Vad fick dig att le idag?

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Den ene siktar på senaten och den andre gör narr av honom och är rädd att det skadar "countyt".
View attachment 456644

Det är ganska skrämmande att ett land med xxx antal miljoner invånare så är dessa två det som kommer fram som deras bästa förmågor, inte för att vi på något sätt har ett bättre utgångsläge (hej Linda Snecker). eller

https://www.sydsvenskan.se/2020-10-12/l-skrev-under-motion-med-sd-missforstand

Skillnaden är dock att vår statsminister har mindre makt än presidenten, inte för att det verkar ha hjälpt särskilt mycket förvisso men ändå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ganska skrämmande att ett land med xxx antal miljoner invånare så är dessa två det som kommer fram som deras bästa förmågor, inte för att vi på något sätt har ett bättre utgångsläge (hej Linda Snecker). eller

https://www.sydsvenskan.se/2020-10-12/l-skrev-under-motion-med-sd-missforstand

Skillnaden är dock att vår statsminister har mindre makt än presidenten, inte för att det verkar ha hjälpt särskilt mycket förvisso men ändå.

Ser man till vad Trump faktiskt gör, inte all dum skit han säger, så verkar han vara en rätt okej president faktiskt.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Ser man till vad Trump faktiskt gör, inte all dum skit han säger, så verkar han vara en rätt okej president faktiskt.

"Skillnaden är dock att vår statsminister har mindre makt än presidenten, inte för att det verkar ha hjälpt särskilt mycket förvisso men ändå. "

Nu var det ju vår statsminister jag menade med ovanstående :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"Skillnaden är dock att vår statsminister har mindre makt än presidenten, inte för att det verkar ha hjälpt särskilt mycket förvisso men ändå. "

Nu var det ju vår statsminister jag menade med ovanstående :D

Jag skyller på att jag är förkyld och har huvudet fullt av snor. :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är ganska skrämmande att ett land med xxx antal miljoner invånare så är dessa två det som kommer fram som deras bästa förmågor, inte för att vi på något sätt har ett bättre utgångsläge (hej Linda Snecker). eller

https://www.sydsvenskan.se/2020-10-12/l-skrev-under-motion-med-sd-missforstand

Skillnaden är dock att vår statsminister har mindre makt än presidenten, inte för att det verkar ha hjälpt särskilt mycket förvisso men ändå.

Tycker inte riktigt att vi som Svenskar har rätt att uttala oss om Trump och den politiska situationen i USA... Alldeles oaktat det faktum att vår statsminister besitter mindre individuell makt än deras president. Politiskt sett så är vårt land mycket mycket sjukt, sjukare än USA. Av mina sossebekantskaper får jag dagligen höra hur dålig Trump är och hur illa ställt det är med USA. "De förtjänar sin president" verkar många anse. Tja... Jag antar att vi förtjänar vår regering också. Är folket dumt får landet lida, typ. Statsmediaapparaten gör sitt jobb, och fåren följer. Vi andra kan bara åka med och på sedvanligt svenskt vis knyta näven i fickan och förbanna vårt så kallade demokratiska system, där de som innehar knappt 4% av folkets röster tillåts diktera var skåpet ska stå eftersom det styrande partiet inte kan klamra sig fast vid makten utan deras stöd...
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Tja... Jag antar att vi förtjänar vår regering också. Är folket dumt får landet lida, typ.

Jo, både vi och USA får ju skylla oss själva för att vi röstar fram de politiker vi har, där finns ju ingen skillnad mellan några demokratier.

Jag gissar att ett av grundfelen på båda ställena är partierna och deras interndemokrati/nomineringsförfarande som framför allt i Sverige gynnar de som från tidig ålder engagerat sig politiskt, då får man en broilerfabrik och politiker därefter, oavsett partifärg.

Det exempel jag tog upp med Liberalernas vice partiledare Johan Pehrson ovan som strök sitt namn från en motion för att den även skrivits under av en medlem i SD är ju helt groteskt.

Här har vi alltså en VICE PARTILEDARE som beter sig sämre en en dagisunge, i en bättre värld hade han åkt ut på röven fortare än man kan säga motionsförfarande, men många av våra riksdagsmän tycker antagligen att det var jättebra, "där fick dom minsann".

Jag personligen ser bara ett dagisbeteende som inte är värdigt någon som förväntas styra vårt land och framförallt inte i paritet med den ersättning de faktiskt uppbär.

Även om vi ännu inte vet hur han faktiskt till slut kommer att rösta i detta fallet så tycker jag att det är beklämmande.

Mitt inlägg var mest en fundering om att det borde finnas bättre kandidater än Trump/Biden i ett land med så många miljoner invånare.
Båda har ju i mitt tycke ganska många egenskaper som inte riktigt tilltalar mig när det gäller förmågan att styra ett land.

Ja det gäller även Sverige trots vår betydligt mindre folkmängd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, både vi och USA får ju skylla oss själva för att vi röstar fram de politiker vi har, där finns ju ingen skillnad mellan några demokratier.

Jag gissar att ett av grundfelen på båda ställena är partierna och deras interndemokrati/nomineringsförfarande som framför allt i Sverige gynnar de som från tidig ålder engagerat sig politiskt, då får man en broilerfabrik och politiker därefter, oavsett partifärg.

Det exempel jag tog upp med Liberalernas vice partiledare Johan Pehrson ovan som strök sitt namn från en motion för att den även skrivits under av en medlem i SD är ju helt groteskt.

Här har vi alltså en VICE PARTILEDARE som beter sig sämre en en dagisunge, i en bättre värld hade han åkt ut på röven fortare än man kan säga motionsförfarande, men många av våra riksdagsmän tycker antagligen att det var jättebra, "där fick dom minsann".

Jag personligen ser bara ett dagisbeteende som inte är värdigt någon som förväntas styra vårt land och framförallt inte i paritet med den ersättning de faktiskt uppbär.

Även om vi ännu inte vet hur han faktiskt till slut kommer att rösta i detta fallet så tycker jag att det är beklämmande.

Mitt inlägg var mest en fundering om att det borde finnas bättre kandidater än Trump/Biden i ett land med så många miljoner invånare.
Båda har ju i mitt tycke ganska många egenskaper som inte riktigt tilltalar mig när det gäller förmågan att styra ett land.

Ja det gäller även Sverige trots vår betydligt mindre folkmängd.

Tänk om någon småchef i ett företag betedde sig som våra politiker.

Det är ett beteende man snarare ser bland prepubertala småbarn och bland lägsta nivån WT-människor som aldrig lämnat det barnsliga stadiet. Och de människorna har vi röstat fram för att styra vårt land.
Bara en följd av att det lika obegåvade folket vill ha ledare som är "vanliga människor".
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Lite av problemet är ju att det funkar att bete sig som man gör. Röster får man tydligen iaf.

Exemplet spixer tar upp borde enligt mig leda till att de som röstat L och tänkte fortsätta göra det i kommande val byter parti/röstar blankt/inte röstar all. För mig finns ingen enklare och rimligare konsekvens på beteendet som visas upp.

Solklart tycker jag. Det är folket som verkar villa ha och tillåter dagisnivån.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Var det den politiska diskussionen här som fick er att le idag alltså? :confused:

Har du sett någon tråd som inte gått OT eller spårat här? :D

Det spårar väldigt snabbt när det pratas politik och vissa har svårt att inte ta tillfället att säga vad de tycker så fort chansen ges.


"...Världen är galen om allting bara blir en förevändning för att älta politik..."
- Ola Magnell 1977


End of OT
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top