Hjälp mig med en Rookie guide:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ska sitta och studera a twist with the wrist? nu :) Men jo, man kan ju både dra på ena sidan av styret och trycka på det andra. Sen har jag bara märkt att ju mer man hänger ut kroppen desto mer svänger hojen. :)


Nej, ju mer du SVÄNGER, desto mer svänger hojen.

Hänga ut gör du för att inte hojen ska luta så mkt, vilket när det går fort är ett måste för annars tar fotpinnar, ljuddämpare osv i marken.
Och även om det inte går SÅ fort men du kör på mer ojämnt underlag (läs:gata) så underlättar du för fjädringen att ta upp de ojämnheterna om hojen är mer upprät.

Det låter mer som att du ska boka en kurs på bana, och komplettera med lite Knix för att få mängdträning, än att du ska lyssna på alla experter här inne. Oavsett om alla har rätt eller fel, så är det svårt för dig att sortera vad som är ditt nästa "steg" att lägga på i din lärandeprocess. Man kan liksom inte BÖRJA med att köra som Rossi, alla gör vi vår resa.
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Börja med att slänga ut huvudet vid styrändan som en början. Då har du förflyttat den största vikten. Överkroppen väger mer än rövva. ;) när du kan det kan du börja flytta röven och till sist kommer knät också. ;)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Tänk dock på att sittställningen är väldigt upprätt på min hoj.. Tatt lugnt, jag ska köra bana i år :)

nej, vill inte bli en rossi heller, men jag har en personlig filosofi med allt och den gör att jag hela tiden vill bli bättre, oavsett om jag modellerar, programmerar eller kör mc.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tänk dock på att sittställningen är väldigt upprätt på min hoj.. Tatt lugnt, jag ska köra bana i år :)

nej, vill inte bli en rossi heller, men jag har en personlig filosofi med allt och den gör att jag hela tiden vill bli bättre, oavsett om jag modellerar, programmerar eller kör mc.

:tummenupp

(Lite för många som vill ha tre tips över intörnät för att sen gå ut och köra ihjäl sig i ett försök att slå nåt rekord nånstans)

Det du vill uppnå med kroppsförflyttningen är som sagt 2 saker: Att få fjädringen att jobba i ett bättre läge, och att fåå "upp" hojen så att saker inte tar i marken. Tänker du på hur fjädringsvägen fungerar så säger det sig snabbt att en 2 cm djup "försänkning" i marken ger en reaktion på 4 cm om hojen lutar 45 grader = svårare för fjädringen att hantera.

Men MKT viktigare än det om du vill blir säkrare/snabbare/snyggare är att öva din gaskontroll. Nu har du gjort ett vettigt val i livet som inte sitter på 200 häst, för du ger dig själv råd med lite fel utan att bli straffad direkt. En MC är ganska instabil i sin konstruktion, och gasen avhjälper en stor del av detta.

Ser du till att ha jämn (ökande) gas genom kurvan kommer det att bli mkt lugnare och stabilare än om du går på avslag och slår på först när du svängt klart (eftersom det här är i racingforumet så kanske det ska tilläggas att man när det går fortfort VILL ha den instabiliteten in i kurva för att man svänger snabbare då, men gasen ska ändå på innan apex vilket sällan blir fallet när man är ny).

Gasen bidrar då till att: Höja hojen vilket ger ännu bättre markfrigång (testa att slira ut kopplingen lite med handbromsen i så känner du hur baken lyfter sig) genom kedjans moment mot svingen.. Jämna ut viktfördelningen så att du flyttar vikt från framhjulet till bakhjulet (alla "vanliga" hojar är framtunga) och stbilisera hela paketet.

Se hela twist of the wrist, de är bra faktiskt. Och boka kurs när de kommer ut - så ses vi i sommar ;)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jo tack, har förstått att fjädringen är viktig. Inte nog för att min är alldeles för mjuk utan för att jag hört en styv fjädring är bra om man vill slänga in hojen i små snabba kurvor.

Försöker hantera gaskontrollen, då det var ett av de allra första rookie-misstagen jag gjorde att släppa gas och börja bromsa i en kurva. Slutade i en olycka, iallafall nu så håller jag alltid jämn gas och styr om något bara mer istället för att få panik som jag fick då. Tycker man lär sig mycket på att titta på skicka förare och framförallt lyssna på motorljudet, det avslöjar ju hur de gör med gasen iallafall.

