Vad fick dig att le idag?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Enklare i Sverige än Norge dock.

Ja absolut, men om man är på rull vid 06 så har man plockat 40 mil till lunch även i Norge om man väljer rätt vägar.

Häromåret snittade vi över 80 mil/dygn i Norge under en 6-dagars resa - inkl färjor osv. Tre landsvägshojar (FJR1300, R1200ST, Speed Triple) och väljer man vägarna över fjällen kan man hålla högre fart än nere i dalarna även om det då också är (oftast väl packade) grusvägar.

Jag tror iofs att vi här i norr har en annan syn på avstånd. Att med bil köra till Stockholm fram och tillbaka samma dag är inget konstigt även om det då blir uppåt eller över 200 mil...
En dagstur på hoj blir ju med nödvändighet 50-60 mil om man skall åka någonstans och sedan tillbaka.


Buy quality, cry once.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
För att uppstart o provtur funkade helt jäkla underbart.

Har haft R1an o motorn nedplockad för genomgång då den började närma sej 14000mil i min tjänst.

Och i morgon är det dags för besikning, sen är säsongen igång :)

20190422_170548.jpg

1555946092198.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Idag var en bra dag! Perfekta långa kurvor i 70-80km/h för första i mitt liv. Adrenalin o koskit iluften! Fyfaaaaan säger jag bara! Så häftigt!

Det fick mej o le idag!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
För att uppstart o provtur funkade helt jäkla underbart.

Har haft R1an o motorn nedplockad för genomgång då den började närma sej 14000mil i min tjänst.

Och i morgon är det dags för besikning, sen är säsongen igång :)

View attachment 448738

View attachment 448739

Tjusigt :tummenupp
Jag gillar förebyggande underhåll, det får mig att le!
Lite OT, men hur verkade skicket på motorn (toleranser, lager, kolvar, ventiler, mm)?
/Tobias
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tjusigt :tummenupp
Jag gillar förebyggande underhåll, det får mig att le!
Lite OT, men hur verkade skicket på motorn (toleranser, lager, kolvar, ventiler, mm)?
/Tobias
Tack, det var inga katastrofer och hade kunnat köras en bra bit till.

Det jag visste var att kamkedjesträckaren inte var riktigt frisk men det är ett typfel och det fanns ingen risk för överkuggning men sträckare o kedja byttes.
Gjorde leak down test förra sommaren och det visade bara att motorn var tät.

Men, tyckte det var värt att kolla upp motorns skick ändå :)

Lager var inga problem, gick att återanvända, växeldrev och växelgafflar var i nyskick.

Två avgasventiler läckte i skafttätningarna, det hade bildats svart sot runt ventilstyrningarna.
Styrningar o ventiler var väl inom service limit.

Däremot bytte jag cylinderbank o två kolvar, det hade bildats små 5-7mm långa repor axielt längst upp mot topplocket på avgassidan i samtliga cylindrar.
Inget som påverkar tätheten men jag hittade beg cylinderbank o kolvar på ebay för en billig peng så det kändes rätt att byta.

Kamaxlar bytte jag redan förra året då jag upptäckte att några av nockarna hade blivit aningen nötta.

I övrigt inga överraskningar annat än att originalpackningar och andra småprylar är skitdyrt, hehe.

Sorry för OT men jag log under hela renoveringen också :D
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tack, det var inga katastrofer och hade kunnat köras en bra bit till.

Det jag visste var att kamkedjesträckaren inte var riktigt frisk men det är ett typfel och det fanns ingen risk för överkuggning men sträckare o kedja byttes.
Gjorde leak down test förra sommaren och det visade bara att motorn var tät.

Men, tyckte det var värt att kolla upp motorns skick ändå :)

Lager var inga problem, gick att återanvända, växeldrev och växelgafflar var i nyskick.

Två avgasventiler läckte i skafttätningarna, det hade bildats svart sot runt ventilstyrningarna.
Styrningar o ventiler var väl inom service limit.

