Vad fick dig att le idag?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag är fan sämst, ela iväg ut från rondell och stekte anslutande högerfil på 90-sträcka. Låg kvar för att passera något släp och annat löst folk när jag ser ett blåbär i backspegeln. Rättar mig in i ledet och blir stoppad på busshållplats. Good cop tar högerflanken och bad cop kommer fram till mig.

GC -Hej, kan jag få se på körkortet.
-Varsågod.
GC -Du såg oss inte där nere va?
-Det gjorde jag inte.
GC -Du får blåsa hos min kollega där.
BC -Har du körkortet?
-Det har din kollega, *blååås*
BC -Ok, vet du hastigheten här?
-90 säger jag och pekar på skylten 10m fram.
BC -Vet du hur fort du körde?
-Nja, 110 kanske.
GC -Hehe lite styvt va?
BC -Jag låg i 120 bakom och kom inte ikapp!
-Ok fast den här gör bara 123 och toppa den gjorde jag i vilket fall inte.
GC -Ta det lite lugnare framöver och ha en trevlig dag.
-Detsamma.

Jag tror inte dom fick ihop någon regelrätt mätning och därför slapp jag bot vilket var jäkligt skönt :)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag är fan sämst, ela iväg ut från rondell och stekte anslutande högerfil på 90-sträcka. Låg kvar för att passera något släp och annat löst folk när jag ser ett blåbär i backspegeln. Rättar mig in i ledet och blir stoppad på busshållplats. Good cop tar högerflanken och bad cop kommer fram till mig.

GC -Hej, kan jag få se på körkortet.
-Varsågod.
GC -Du såg oss inte där nere va?
-Det gjorde jag inte.
GC -Du får blåsa hos min kollega där.
BC -Har du körkortet?
-Det har din kollega, *blååås*
BC -Ok, vet du hastigheten här?
-90 säger jag och pekar på skylten 10m fram.
BC -Vet du hur fort du körde?
-Nja, 110 kanske.
GC -Hehe lite styvt va?
BC -Jag låg i 120 bakom och kom inte ikapp!
-Ok fast den här gör bara 123 och toppa den gjorde jag i vilket fall inte.
GC -Ta det lite lugnare framöver och ha en trevlig dag.
-Detsamma.

Jag tror inte dom fick ihop någon regelrätt mätning och därför slapp jag bot vilket var jäkligt skönt :)

Jaha, det är där dom är, jag har inte sett en polis på veckor.



Sann story: en HD-åkare med buller åker Hornsgatan fram när en polisbil kör upp i häcken och konstapelen skriker i högtalaren: STANNA !!!

Bikern stannar mitt i gatan.
Konstapelen hoppar ur bilen och vrålar: varför stannar du mitt i gatan?
Bikern svarar "du sa ju stanna"

Konstapelen säger "du körde för fort där borta"
Bikern svarar "har du nån mätning annars kan du dra åt h-e?

Mutter mutter, gnissel och kontroll körkort, sen åkte hojen därifrån.

Himla fränt om man frågar mig som stod på trottoaren och såg det hela.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag tror inte dom fick ihop någon regelrätt mätning och därför slapp jag bot vilket var jäkligt skönt :)

På väg till Ängelsberg i måndags kom jag ikapp en V90 med en extraspegel på höger sida och "bumpa" dvs blåljus undertill som förstörde den fina vägen mellan Hallstahammar och Surahammar så jag fick svänga in mot Elingbo för att kunna stå på lite. Att stanna för rast fanns inte på schemat - de kunde ju ha ställt sig med sin Prolaser lite längre fram. Så himla kul är det inte att lämna ifrån sig kortet. Det räcker med två gånger, iofs på 40 år.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Varför kan inte jag vara sådär cool när jag blir stannad? De 2 gånger jag åkt på något betedde de sig komplett regelvidrigt for no particular reason. Borde vara helt omöjligt att det blev något vid något av tillfällena men inför lagen är vi alla olika.

Resten av de gånger jag blivit stannad har de bara betett sig överlag dåligt, med ett fåtal lätt räknade undantag. Jag tror de behöverr känna sig lite sturska och ha känslan av att ha överläge, vara vinnare nån gång ibland och då är det lättare att spela Allan mot någorlunda laglydiga Joe Average med bibehållen respekt för polismaktens representanter. Man får väl bjuda på det mtp vad de får utstå mycket av tiden. Inte vid brottsprovokation och när det börjar kosta dock. Hoppas mer sinnesnärvaro än att gå på så lätta tricks om det händer igen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
På väg till Ängelsberg i måndags kom jag ikapp en V90 med en extraspegel på höger sida och "bumpa" dvs blåljus undertill som förstörde den fina vägen mellan Hallstahammar och Surahammar så jag fick svänga in mot Elingbo för att kunna stå på lite. Att stanna för rast fanns inte på schemat - de kunde ju ha ställt sig med sin Prolaser lite längre fram. Så himla kul är det inte att lämna ifrån sig kortet. Det räcker med två gånger, iofs på 40 år.

Har du varit på Engelsbergs bruk och kikat något? Var där för ett par veckor sedan på en guidad tur. Är man intresserad av lite gammal industrihistoria så kan jag rekommendera det. Guiden vi hade var väldigt bra.

