Vad fick dig att le idag?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Roligt att några fått det bättre, jag kommer nog förlora runt 3/4-delar av min årsomsättning pga viruset om jag inte lyckas ta igen det på andra jobb.

Men man får se det positivt, det kan ju sluta med att jag får igång nåt annat bra.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man kan ju Skype'a med kollegor till 3 fikat, och då bara till dom man vill umgås med...

Jovisst, om man redan har ett förhållande med dem, men det är ju inte samma sak direkt.

Låt mig påpeka att jag inte är en av dem, om jag fick leva mitt liv utan att behöva träffa någon annan än sambon hade jag varit lycklig. :näsblod
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Roligt att några fått det bättre, jag kommer nog förlora runt 3/4-delar av min årsomsättning pga viruset om jag inte lyckas ta igen det på andra jobb.

Men man får se det positivt, det kan ju sluta med att jag får igång nåt annat bra.

Ingen har nog fått det bättre, och massupsägningar och varsel är ett faktum.

Det kommer att bli ett stålbad.
Nu diskuteras ju om vi ska gå in med stödpaket även till egenföretagare.

Smittan kommer att spridas enormt mycket mer, det gäller bara att fördröja det så länge det går.
En del av oss kommer att klara sig tills det finns ett vaccin, även om det är minst ett år bort.
Huvudsaken är ju att vi inte smittar riskgrupperna. (gamla/sjuka)

Mina föräldrar är båda 75 år och hjärtsjuka sen tidigare, sen har jag folk med KOL i släkten, jag oroar mig för dom, själv klarar jag mig nog. (även om jag är gammal som satan)
Barn och barnbarn klarar sig säkert eftersom dom är unga, men visst oroar jag mig för dom också.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Fallena kommer plana ut mot sommaren med värmen för att börja igen mot senhösten.

Dock kan etapp två ha en helt annan lägre spridning då man har en hel del immuna
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man hoppas att företagen ser och lär sig vilka jobb som går att sköta hemifrån, och erbjuder det även i fortsättningen.

Framförallt hur många möten som skulle ha varit ett e-mail eller en videokonferens istället.

Varför ska en säljare från norrland flyga ner till stockholm för att sitta på ett säljmöte som hade kunnat vara en videokonferens, förutom att det tar en hel dag (eller två, beroende på flygtider) så är det en helt onödig flygresa, onödiga kostnader för mat och eventuellt en hotellnatt.
Säljaren jag tänker på hatar förövrigt Stockholm och ser inget som helst nöje med att tvingas åka dit, han uppskattar inte heller att bli bjuden på fin-restaurang utan är fullt nöjd med husmanskost.
När han reser på sitt distrikt försöker han undvika hotellnätter, även om det innebär att köra hem sent och komma fram på natten, så en hotellnatt i stockholm är för honom lika tilltalande som en natt i fyllecell ungefär.

Han njuter av tillvaron nu.

Enligt min erfarenhet är det storföretag och myndigheter som är absolut bajsnödigast om att alla måste vara på plats. Småföretagen jag varit på har alla arit rätt obekymrade om var och när och hur mycket man jobbat, bara man levererar.

Tvivlar på att någon kommer lära sig något alls av det här, tyvärr.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Näe, alla kan inte jobba hemifrån, men om dom som kan, gör det, så är ju det gott nog.

Det är nog många som sitter och bilköar till och från ett kontor helt i onödan, det som går att sköta från ett kontor med en dator och en telefon går ju faktiskt att sköta hemifrån med en dator och en telefon (med vissa undantag där med), folk har ju faktiskt Internet hemma nuförtiden.

Jag tror att många arbetsplatser bara är fast i gamla föreställningar om att folk ska sitta i kontorslandskap.
Jag var ironisk, har lite granna svårt att kunna ta emot patienter. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ingen har nog fått det bättre, och massupsägningar och varsel är ett faktum.

Det kommer att bli ett stålbad.
Nu diskuteras ju om vi ska gå in med stödpaket även till egenföretagare.

Smittan kommer att spridas enormt mycket mer, det gäller bara att fördröja det så länge det går.
En del av oss kommer att klara sig tills det finns ett vaccin, även om det är minst ett år bort.
Huvudsaken är ju att vi inte smittar riskgrupperna. (gamla/sjuka)

Mina föräldrar är båda 75 år och hjärtsjuka sen tidigare, sen har jag folk med KOL i släkten, jag oroar mig för dom, själv klarar jag mig nog. (även om jag är gammal som satan)
Barn och barnbarn klarar sig säkert eftersom dom är unga, men visst oroar jag mig för dom också.

Vaccinet kan nog börja testas på bred front om 12-18 månader, men innan dess så har andra antivirala preparat visat sig kunna ha effekt på covid-19, samt att plasmabehandlingar också verkar väldigt lovande så det börjar ju finnas verktyg att hantera smittan med, mer än bara karantän och social distansiering.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fallena kommer plana ut mot sommaren med värmen för att börja igen mot senhösten.

Dock kan etapp två ha en helt annan lägre spridning då man har en hel del immuna

Inte helt säkert att värmen hjälper. Det har länge sett ut som att smittan inte sprids i varma länder som tex Thailand och Filippinerna vilka tidigt fick sina första smittade.

Men det kan vara en följd av att det är fattiga länder där många går till "häxdoktorn" istället för riktiga sjukhus när de är sjuka. När de sen dör så analyseras det inte efter dödsorsaken utan de betraktas bara kort och gott som döda och begravs.
Trots det har det fortsatt dyka upp nya fall och tex Filippinerna har nu 12 döda.

Jag övervägde en tid att åka till Filippinerna och stanna där ett år för att vänta ut smittan men jag är inte längre säker på att det är en bra ide. Och nu är har gränserna dessutom stängts. Massor med turistsvenskar där nu med problem att ta sig hem.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Sjukt bra jobbat!

Lyxproblem att handla ny garderob? :)

Riktigt starkt jobbat!! :yoparty

Tack! Ja det blev lite dyrt att köpa nya kläder vartefter hela tiden.
Och jag har kastat de gamla så jag är tvungen att hålla mig nere på denna vikt. Och så berättade jag för alla att jag jobbar ner vikten, på jobbet, bland vänner och bekanta så jag har ju haft ögonen på mig. :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack! Ja det blev lite dyrt att köpa nya kläder vartefter hela tiden.
Och jag har kastat de gamla så jag är tvungen att hålla mig nere på denna vikt. Och så berättade jag för alla att jag jobbar ner vikten, på jobbet, bland vänner och bekanta så jag har ju haft ögonen på mig. :)

Känner igen det där. För egen del var det drygt 20 år sen jag tappade massa vikt och midjemått. Nära och kära har fortfarande stenkoll på när man sväller upp litet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
..berättade jag för alla att jag jobbar ner vikten, på jobbet, bland vänner och bekanta så jag har ju haft ögonen på mig. :)

- Smart drag. Arnold S. gjorde liknande manöver för att få till sin benvolym, nämligen att börja träna i kortbyxor så alla kunde se hur mycket de muskelgrupperna behövde tränas : )
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top