Hjälp mig med en Rookie guide:

sandstream

Guest
Jag har räknat lite och tror min säsong hamnar på ca 50.000:- (då är varken hoj, resor eller eventuella krascher medräknade, men däremot bensin för träning/race, däck, licens, transponder osv).
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
sandstream skrev:
2588472 Jag har räknat lite och tror min säsong hamnar på ca 50.000:- (då är varken hoj, resor eller eventuella krascher medräknade, men däremot bensin för träning/race, däck, licens, transponder osv).
Japp, Sandstreams kalkyl +-10000 skulle jag tro är det man får ställa in sig på för en tävlingssäsong. Sedan kan det ju som bekant bli lite billigare och mycket dyrare.:rolleyes:
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
ZZR
Vid tävlingar, är det alltid någon som säljer delar om man hamnar i nöd? typ grevens eller nån...

Förövrigt fick jag mitt favoritnummer, :yoparty , #22!
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
tvålen skrev:
2588499 Vid tävlingar, är det alltid någon som säljer delar om man hamnar i nöd? typ grevens eller nån...

Förövrigt fick jag mitt favoritnummer, :yoparty , #22!
I år har ju greven varit på plats, vet inte hur det blir nästa år då det antagligen inte är samma helger för SM och B-förarna.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
ZZR
samuel w skrev:
2588504 I år har ju greven varit på plats, vet inte hur det blir nästa år då det antagligen inte är samma helger för SM och B-förarna.

Okej! Men vad kommer delade helger innebära egentligen?... Mer träningstid innan race eller hur kommer upplägget att vara?
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
tvålen skrev:
2588512 Okej! Men vad kommer delade helger innebära egentligen?... Mer träningstid innan race eller hur kommer upplägget att vara?

På B-racen kommer det antagligen bli två endagarstävlingar i alla fall på Sviestad, alltså lördag och söndag samma helg. För att få mer racetid! Det är ju ändå därför man tävlar! Det blir nog lika mycket träning totalt, fast mer race! SM kommer väl köras som innan fast dubbla finaler i vissa klasser om jag förstått det hela rätt. :)
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
ZZR
Alx skrev:
2588540 På B-racen kommer det antagligen bli två endagarstävlingar i alla fall på Sviestad, alltså lördag och söndag samma helg. För att få mer racetid! Det är ju ändå därför man tävlar! Det blir nog lika mycket träning totalt, fast mer race! SM kommer väl köras som innan fast dubbla finaler i vissa klasser om jag förstått det hela rätt. :)

Det låter ju jättebra! Då är man inte körd i poängtabellen om man skulle klota ett räjs. Skitbra!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Rookie här många av dina svar.

Jag ska försöka få ner det mesta du behöver ha. Jag tänker inte skriva om licenser kurser utan utgår från att du vet hur man kör hoj, äger en och nu ska börja träna/tävla. Se annars bibeln för komplement.

Regel nummer ett som är det enda du egentligen behöver tänka på vid inköp, träning, tja genom hela din rr-tid är följande: Gör det så lätt för dig som möjligt!!! Tex du kan få en tusen lapp i spons av någon. Han vill då ha bilder, rapporter, fribiljetter osv… Du kanske kan jobba över ett par timmar i stället. Dvs sponsen kanske blir mer jobb än vad du gör på ditt riktiga jobb.

Regel nummer två som tar dig långt är: Körtid på bana med bra motstånd tar dig snabbare ner i tid än grejor på hojen. Dvs 4hk med ett nytt blås för 5 papp är bortkastat när du kunde tränat för dom pengarna!!! En bandag på Gotland med gatåkare för x tusen jämfört med en RR-träning osv

Ja sen är det jävligt mycket lättare att köra hoj om man har en grund-fysik som inte är som en elefant. Sprint-räjs är skit jobbigt bra mycket värre än du kan föreställa dig. Prova själv att rusa upp och ner i trappen 20 gånger samtidigt som du dividerar 8 med olika tal. Det är ditt huvud som kommer att vinna räjs inte hojen. Ju lättare du har att fokusera ju lättare kommer du att ha.


Fast start nummer får man höra av sig till Micke luff. Han har den biten maila eller ring. Man kan i stort sett få vad man vill först till kvarn. Är ditt favo nummer upptaget så får du oftast några alternativ. Annars får du ett nummer av tävlingsledningen om du inte har ett fast.

Mcid card får du genom lodnert kostnad ett par hundra. Man skickar in lite uppgifter om hojen så får man sedan en plastbricka. Denna visar du upp på besiktningen av hojen på tävling.

Transponder behöver du inte köpa första året.

Anmälan sker oftast via roadracing.se men det kan man också göra genom fax eller arrangörens hemsida håll ögonen på SH så kommer det oftast upp hur mycket och till vilket konto. Annars hamnar det i IB (den får du när du löst ut din lic).

