Vad fick dig att le idag?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är inte de där bilderna lite olyckligt vilseledande? Bara för att man försökt att grafiskt förklara ett fyrdimensionellt system genom att ersätta ena rumsaxeln med en gravitationsaxel?
Ta solen tex i första exemplet så skulle väl ingen hävda att den ligger i en grop?

Visst är det en förenklad modell, men vilseledande skulle jag nog inte direkt säga att den är... Jag brukar tänka mig att om jag rullar en kula över en platt yta så rullar den rakt fram tämligen obehindrat (även om den stannar efter ett tag pga friktion, men vi bortser från teknikaliteter här). Om den däremot finns en grop med mjuk rund kurvatur och mjuka runda kanter i den platta ytan och jag rullar kulan tillräckligt nära gropen så kommer kulan, beroende på rullhastigheten och hur nära gropens mitt den rullar, att antingen påverkas till att byta riktning eller helt enkelt rulla ner i gropen och stanna där. Kunde vi helt eliminera friktionen så skulle vi kunna skicka kulan i en beständig bana att snurra längs gropens kanter kring gropens mitt också. Ungefär så funkar ju föremål som färdas genom rymden och kommer i närheten av större föremål med påtaglig gravitationskraft...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo svart visst. Men (svart)hål? Krökning är mer korrekt. Eller kan vi ha ett rött eller gult hål?
I singulariteten är väl massan samlad? Massa är inte lika med hål.

En svart tröja är en tröja som absorberar allt inkommande ljus/färger som träffar tröjan från tex en ficklampa. Kan man lysa med en ficklampa på ett hål?

Jag menar inte att det rör sig om ett fysiskt hål, bara att det svarta hålets massas inverkan på rumtiden påminner om ett hål och därför kan ha gett upphov till dess namn. Ett svart hål är en fantastisk massa koncentrerad i en enda punkt. Större massa och minskad volym har den effekten på rumtiden att "gropen" blir djupare och har brantare/mer parallella kanter. När vi närmar oss oändligt tungt och oändligt litet får vi en nära nog bottenlös grop med nära nog parallella kanter, dvs ett (oändligt långt) rör. Genom ett rör, från ände till ände, går ett hål. Som definitionsmässigt är svart eftersom det absorberar allt ljus som skickas mot det :D
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Forskarna går i taket över att dom lyckats få en bild på ett svart hål som ligger 55 miljoner ljusår bort.
Jag har ett svart hål mycket närmare än så, nämligen Postnords utlämningsställe. där försvinner mänger med saker helt oförklarligt. Jag har under flera år försökt att upplysa forskarna om detta, men breven verkar inte ha kommit fram:)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Forskarna går i taket över att dom lyckats få en bild på ett svart hål som ligger 55 miljoner ljusår bort.
Jag har ett svart hål mycket närmare än så, nämligen Postnords utlämningsställe. där försvinner mänger med saker helt oförklarligt. Jag har under flera år försökt att upplysa forskarna om detta, men breven verkar inte ha kommit fram:)

Det här!!! :rofl
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Jag har ett svart hål mycket närmare än så, nämligen Postnords utlämningsställe. där försvinner mänger med saker helt oförklarligt. Jag har under flera år försökt att upplysa forskarna om detta, men breven verkar inte ha kommit fram:)

Och jag som trodde att grejorna försvann i sorteringen, där det finns gott om antimateria.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Fick en faktura med rot-avdrag .Men eftersom jag inte kan rota så begärde jag ny faktura utan rot .Ca 200 kr billigare blev det :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Anti Rinne pratar svenska på finsk TV men nu i Rapport pratar han finska! :D

Har vi blivit finsktalande i Sverige eller tror man att alla i Finland bara pratar finska? :tungan

Jag tycker illa om att ni flyttar till finska som jag skulle vara okunnig i svenska
https://vimeo.com/241463997
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Båda hushållets hojar står hemma nu. Servade och klara för säsongen. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varit i garaget och plockat runt med hojarna lite, skruvat ihop banhojen och sånt där. Mitt i hela alltet tog jag min Aprilia Shiver till tvätthallen för att ssvabba av den lite smuts. Min kära sambo stod på en bensinmack på vägen och såg mig, men trodde att det var nån ung huligan på moppe som var ute och ligistade. :rofl
Sedan upptäckte hon att det var jag på min tröja. :hihi

Alltid skoj när man är tillräckligt stor för att få fullvuxna hojar att se ut som moppar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top