Hjälp mig med en Rookie guide:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
flugan skrev:
2588980 En administrativt viktig fråga är om du behöver vara medlem innan du kan anmäla dig till kursen eller ens får reda på att det är licenskurs.
Hos LMS behöver man inte vara medlem för att få gå kursen och det annonseras på lms.se så man behöver inte vara medlem för infon heller. Brukar bli en tråd här också när det närmar sig.

nazurro skrev:
2588992 1) Täcker den all bantid, alltså även träningar och bandagar, eller bara vid tävlingar?

2) Går den att "bygga ut", dvs göra något tillägg så den blir bättre, eller är enda alternativet att få en bättre försäkring att skaffa en helt annan parallellt?
Ja.

Nej, det du kan välja är om du tar ut en amatörlicens eller en B-licens, taket på försäkringen är 400' respektive 500' men det är ju mer skillnader än försäkringen som styr valet av licenstyp så det är ju egentligen inget försäkringsval.
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
flugan skrev:
En administrativt viktig fråga är om du behöver vara medlem innan du kan anmäla dig till kursen eller ens får reda på att det är licenskurs.
Det är väl där dilemmat är, som sagt.

Men, om man kan lösa det utan att vara klubbad ( :hihi ) hos LMS är det ju grümt. Frågan är bara hur man går vidare efter det. Kan man honka på en klubb "in season" om man säger så? Eller måste man väljas och vallas in, a'la "vi målar klubbstuga och säljer kôrv (korv)"-klubb?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
hållundan skrev:
2589015 Det är väl där dilemmat är, som sagt.

Men, om man kan lösa det utan att vara klubbad ( :hihi ) hos LMS är det ju grümt. Frågan är bara hur man går vidare efter det. Kan man honka på en klubb "in season" om man säger så? Eller måste man väljas och vallas in, a'la "vi målar klubbstuga och säljer kôrv (korv)"-klubb?

Alla klubbar uppskattar nog ditt mål- och korvbidrag, men inte alla kräver det.

nazurro skrev:
2588992 Kul, massa bra info i tråden!

Nya frågor, nu ang. den försäkring som ingår när man pyntat upp för licensen:

1) Täcker den all bantid, alltså även träningar och bandagar, eller bara vid tävlingar?

2) Går den att "bygga ut", dvs göra något tillägg så den blir bättre, eller är enda alternativet att få en bättre försäkring att skaffa en helt annan parallellt?

Tråkigt men viktigt det där med försäkringar.

Enklast är nog att skaffa en separat olycksfalls försäkringar utan klausuler mot motorsport. Suddendäringa gruppförsäkringar brukar vara befriade från obehagliga klausuler.
 
Last edited:

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
nazurro skrev:
2588992 Kul, massa bra info i tråden!

Nya frågor, nu ang. den försäkring som ingår när man pyntat upp för licensen:

1) Täcker den all bantid, alltså även träningar och bandagar, eller bara vid tävlingar?

2) Går den att "bygga ut", dvs göra något tillägg så den blir bättre, eller är enda alternativet att få en bättre försäkring att skaffa en helt annan parallellt?

Tråkigt men viktigt det där med försäkringar.


Teckna en separat olycksfall försäkring som tillåter extremsport(tror dom kallade det så).Jag har en hos länsförsäkringar den täcker allt utom våldsporter som boxning osv.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
P@trik skrev:
2589376 Jag har en hos länsförsäkringar den täcker allt utom våldsporter som boxning osv.

Får man fråga vad en sån typiskt kostar?

/Nicke Newfajken
 

Emsan

I may look busy, but I´m just confused!
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Neutral skrev:
2589004
Nej, det du kan välja är om du tar ut en amatörlicens eller en B-licens, taket på försäkringen är 400' respektive 500' men det är ju mer skillnader än försäkringen som styr valet av licenstyp så det är ju egentligen inget försäkringsval.


Du som har stenkoll på det mesta! :yoparty Vad skiljer mellan amatörlicens o den riktiga?
Pris?
Försäkring?
Pris på engångslicens?

Hur många tävlingar måste ja köra för att det ska löna sig? Jag räknar bara med att köra ett par stycken, typ lms o dom närmaste ja har tid och råd med.. om jag känner mig snabb nog!


Edit! Suck! tredje inlägget ikväll som jag skriver med emelies konto... måste logga ut henne nu så det blir något slut på detta... ///OZTO
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
flugan skrev:
2589406 Min groppförsäkring kostar 40sek i månaden och ger ngn miljon ifall jag blir helt dum i huvvet eller inte kan gå.


Mao 2 mille per helg, en för lördan och en för söndan?


