Hjälp mig med en Rookie guide:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En bra sak att komma ihåg är att det inte finns dumma frågor utan bara dumma svar.
Dvs. när du är på din första träning/tävling så frågar du första bästa som du ser för depån är fylld av hjälpsamma personer.
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2588971 Bensin och olja flyter ovanpå vattnet och brinner vidare. Har du aldrig hört att man inte ska försöka släcka brinnande matolja med vatten på spisen? Eller går du inte in i köket du som är gift? :D
Jag håller mig borta från köket så mycket som möjligt men är faktiskt utbildad kock hur konstigt det än kan låta.
Trodde inte att bensin fungerade likadant som olja (jo, vi fick lära oss att försöka kväva eld på skolan) men nu vet jag det :)
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ok det här med att kränga/balansera däck själv verkar man ju tyvärr inte komma undan. Verkar knepigt. Är det såna här prylar man behvöver?

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=39253

Hur fungerar balanseringen? Hur vet när man vart vikterna ska sitta och hur vet man när det är balanserat? Ska bromsskivorna vara av?
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
nazurro skrev:
2590640 Ok det här med att kränga/balansera däck själv verkar man ju tyvärr inte komma undan. Verkar knepigt. Är det såna här prylar man behvöver?

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=39253

Hur fungerar balanseringen? Hur vet när man vart vikterna ska sitta och hur vet man när det är balanserat? Ska bromsskivorna vara av?

Låt skivorna sitta kvar.Du snurrar fälgen lite ,där den är tyngst kommer den stanna i botten då kompenserar du med en vikt i toppen.
Målet är väl att du ska kunna ställa fälgen i vilken läge som helst utan att den börjar rotera.Då har du balanserat bra.

Men om den rör sig lite gör inte så mycket ,som så mycket annat får man pröva sig fram.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
nazurro skrev:
2590640 Ok det här med att kränga/balansera däck själv verkar man ju tyvärr inte komma undan. Verkar knepigt. Är det såna här prylar man behvöver?

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=39253

Hur fungerar balanseringen? Hur vet när man vart vikterna ska sitta och hur vet man när det är balanserat? Ska bromsskivorna vara av?
balansering är för mesar! vi riktiga räcers gillar när det vobblar, hoppar och dansar! :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
bivven skrev:
2590652 balansering är för mesar! vi riktiga räcers gillar när det vobblar, hoppar och dansar! :tummenupp

Riktiga räcers gillar när det går fort. Obalans påverkar dämparna negativt.
Funkar fjädringen är det enklare att lära sig köra fort. Bra för rookies. Så balansera hjulen :tummenupp
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
När man har gjort det ett par gånger, hur lång tid tar det att få bort bakhjulet, byta däck och balansera och sedan montera det igen?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
nazurro skrev:
2590864 När man har gjort det ett par gånger, hur lång tid tar det att få bort bakhjulet, byta däck och balansera och sedan montera det igen?


kanske 20 min om man gör det snabbt men utan att stressa som en galning

Jag och kungko bytte både fram och bak på hojen i skinnställ och pissväder uppe i norge på 20 min.

Vi har dock ingen större rutin, krängde mitt första däck på en sporthoj i våras..
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
nazurro skrev:
2590864 När man har gjort det ett par gånger, hur lång tid tar det att få bort bakhjulet, byta däck och balansera och sedan montera det igen?

Första gången jag skulle kränga bakdäcket tog det 3h och jag var genomsvett :död . Nu går själva däckkränget (däck av och på fälg) på 20min efter mindre än 10krängningar (på en livstid).
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
flugan skrev:
2590893 Första gången jag skulle kränga bakdäcket tog det 3h och jag var genomsvett :död . Nu går själva däckkränget (däck av och på fälg) på 20min efter mindre än 10krängningar (på en livstid).
Instruktionsfilm, instruktionsbilder eller en utförlig rapport av krängingsförloppet vore på sin plats!

Jag tänkte på en elementär lite prül; Var köper man slixen? Vad är det för priser som gäller? Är det bara Dragon Slixcks som gäller, eller finns det fler som är bra? Och framförallt, hur ser man att ett slick är riktigt dåligt? Ja, på di små hålen, men, det finns inga hål på däckets kanter...

