Hjälp mig med en Rookie guide:

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
nazurro skrev:
2587071 Ska börja köra RR till våren.....

Gör det enkelt för dig, du bor i Linköping och det finns massor med rr-människor i just Linköpingstrakten, fråga någon rr-nisse om du inte får göra ett studiebesök i deras garage. Orkar du ta dig just utanför kommungränsen får du gärna titta förbi hemma hos oss. Forum i all ära men det är lättare när man får se, ta och kanske testa prylar istället för att läsa om det...
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Mr Helmut skrev:
2592280 Om man bara vill åka träningar vad mer än lösa ut licens behöver man göra?

Behöver man nummer på cykeln då?



jag tror att dom olika klubbarna bestämmer det själva ....... :confused:

Man få nog ringa till dom och höra men att allt är najnat enligt regelboken är nog givet :)

Har dom alltid fullt på träningarna så finns väl risken att dom kräver fullt racing reglemente !
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
nazurro skrev:
2592179 Jag var nog lite otydlig, min undran gällde snarare om den kan stå av sig själv under tiden man spänner fast hojen.
Jag var nog också lite otydlig men det var det jag menade med att det underlättar när man lastar. Du lär dig snabbt hur man lastar själv, på med ett spännband, låt den hänga åt andra sidan i det, gå runt och fäst det andra bandet, spänn sedan åt båda lite i taget. :tummenupp
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
När vi snackar däck vad ska man köpa för nått då.Om man kollar hos greven så har han olika hårdhet.

SC0= Medium/hard ?

SC1= supersoft

SC2= soft


Har en pdf ifrån pirelli som går ifrån sc1-sc3 så jag är lite osäker på beteckningen.
Men vad ska man köra på medium/hard kontra soft ,fäste kontra livslängd.

Vad passar bäst för en rookie att lägga slantarna på ?
 

sandstream

Guest
P@trik skrev:
Vad passar bäst för en rookie att lägga slantarna på ?
Från Håkans sajt www.raceshop.se

Metzeler
[K0 = Supersoft/Soft]
[K1 = Soft]
[K2 = Soft/Medium]
Pirelli's motsvarighet
[SC1 = Supersoft]
[SC2 = Soft]
[SC3 = Medium]

SC3 ska tydligen vara väldigt hårt så mitt tips är SC2 eller K2 bak och SC1 eller K1 fram.
Körde själv 6 bandagar på samma K2 bakdäck och det är inte helt slut ännu.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
sandstream skrev:
2593393
Körde själv 6 bandagar på samma K2 bakdäck och det är inte helt slut ännu.

Om du klarade 6 bandagar på ett bakdäck hur ska man då lyckas slita ut 1 bakdäck på en helg?:va

Tycker mina däck har hållt jätte bra men då kanske inte jag åker fullt så fort som du och har en 600a.
 

sandstream

Guest
Mr Helmut skrev:
2593421 Om du klarade 6 bandagar på ett bakdäck hur ska man då lyckas slita ut 1 bakdäck på en helg?:va
Det beror dels på hur nära gränsen man åker och vilket grepp den körstilen kräver.
Toppförarna i tex Veidec kör kanske 20-30 minuter på sina däck sen börjar de tappa fart eftersom de ligger så nära gränsen hela tiden (den gräns som jag är mil ifrån i jämförelse).

Sen finns det en annan anledning till att "vanligt" folk sliter mycket däck på bandagar och det är för att de har låg kurvhastighet och gasar väldigt hårt ut ur kurvorna, det sliter däck enormt.
Är man dessutom ny på en bana så kan det vara svårt att få in rätt rytm och därför gasar man för mycket på fel ställen för att man kommer fel.

Sen kör jag med däcksvärmare vilket gör att jag slipper slitaget som kalla däck och mycket gas kan ge.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
flugan skrev:
2588980 KMK (Kôttedala), KMF (Karlskoga) å LMS hade väl licenstagning nästan i samma veva i början av april förra året. En administrativt viktig fråga är om du behöver vara medlem innan du kan anmäla dig till kursen eller ens får reda på att det är licenskurs.
Man behövde inte vara medlem när jag gick kursen på gelleråsen i somras

sandstream skrev:
2588928 ...
Nej, det får man inte. Man ska ha Kawas ZX-6RR som är på 599cc.
...
Fan oxå! Jag som har skaffat en R6:a :näsblod
 
Last edited:

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
sandstream skrev:
2593393

SC3 ska tydligen vara väldigt hårt så mitt tips är SC2 eller K2 bak och SC1 eller K1 fram.
Körde själv 6 bandagar på samma K2 bakdäck och det är inte helt slut ännu.

