Vad fick dig att le idag?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kronan nu sämst i OECD – officiellt en skräpvaluta
Den svenska kronan föll ytterligare efter BNP-siffrorna som presenterades igår. Nu är kronan till och med lägre värderad än den den turkiska liran, som tidigare haft överlägset lägst värde. Att kronan har försvagats mest av alla länder i OECD sedan årsskiftet har fått industrin och ekonomer att reagera, skriver Dagens Industri.

– Om vi fortsätter att bedriva den här valutapolitiken riskerar vi att rea ut svenska tillgångar, säger Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB, till Di.

Han menar att det verkar som att Riksbanken vill att kronan ska vara låg, men höjer varningsflaggan. Sverige riskerar att få dåligt rykte internationellt.

– En svag krona kan till viss del vara bra för ett nettoexportland som Sverige, men som det ser ut nu är kronan 10-15 procent för svag. Vid någon tidpunkt framöver kommer kronan att återgå i styrka och då blir det ett bryskt uppvaknande när man tappar ännu mer i konkurrenskraft, säger han till tidningen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fuck yeaaaaaah!
Jag har fått båda implementationerna av samma java-server att kompilera och köra på en Raspberry Pi. :banana
Nu ska jag bara städa upp koden, göra den mer komplett och sedan bygga ett last-test också för att förhoppningsvis få det mätresultat som jag och min kollega bestämt att vi kommer att få, för det ska vi prata om på Oracle CodeOne. Om en månad. :hihi
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kronan nu sämst i OECD – officiellt en skräpvaluta
Den svenska kronan föll ytterligare efter BNP-siffrorna som presenterades igår. Nu är kronan till och med lägre värderad än den den turkiska liran, som tidigare haft överlägset lägst värde. Att kronan har försvagats mest av alla länder i OECD sedan årsskiftet har fått industrin och ekonomer att reagera, skriver Dagens Industri.

– Om vi fortsätter att bedriva den här valutapolitiken riskerar vi att rea ut svenska tillgångar, säger Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB, till Di.

Han menar att det verkar som att Riksbanken vill att kronan ska vara låg, men höjer varningsflaggan. Sverige riskerar att få dåligt rykte internationellt.

– En svag krona kan till viss del vara bra för ett nettoexportland som Sverige, men som det ser ut nu är kronan 10-15 procent för svag. Vid någon tidpunkt framöver kommer kronan att återgå i styrka och då blir det ett bryskt uppvaknande när man tappar ännu mer i konkurrenskraft, säger han till tidningen.

Ja, det känns verkligen som om kronan är i svagaste laget, samtidigt får man väl nästan vänta sig en minskad produktivitet i landet och därmed sänkta prognoser inför framtiden.

Det som skulle kunna stärka kronan lite vore en räntehöjning, men då går väl de överbelånade hushållen under, med en negativ ekonomisk påverkan som följd.

Hur tar man sig ur en sådan spiral nu när man dragit igång den?

USA sänkte idag räntan med 0.25%, men ligger trots det ett par procentenheter högre än Sverige
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Väldigt lite att le åt. Som vanligt är det den stora massan av "ofrälse" som får slita hund och slanta upp.

Det jag log åt är den ändlösa tanken att vi skall handla 2% mera varje år för att göra rixbanken glad o hålla inflationen uppe.

Ingves har haft flera imot sig i rixbankstyrelsen men vidhållit sin stånd punkt att inflationen skall vara 2% nu har rixbanken köpt upp så mycket statsobligationer att resten inte påverkar så mycket.

Så jag ler åt eländet dom har skapat, jag sa omgående att man kan inte ha negativ ränta o vi får hoppas att dom höjer räntan oavsett vad folk tycker..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det jag log åt är den ändlösa tanken att vi skall handla 2% mera varje år för att göra rixbanken glad o hålla inflationen uppe.

Ingves har haft flera imot sig i rixbankstyrelsen men vidhållit sin stånd punkt att inflationen skall vara 2% nu har rixbanken köpt upp så mycket statsobligationer att resten inte påverkar så mycket.

Så jag ler åt eländet dom har skapat, jag sa omgående att man kan inte ha negativ ränta o vi får hoppas att dom höjer räntan oavsett vad folk tycker..

Fast Ingves har ju haft många år av tjatande politiker som velat få honom att enbart fokusera på inflationen, han själv har väldig tmånga gånger påpekat att det är skitdumt att göra så.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fast Ingves har ju haft många år av tjatande politiker som velat få honom att enbart fokusera på inflationen, han själv har väldig tmånga gånger påpekat att det är skitdumt att göra så.

Sant men jag undrar vad som hände sista gången när inves blev omvald som rixbanks chef.. ingen vetkade ju vilja ha honom men ändå så blev det så.. inges är ju dock en valdigt respekterad ekonom utomlands så hel väck är han nog inte..
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fick förmånen att få en ny co-pilot idag. Hon hade aldrig suttit bakpå förut. Så ett helt oskrivet blad att börja med. :)

Efter drygt 3 timmar i sadeln märktes viss utmattning, så vi mötte upp min familj och käkade på en liten deli i Rönninge. (den rekommenderas!)

Därefter en kortare transport hem för tack och hej.

Hade nästan glömt bort hur mycket jag gillar att vara två på hojen... Att sen ha med en som inte är farträdd gjorde inte saken sämre!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sitter och klyddar med prestandamätningar på en raspberry pi.
För tillfället har jag kluddat ihop ett pythonscript som mäter tiden till första svaret på serveranrop vid cold boot.
Härnäst ska jag bygga ett rejält byxat last-test för att skoja till det lite extra.

Det är fan till att roa sig på en fredagseftermiddag! :banana

Men seriöst, jag har roligare än jag haft på länge med det här. På jobbet blir man liksom aldrig utmanad det är samma gamla mögkod som ska skrivas om och om igen. Att bygga en greenfield-implementation är något jag gjort så mycket nu att det blivit slentrianmässigt så det är roligt att faktiskt göra något nytt och annorlunda.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Rastade motarden på gelleråsen idag. Det var nästan lika kul som att se en 20-åring på en 35kW ninja 650 hålla mig på gott avstånd bakom.

Satan vad den tjejen kunde köra! :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har köpt två stycken billiga Bluetooth headset för att jag och kompisen ska kunna prata med varandra när vi övningskör. Funkar faktiskt överraskande bra för sitt pris, smidiga att installera och helt ok ljudkvalitet. Dock tror jag att tillverkaren snålade in på damen som spelade in röstkommandon för de är inte helt hundra... :hihi

När man slår igång skiten så säger hon "power on", men hon säger det så slarvigt och hopdraget (paw'ron, typ) och med hennes dialekt så låter det ungefär som en Britt som säger "Haram" :hihi

Om man trycker på knappen för ökad volym så informerar hon dig vänligt när du nått max så du slipper trycka längre. "Max volume" säger hon då. Eller ja, snarare "Max Valium" :rofl Låter som världens sömnigaste superspion.
"Pleasure to meet you, Mr...?"
- Valium. Max Valium.

:D
 

Dennis_GasGas

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
GasGas TXT 280 -04
Spotpriset.se

Kanske inte är roligaste, men jag tecknade ett fastpris elavtal i juni och ser att det stigit ordentligt nu sedan dess, om man kollar på Spotpriset. Känns inte fel :banana

Håller elpriseret såhär så blir det väll elhojj snart! :rock
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Relaterat till inlägget ovan så går de nya solcellerna på netto-export även en mulen kväll som denna.
71d5c4deffdd00ccea2b14cb3424025c.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top