Nikko Bakker!!

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Helvete va kladdigt det blev här... det må vara en Hynda men jag fick just utlösning :crash

bakkercbx.jpg
 

BakkerSuzuki

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Landet
Hoj
Nico Bakker 1985
Kan du ta en bild på det? Jag är inte säker på att vi har samma sving. Eller har vi det?

Henrik F

Jag har en bit kvar till som du säkert såg på bilden tidigare i tråden. Men efter lite hopmontering så :tummenupp

Kollade bilderna på din hoj - det ser ut som en likadan sving som på min hoj.

Helvete va kladdigt det blev här... det må vara en Hynda men jag fick just utlösning :crash

Bilden syns inte. Kan du inte spara ner den på din pc och ladda upp den i inlägget i stället?
 
Last edited:

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Aha! Då kanske man kan peta i en 5,5":are i alla fall!
Henrik F

Hej Henrik.

Titta vid svinginfästningen på ramen (insidan). Går kedjan fri där med en 5.5 fälg så är det inga problem med en bredare bakfälg.

Jag hade street-ramen fast med en sving i crommoly. Tyvärr tog kedjan i vid nämnda ställe när jag provade med en 6 tums bakfälg.

Roligt projekt du har ! :tummenupp

/ P
 
Last edited:

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Mätt lite

Nu har jag varit och mätt lite här och där.
Svingens innermått i framkant är ca 200mm och vid svingens infästning är det ca 245-250mm. Men själva infästningen ligger ju en bit framför hjulet. Spelar det måttet roll???

Henrik F
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Ni som har 5,5" hemma med däck. Hur brett är det i verkligheten liksom?:va

Henrik F


Min 6" är 215mm utsida bromskiva till utsida drev.
Lägg till 5mm utanför drevet för kedjan så har du den bredden. På bromssidan så är utsidan på skivan precis utanför däckets kant.

Jag har även en 5,5" med ett 180 däck. Den har tyvärr varken bromsskiva eller drev så den är ingen bra referens.

Jag antar att du vill ha hjulet centrerat i svingen så att hojjen uppför sig som den ska. Då är det bästa att låna en fälg så du kan montera den i svingen och mäta. Då ser du även om kedjan går fritt för ramen vid svinginfästningen. Det är förmodligen där det krisar mest.
Att bara ta måttet som jag har uppgett tidigare i texten (220mm) och mäta i svingen för att se om hjulet får plats säger inget om kedjan går fri från ramen när hjulet sitter centrerat i svingen.

Hoppas att du är med på vad jag menar.
Lycka till.
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Min 6" är 215mm utsida bromskiva till utsida drev.
Lägg till 5mm utanför drevet för kedjan så har du den bredden. På bromssidan så är utsidan på skivan precis utanför däckets kant.

Jag har även en 5,5" med ett 180 däck. Den har tyvärr varken bromsskiva eller drev så den är ingen bra referens.

Jag antar att du vill ha hjulet centrerat i svingen så att hojjen uppför sig som den ska. Då är det bästa att låna en fälg så du kan montera den i svingen och mäta. Då ser du även om kedjan går fritt för ramen vid svinginfästningen. Det är förmodligen där det krisar mest.
Att bara ta måttet som jag har uppgett tidigare i texten (220mm) och mäta i svingen för att se om hjulet får plats säger inget om kedjan går fri från ramen när hjulet sitter centrerat i svingen.

Hoppas att du är med på vad jag menar.
Lycka till.

Jepp. Jag är med. Skall försöka hitta någon i närheten som har något löst hjul att mäta med för säkerhets skull.