Så träning. Kontakta din tilltänkta klubb om kostnader för träning. Det du bör ha med till en träning är: hoj, skinnställ osv… Däckvärmare (obs ej ett krav första säsongen) kolla att det finns el! Regndäck om du har långt att åka. Mat om det inte finns att köpa. GLÖM inte att dricka. Enklare verktyg. Kompressor/däckjärn dyl om du tänkt byta däck men det är inget man vanligtvis gör på en träning så vida det inte börjar regna.. Prata med din granne när du kommer dit! Fråga om råd, åk inte längst bort i depån och stå i ett hörn. Oftast är det dom med vita nummerbottnar samt dom med dom sunkigaste hojarna som har gjort mest fel och vet där av mest hur du INTE ska göra. Hos dom kan du fråga allt var inte blyg! Ta reda på var depå infarten är och vilka regeler som gäller när du ska in i depå. Åk sedan på första varvet och KOLLA så du vet var den är!




Tävling. Jag skriver detta lite i ”nivåer” med det viktigaste först. Betänk att detta är minna prio och kan sådeles diffa lite från vad gemene man tycker. Jag lär ha glömt saker!!! Du kan alltså börja att kryssa av från nivå 1 sedan fortsätta på tvåan osv Verktyg innefattar biltemas stora sats då kommer du långt. Däck=1x=uppsättning. Det är ju så att man oftast fredags-tränar på bättre beg däck. Sen drar man på nya till kval (första eller andra) sen kör på dom på tävlingen men detta begränsas bara av din budget. Det ÄR nice med nya puckar till räjset men kvalar du inte bra är det ju skit samma. Det är här du kan spara pengar eller slösa pengar. Du behöver inte allt första året. Vad är viktigast kompressor eller däckvärmare?

Utrustning man måste ha. Verktyg, en bra kniv, bensindunk min 20L, miljömatta, silvertajp, buntband i massor, enklare tält, 1x beg slicks,1x regndäck, någon stans att sova (bil, släp, tält funkar), kupévärmare dom första och sista tävlingarna. Ta med ALLA saker du har till hojen. Engångs grillar. Ett jävligt bra humör så du kan låna till dig saker. Var trevlig och prata med folk. Kör inte in huvet och skrik att du måste knycka deras däckgrejor, pengar...

Utrustning man bör ha: Däckjärn, däckkrängare, fler bensindunkar, biltemas glasfiberspackel, 1x nya slicks, 1x uppsättning regndäck, 1x bra beg på hojen när du kommer dit eller till kvalet. Jordfelsbrytare OBS DET ÄR ETT MÅSTE, skarvsladd modell lång, skarvdosa min 2 uttag, däckvärmare, tratt till soppan, lufttrycksmätare mod dålig, muttrar o bultar, stora hylsor (kolla att dina hylsor är stora nog till styrhuvud dyl), papptallrikar/bestick, nått gött att sova i/på, mera pengar...

Mera grejor man kanske vill ha: laptimmer, 2x nya slicks, Kompressor, handskar, bättre verktyg, bättre lufttrycksmätare, bättre tält, kedjespray, olika kem för smörjning (5.56), Dubbla uppsättningar mc-handskar. Pump att tömma tanken med. Olika visir.

Delux paketet: Massa x däck ink regndäck, Bra tält med golv (jävligt nice när det regnar) massa verktyg som borrmaskiner, slip, osv...Elverk, boka hotell eller husvagn. Mikro, dubbla ställ/hjälmar/stövlar. Tja listan kan göras lång kolla in hos Macke så får ni en ide om hur bra man kan ha det!!!

Andledningen till att jag inte tog med laptimern förens på ”mera grejor” är att den kan förstöra mer än den hjälper. Det är väldigt lätt att man på kval glor på den får en ”press” när det inte går bra. Samma sak på träning. Oftast i början är det viktigare att få ett ”flyt” sen börjar man ta ”i” har man då tur går tiderna ner. Annars är det bara att gå tillbaka till steg 1 igen.

Pojkvän/flickvän: Detta är känsligt. RR kostar ofantliga pengar du bör sådeles försöka att få din partner hyfsat intresserad. Tänk på att hon/han inte vill höra om dina framgångar hela dagarna. Det är väldigt lätt att ”snöa in” och bara prata RR hela dagarna detta kommer att göra dig singel. Konstigt nog är det oftast innan man ens kört sin första säsong som man pratar mest om det. Nu enkla tipps: Fixa en depå tavla så hon/han kan stå i depån och visa tider. Förklara vad som är vad på hojen. Varför man gör si och så. Om han/hon är intresserad försök få henne/honom att skruva med hojen. Börja enkelt med däckvärmarna. Som sagt försök få denna människa intresserad för det du gör.


