Vad fick dig att le idag?

Str3 R

Guest
Fick se min tenta idag, det var nästan fullpoängare. :D
Det låg en brosch i guld med i försändelsen. *stolt*
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vid runt halv åtta började jag skruva med pendlingshojen för att klämma dit ett USB-uttag lite snyggt. Och för att vara smart så passade jag på att sätta dit ett relä som styrs av baklyset och drar ström rakt från batteriet, vars ström jag sedan drog fram till styret för att ha en rejäl strömkälla därframme som kan driva USB-uttag och i framtiden när jag sätter dit det, även handtagsvärme.
Det var bara väldigt ont om jordpunkter där på styret på hojen. :gnissla Så det var ju bara att dra en jord också, till framtidens extra el.
Men jävlarns vad glad man blir när man skruvat ihop allt, och sätter mobilen i mobilhållaren och slår på tändningen och den börjar ladda. :banana

Min kära sambo var inte alls lika imponerad däremot. Hon tyckte att jag varit därute i flera timmar!
Och joo.. Två timmar har jag ju hållit på. :crash
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vid runt halv åtta började jag skruva med pendlingshojen för att klämma dit ett USB-uttag lite snyggt. Och för att vara smart så passade jag på att sätta dit ett relä som styrs av baklyset och drar ström rakt från batteriet, vars ström jag sedan drog fram till styret för att ha en rejäl strömkälla därframme som kan driva USB-uttag och i framtiden när jag sätter dit det, även handtagsvärme.
Det var bara väldigt ont om jordpunkter där på styret på hojen. :gnissla Så det var ju bara att dra en jord också, till framtidens extra el.
Men jävlarns vad glad man blir när man skruvat ihop allt, och sätter mobilen i mobilhållaren och slår på tändningen och den börjar ladda. :banana

Min kära sambo var inte alls lika imponerad däremot. Hon tyckte att jag varit därute i flera timmar!
Och joo.. Två timmar har jag ju hållit på. :crash

Laddningsuttag skall väl för helvete inte vara switchade? :va
Största felet på moderna bilar bortsett från det jävulska egr-systemet som ser till att kväva skiten ur motorn för att sedan haverera och leverera obesiktningsbara felkoder.... :gnissla Är ju att man pluggar i telefon på laddning när man kör på jobb, och när man går och plockar den ur bilen på kafferasten har aset dött för att cigguttaget är mörkt när bilen är parkerad.

Elektronisk parkeringsbroms är också ett ollon förstås, assegt och inte går det att sladda med skiten heller.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Laddningsuttag skall väl för helvete inte vara switchade? :va
Största felet på moderna bilar bortsett från det jävulska egr-systemet som ser till att kväva skiten ur motorn för att sedan haverera och leverera obesiktningsbara felkoder.... :gnissla Är ju att man pluggar i telefon på laddning när man kör på jobb, och när man går och plockar den ur bilen på kafferasten har aset dött för att cigguttaget är mörkt när bilen är parkerad.

Elektronisk parkeringsbroms är också ett ollon förstås, assegt och inte går det att sladda med skiten heller.

Glöm inte kombinationen av elektronisk parkeringsbroms och Hill Hold eller vad det nu kallas (start-i-backe-hjälp). Det blev onödigt spännande när jag backat ner och parkerat bilen i sluttningen ner mot garaget där jag har mina hojar. Det är helt hopplös att hitta dragläge innan Hill Hold'en släpper, och står man då i en kraftig sluttning så är det lätt att man rullar någon meter bakåt innan man hinner fånga upp ekipaget.
 

Str3 R

Guest
Det här är fint det. :)

d9418388df999e5ad8c514daf9fe56fe.jpg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Glöm inte kombinationen av elektronisk parkeringsbroms och Hill Hold eller vad det nu kallas (start-i-backe-hjälp). Det blev onödigt spännande när jag backat ner och parkerat bilen i sluttningen ner mot garaget där jag har mina hojar. Det är helt hopplös att hitta dragläge innan Hill Hold'en släpper, och står man då i en kraftig sluttning så är det lätt att man rullar någon meter bakåt innan man hinner fånga upp ekipaget.

Det "roliga" med det är att vi hade "hill holder" redan på vår subaru leone från -88. Den fungerade perfekt. Bromsen låg i tills hjulen började rulla.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Laddningsuttag skall väl för helvete inte vara switchade? :va
Största felet på moderna bilar bortsett från det jävulska egr-systemet som ser till att kväva skiten ur motorn för att sedan haverera och leverera obesiktningsbara felkoder.... :gnissla Är ju att man pluggar i telefon på laddning när man kör på jobb, och när man går och plockar den ur bilen på kafferasten har aset dött för att cigguttaget är mörkt när bilen är parkerad.

Elektronisk parkeringsbroms är också ett ollon förstås, assegt och inte går det att sladda med skiten heller.

Jag lämnar inget som kan behöva laddning på hojen när jag lämnar hojen, så det är ju inte ett problem på något sätt alls där.
En fördel med att ha skiten switchad är att USButtagets elektronik inte långsamt tjuvdrar ström när hojen står, så man får dött batteri helt plötsligt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag lämnar inget som kan behöva laddning på hojen när jag lämnar hojen, så det är ju inte ett problem på något sätt alls där.
En fördel med att ha skiten switchad är att USButtagets elektronik inte långsamt tjuvdrar ström när hojen står, så man får dött batteri helt plötsligt.

Brukar lägga telefonen under cutsen på laddning, funkar skitbra. :tummenupp

Usb drar såpass lite ström, även i användning, att är hojen död av det är batteriet redan slut.
Jag hade satt en strömbrytare i så fall.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Brukar lägga telefonen under cutsen på laddning, funkar skitbra. :tummenupp

Usb drar såpass lite ström, även i användning, att är hojen död av det är batteriet redan slut.
Jag hade satt en strömbrytare i så fall.

Jag har inte plats för mobilen under sadeln, och där gör ju mobilen ingen nytta. :hihi Den sitter på styret och agerar GPS och musikspelare.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har inte plats för mobilen under sadeln, och där gör ju mobilen ingen nytta. :hihi Den sitter på styret och agerar GPS och musikspelare.

Ja, fast jag använder hojen för att ta mig till ställen.
Ibland ställen där jag inte har tillgång till eluttag. Och du vet ju hur häv batteritid saker och ting har idag. Men det finns ju i hojen. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, fast jag använder hojen för att ta mig till ställen.
Ibland ställen där jag inte har tillgång till eluttag. Och du vet ju hur häv batteritid saker och ting har idag. Men det finns ju i hojen. :tummenupp

Tja, jag kör nästan uteslutande hoj när jag tar mig nånstans på sommaren, om familjen inte ska med eller prylar ska fraktas. Min telefon klarar sig flera dagar utan laddning om jag inte fipplar med den, och eftersom att den är fullladdad när jag kliver av så klarar den sig ju. :D
Tror telefonen har runt 3800 mAh (som de gillar att skriva), så skulle jag ladda den fullt några gånger skulle hojens batteri börja bli lite knepigt, och jag har hellre en död mobil ute i ingenstans än en död hoj. :hihi

Men, som påvisats av den här diskussionen så har alla inte samma användningsmönster. :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top