Vad fick dig att le idag?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nån som vill köpa min spis? :hej
Lätt strömförande med färgsättning enligt senaste mode à 1962.
Sprickorna i emaljen ingår i priset.
Kåm å tjöp!

Kan även tänka mig byte mot helt ny spis som faktiskt funkar.

Vilket jag sa till hyresvärden när jag ringde i maj och berättade att jag mätt upp spänning mellan spishöljet och kran.
De har inte ens hört av sig än. Väntar väl på att spänningen ska stiga till mer hälsosamma 200V så jag dör nästa gång jag använder den. En död hyresgäst klagar ju inte!:tummenupp

Är du säker på att det är spisen som är strömförande och inte kranen?

På ett bygge jag var på satt det en skruv (Ja, det var en lång skruv.) från en VVS-detalj in i en matning till hissen. En av de boende gjorde oss uppmärksamma på det när hon berättade att det "kittlade" när hon duschade.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag fick en anledning att strunta i min städ och tvättdag. :banana

Synd bara att anledningen var beordrad övertid hela natten :död
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nån som vill köpa min spis? :hej
Lätt strömförande med färgsättning enligt senaste mode à 1962.
Sprickorna i emaljen ingår i priset.
Kåm å tjöp!

Kan även tänka mig byte mot helt ny spis som faktiskt funkar.

Vilket jag sa till hyresvärden när jag ringde i maj och berättade att jag mätt upp spänning mellan spishöljet och kran.
De har inte ens hört av sig än. Väntar väl på att spänningen ska stiga till mer hälsosamma 200V så jag dör nästa gång jag använder den. En död hyresgäst klagar ju inte!:tummenupp

Alltså detta är ju fantastiskt. Inte elektrifieringen men en brewd som fixar att mäta spänning och har tusentals verktyg hemma. Coolt! PKmode On: alltså inte för att brewdar inte klarar sånt utan för att de så sällan behagar ens försöka.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
På ett bygge jag var på satt det en skruv (Ja, det var en lång skruv.) från en VVS-detalj in i en matning till hissen. En av de boende gjorde oss uppmärksamma på det när hon berättade att det "kittlade" när hon duschade.

Massagedusch :fakta
 

R5+1

Guest
Är du säker på att det är spisen som är strömförande och inte kranen?

På ett bygge jag var på satt det en skruv (Ja, det var en lång skruv.) från en VVS-detalj in i en matning till hissen. En av de boende gjorde oss uppmärksamma på det när hon berättade att det "kittlade" när hon duschade.
Haha, en dusch som kittlar. Fy fasen.

Mätte upp mellan kran och elementet och det var noll. Men tack för tipset!

Ena lampan (den som tänds när man slår på en platta) står och glöder dygnet runt, det var så jag började misstänka att spisen inte var helt frisk.
Nu fotat hur det ser ut när jag mäter mellan kranöppningen och en platta. Visserligen bara krypströmmar, men ändå.
Spisen.jpg
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Haha, en dusch som kittlar. Fy fasen.

Mätte upp mellan kran och elementet och det var noll. Men tack för tipset!

Ena lampan (den som tänds när man slår på en platta) står och glöder dygnet runt, det var så jag började misstänka att spisen inte var helt frisk.
Nu fotat hur det ser ut när jag mäter mellan kranöppningen och en platta. Visserligen bara krypströmmar, men ändå.
View attachment 370331

Ska vi byta spis? Min spis har fyra plattor och 2 av dem slår av säkringarna ibland (Den störste och den minste). Rysk roulette varje gång man ska laga mat.
 

R5+1

Guest
350mv är kanske inte hela världen men mät strömstyrkan också ba'fatt.
wtf... :gnissla Där gick jag ju bet!

