Vad fick dig att le idag?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag stänger per automatik av mina sinnen när jag hör/läser något om könsneutraliteter, feminism osv. Inte konstigt att jag därför aldrig har hört ordet mansplaining.
Vill jag verkligen veta vad ordet betyder eller kan jag fortsätta leva lyckligt ovetandes och med en kunskap mindre i huvudet?

Hade ung. samma tanke själv. Men förklaringen kom från Ulvhamne så nu vet jag, men är inget ord jag aktivt kommer att använda. Förstår tanken, och tror nog att det förekommer.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Det här har jag inte orkat sätta mig in i. Borde göra det, verkar det som.
Jag fattar inte riktigt hur det skulle vara typiskt för män.

Det är väl storartade människor i allmänhet som tycker sig har rätt att köra över folk och lägga sina åsikter i knät på desamma utan att någon bett om det. Visste inte att det var unikt för män :crash

Jag skyller allt på er storstadsbor. Ni har för mycket fritid :fakta
Det troligaste är att allt är Peters fel. :glömdet
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag stänger per automatik av mina sinnen när jag hör/läser något om könsneutraliteter, feminism osv. Inte konstigt att jag därför aldrig har hört ordet mansplaining.
Vill jag verkligen veta vad ordet betyder eller kan jag fortsätta leva lyckligt ovetandes och med en kunskap mindre i huvudet?

Mansplaining är när folk sitter och fabulerar om hur nåt ligger till och om någon med kunskap då öppnar munnen och förklarar hur det faktiskt ligger till, då har han förstört hela stämningen och han är ett ohyfsat svin.

Och det är vanligen en man som har det dåliga omdömet att anknyta till fakta när en grupp sitter och tror saker.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det här har jag inte orkat sätta mig in i. Borde göra det, verkar det som.
Jag fattar inte riktigt hur det skulle vara typiskt för män.

Det är väl storartade människor i allmänhet som tycker sig har rätt att köra över folk och lägga sina åsikter i knät på desamma utan att någon bett om det. Visste inte att det var unikt för män :crash

Jag skyller allt på er storstadsbor. Ni har för mycket fritid :fakta
Det troligaste är att allt är Peters fel. :glömdet

Det som beskrivs på websidan är en härskarteknik som varit känd och välanvänd i hundratals, om inte tusentals, år. Den används flitigt av representanter från båda könen i scenarior där någon vill mästra någon annan.
Men, ordet mansplaining används väldigt godtyckligt och för att beskriva bra mycket mer än ovannämnda härskarteknik.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det som beskrivs på websidan är en härskarteknik som varit känd och välanvänd i hundratals, om inte tusentals, år. Den används flitigt av representanter från båda könen i scenarior där någon vill mästra någon annan.
Men, ordet mansplaining används väldigt godtyckligt och för att beskriva bra mycket mer än ovannämnda härskarteknik.

Med andra ord finns det inga tydliga exempel?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med andra ord finns det inga tydliga exempel?

Nej, inte vad jag har sett iaf.
Användningen jag sett har varit allt från att beskriva nämnda härskarteknik, till att använda beskyllningen mansplaining för att tysta ett högst resonlig ifrågasättande från en meningsmotståndare. Vilket i sig är i princip samma härskarteknik som mansplaining sägs beskriva. :hihi
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Nej, inte vad jag har sett iaf.
Användningen jag sett har varit allt från att beskriva nämnda härskarteknik, till att använda beskyllningen mansplaining för att tysta ett högst resonlig ifrågasättande från en meningsmotståndare. Vilket i sig är i princip samma härskarteknik som mansplaining sägs beskriva. :hihi

Det som är härskarteknik är härskarteknik. Varför sätta ett speciellt ord på när det används från man till kvinna?
Det är lika illa hur det än används. Vi behöver inte fler på problem. Vi behöver färre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det som är härskarteknik är härskarteknik. Varför sätta ett speciellt ord på när det används från man till kvinna?
Det är lika illa hur det än används. Vi behöver inte fler på problem. Vi behöver färre.

Som ett maktmedel. Etiketter används för att särskilja sin egna grupp från en annan och sedan vinna makt över den andra gruppen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det som är härskarteknik är härskarteknik. Varför sätta ett speciellt ord på när det används från man till kvinna?
Det är lika illa hur det än används. Vi behöver inte fler på problem. Vi behöver färre.

För det är ju bara fel när män gör det, som med det mesta annat. :)
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
För det är ju bara fel när män gör det, som med det mesta annat. :)

Jag tänker utöva den här. :såjaponken

För det där är ju inte heller helt sant. Om man möter allt med att "kvinnor får göra vad dom vill, män gör bara fel" så är man fel på det. Det är bara ett annat sätt att använda sig av härskarteknik.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bara jag som tycker att "härskarteknik" låter lite som att de pratar om Djingis Khan? :näsblod
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Bara jag som tycker att "härskarteknik" låter lite som att de pratar om Djingis Khan? :näsblod

Du borde gilla namnet eftersom du börjar bli bra på att använda tekniken :D
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Ingen som ler i tråden? Bara en massa gnäll


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag tänker utöva den här. :såjaponken

För det där är ju inte heller helt sant. Om man möter allt med att "kvinnor får göra vad dom vill, män gör bara fel" så är man fel på det. Det är bara ett annat sätt att använda sig av härskarteknik.

Nja, kvinnor med den attityden ses som framåt och drivna.

- - - Updated - - -

Ingen som ler i tråden? Bara en massa gnäll


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vad vet du om hur jag roar mig?:mad:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top