Däremot bytte jag cylinderbank o två kolvar, det hade bildats små 5-7mm långa repor axielt längst upp mot topplocket på avgassidan i samtliga cylindrar.
Inget som påverkar tätheten men jag hittade beg cylinderbank o kolvar på ebay för en billig peng så det kändes rätt att byta.

Kamaxlar bytte jag redan förra året då jag upptäckte att några av nockarna hade blivit aningen nötta.

I övrigt inga överraskningar annat än att originalpackningar och andra småprylar är skitdyrt, hehe.

Sorry för OT men jag log under hela renoveringen också :D

Tack för svaret - mycket intressant att ta del av :tummenupp
Vi kan le lite tillsammans åt den fina kvalitén från Yamahas fabrik :banana
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu ler jag oupphörligt men dagen började så där...
Skulle besiktiga i grannstan men de var akut tvugna att boka av... Fick en tid i Norrköping i stället.

-Shit, har ju rullat max två km med hojen sen helt nedplockad...
Men va f.. bara att ge sej av, det blev besiktning, shake down och påbörjad inkörning på samma gång :)

Första turen är ju bara magisk, känns som hojen har 800hk :banana

rps20190423_155354.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Idag blev jag lite glad när lillebror sa att hans ungar äntligen fått testa att köra den där pw80n de fick i julklapp. :D De kraschade visst bara några gånger var. Sedan undrade han försiktigt om jag visste något bra ställe att köpa ett nytt drivpaket till hojen, han visste inte riktigt vad han skulle välja för tillverkare på 24mx. Sa åt honom att köpa en kedja av vs istället, billigare, bättre och bättre service. :D
Lillebror blev impad av de bättre priserna direkt, och servicen lät inte vänta på sig heller. :hihi
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
När jag idag fick höra att det hängde en fladdrande lång gul lapp på metallhästen utanför jobbet. Leendet - Något som snabbt övergick till något mer kräftliknande ... med horn ... uhm ... hornpelle!

Nåja, även fast de inte lappat metallhästar på flera år så lär det (definitivt) inte vara direkt lagligt att stå där, så man får väll ta smällen och faktiskt ställa sig på jobbparkeringen 20 meter iväg...

:glömdet
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nope, fungerar inte i Spanien heller u piece of crap in a shitbox..

20190423-185003.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jupp, tog oss fram dock men allt förutom utför hatade den = noll motorbroms och den kastar väl i sjuan för att göra så absolut lite som möjligt. I övrigt hacka den sig fram och fick förmodad spasmer mellan växlarna under belastning om jag inte körde en floor it runt en skarp böj då den bjöd på enhjulsdrift istället. Testade jag lugnt drag runt samma böj lät det som att växelhuset snurrade istället för något annat, typ.

Skulle ha varit intressant om man haft en räknare och sett hur många tusen växlingar den gjorde under dom där drygt 14 milen. Öppnade aldrig huven men gissar på någon 1.2L turboladdad morot, 1.2L milen +/- det uthyraren svarvat innan leverans men mätaren visade iaf fullt vid avfärd :tummenupp

Sämst!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Att jag åkte hoj till jobbet i dag, på vägen hem var det ca 2 mil kö i 60-70km så jäkla skönt att kryssa fram i 90-100km o bara lägga kön bakom, först låg en lastbil som nog var sen 70 tal möjligen tidig 80tal i jämna 70 km på rix 45
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blev tutad på av två bilar på vägen till jobbet idag.
Antingen så var det någon annan som gillar hojar som tutade glatt på en hoj, eller så var det någon som blev jEttEarJ och tutade på att jag inte stod snällt i bilkön och väntade. Båda sakerna gör mig glad. :hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Blev tutad på av två bilar på vägen till jobbet idag.
Antingen så var det någon annan som gillar hojar som tutade glatt på en hoj, eller så var det någon som blev jEttEarJ och tutade på att jag inte stod snällt i bilkön och väntade. Båda sakerna gör mig glad. :hihi

Kan det inte vara både och?

"Det är Ditt fel att jag har ungarna dena veckan och sitter fast i blöjmobilen, DITT AS! :mad:" :hihi
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Förmiddagens hundpromenad över golfbanan som börjar bli grön. Shit vad nice det är med lite ljus igen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top