Så vad fan kostar det då. Det kan jag inte svara på. Men däck är det dyraste och du bör ha minst en uppsättning nya till varje tävling. Dvs ca 3000+ * antalet tävlingar. Den summan ni får tar ni sedan +10 k så kommer ni nog i närheten av det ni kommer att sluta på. Då är det inte inräknat att ni ska hoppa ner i lecan. Då får ni nog plussa på lite till. Första säsongen är svindyr just pga att man köper mycket grejor. Andra blir bra mycket billigare. Sen kan ni ju bara räkna själva på bensin, transport, försäkringar, mat, anmälningsavgifter. Men någon stans runt 20 till 60 blås kan ni räkna med. Sen kan det bli hur dyrt som helst. Jag räknar inte det blir lättare så.


björn
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Stora tummenupp till Björn!

:tummenupp

Nyttig läsning. Jag får dock kalla fötter. :gnissla
Nej, det ska nog bli bra detta!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
hållundan skrev:
2588642 Stora tummenupp till Björn!

:tummenupp

Nyttig läsning. Jag får dock kalla fötter. :gnissla
Nej, det ska nog bli bra detta!


Var inte orolig första säsongen kommer vara det roligaste du gjort i ditt liv :) Men sen kan andra vara det värsta du gjort i ditt liv. Då börjar man tänka på om det är värt det. Problemet är att så fort du börjat tävla så blir inte gatåkning kul dvs du har målat in dig i ett hörn :huvet

har ni fler frågor så ös på jag ska svara så ärligt jag kan :rolleyes:

björn
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Tänkte bara lägga till att det blir roligare om man är fler som åker på tävling tillsammans. Antingen om man åker med nån annan som ska tävla elle rom man tar med sig polaren/flickvännen/pojkvännen. Dels kan man få en hjälpande hand eller två vilket kan kännas skönt när man är nervös och sressad. Man slipper ligga själv i racebussen och frysa. Det blir lite billigare om man delar buss och bensin med någon om båda ska på samma tävling.

Björn, man behöver inte alls va singel för att man racar man kan hitta någon i depån som man tycer om! ;)
 

sandstream

Guest
Bra info Björn :tummenupp

Men vad är en "miljömatta"?

Sen kom jag på en anna fråga: Måste man ha något svampliknande i tanken eller kan den vara som den är?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Alx skrev:
2588657

Björn, man behöver inte alls va singel för att man racar man kan hitta någon i depån som man tycer om! ;)


det har jag inte sagt heller men då en del vill ha kvar sin flickvän/pojkvän så kan man med dessa tipps få lite hjälp, det är inte många som tänker på det :)


björn

sandstream skrev:
2588668 Bra info Björn :tummenupp

Men vad är en "miljömatta"?

Sen kom jag på en anna fråga: Måste man ha något svampliknande i tanken eller kan den vara som den är?

miljömatta kom förra året tror jag. Det är för att du inte ska drälla bensin på asfalten man lägger den under hojen så suger den upp skiten. Finns på biltema tror jag. I So ska du ha det men inte i Sm, det är ett jävla bök då det brukar hamna spån i soppa filtret :huvet

björn

Jag hadde visst en kalkyl från min första säsong i exel men man kan visst inte ladda upp den här :confused:

björn
 
Last edited:

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
ZZR
Jättebra skrivet Björn! :tummenupp Det lär komma frågor i mängder, vänta du bara.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
björn.e skrev:
2588669 det har jag inte sagt heller men då en del vill ha kvar sin flickvän/pojkvän så kan man med dessa tipps få lite hjälp, det är inte många som tänker på det :)


björn

Sant :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
flugan skrev:
2588751 Över att det är lika jobbigt som att springa i trappor?
Jag örker mä't. Det är inga problem. Är dock lite oroad över tidsåtgång, dollars och lite "vanliga" komplikationer som säkerligen kommer att kunna uppstå. :näsblod
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag är lite nyfiken på om det endast är utgifter, eller om man kan tjäna någon hacka på det? Första säsongen lär väl enbart vara utgifter, men sen kanske man vinner lite (finns prispengar? hur mycket handlar det typiskt om?), får in lite fler sponsorer osv.

Hua!! vad det kostar annars. :(
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
hållundan skrev:
2588776 Jag örker mä't. Det är inga problem. Är dock lite oroad över tidsåtgång, dollars och lite "vanliga" komplikationer som säkerligen kommer att kunna uppstå. :näsblod


Tippset är ju att leva snålt köpa alla däck på våren, ha ett bra jobb och ta resten som det kommer. Det behöver inte ta all tid i världen. En träning i veckan sen torsdag till söndag när det är räjs. Främst är det ju handlederna som tar slut och då är det kört men har du inte grund kondis kan du inte tänka klart och då gör du misstag och gissa vad som händer då:gnissla . Kanske kläterträning kan vara nått :rolleyes:

björn
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
björn.e skrev:
Jag hadde visst en kalkyl från min första säsong i exel men man kan visst inte ladda upp den här :confused:
björn

Använd klipp och klistra då!


Jag fick också till en budget på ca 50 000 kr för att köra lite tävling.

Ska bli kul att tampas lite med Sandstream nästa år!
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top