Blir snabbt pengar av det! ;) Tack för svaren. :tummenupp
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Emsan skrev:
2589408 Vad skiljer mellan amatörlicens o den riktiga?
Pris?
Försäkring?
Pris på engångslicens?
Amatörlicensen är till för träning och enklare tävling (t ex LMS B-race). Om du vill köra större än så (t ex R1000 ihop med SM) så kan du lösa engångslicens för 300 kr. B-licensen behöver du inte det men den kostar 2500 i stället för 1000 så det är fem tävlingar (hela SM-serien) innan det lönar sig. B-licensen har också ett tak på 500' i stället för 400' på försäkringen. Jag hade amatörlicens i år ihop med en försäkring från jobbet och det blir så nästa år också.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Neutral skrev:
2589634 Amatörlicensen är till för träning och enklare tävling (t ex LMS B-race). Om du vill köra större än så (t ex R1000 ihop med SM) så kan du lösa engångslicens för 300 kr. B-licensen behöver du inte det men den kostar 2500 i stället för 1000 så det är fem tävlingar (hela SM-serien) innan det lönar sig. B-licensen har också ett tak på 500' i stället för 400' på försäkringen.


Så man kan köra lms b race med endast en amatörlicens? då skippar jag nog den stora licensen till att börja med.... Finns hål o stoppa pengar i som det är utan massa dyra licenser.

Finns det någon som helst anledning till varför jag borde betala 1500:- mer? jag kommer ju som sagt inte köra alla tävlingar...

edit: fan som som sysslar med bilracing har ju billig licens ju, varför? ib o försäkring ingår väl där med om ja inte minns fel... ?!
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
ozto skrev:
2589645 Så man kan köra lms b race med endast en amatörlicens? då skippar jag nog den stora licensen till att börja med.... Finns hål o stoppa pengar i som det är utan massa dyra licenser.

Finns det någon som helst anledning till varför jag borde betala 1500:- mer? jag kommer ju som sagt inte köra alla tävlingar...

edit: fan som som sysslar med bilracing har ju billig licens ju, varför? ib o försäkring ingår väl där med om ja inte minns fel... ?!

Det där vad man får göra med amatörlicens och inte verkar vara väldigt beroende på vilken klubb det är som står för arrangemanget.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Här finns lite matnyttigt och lite upprepning vad som sagts i tråden.
http://www.roadracing.se/Sections/Faq/wakka.php?wakka=Faq
Hade jag inte vetat det där med Hårdrock Damn Right! i kap 10.8.6 hade jag antagligen fortfarande stått kvar ute i depån på Sviestad och undrat var det gick fel.
Kupévärmare nämns ofta, dock så är konvektorelement enligt min mening ett tystare och därmed sovvänligare alternativ.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
ozto skrev:
2589645
Finns det någon som helst anledning till varför jag borde betala 1500:- mer? jag kommer ju som sagt inte köra alla tävlingar...

Beror nog lite hur du tänker fixa det med träning, på en del banor har jag för mej att dom kräver "full" licens för tillstånd att vara med på RR träningen.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
christer skrev:
2589736 Beror nog lite hur du tänker fixa det med träning, på en del banor har jag för mej att dom kräver "full" licens för tillstånd att vara med på RR träningen.


men är inte hela grejen med amatörlicens att man ska kunna träna men inte tävla? för amatörer som mig typ
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
ozto skrev:
2589743 men är inte hela grejen med amatörlicens att man ska kunna träna men inte tävla? för amatörer som mig typ

Jo, men jag tror (vet inte till 100) att det på vissa banor ställs krav på full licens.
En skillnad mellan amatörlicens och vanlig licens är ju att den förstnämnda kan du lösa ut oavsett vilken gren, vilket innebär att du i princip skulle kanske ha gått någon licens kurs för exempelvis trial, plockat ut amatörlicensen och sedan får OK till att träna RR.( i teori)
Detta går förstås att lösa genom att arrangörer kräver amatörlicens + intyget på att man gått licenskursen. Men det kanske är så att vissa banor inte vill/kan hantera det och därför kräver full licens.

/CL
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
christer skrev:
2589736 Beror nog lite hur du tänker fixa det med träning, på en del banor har jag för mej att dom kräver "full" licens för tillstånd att vara med på RR träningen.
Vilka banor då? Karlskoga gick det rykten om att det var så men det stämde inte, jag kollade själv.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Neutral skrev:
2589825 Vilka banor då? Karlskoga gick det rykten om att det var så men det stämde inte, jag kollade själv.

Som jag sa Peter så är det vad jag har hört, inte vet, men ingen rök utan eld, kan ju vara fog för att kolla upp de banor som är aktuella så att man vet.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
christer skrev:
2589835 Som jag sa Peter så är det vad jag har hört, inte vet, men ingen rök utan eld, kan ju vara fog för att kolla upp de banor som är aktuella så att man vet.
Amatör + rr intyg på Falkenberg var ok i sommras. Annars utan rr intyg så var motiveringen som du sa med cross o trail osv osv..
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top