Vad fick dig att le idag?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- Min erfarenhet är att det är främst skåningar som säger "bytat".

Ja, att dom talar med dialekt har jag inge problem men när någon skriver och stavar med dialekt ser det ganska muppigt ut.

Gillar även när dom skriver "cyklen". :D

Här senast för mig var det en nordligare bondläpp som 5 timmar efter att jag lagt in min annons så skriver han och frågar om grossen finns kvar. Jag antar att han bor i Överkalix.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Grannarna till höger pratar också lite lattjo: "ja vill tjööpa tin PMW...va ska du ha för deen"
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Tog en sväng in till Ica nu ikväll, på väg mot macken snabbar mig ut ur en korsning och drar upp hojen på bakhjulet, när det börjar blinka blått inser jag vilken bil jag just kört ut framför. Tittar på tankmätaren som visar helt tom tank! Bara att ta böter konstaterar jag och kör in till sidan av vägen....men polisen slår av blåljuset och kör sakta vidare. :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, att dom talar med dialekt har jag inge problem men när någon skriver och stavar med dialekt ser det ganska muppigt ut.

Gillar även när dom skriver "cyklen". :D

Nästan lika muppigt som att använda amerikanska ord på "svenska" och blanda dem med äldre svenska ord. Språket måste avvecklas, f,låt, utvecklas, säger mupparna... :dummer
Fast tycker man inte om det så har man väl issjos och är snart åbbsålet när man inte gillar basal svenska? :va

Fast man får väl vara glad att det är amerikanisering och inte kinafiering. Gäss och kitt kan jag förstå men tji och laschi hade varit svårare. :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vädret.

Så bra att omöjlighet att köra hoj och pollenallergi inte gör nåt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nästan lika muppigt som att använda amerikanska ord på "svenska" och blanda dem med äldre svenska ord. Språket måste avvecklas, f,låt, utvecklas, säger mupparna... :dummer
Fast tycker man inte om det så har man väl issjos och är snart åbbsålet när man inte gillar basal svenska? :va

Fast man får väl vara glad att det är amerikanisering och inte kinafiering. Gäss och kitt kan jag förstå men tji och laschi hade varit svårare. :)

Det där med engelska ord kommer jag på mig själv med allt oftare. Särskilt tekniska termer som man inte är van att läsa på svenska.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där med engelska ord kommer jag på mig själv med allt oftare. Särskilt tekniska termer som man inte är van att läsa på svenska.

Samma här, och då försöker jag hitta det gamla ordet, inte det daterade, och försöka använda det istället. :)

Språkpolis är ju nedsättande så jag försöker låta bli att dela min åsikt med andra och bara konstatera när jag använder gamla ord att jag pratar gammaldags svenska! :)

Således är jag känslosam, inte emmisjonell och jag orsakar utsläpp inte emmisjoner. Nu är amerikaniseringen inget nytt. Innan var vi tyskvänliga men en kille med 20-talsmustasch gjorde att vi slutade med det på 40-talet. Före det var franska trevligt så vi ställde inte vagnen i vagnslidret utan i garaget.

Tyskan "utvecklas" inte lika snabbt som det svenska språket utan där äter man fortfarande middag mitt på dan och kvällsmat på kvällen. Försök att förklara för de som ska lära sig svenska att eftermiddag kommer före middag liksom förmiddag!:tungan
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ogillar (miss)bruket av mindre. Alldeles för ofta så hör man att det t.ex. "blir mindre poliser som patrullerar". Kontrar med att det var konstigt. Tror att det beror på att alldeles för få använder ordet färst, i stället använder man minst (antal) och har förenklat bort antal. Då blir det mindre i stället för färre också.

En kompis brukar använda säm i ställlet för dålig. Säm sämre sämst.

Mina barn ogillar att jag säger simma sam summit, de tycker att det inte kan böjas så. Men hinna hann hunnit går bra...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ogillar (miss)bruket av mindre. Alldeles för ofta så hör man att det t.ex. "blir mindre poliser som patrullerar". Kontrar med att det var konstigt. Tror att det beror på att alldeles för få använder ordet färst, i stället använder man minst (antal) och har förenklat bort antal. Då blir det mindre i stället för färre också.