Den svarta på COM och den röda på mA? Händer ingenting.
Mätte mot ett 1,5V-batteri. Händer ingenting där heller.
Får den att sumra om jag sätter piggarna mot diskbänken, men inte mellan spis och kran eller ens på batteriet.
Vad gör jag för fel?!?:confused:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En polare frågade vad jag hade för mig, svarade att jag käkade knäckebröd med saltat smör och gräddost... Hon kläckte ur sig "Men saltat smör är ju onyttigt!"... Frågade vad hon hade för sig, svaret blev att hon drack grogg...

Två saker där, dels har jag aldrig riktigt brytt mig om nyttigt/onyttigt... Och halsa grogg på hembränt är väl ändå i en helt annan liga än saltat smör? :näsblod
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
En polare frågade vad jag hade för mig, svarade att jag käkade knäckebröd med saltat smör och gräddost... Hon kläckte ur sig "Men saltat smör är ju onyttigt!"... Frågade vad hon hade för sig, svaret blev att hon drack grogg...

Två saker där, dels har jag aldrig riktigt brytt mig om nyttigt/onyttigt... Och halsa grogg på hembränt är väl ändå i en helt annan liga än saltat smör? :näsblod

Allt är ju relativt!!

Som när man är på nåt snabburgarhak och det kommer in nån och beställer plusmeny en dip och sen en Cola light
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
wtf... :gnissla Där gick jag ju bet!

Den svarta på COM och den röda på mA? Händer ingenting.
Mätte mot ett 1,5V-batteri. Händer ingenting där heller.
Får den att sumra om jag sätter piggarna mot diskbänken, men inte mellan spis och kran eller ens på batteriet.
Vad gör jag för fel?!?:confused:

Svart på com och röd på V.

Sen skall du ha på ugnen, den är många ggr. boven i dramat.

edit. precis som på bilden.

Skall du mäta ström får du ju lasta något oxå, typ glödlampa.
 

R5+1

Guest
Svart på com och röd på V.

Sen skall du ha på ugnen, den är många ggr. boven i dramat.

edit. precis som på bilden.

Skall du mäta ström får du ju lasta något oxå, typ glödlampa.

Svart på COM och röd på V mäter ju spänningen, inte strömmen...?
Och vad menar du med att lasta något?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Svart på COM och röd på V mäter ju spänningen, inte strömmen...?
Och vad menar du med att lasta något?

Jo om du mäter strömmen enbart med instrumentet kortsluter du.

Du måste ha något i serie med instrumentet annars blir det jättemycket ström väldigt kort tid, tills någon säkring går, förhoppningsvis.
 

R5+1

Guest
Jo om du mäter strömmen enbart med instrumentet kortsluter du.

Du måste ha något i serie med instrumentet annars blir det jättemycket ström väldigt kort tid, tills någon säkring går, förhoppningsvis.
Nu fattar jag ännu mindre...

Svart på COM och röd på V så kan jag ställa vredet på växelström och ska då få fram en värde, förutsatt att det kan gå ström mellan de saker jag mäter på?

För att förenkla det hela och försäkra mig om att jag mäter rätt, visst kan jag göra samma med ett litet batteri? Fast likström då.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu fattar jag ännu mindre...

Svart på COM och röd på V så kan jag ställa vredet på växelström och ska då få fram en värde, förutsatt att det kan gå ström mellan de saker jag mäter på?

För att förenkla det hela och försäkra mig om att jag mäter rätt, visst kan jag göra samma med ett litet batteri? Fast likström då.

Nej, förlåt du hänvisar till mitt svar innan jag editerade det och trodde du ville ha fram spänningsskillnaden.

Vill du mäta ström skall röd vara på A eller mA, svart på com, vredet på mA lik eller vxl.

Men nu är intrumentet i realitet egentligen bara en hopkopplad sladd, alltså ren kortslutning och vad du än lägger proberna över kortsluts och således går något sönder.

Men har du bara några mV så får du ingen ström, men vill du få fram den måste du ha en lämplig last i serie med instrumentet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top