Hallsta-Sura körde jag för ett par dagar sedan. Du tog väl gamla sträckningen och inte nya väg 252 gissar jag om du kunde svänga av mot Elingbo? Lite mycket utfarter på den vägen annars är den rätt fin.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hamnade i kön bakom ett 20-tal guldvingar mellan järna och Nykvarn ikväll.

De stod på ganska bra med de där. Blev ett lagom tempo för mig som katt bland hermeliner.

Sen hann jag hem för att läsa godnattsaga och efterföljande öl i soffan med tanten.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Varför kan inte jag vara sådär cool när jag blir stannad? De 2 gånger jag åkt på något betedde de sig komplett regelvidrigt for no particular reason. Borde vara helt omöjligt att det blev något vid något av tillfällena men inför lagen är vi alla olika.

Resten av de gånger jag blivit stannad har de bara betett sig överlag dåligt, med ett fåtal lätt räknade undantag. Jag tror de behöverr känna sig lite sturska och ha känslan av att ha överläge, vara vinnare nån gång ibland och då är det lättare att spela Allan mot någorlunda laglydiga Joe Average med bibehållen respekt för polismaktens representanter. Man får väl bjuda på det mtp vad de får utstå mycket av tiden. Inte vid brottsprovokation och när det börjar kosta dock. Hoppas mer sinnesnärvaro än att gå på så lätta tricks om det händer igen.

Jag har åkt dit för fortkörning två gånger. Vid det ena tillfället trodde jag faktiskt att gällande hastighet var 70 (stor och öppen landsväg med långt mellan mittlinjestrecken och utanför tätbebyggt område, solklart 70 enligt min mening) och höll därför 70, men tydligen var det 50. Inte mycket att orda om tyckte polisen, bara att betala och se glad ut. Försökte överklaga då det saknades skylt, men det blev nej på det. "Onödigt skyltande skapar andra problem med skymd sikt etc" tyckte de... :dummer :huvet

Andra gången träffade jag faktiskt på en riktigt trevlig polis som visade stor förståelse och behandlade mig överlag väldigt bra. Jag var på väg hem efter avslutad arbetsdag, körde på 2-1 väg med mitträcke och skulle bara köra om bilen framför innan vägen gick ihop till enfiligt. Tydligen var det vägarbete den dagen så plötsligt gick filerna ihop bra mycket tidigare än jag var van vid varpå jag fick trycka på ordentligt för att inte hamna i sidan på bilen jag höll på att köra om. Det visade sig vara en civilpolis... Han var dock mycket förstående och släppte mig utan bot med motivationen att hans bil inte var kalibrerad och han hade därför ingen lagligt giltig mätning på mig (vilket jag misstänker var ren snällhet från hans sida). Man kan ju alltid hoppas att du bara haft otur och träffat på otrevliga och powertrippiga snutar, för bevisligen finns det trevliga varianter också :) Jag är iallafall inte missnöjd, mitt nettoresultat av böter kontra fortkörning lär ju iallafall vara rätt hyfsat. Inte för att jag kör för fort särskilt ofta eller utan anledning...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Idag var polisen i Övergran och mätte hastighet. Jag tycker att de var onödigt fula av sig när han som höll i mätaren tog av sig reglexvästen. De som stod inne på parkeringen utom synhåll behöll sina på.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Idag var polisen i Övergran och mätte hastighet. Jag tycker att de var onödigt fula av sig när han som höll i mätaren tog av sig reglexvästen. De som stod inne på parkeringen utom synhåll behöll sina på.

Fan också, nu får jag nog inte skriva vad jag tänkte skriva, lika bra att låta bli.... :glömdet
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Idag var polisen i Övergran och mätte hastighet.

Vid kyrkan på 70-sträckan? Man visade repris på 5'an från svenska polisen i veckan där laserskjutaren också var utan reflexväst, han fick hoppa åt sidan för att inte bli överkörd när han klev ut i gatan och gjorde stopptecken. Vad gör man inte för att krama fram lite $tålars! :1pajas
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vid kyrkan på 70-sträckan? Man visade repris på 5'an från svenska polisen i veckan där laserskjutaren också var utan reflexväst, han fick hoppa åt sidan för att inte bli överkörd när han klev ut i gatan och gjorde stopptecken. Vad gör man inte för att krama fram lite $tålars! :1pajas

Just där! De plockar in folk på parkeringen vid kyrkan. Antar att det förekommer att bilister kör för fort i stigningsfältet.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu har dom fått flytta ut på berget, fin morgon.

Rhubarb'n'greens

20200716-060918.jpg

20200716-060946.jpg


20200716-060955.jpg
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
90F6E8BE-61E9-4F0F-AB4D-B73EC476AEEF.jpeg: Ogiltig fil


Det här börjar bli tjatigt nu Swedie.

Nyfiken. Vad är problemet egentligen? Något med att ladda upp filer (bilder) har jag förstått. Får själv det ibland men fixas ju lätt. Finns det filer som är omöjliga?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Nyfiken. Vad är problemet egentligen? Något med att ladda upp filer (bilder) har jag förstått. Får själv det ibland men fixas ju lätt. Finns det filer som är omöjliga?
Vet inte, jag kör Mac och det är tydligen den som bestämmer, inga filer accepteras, inga musikfilsformat vill den ha.

Kan man ringa Tim Cock?
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top