skulle vilja köpa tillbaka hojen igen då den inte gick att sälja i Danmark då den jo var svenskregad. När jag sen hämtade Bakkern som endast kört 200mil under åren fanns den dansktregistrerade Bakker-QCSen och en Bakker GSXR1100 med 30x30 aluram och svenskregad inuti en byggcontainer. Jag kunde inte motstå frestelsen och köpte efter en del dividerande alla tre! ????
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
holy shit. vilket köp
har du kvar den gsxr 1100 ? är den tillsalu ?
jag har ju bara en bakker :)

Ja jag har dem kvar! Vist! Jag tycker faktiskt väldigt synd om dig men du har ju en fin GS100S 80? och då är man väl ändå lycklig??.. men nej tyvärr ej till salu!
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jodå jag är jätte glad för min bakker. :banana:fyllisar
håller på att montera elektronisk tändsystem (dyna) på den, o så ska den ut på racebanan igen till sommer
tänkte bara jag kunde lätta dej för ett problem :lol:lol:lol:lol:lol
du vet vart jag finns om du ångrar dej :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har ett särtryck ur Allt om MC nr 12/85 (förmodligen taget från nån hojmässa eller så), först med en liten artikel om Bo Claessons röd-gula Bakker-Sukka och sen ett besök på Nico Bakkers fabrik i Holland.
Tyvärr lyckas jag inte ladda upp nån av sidorna här, men vid intresse pm:a er mailadress så skickar jag den! :)
 
Last edited:

BakkerSuzuki

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Landet
Hoj
Nico Bakker 1985
Bakker reportage

Reportage om Claessons 30x30 BAKKER

Bakker reportage01.jpgBakker reportage02.jpgBakker reportage03.jpg

tack till Laidback för bilderna
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top