Johan, du får inte svara när det gäller slitagefrågan! ;)

Edit: Stalfve
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
hållundan skrev:
2591549 Instruktionsfilm, instruktionsbilder eller en utförlig rapport av kräningsförloppet vore på sin plats!
Den här instruktionen gick jag efter, samt de fina orden 'Tar du i gör du fel'.
http://www.bikeproject.com/Articles/index.php?GID=3085


hållundan skrev:
2591549
Jag tänkte på en elementär lite prül; Var köper man slixen? Vad är det för priser som gäller? Är det bara Dragon Slixcks som gäller, eller finns det fler som är bra? Och framförallt, hur ser man att ett slick är riktigt dåligt? Ja, på di små hålen, men, det finns inga hål på däckets kanter...

Johan, du får inte svara när det gäller slitagefrågan! ;)

Hmmm....man får ju inte göra reklam här så frågan är vad de belligaste däcken finns. Jag hittade på nätet här i Sverige, är du cool så hittar du ngt momsfritt i ditt sociala kontaktnät.
Bellit för ett nytt framdäck är väl 1k och bellit för ett nytt bakdäck är väl 1,3k. Hittar du till det priset och är mig skulle du köpa för allt vad normerad idioti håller för. Dragon slicks är billiga eftersom det är fjolårets modell, men de flesta verkar mest ha kvar udda dimensioner i super-duper-soft.
Sen är det med däck som med åsikter; en unik för varje individ som inte stämmer överens med ngn annan. Det gäller både märkesväl och gränsen för vad som är slitet (schletet) och inte.
För att exemplifiera; En av di bästa i R1000 2006 svarade mig på samma fråga att han kör tills hålen inte syns längre (och visste inte riktigt hur lång tid detta tog) medans en av de bättre i R600 svarade att det 'göttaste' i ett däck är slut efter 1h, till detta kan nämnas att en ursnabb Gôtebôrgare jag frågade bytte inte sida på däcken 1gång utan 2 eller 4 ggr (med ett par träningar och ett rejz på varje sida) innan de ansågs vara utrangerade.
De flesta verkar dock vara överens om att däck med udda kant (3- eller 5-kantiga) suger samt att hd-fransar på däcken är allt annat än cool.

Edit: När du köper hoj vill alla skicka med 2 säsonger med beggade däck och försöker få det att låta som ngt positivt, det hela handlar om att säljaren helt enkelt ser en chans att slippa åka till återvinningen med en busslast däck ;)
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
flugan skrev:
2591621 Den här instruktionen gick jag efter, samt de fina orden 'Tar du i gör du fel'.
http://www.bikeproject.com/Articles/index.php?GID=3085




Hmmm....man får ju inte göra reklam här så frågan är vad de belligaste däcken finns. Jag hittade på nätet här i Sverige, är du cool så hittar du ngt momsfritt i ditt sociala kontaktnät.
Bellit för ett nytt framdäck är väl 1k och bellit för ett nytt bakdäck är väl 1,3k. Hittar du till det priset och är mig skulle du köpa för allt vad normerad idioti håller för. Dragon slicks är billiga eftersom det är fjolårets modell, men de flesta verkar mest ha kvar udda dimensioner i super-duper-soft.
Sen är det med däck som med åsikter; en unik för varje individ som inte stämmer överens med ngn annan. Det gäller både märkesväl och gränsen för vad som är slitet (schletet) och inte.
För att exemplifiera; En av di bästa i R1000 2006 svarade mig på samma fråga att han kör tills hålen inte syns längre (och visste inte riktigt hur lång tid detta tog) medans en av de bättre i R600 svarade att det 'göttaste' i ett däck är slut efter 1h, till detta kan nämnas att en ursnabb Gôtebôrgare jag frågade bytte inte sida på däcken 1gång utan 2 eller 4 ggr (med ett par träningar och ett rejz på varje sida) innan de ansågs vara utrangerade.
De flesta verkar dock vara överens om att däck med udda kant (3- eller 5-kantiga) suger samt att hd-fransar på däcken är allt annat än cool.