Men känner också att jag har svårt att förklara allt, märkte bara att efter jag hade suttit ett 100-tal timmar på hoj i slutet på säsongen så hade jag ett mycket bättre flyt i allt jag gjorde.

Sen vart det först mot slutet som jag vågade lägga hojen så mycket att min ena fotpinne tog i :p
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Tänk dock på att sittställningen är väldigt upprätt på min hoj.. Tatt lugnt, jag ska köra bana i år :)

nej, vill inte bli en rossi heller, men jag har en personlig filosofi med allt och den gör att jag hela tiden vill bli bättre, oavsett om jag modellerar, programmerar eller kör mc.

Kollar i mobilen, så jag vet inte va du kör för hoj men min hornet 600 är också upprätt i sittställningen. :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo tack, har förstått att fjädringen är viktig. Inte nog för att min är alldeles för mjuk utan för att jag hört en styv fjädring är bra om man vill slänga in hojen i små snabba kurvor.

Försöker hantera gaskontrollen, då det var ett av de allra första rookie-misstagen jag gjorde att släppa gas och börja bromsa i en kurva. Slutade i en olycka, iallafall nu så håller jag alltid jämn gas och styr om något bara mer istället för att få panik som jag fick då. Tycker man lär sig mycket på att titta på skicka förare och framförallt lyssna på motorljudet, det avslöjar ju hur de gör med gasen iallafall.

Men känner också att jag har svårt att förklara allt, märkte bara att efter jag hade suttit ett 100-tal timmar på hoj i slutet på säsongen så hade jag ett mycket bättre flyt i allt jag gjorde.

Sen vart det först mot slutet som jag vågade lägga hojen så mycket att min ena fotpinne tog i :p


Det kan jag nästan svära på att du inte gör.. Händer något som chockar dig så blir du rädd, och när överlevnadsreflexerna tar över spelar det ingen roll vad du "bestämt" dig för att göra.

Vad du KAN göra däremot, är att öva öva öva och vänja dig vid konsekvenserna, och därmed undvika att bli rädd öht.

Jag kraschade själv i somras. Något jag ser som oundvikligt i viss mån. Jag fick ett släpp i bak, trodde jag kunde styra upp det, och när jag slut insåg att det var omöjligt så "slutade jag köra", jag gav upp. Då sa jag till mig själv att "nästa gång" ska jag vrida fullt på rullen istället så att jag low-sidear (mkt billigare, mkt mindre ajaj).. Presenterade mitt enastående resonemang för en duktig pilot och fick samma motfråga jag ställer dig nu..

"Tror du verklgen att du har sinnesnärvaro till det när skiten träffat fläkten?"

Mitt svar är ett rungande nej.. Nästa gång, om samma sak händer, så kommer jag förmodligen kasta hjälmen i backen med huvet i på precis samma sätt som nu. För det går så jävla fort när det händer, om den lilla instinkt man har säger att man ska göra en viss sak, då gör man det.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Kolla Yamaha XJ6 också.. Inte kört dem men de verkar grymt fina faktiskt. Hade varit mitt val i klassen!

*tips*

Tack! Jag sitter och glor på Twist of the wrist. Mycket man aldrig tänkt på och vissa saker som tips vid bromsning som man kan koppla till vad man blev lärd på körskolan. Jag är en riktigt rookie och det är fantastiskt att man inte visar den filmen på körskolan, då får ju alla iallafall en bra start.

För jag menar, att klara en uppkörning på körskolan behöver du inte ens kunna motstyra utan egentligen bara luta hojen till höger och vänster (nästan)...

Ska se denna filmen 10 gånger till denna vintern och så blir det öva, öva, öva och framförallt bana till sommaren!
 

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
Nu har jag en liten fråga:
Start nr för rookie är vad jag har förstått vita nuffror mot röd bakgrund??
Finns det att beställa färdiga sådana klister killar med nr & mått enligt konstens alla regler?
Var har ni fixat?
En bild på najning av bak oket hade ju suttit som en fläskläpp, så jag får se hur ni har gjort = )
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top