En kompis brukar använda säm i ställlet för dålig. Säm sämre sämst.

Mina barn ogillar att jag säger simma sam summit, de tycker att det inte kan böjas så. Men hinna hann hunnit går bra...

Där jag kommer ifrån så bråkar man när man färs. :D
Och hårda verb böjs. Spika spek spekat. :gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Samma här, och då försöker jag hitta det gamla ordet, inte det daterade, och försöka använda det istället. :)

Språkpolis är ju nedsättande så jag försöker låta bli att dela min åsikt med andra och bara konstatera när jag använder gamla ord att jag pratar gammaldags svenska! :)

Således är jag känslosam, inte emmisjonell och jag orsakar utsläpp inte emmisjoner. Nu är amerikaniseringen inget nytt. Innan var vi tyskvänliga men en kille med 20-talsmustasch gjorde att vi slutade med det på 40-talet. Före det var franska trevligt så vi ställde inte vagnen i vagnslidret utan i garaget.

Tyskan "utvecklas" inte lika snabbt som det svenska språket utan där äter man fortfarande middag mitt på dan och kvällsmat på kvällen. Försök att förklara för de som ska lära sig svenska att eftermiddag kommer före middag liksom förmiddag!:tungan

Skåningarna är också lite efter på det viset.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Idag ska jag äta hamburgare till lunch. Dryck till ska vara öl. Därefter ska jag dricka kaffe med en skvätt rom och röka cigarr med en nyfunnen bekantskap.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En av de andra farsorna på öppna förskolan hemmavid.

Lunchcigarr med skvätt när ungarna sover middag är inte fel. :)

Sambon är på möhippa så man får göra det bästa av situationen, liksom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Folks reaktion på är jag svarade "Den är mysig." på kawasnubbens fråga vad jag tyckte om H2SX när jag kom tillbaka med den efter provkörningen. :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Siddu, ånglok eller svänger också? :va

Det var ju inte så att man inte kände av vikten, och jag hade inte riktigt möjlighet att känna på hojen ordentligt men jag tyckte den kändes helt okej som långfärdshoj iaf.
Hade gärna kunnat köra den och ZZR sida vid sida för att se hur de skiljer sig. Är några år sedan jag bände runt på en ZZR nu. :hihi
Men i jämförelse med min GSXR1000 så var den lite tung, ramen kändes lite mjuk, motorn var skoj, men inte så jag reagerade på ett monomentalt bottenvrid som folk pratat om. Motorn kändes hyfsat mycket som att köra en literklubba, resten av hojen kändes som en sporttourer. En påkostad sådan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det var ju inte så att man inte kände av vikten, och jag hade inte riktigt möjlighet att känna på hojen ordentligt men jag tyckte den kändes helt okej som långfärdshoj iaf.
Hade gärna kunnat köra den och ZZR sida vid sida för att se hur de skiljer sig. Är några år sedan jag bände runt på en ZZR nu. :hihi
Men i jämförelse med min GSXR1000 så var den lite tung, ramen kändes lite mjuk, motorn var skoj, men inte så jag reagerade på ett monomentalt bottenvrid som folk pratat om. Motorn kändes hyfsat mycket som att köra en literklubba, resten av hojen kändes som en sporttourer. En påkostad sådan.

Nja centrifugalkompressor är väl inte det första man går till för att få bottenvrid, har jag funderat på ett tag.
Även om överladdningen gör att man kan ha kammar och sånt dör botten och fortfarande plocka effekt, men lite skeptisk har jag varit.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja centrifugalkompressor är väl inte det första man går till för att få bottenvrid, har jag funderat på ett tag.
Även om överladdningen gör att man kan ha kammar och sånt dör botten och fortfarande plocka effekt, men lite skeptisk har jag varit.

Ja, det skjutsade på rätt bra på högre varv, tyvärr var det ju i Stockholm, och knölfullt med bilar överallt så inte direkt så det fanns möjlighet att känna på hojen ordentligt. Men, jag gillade iaf hojen och hade jag varit sugen på en touringhoj hade jag kunnat tänka mig att köpa den, kanske inte för 200k däremot. :hihi :snåljåp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top