Edit: När du köper hoj vill alla skicka med 2 säsonger med beggade däck och försöker få det att låta som ngt positivt, det hela handlar om att säljaren helt enkelt ser en chans att slippa åka till återvinningen med en busslast däck ;)
Jävlar, det knåpade du på länge! :tummenupp

Så, mao är det bara att kompostera alla gamla ostar jag fick med vid köpet.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
hållundan skrev:
2591659
Så, mao är det bara att kompostera alla gamla ostar jag fick med vid köpet.
Endast de 3- och 5-kantiga :mattias de andra får du bilda dig en egen åsikt om ;)

Edit: Glömde ju det nästan det viktigaste, sladdfaktor är en viktig parameter i bedömningen hur schletna slicks är.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ok, jag fortsätter med newbie-frågorna. Någon som har erfarenhet av att transportera en RR hoj på något liknande sånt här:

http://www.blocket.se/vi/9686972.htm?ca=14_s

Frågan är väl egentligen om hojen kan stå själv med hjälp enbart av den främre hjulhållaren? Är lite sugen, trevligt med "inbyggd" ramp å grejer.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
nazurro skrev:
2591962 Frågan är väl egentligen om hojen kan stå själv med hjälp enbart av den främre hjulhållaren?
Det är ett typiskt mc-släp men du klarar dig inte enbart med hållaren, du måste fortfarande spänna fast hojen med i alla fall två remmar. De är dock betydligt enklare och säkrare att lasta än en vanlig släpvagn.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
nazurro skrev:
2591962 Ok, jag fortsätter med newbie-frågorna. Någon som har erfarenhet av att transportera en RR hoj på något liknande sånt här:

http://www.blocket.se/vi/9686972.htm?ca=14_s

Frågan är väl egentligen om hojen kan stå själv med hjälp enbart av den främre hjulhållaren? Är lite sugen, trevligt med "inbyggd" ramp å grejer.

Det är ju obromsat. Då får man väl bara köra 30km/h?

Sen är det knappast svårt att bygga en framhjulställ i ett vanligt släp. Bara skruva fat två sycken 45*45 på var sin sida av hjulet.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Neutral skrev:
2592173 Det är ett typiskt mc-släp men du klarar dig inte enbart med hållaren, du måste fortfarande spänna fast hojen med i alla fall två remmar. De är dock betydligt enklare och säkrare att lasta än en vanlig släpvagn.

Jag var nog lite otydlig, min undran gällde snarare om den kan stå av sig själv under tiden man spänner fast hojen. På t.ex en vanlig släpvagn skulle man ju rulla upp hojen och ställa den på bakre depåstödet. Sedan surrar man. I det här fallet funkar det ju inte med depåstöd och kan inte hojen vila i främre medans man surrar måste man vara 2 personer och hjälpas åt. Det vore lite trist.

Jonte VSB R-T skrev:
2592178 Det är ju obromsat. Då får man väl bara köra 30km/h?

Sen är det knappast svårt att bygga en framhjulställ i ett vanligt släp. Bara skruva fat två sycken 45*45 på var sin sida av hjulet.

Obromsat får man köra i 80km/h om inte släpets totalvikt överstiger hälften av bilens tjänstevikt. I sånt fall är maxfarten 40km/h.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
nazurro skrev:
2592179 Jag var nog lite otydlig, min undran gällde snarare om den kan stå av sig själv under tiden man spänner fast hojen. På t.ex en vanlig släpvagn skulle man ju rulla upp hojen och ställa den på bakre depåstödet. Sedan surrar man. I det här fallet funkar det ju inte med depåstöd och kan inte hojen vila i främre medans man surrar måste man vara 2 personer och hjälpas åt. Det vore lite trist.



Obromsat får man köra i 80km/h om inte släpets totalvikt överstiger hälften av bilens tjänstevikt. I sånt fall är maxfarten 40km/h.

ok. Men jag skulle inte chansa på hojen står av sig själv. Men det är vär bara att sitta på hojen och fiska upp spännbanden.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
nazurro skrev:
2592179 Jag var nog lite otydlig, min undran gällde snarare om den kan stå av sig själv under tiden man spänner fast hojen.

Har haft ett sånt släp och nej hojen står inte av sig själv,du får bygga om dom isåfall.Är väl mest anpassat för cross.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om man bara vill åka träningar vad mer än lösa ut licens behöver man göra?

Behöver man nummer på cykeln då?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top