Får prova ett par uppsättningar och se vad jag gillar.Tror jag börjar med SC2 bak och SC1 fram.... så kan jag skylla varvtiderna på dig sen.. :D
 

sandstream

Guest
newstead skrev:
Fan oxå! Jag som har skaffat en R6:a :näsblod
Tyvärr, då är det kört för din del :crash
P@trik skrev:
2593473 Får prova ett par uppsättningar och se vad jag gillar.Tror jag börjar med SC2 bak och SC1 fram.... så kan jag skylla varvtiderna på dig sen.. :D
Det är den vanligaste kombinationen som jag känner till så den kommer nog inte kännas helt fel.
Skylla på mig går bra så länge du gör bra varvtider, de dåliga kan du skylla på den du köpte däcken av :hihi
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
sandstream skrev:
2593393Pirelli's motsvarighet
[SC1 = Supersoft]
[SC2 = Soft]
[SC3 = Medium]

Fasen också jag gjorde nog bort mig. Beställde i förrgår 1 fram + 1 bak av SC1:an i tron att det var mellanblandningen....aja de får jag väl spara längst in i garaget till mitt första race och köpa SC2:eek:r istället.
 

sandstream

Guest
newstead skrev:
2593519 :gråta
Kanske kan bygga om den istället... :hojharley
Hade varit coolt med en R6-chopper på startlinjen :D
nazurro skrev:
2593767 Fasen också jag gjorde nog bort mig. Beställde i förrgår 1 fram + 1 bak av SC1:an i tron att det var mellanblandningen....aja de får jag väl spara längst in i garaget till mitt första race och köpa SC2:eek:r istället.
Det är absolut inget fel på SC1 bak, greppet är bättre än med SC2, men pga den mjukare blandningen slits det fortare.
SC1 bak är nog inte helt fel på våren och hösten när det är kallt i asfalten.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
sandstream skrev:
2593856 Hade varit coolt med en R6-chopper på startlinjen :D
Det är absolut inget fel på SC1 bak, greppet är bättre än med SC2, men pga den mjukare blandningen slits det fortare.
SC1 bak är nog inte helt fel på våren och hösten när det är kallt i asfalten.

Låter vettigt. Men jag kunde ångra ordern. Blev Metzeler K1 fram och K2 bak istället.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
nazurro skrev:
2594344 Låter vettigt. Men jag kunde ångra ordern. Blev Metzeler K1 fram och K2 bak istället.


Efter att ha kajkat lite på begagnade Michelindäck så köpte jag Metzeler K2 både fram å bak, lite sladdrigt första varven men sen ett grepp som helt klart räcker för min framfart:näsblod Å är man sedan en smålänning så är ju livslängden av betydelse:D
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag är en sån där känslomässigt naiv jävel som egentligen vet, baserat på all känd logik, att jag inte kommer vara supersnabb direkt men i mitt hjärta kan jag inte låta bli att vara en supertalang som skulle blivit nya Rossi om man bara fått chansen i ung ålder. M.a.o i mitt hjärta tror jag att jag kommer lägga 55:eek:r på Sviesta efter några pass :2cool

Men min hjärna hånskrattar och vet att det inte kommer bli så. :tummenner
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
ZZR
nazurro skrev:
2594515 Jag är en sån där känslomässigt naiv jävel som egentligen vet, baserat på all känd logik, att jag inte kommer vara supersnabb direkt men i mitt hjärta kan jag inte låta bli att vara en supertalang som skulle blivit nya Rossi om man bara fått chansen i ung ålder. M.a.o i mitt hjärta tror jag att jag kommer lägga 55:eek:r på Sviesta efter några pass :2cool

Men min hjärna hånskrattar och vet att det inte kommer bli så. :tummenner

Jag är precis som du. Fast väldigt ung. :yoparty





:gnissla
 

sandstream

Guest
nazurro skrev:
M.a.o i mitt hjärta tror jag att jag kommer lägga 55:eek:r på Sviesta efter några pass :2cool
Glöm inte att de kommer att göra om banan i vinter så tiderna lär bli långsammare än förra året.
 

sandstream

Guest
flugan skrev:
Kupévärmare nämns ofta, dock så är konvektorelement enligt min mening ett tystare och därmed sovvänligare alternativ.
Någon som vet skillnaden i teknik bakom en kupévärmare och ett konvektorelement?

Fick hem ett reklamblad i dag med ett billigt konvektorelement som man kanske skulle satsa på.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top