Tackar

Henrik F
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Allt om mc

Dök bland gamla mc tidningar och gjorde detta fynd
/Håkan
 

Bifogat

  • bakker.jpg
    bakker.jpg
    254.1 KB · Visningar: 207
  • bakker_a.jpg
    bakker_a.jpg
    238.9 KB · Visningar: 158
  • bakker_b.jpg
    bakker_b.jpg
    223.2 KB · Visningar: 256
  • bakker_c.jpg
    bakker_c.jpg
    249.1 KB · Visningar: 199
  • bakker_d.jpg
    bakker_d.jpg
    239.9 KB · Visningar: 231

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Min Bakker

Scanningen av kort blev bara sådär , desutom hittar jag bara ett par bilder
Första bilden är när jag rev hojen för lack
Andra är när den är vurpad , tror jag hade kört i någon timme när jag när jag krocka med ett släp som satt på en vänster svängande bil :mad:
Åkte till Göteborg och tog båten till Newcastle för att sedan gasa ner till Brighton och tillbaka i ett ständigt regnande och när det inte regna så Ösregnade det :D Även jag har varit entusiast som blivit solskens Biker :banana
Lackade den sedan röd/vit i lite Marlbro stuk innan jag sålde den till någon från Tjörn/Orust trakten
/Håkan
 

Bifogat

  • nico_bakker_a.jpg
    nico_bakker_a.jpg
    70 KB · Visningar: 248
  • nico_bakker_b.jpg
    nico_bakker_b.jpg
    43.8 KB · Visningar: 228
  • nico_bakker_c.jpg
    nico_bakker_c.jpg
    57.9 KB · Visningar: 193

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Scanningen av kort blev bara sådär , desutom hittar jag bara ett par bilder
Första bilden är när jag rev hojen för lack
Andra är när den är vurpad , tror jag hade kört i någon timme när jag när jag krocka med ett släp som satt på en vänster svängande bil :mad:
Åkte till Göteborg och tog båten till Newcastle för att sedan gasa ner till Brighton och tillbaka i ett ständigt regnande och när det inte regna så Ösregnade det :D Även jag har varit entusiast som blivit solskens Biker :banana
Lackade den sedan röd/vit i lite Marlbro stuk innan jag sålde den till någon från Tjörn/Orust trakten
/Håkan

Härligt att du delar med dej av fotona till allmän beskådan. :yoparty Alltid skoj att se andras (nuvarande/f.d) hojar. :tummenupp
Du har inte haft funderingar på att spåra upp den och eventuellt köpa tillbaka den? :tuttar
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Härligt att du delar med dej av fotona till allmän beskådan. :yoparty Alltid skoj att se andras (nuvarande/f.d) hojar. :tummenupp
Du har inte haft funderingar på att spåra upp den och eventuellt köpa tillbaka den? :tuttar

Jag tror inte jag upplever den lika fantastisk idag som då , så jag lever på minnet :tummenupp
 

Henningway

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2008
Ort
Rödånäs
Hoj
Suzuki GSX-R 1292 Turbo Dragbike, GSX-R 7/11 turbo -91, GSX-R 1340 Turbobygge, GSX 1168 Katana, RMX 250, Kosman projekt
Dök bland gamla mc tidningar och gjorde detta fynd
/Håkan

:tummenupp Har tänkt på just den tidningen (har den liggandes någonstans) och den hojen sedan jag började läsa den här tråden.
Är det någon som har någon aning var den såldes och var den kan tänkas finnas nu?

/Jocke
 

Blast

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2010
Ort
tranås
Hoj
buel XB12R
Nikko Bakker

Härligt :tummenupp
Kul att läsa.

Hej. Har just köpt en Bakker som förhoppningsvis ska bli körbar till våren, har precis fått i en motor gsx1100 , det var ett kämp att den gick i ramen.
Har haft isär hela länkaget och gjort igordning alla lager. tänker dock behålla "orginal" bakhjul (3,5 tum!!!) samt även gaffeln som har tidtypiska och oumbärliga antidive, Den har shysst orginallackering men kåpglaset är sönder men har beställts av glasmästaren. Vet någon om man kan få tag i dekalen som sitter på ramen på var sida och om man ska sälja den i vår vad tror ni man begära?? ( annars får jag väl sälja min xb12r
 

Bifogat

  • DSC00862.jpg
    DSC00862.jpg
    225.6 KB · Visningar: 145
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top